Pagina principala
Pagina 1 | Pagina
2 | Pagina 3 | Pagina 4
| Pagina 5 | Pagina
6 | Pagina 7 | Pagina 8
ACCESSUL LA MUZICA SI MATERIALE
NETIPARITE
SUMAR
DOMENIU
Aceasta linie directoare
se ocupa de urmatoarele probleme: accesul la muzica in toate
formatele, standardele pentru resurse, angajarea si instruirea
personalului.
PROBLEME LEGATE
DE POLITICI
Consumul personal
de muzica si 'film' via diversele lor "cariere"
fizice (CD-ROM, DvD, video etc.) si din ce in ce mai mult
prin Internet, reprezinta acum un ingredient major al vietii
cotidiene, distractiei si educatiei majoritatii europenilor.
Bibliotecile publice asigura o componenta importanta a acestei
oferte dar exista variatii enorme in nivelele stocurilor si
serviciilor de muzica furnizate. O singura tara europeana
(Danemarca) mentioneaza muzica intr-o forma oarecare in legislatia
referitoare la bibliotecile publice.
De mult timp inregistrarile
muzicale si de film se fac digital nu analog. Internetul ofera
o noua modalitate de distributie. Fisierele muzicale pot fi
imediat descarcate in format MP3.
Un mare numar de resurse video sunt deja disponibile via Web
in Europa si in toata lumea.
Disponibilitatea tot mai pronuntata
a materialului muzical pe Internet face ca emiterea de catre
bibliotecile publice a unui set de linii directoare care ar
permite utilizatorilor accesul la acest material fara a viola
drepturile de proprietate intelectuala, in contextul unei
noi legislatii europeana si globala a copyright-ului, sa devina
de cea mai mare importanta
Instruirea bibliotecarilor
din sectiile muzicale ramane limitata cu doar cateva exemple
pozitive de inovatie si progres.
Practici pozitive
Bibliotecile publice ar trebui:
sa profite
de Internet si sa pledeze ferm pentru editarea ghidurilor
nationale de servicii si a directoarelor on-line ale colectiilor
de resurse audio-vizuale;
sa ia
masuri pentru a putea oferi cele mai bune posibil servicii
minoritatilor etnice si persoanelor cu handicap;
sa acorde
o atentie particulara problemelor legate de regasirea informatiilor
din domeniile lor. Trebuie aplicate standardele existente
in domeniul descrierii bibliografice si identificarii individuale
pentru regasirea informatiei in scopul realizarii interoperabilitatii.
sa ia
in considerare posibilitatea de a introduce noi informatii
in cataloagele on-line, de exemplu fisiere sonore, si de a
realiza materiale mai multe, disponibile on-line, asumandu-si
poate rolul unui producator de materiale.
AGENDA VIITOARE
Din punct de vedere tehnic, bibliotecile vor ajunge curand
in pozitia de a oferi utilizatorilor toate tipurile de inregistrari
dorite. Dar aspectele economice sunt complexe , asa cum sunt
si problemele legate de copyright si de drepturile de autor.
In viitor, vor exista materiale
video si muzica sub forma de text, sunet si imagine realizate
digital exclusiv de biblioteci, muzee si arhive, probabil
cele create in context local sau regional.
Trebuie explorate caile de a
imbunatati regasirea facila a resurselor muzicale si fezabilitatea
unui singur portal european la resursele muzicale de pe Internet.
Ar trebui alcatuita si implementata
o agenda de cercetare mai extinsa.
Va trebui realizat un set de
cursuri cadru pentru biblioteconomia specializata pe muzica
din era electronica.
DOMENIU
Aceasta linie directoare
se ocupa de urmatoarele probleme:
legislatie si linii directoare legate de bibliotecile muzicale,
copyright muzical, relatia
cu lumea comerciala, achizitii
in comun, muzica si internet,
servicii speciale personal si instruire, cautare
si regasire.
PROBLEME LEGATE
DE POLITICI
Proiectul Harmonica
lansat de Uniunea Europeana a facut multe pentru a releva
problemele majore care afecteaza muzica din bibliotecile europene.
Consumul personal de muzica
si film via diversi purtatori fizici si, din ce in ce mai
mult, prin Internet reprezinta acum un ingredient important
in viata cotidiana, distractia si educatia celor mai multi
europeni. Bibliotecile publice furnizeaza o componenta importanta
a acestei oferte. Circa 5% din bunurile detinute de bibliotecile
publice din Europa (peste 60 de milioane de articole) constau
din "materiale audio-vizuale", in principal inregistrari
de muzica si filme pe CD-uri, DVD-uri, video-casete etc.
Legislatie si linii directoare.Danemarca
este singura tara europeana care mentioneaza muzica intr-o
forma oarecare in legislatia ei referitoare la bibliotecile
publice. Exista diferente enorme in ceea ce priveste serviciile
si stocurile de muzica: de exemplu, in Grecia nu exista decat
putine biblioteci muzicale, in timp ce in bibliotecile publice
din majoritatea oraselor scandinave regulamentul de functionare
prevede existenta unei sectii muzicale - sau chiar a unor
biblioteci muzicale separate.
Linii directoare pentru furnizarea
de muzica exista in unele tari la nivel regional sau local,
dar aceasta oferta este la discretia autoritatilor locale.
In Franta, de exemplu, chiar daca gratuitatea ofertei si a
accesului la cultura nationala si regionala in biblioteci
sunt determinate prin statut guvernamental, progresul concret
spre acest deziderat mai trebuie inca implementat in multe
orase si regiuni.
Multe sectii muzicale din bibliotecile
publice detin literatura muzicala tiparita sub forma de carti
referitoare la inregistrari, interpreti, spectacole, stiluri
etc. Ceva mai rar, detin seturi de partituri vocale si instrumentale.
In alte parti s-a constatat o deplasare spre ideea infiintarii
de fonoteci sau mediateci unde accentul se pune pe materiale
inregistrate si multimedia si unde nu exista decat putine,
sau chiar deloc, materiale tiparite.
Planificarea nationala si
regionala pentru furnizarea de muzica de catre bibliotecile
publice s-a incetatenit treptat, din pacate doar in cateva
tari. Acolo unde ea a fost aplicata, de exemplu in Marea Britanie,
beneficiile sunt deja tangibile. Unele tari dispun de aranjamente
sofisticate de impartasire a resurselor, altele nu,
si imprumuturile interbibliotecare de materiale muzicale sunt
inca in faza incipienta, in ciuda naturii mai robuste a compact
discurilor si a altor purtatori moderni de sunet si imagini
video.
Acordurile de cooperare si de creare
a unor consortii sunt de asemenea foarte variabile, mai ales
la nivele intersectoriale sau interdisciplinare.
Finantarea sectiilor de muzica din biblioteci a cunoscut un
declin accentuat in ultima decada in favoarea altor cheltuieli
efectuate de autoritatile locale sau a altor servicii de biblioteca
si a investitiilor in tehnologie. In unele tari, opinia ca
muzica clasica este doar pentru "elite" a contribuit
de asemenea la acest proces.
Dezvoltarea mai accentuata a
colectiilor audio-vizuale a nascut speranta ca ele s-ar putea
auto-finanta prin taxarea imprumuturilor de inregistrari
muzicale. In Europa Centrala si de Est, unde economiile sunt
in tranzitie, finantarea pur si simplu nu s-a mai putut face
la nivelele din trecut. In alte tari, de exemplu in Finlanda,
toate serviciile, inclusiv muzica si materialele netiparite,
sunt furnizate gratuit.
Instruirea pentru bibliotecarii
din sectiile de muzica ramane limitata, neexistand decat cateva
exemple inovatoare si de dezvoltare pozitive.Existenta unei
asociatii profesionale internationale (Asociatia Internationala
a Bibliotecilor Muzicale, a Arhivelor si Centrelor de Documentare)
este aproape unanim recunoscuta ca importanta atat la nivel
national cat si international; activitatea asociatiei este
focalizata pe cooperare si dezvoltarea profesionala.
Standardele pentru muzica
si materiale netiparite, servicii de Internet, personal si
catalogare sunt clar stabilite in unele tari, in timp ce in
altele, aceste standarde nu exista. Complexitatea muzicii,
cu gama ei de formate si limbaje diferite, cu nenumaratele
ei aranjamente ale aceleasi lucrari sau ale unor parti din
aceeasi lucrare si cu dimensiunea ei internationala, face
ca aderarea la standarde sa fie extrem de importanta daca
se doreste schimbul de date. Viitorul imediat rezida intr-o
cooperare mai larga in cadrul standardelor existente, si intr-o
activitate comuna la crearea de date, mai accentuata.
Serviciile de Includere Sociala
pentru comunitatile minoritatilor etnice si pentru utilizatorii
cu handicap, acolo unde exista, sunt diverse, cu unele hiatusuri
surprinzatoare de oferta in tarile unde populatiile minoritare
sunt relativ numeroase. Accesul si asistenta pentru persoanele
cu handicap par a fi luate in considerare doar in tarile care
dispun de o legislatie referitoare la discriminare. Vezi,
de asemenea, includerea sociala.
Tehnologiile Digitale.
Inregistrarile muzicale si de film au trecut de mult timp
de la analog la digital iar tehnologia aferenta este acum
la indemana tuturor. Tehnologia digitala si Internet-ul furnizeaza
noi mijloace de distributie. Fisierele muzicale pof fi deja
descacate in format MP3. Dupa cazul NAPSTER, producatorii
majori ar putea incepe difuzarea muzicii in acest format sau
formate similare, desi securitatea Intenet-ului si modelele
de comert-e raman problemele importante. Odata cele doua probleme
rezolvate, si daca va exista suficienta largime de banda,
achizitiile pe Internet direct de la distribuitori si/sau
producatori vor deveni tot mai raspandite.
Copyright. Exista putine
acorduri asupra interpretarii drepturilor de copyright intre
biblioteci si producatori. Accesibilitatea tot mai pronuntata
a materialelor muzicale pe Internet face ca elaborarea unui
set de linii directoare de catre biblioteci pentru a permite
acessul utilizatorilor fara a viola drepturile proprietatii
intelectuale, in contextul noii legislatii europene si mondiale
referitoare la copyright, sa devina de cea mai mare importanta.
Vezi, de asemenea, capitolul referitor la copyright.
Relatiile
cu lumea comerciala. Rolul bibliotecilor publice difera
de modelele de oferta propuse de piata. Bunurile muzicale
detinute de majoritatea bibliotecilor publice nu reflecta
balanta vanzarilor din comert. Publicul bibliotecilor prefera
mai ales muzica "clasica" sau de factura speciala
si nu muzica "pop" in comparatie cu modelul propus
de vanzarile comerciale.
S-a spus de multe ori ca unii
oameni utilizeaza stocul din bibliotecile publice ca un fel
de probare a pietei inainte de cumpara. Acest argument este
privit cu scepticism de industria discografica- o parte a
ei considerand bibliotecile publice un fel de furnizor de
materiale pentru copieri ilegale. De obicei, bibliotecile
publice cumpara doar o selectie de noi aparitii si le tin
in stoc mai mult timp (concret, perioada in care sunt solicitate)
decat magazinele de muzica.
LINII DIRECTOARE
PENTRU PRACTICI DE CALITATE
Politici si legislatie
Legea
Bibliotecilor Publice din Danemarca stipuleaza ca toate
bibliotecile publice trebuie sa "promoveze activitati
informationale, educationale si culturale prin punerea la
dispozitie …a muzicii inregistrate". Legea nu numai ca
obliga bibliotecile sa furnizeze muzica si imagini video intre
alte servicii, dar a si legiferat finantarea acestor activitati
pentru ca ele sa poata avea intr-adevar loc (vezi mai jos
paragraful despre instruire). .
Legea referitoare la Bibliotecile Publice din 1992, revizuita
in 1998, Talin, Estonia. Legea estoniana referitoare la bibliotecile
publice descrie biblioteca publica ca fiind " o biblioteca
municipala care achizitioneaza, stocheaza, si pune la dispozitie
materiale tiparite, materiale audio-vizuale si alte documente…".
Reguli de baza pentru
infiintarea unor sectii complexe de arta in bibliotecile publice.
In conformitate cu Rezolutia Comitetului pentru Cultura, 1975.
Reglementarile bulgare referitoare la biblioteci care include
si muzica.
Si cartele profesionale
pentru bibliotecarii din bibliotecile publice pot contribui
la promovarea muzicii: de exemplu, in Olanda, carta mentioneaza:
"Termenul informatii include toate expresiile culturale,
in cuvinte, prin imagine si sunet".
Acces
Pe Internet.Un
numar tot mai mare de biblioteci muzicale individuale isi
infiinteaza propriile pagini web, sau sunt mentionate pe principalele
pagini web ale bibliotecilor publice. Portalele on-line spre
colectii si directoare asigura un acces mult mai rapid la
informatii specifice pentru toti utilizatorii, si sunt de
nepretuit in zonele indepartate sau pentru cei imobilizati
la domiciliu. Directoarele colectiilor nationale on-line,
interconectate cu bibliotecile publice, sunt vitale. Legaturile
nationale cu serviciile si cataloagele bibliotecilor muzicale
locale sunt de asemenea importante, intrucat arata daca materialele
locale se incadreaza in contextul national si informeaza rezidentii
locali despre ce se poate si ce nu se poate obtine pe plan
local.
Un mare numar de resurse video
sunt deja disponibile in Europa si in lumea intreaga via Web,
incluzand buletine de stiri, spectacole de teatru, muzica,
arhive de televiziune (e.g. evenimente si seriale vechi),
resurse educationale, sesiuni parlamentare si de justitie,
servicii financiare si de afaceri, transmisii religioase si
filme artistice netaiate sau 'clip'-uri mai scurte, vezi Ariadne.
Pentru a le rula este nevoie de soft-uri special : acestea
pot fi de obicei descarcate gratuit de pe Internet. Bibliotecile
publice pot asigura accesul pentru cei fara posibilitati adecvate
de conectare acasa.
Disponibilitatea marita a tehnologiilor
digitale si interconectabile permite o accesibilitate identica
la colectii din propria institutie si la lumea externa. Un
catalog local este tot atat de accesibil ca si cel al altor
biblioteci daca este disponibil pe Internet; colectiile digitale
locale sunt la fel de disponibile ca si cele aflate la distanta.
Bibliotecile publice ar trebui
sa ia in considerare urmatoarele posibilitati:
Introducerea de noi informatii, de exemplu fisiere sonore,
in catalogul traditional
Punerea la dispozitie on-line a materialului existent, nou
si vechi
Asumarea rolului de realizator de materiale
Sistemele de biblioteca (vezi sisteme
integrate de biblioteca) au fost concepute in primul rand
pentru carti, si un anume grad de abilitate a fost necesar
pentru a le adapta nevoilor materialelor muzicale si netiparite.
Sistemele bibliotecilor publice ar trebui sa integreze datele
electronice, Internet-ul si metadatele pentru toate documentele
si resursele (fizice sau electronice) la acelasi nivel de
acces.Bibliotecile cu sectii muzucale trebuie sa influenteze
furnizorii de sisteme pentru a implementa solutii care tin
cont de nevoile lor.
Programele de achizitii
in comun ar putea largi gama de materiale oferite utilizatorilor
si furniza un mod economic de a folosi fondurile bibliotecii.
Realizarea unor colectii de medii mixte, fie prin colectii
de baza, fie prin consortii de biblioteci care activeaza in
domenii similare, ar putea evita duplicarea si permite atat
imprumuturi interbibliotecare cat si obtinerea unor drepturi
de utilizare si licente pentru materiale electronice (sau
de alt tip) la nivel de consortiu.
Bibliotecile regionale pot constitui punctul focal pentru
furnizarea de materiale si expertiza, asa cum sunt sistemul
de biblioteci de muzica din comitatele britanice si bibliotecile
regionale din Franta si Germania.
Biblioteci publice diferite se pot concentra pe inregistrarile
unor grupuri diferite de compozitori, pentru a asigura o acoperire
si o capacitate de a oferi cat mai mari posibil (e.g. GLASS
- Programul londonez pentru o specializare audio mai mare).Cele
mai bune exemple de practici pozitive depind de o cooperare
bazata pe subiecte.
Servicii speciale
Acolo unde purtatorii de materiale
audio nu pot fi imprumutati, fonotecile sunt vitale. Bibliotecile
pot de asemenea oferi spatii pentru spectacole si actiona
ca centre locale de arte, mai ales in zonele indepartate.Ele
pot asigura accesul la un keyboard sau oferi calculatoare
cu Sibelius sau alte programe de procesare a muzicii care
permite utilizatorilor sa produca muzica tiparita.
Asigurarea de calculatoare personale
si a accesului pe Internet este din ce in ce mai importanta
in special pentru bibliotecile cu facilitati putine, intrucat
web-ul ofera acces la informatii despre alte colectii ca si
informatii per se.
Biblioteca locala ar putea fi
un centru pentru comunitate avand o sala rezervata prezentarilor
pe teme multiple si sedintelor de poezie si muzica. Astfel
de evenimente pot fi organizate de biblioteca sau de alte
institutii. Bibliotecile publice muzicale pot organiza concerte
si evenimente muzicale si acest lucru s-a dovedit a fi un
mijloc eficace de a atrage utilizatori.
Serviciile si colectiile muzicale
ar trebui dotate si concepute in conformitate cu interesele
comunitatilor etnice din fiecare localitate.
Resource, Consiliul Britanic
pentru Muzee, Arhive si Biblioteci a publicat in 2001 rezultatele
unui sondaj despre ofertele pentru utilizatorii cu handicap
(vezi de asemenea capitolul Handicapuri)
care identifica ofertele existente, barierele in calea accesului,
cercetarile recente, un program de cercetare primara si de
actiune, si elaborarea unor linii
directoare pentru practici pozitive
Standarde Informationale
Numarul de titluri muzicale
pentru care nu exista un registru de catalog bun este mare.In
plus, nevoia generala de a automatiza cataloagele, care adeseori
mai sunt inregistrate manual sau fisate, inseamna ca bibliotecile
muzicale trebuie sa adopte aceleasi standarde pentru ca munca
lor sa se desfasoare pe baza de cooperare.
Un standard pentru registrul
bibliografic de baza a fost realizat de Asociatia Internationala
pentru Biblioteci Muzicale, Arhive si Centre de Documentare
(IAML)
si, de asemenea, de Asociatia Internationala pentru Arhive
Sonore si Audiovizuale (IASA). Registrul bibliografic de baza
pentru muzica tiparita al consortiului Ensemble
de biblioteci muzicale din Marea Britanie apare pe website-ul
propriu si are la origine registrul bibliografic de baza -
dezvoltat - al IAML. Acest proiect are acorduri de viitoare
colaborari cu mai multe biblioteci publice. Standarde de catalogare
mai uniforme ar imbunatati accesul la informatie in cataloagele
computerizate disponibile via Internet. Noua tehnologie ofera
o gama larga de posibilitati mai putin "traditionale".
Materialele tiparite si manuscrisele pot fi digitizate.
Nu exista in prezent o schema
unica de clasificare care sa poata fi recomandata ca ideala
pentru muzica. Factorii economici implicati in reclasificarea
colectiilor substantiale creaza o bariera practica in calea
unei schimbari esentiale. Totusi, nevoile muzicii trebuie
mereu prezentate editorilor de scheme majore si, in acelasi
timp, cautate noi modalitati de imbunatatire a situatiei existente.
Cautare si Regasire
Colectiile de materiale publicate
si arhivele sunt tot mai mult disponibile in forma digitala
cu metadate asociate. Exista biblioteci ce ofera deja colectii
care combina, la acelasi nivel de acces, materiale publicate
(e.g. inregistrari) si documente arhivate (e.g. inregistrari
needitate ale evenimentelor muzicale). Acest lucru permite
implementarea unor instrumente mult mai avansate de cautare
a informatiilor muzicale, analoge cu modul bine stabilit de
regasire a informatiilor utilizat pentru texte, dar cu amendamentul
ca muzica nu este reductibila la text..
Dublin
Core, sponsorizat de OCLC din Dublin, trebuie sa supuna
inca atentiei comitetului necesitatea de a cataloga muzica
in orice aplicatie practica (desi unele progrese au fost facute
in acest sens), iar acest lucru este valabil si pentru XML
(limbajul extensibil de marcare).
In Marea Britanie, Proiectul
Bibliotecile Muzicale On-line a facut primii pasi in incercarea
de a demonstra ca legarea cataloagelor bibliotecilor muzicale
este realizabila daca se utilizeaza protocoalele ANSI Z39.50
(acum ISO 203950), desi mai trebuie rezolvate unele probleme
legate de standardele minime.
Proiectul
Encore a demonstrat, intr-o anumita masura, abordarea
prin care datele dintr-o serie de surse sunt introduse intr-o
baza de date unica utilizand acelasi format .
De asemenea, trebuie luata in
considerare dezvoltarea tezaurului muzical multi-lingvistic
in forma digitala pentru a facilita cautarea utilizatorilor.
Copyright-ul si acordurile
cu sectorul comercial (vezi de asemenea capitolul copyright)
Legislatia privitoare la copyright
variaza considerabil in Europa, in ciuda legislatiei Uniunii
Europene, intrucat interpretarile difera. Unele tari au negociat
aranjamente speciale in ceea ce priveste drepturile de autor;
altele nu, si prefera aranjamente pe baza de voluntariat.
Exista si tari care au acorduri mai putin formale cu editorii:in
Marea Britanie, de exemplu, Asociatia Editorilor de Muzica,
in acord cu diverse institutii, publica seturi de reguli ale
unui cod de practici oneste.
Desi infiintata pentru a proteja
drepturile de copyright ale autorilor, Musi©opy,
o organizatie din Olanda, ajuta bibliotecile publice la elaborarea
unei scheme compensatorii pentru dreptul la fotocopiere si
imprumut prin plata unor compensatii detinatorilor de drepturi.
Statele germane platesc o indemnizatie
societatii colectoare VG
Wort care asigura drepturile de a da cu imprumut pentru
lucrarile tiparite si netiparite, incluzand muzica tiparita,
dar excluzand purtatorii de sunete muzicale. Pana in momentul
de fata, contractele trebuie negociate individual de fiecare
biblioteca.
Pentru bibliotecile digitale
utilizarea procedurilor standard de filigranare este esentiala
si de indata ce au fost definite standardele ar trebui incorporate.
Personal si instruire
O biblioteca muzicala trebuie
condusa de un bibliotecar calificat cu specializare ori bune
cunostinte muzicale sau de un muzician cu experienta ori calificare
biblioteconomica. Managerii de biblioteci muzicale din anumite
tari au incercat sa rezolve aceasta problema prin instruirea
celor care se ocupa de muzica, dar nu au experienta necesara.
Urmatoarele abordari reprezinta
modele utile:
Cursuri
speciale de instruire in biblioteconomia muzicala destinate
bibliotecarilor profesionisti ne-muzicieni, cursuri finantate
datorita noii Legi a Bibliotecilor Publice Daneze.
Informatii pe CD-ROM studiul biblioteconomiei muzicale si
module de educatie la distanta pentru instruire in biblioteconomia
muzicala. Vezi de asemenea Educatia la distanta, un curs pentru
biblioteconomia muzicala din MB, de Ian Ledsham. Fontes Artis
Musicae, vol.47/1, 2000.
http://www.aber.ac.uk/olu/
Rapoartele
anuale ale filialei britanice a IAML includ informatii
despre instruirea personalului din bibliotecile muzicale asigurata
pe baza de voluntariat de bibliotecari cu experienta in domeniu.
Instruirea personalului de specialitate din muzee a fost puternic
facilitata de linii
directoare referitoare la toate aspectele muncii intr-un
muzeu.
AGENDA VIITOARE
Distributia digitala nu trebuie
limitata la inregistarile viabile economic ale vedetelor pop.
Din punct de vedere tehnic, bibliotecile vor fi nu peste mult
timp in pozitia de a oferi utilizatorilor orice inregistrari.
Dar aspectele economice, ca si problemele legate de copyright
si redevente, raman complexe.
Bibliotecile publice ar putea
reprezenta canale de informare care indruma utilizatorii spre
muzica dorita si, ulterior, obtin aceasta muzica pentru a
o imprumuta sau vinde. Aceasta situatie ridica intrebari legate
de competitia cu detailistii. Muzica si imagini detinute si
realizate digital ca text sau sunet exclusiv de biblioteci,
muzee si arhive vor exista insa , mai ales daca se face referire
la muzica si imaginile create in context local si regional.
Promovarea cautarii distribuite,
navigarii si personalizarii intre bibliotecile muzicale si
de film, si extinderea ei pentru a permite intrebari cu specific
muzical,va mari accesul local si de la distanta via servicii
interconectate, personalizare si navigare. Fezabilitatea unui
singur portal european spre resursele muzicale de pe Internet
ar trebui explorata.
Trebuie alcatuita si implementata o agenda de cercetate tehnica
mai bogata pentru muzica care sa acopere probleme cheie precum:
Extragerea automata a componentelor muzicale semnificative
din partituri si inregistrari on-line (melodie, caracteristici
perceptibile);
Sumarizarea muzicii pentru a permite perfectionarea instrumentelor
"inteligente" de regasire a informatiilor muzicale;
Instrumente de prezentare concepute special pentru muzica
(prezentarea partiturilor una langa cealalta, analize, video)
Prezentari simultane de partituri si inregistrari etc
In fine, va trebui realizat
un set de cursuri de baza pentru bibliotecarii sectiilor de
muzica din era electronica, care sa le imbunatateasca randamentul,
mai ales cand actioneaza ca intermediari ai cautarii "hibrizilor"
imbunatatiti (fizic si electronic).
LEGATURI
Europa
WedelMusic
Proiectul TSI WedelMusic inceput in ianuarie 2000, se ocupa
cu problemele DPI legate de filigranare si de solutiile sigure
de acces si procesare/regasire incercate de editorii de muzica.
MIRACLE
Proiectul Schimburi Interbibliotecare de Resurse Informationale
Muzicale Asistate de Calculator (MIRACLE) finantat de UE are
parteneri in Olanda, Spania, Marea Britanie, elvetia, Italia
si Danemarca. Website-ul asigura legaturi cu toate bibliotecile
pentru nevazatori din tarile respective.
http://www.svb.nl/project/Miracle/miracle.htm
Australia
Biblioteca Nationala a Australiei
Cu relativ mai putine resurse decat cele din alte tari, comunitatea
bibliotecilor mazicale australiene a conceput un proiect similar
proiectului britanic Cecilia, dar mult mai ambitios, creind
legaturi cu intreaga comunitate muzicala si punand in centrul
atentiei nevoile utilizatorului.
Australia in Imagini
Acest site contine peste o jumatate de milion de reproduceri
de imagini din colectii apartinand muzeelor, galeriilor de
arta, arhivelor, universitatilor, bibliotecilor publice si
societatilor de istorie.
http://www.pictureaustralia.org/
Republica Ceha
Okresní knihovna, Olomouc
Una din numeroasele biblioteci publice care ofera informatii
accesibile on-line despre propriile colectii muzicale.
http://www.ok-olomouc.cz/index.html
Danemarca
Biblioteca din Silkeborg
O biblioteca multiculturala usor de accesat care include legaturi
spre cultura si muzica unui mare numar de tari reprezentate
in colectiile sale.
http://www.silkeborg.bib.dk/
Roskilde
http://www.roskilde.dk/
Finlanda
Directorul bibliotecilor muzicale
Un model de director al bibliotecilor muzicale nationale cu
legaturi spre bibliotecile muzicale individuale.
www.kaapeli.fi/~musakir/engdir
Helsinki
http://www.lib.hel.fi/musko
Serviciul de imprumut
Interbibliotecar
Functioneaza pentru toate materialele, incluzand muzica tiparita,
muzica inregistrata si alte materiale netiparite. Acest site
asigura accesul la cataloagele bibliotecilor din reteaua de
biblioteci publice, avand o facilitate de cautare in toate
cataloagele.
http://www.publiclibraries.fi/
Franta
AIBM
Un site compilat de bibliotecari muzicieni cu legaturi bune
spre biblioteci, bibliografii, iconografii muzicale etc..
www.aibm-france.org
Linii directoare
Legislatia franceza prevede linii directoare ferme despre
ceea ce este organizat la nivel central de guvern si ceea
ce se asteapta de la autoritatile centrale.French law provides
firm guidelines on what is centrally organised by government
and what is expected of local authorities
http://www.enssib.fr/autres-sites/csb/csb-charter.html
Mediateca
Un site multimedia model si un portal de resurse ce include
inregistrari, programe video, analize muzicale si fragmente
audio.
http://mediatheque.ircam.fr/index-e.html
Paris, Orasul Muzicii
http://www.cite-musique.fr/
Germania
Biblioteca Publica din Bremen
Ofera un ghid on-line neobisnuit la colectiei sale de arta,
incluzand un continut pictural.
http://www.graphotek.bremen.de/
Lituania
Muzica clasica
Acest ghid despre serviciile muzicale din Lituania ofera un
model diferit, cea mai mare parte a continutului fiind comerciala,
dar furnizeaza informatii solide si legaturi spre biblioteci.
http://www.classicalmusic.lt/
Olanda
Discoteca centrala, Roterdam
Serviciul central olandez pentru imprumutul interbibliotecar
de inregistrari sonore din Roterdam. Serviciul de imprumut
este utilizat pe scara larga si de alte biblioteci publice
din Olanda. Exista un formular electronic. electronic form.
http://www.muziekweb.nl/
Musica
Un ghid de muzical olandez extrem de cuprinzator, initial
conceput de centrul de informatii muzicale: model pentru un
portal avand ca subiect muzica, include legaturi bune spre
bibliotecile muzicale de toate tipurile. http://www.musica.nl/html/default.php
Portugalia
Fonoteca din Lisabona
Singura institutie de acest tip din Portugalia, fonoteca din
Lisabona ofera un portal spre multe alte servicii muzicale
din portugalia.
http://www.cm-lisboa.pt/fonoteca/
Suedia
Biblioteca muzicala suedeza
http://www.muslib.se/
Marea Britanie
Culise
Un site finantat de institutii academice care include deja
mai multe colectii din biblioteci publice si teatre si ofera
descrieri la nivel de colectie pentru toate colectiile incluse
si descrieri la nivel de articol pentru aproximativ jumatate
din colectiile la zi.
http://www.backstage.ac.uk/
Birmingham
Declaratia privind misiunea bibliotecii muzicale include servicii
pentru comunitatile etnice iar bibliotecile individuale isi
prezinta colectiile si utilizeaza persoane avizate din comunitate
pentru a ajuta la selectarea materialelor.
http://www.birmingham.gov.uk
Cecilia
Nou proiect britanic pentru furnizarea unui director al resurselor
bibliotecilor muzicale britanice si al altor resurse muzicale,
cu legaturi corespunzatoare spre biblioteci individuale si
institutii.
http://www.cecilia-uk.org/
Biblioteca si Plan de
Informatii pentru Muzica din Marea Britanie si Irlanda, IAML
(MB) Library and Information Plan for Music in the United
Kingdom and Ireland, IAML (UK).
Dupa publicarea planului in 1993 si aportul sau la imbunatatirile
realizate in cooperare, au fost aprobate si au obtinut finantari
mai multe proiecte care au avut ca scop garantarea acestor
imbunatatiri. projects
Serviciul de Date despre
Artele Interpretative
Centrat pe institutiile de invatamant superior, serviciul
ofera un portal pentru colectiile digitale de resurse de film,
televiziune si radio,si de muzica, teatru si dans.Poate fi
extins pentru a include mai mult material apartinand bibliotecilor
publice si arhivelor locale. http://www.pads.ahds.ac.uk/
Institutul National Regal
pentru Nevazatori
Are un website care defineste serviciile pentru cei cu dificultati
de vedere; serviciul include informatii si sfaturi, probleme
legate de instruire, servicii care asigura muzica in Braille
si materiale si informatii legate de muzica.
Westminster
http://www.westminster.gov.uk/libraries/special/music/index.cfm
Serviciul de Date despre
Artele Vizuale
Are ca scop protejarea, pastrarea si promovarea accesului
la resursele digitale ale diverselor colectii din MB. Desi
este axat pe comunitatea universitara, exista o participare
trans-sectoriala.
http://vads.ahds.ac.uk/
Pagina principala
Pagina 1 | Pagina
2 | Pagina 3 | Pagina 4
| Pagina 5 | Pagina
6 | Pagina 7 |
Pagina 8
|