Lectura şi biblioteca publică la Cluj


Cuvânt înainte

 

 

                        La început de mileniu trei, românii nu au încă o mare enciclopedie naţională, un dicţionar tezaur încheiat, o istorie de la origini până în prezent a vreunui domeniu capital. Altfel spus, nu au o arhivă pusă la punct, oricând fondatoare printr-o lucid slujită exigenţă actuală. Absenţa acestor instrumente e tot mai acut resimţită astăzi –, căci nici un calculator nu inventează singur informaţia legitimatoare. Nenumăratele monografii parţiale – în spaţiu şi timp – sunt tot atâtea încercări locale de a suplini o lipsă şi de a pregăti, totodată, remedierea ei cât mai curând cu putinţă.

            Publicarea unei cărţi despre biblioteca şi lectura publică clujeană este, din mai multe puncte de vedere, utilă şi firească. Ea se înscrie în fenomenul descris mai sus şi acoperă un gol. O face punând la lucru toate izvoarele şi adunând laolaltă toată informaţia. Pe de altă parte, biblioteca publică clujeană, în organizarea ei autonomă, a împlinit o jumătate de secol de existenţă. O privire retrospectivă e absolut în firea lucrurilor. Viitorul nu este posibil fără o matură evaluare a tot trecutului. În fine, să descrii în detaliu viaţa unei biblioteci publice tradiţionale poate avea, astăzi, cel puţin două rosturi: pe de-o parte, acela al conservării unei „specii” pe cale de dispariţie şi, pe de altă parte, acela de manifest în favoarea „cetitului” ca dimensiune umană, aş zice, funciară.

            Era informaţională, s-a spus, presupune ieşirea din izolare. O analiză atentă a societăţii contemporane arată că, dimpotrivă, acumularea în reţea mondială a informaţiilor conduce la intrarea în izolare mondială. Că „satul planetar” nu are nici unul dintre atributele satului tradiţional în afara aparentei transparenţe – toţi ştiu (pot şti) totul despre toţi. Numai că, foarte la îndemână şi fără rest, ştirea despre celălalt nu mai interesează şi încetează a fi fondatoare. În era internetică, pierderea de sine şi pierderea de celălalt se adâncesc imprevizibil şi, poate, crizic, în paralel cu nevoia dintotdeauna de socializare secondată de bănuiala că socializarea virtuală conţine o cantitate greu digerabilă de fals. Formula din anii ’80 lansată de W. Naisbitt – high tech, high touch – e din ce în ce mai îndoielnică: tehnica înaltă nu vindecă automat de singurătate. Într-o ţesătură mondială de calculatoare atoateştiutoare, omul se simte împins la periferie şi redus, cum prevesteşte Andrei Codrescu într-un număr din „Dilema” despre „Starea bibliotecilor”, la condiţia de furnizor de curent electric. Zumzetul informaţional, tot mai dens, pare să se descurce fără participare umană. Fireşte, era internetică intră în mersul destinal al omenirii. Ea nu poate fi oprită şi nici nu trebuie. Foloasele sunt (pot fi) imense. Atâta doar că cititorul tradiţional, cel retras în colţul lui tainic cu o carte pe genunchi, lăsat în voia unui ritual care-i pretindea participare, căutare, interpretare, înfruntare a distanţei, e înlocuit de omul cu ochii aţintiţi pe ecranul calculatorului, hipnotizat de căutări şi interpretări de-a gata, amăgit cu ştergerea tuturor distanţelor. Sigla unei colecţii franţuzeşti reprezenta, în ombre chinoise, un ins aşezat tacticos, cufundat între filele unei cărţi. Deasupra lui, „firma”: Le promeneur. Mă tem că navigatorul pe Internet, luat de val, nu mai poate fi numit „plimbăreţul”. Interfaţa îi refuză tihna şi adâncimea răsfoirii. Tot mai mulţi recunosc că, în cele din urmă, şi cea mai modestă bibliotecă publică ori personală conţine mai multe idei valoroase decât toată televiziunea şi chiar decât Internetul. Căci e vorba despre informaţia într-adevăr necesară unui om, cea valorantă, personalizată şi rodnică. În acelaşi număr din „Dilema”, antropologul John R. Postill punea schimbarea exclusiv în seama oamenilor şi a instituţiilor lor, tehnologiile fiind doar o componentă a acestor instituţii. Căci „Internetul nu poate răspunde nici măcar nevoilor de lectură ale unui elev de liceu”. De aici concluzia că „una dintre cele mai vechi organizaţii media din lume – biblioteca – şi cea mai utilă instituţie a sa – studiul independent în bibliotecă – sunt premisele esenţiale, minimul necesar pentru o persoană ca ea să înveţe în această aşa-zisă eră electronică.”

 

*

 

            Am făcut acest ocol pentru a explica nota nostalgică a rândurilor de mai jos – schiţa întâlnirii mele cu biblioteca publică clujeană. Am lucrat ca bibliograf cinci ani. Veneam din învăţământul universitar, iar lectura îmi era amănunt biografic de la vârsta de patru ani. Bibliotecile mi-au fost mereu a doua casă, însă nu mă mai găsisem niciodată atât de „slobozită” în voia mea în depozite cu sute de mii de cărţi. Primele săptămâni au fost euforic-năuce. În fiecare colţ de raft descopeream comori şi mă surprindeam numărându-mi zilele ca să văd dacă or să-mi ajungă pentru atâtea lucruri de citit. Serviciul bibliografic se afla în aceeaşi încăpere cu cel de prelucrare. Aşadar, toate cărţile noi mi se perindau prin faţă, ştiam tot ce apare în ţară. Se comanda măcar un exemplar din fiecare apariţie, iar tipăriturile clujene intrau toate, automat, în fondul bibliotecii. Nu mai pot spune asta pentru anii din urmă. Nu doar că numărul editurilor şi, în consecinţă, al titlurilor apărute a crescut uluitor, lucru foarte bun din multe puncte de vedere, dar nu mai respectă nimeni nesmintit obligaţia de a informa măcar marile biblioteci asupra tuturor apariţiilor editoriale...

            Revenind, bibliotecarii (bibliotecarele, mai bine zis) m-au adoptat rapid şi, aş zice, pentru totdeauna. Cei de la „judeţeană” îmi sunt cei mai buni prieteni până azi – la ei (ele) apelez de câte ori vreau să aflu ceva. Cărţile mele acolo s-au scris, printre rafturile tot mai înţesate ale Bibliotecii Judeţene. Viaţa printre cărţi a fost de la început una privilegiată, iar umbrele, fireşti între oameni, toate trecătoare.

            Traian Brad a adus cu el în bibliotecă nu doar dragostea lui aproape copilărească pentru miracolul cărţii, ci şi dorinţa de a face şi priceperea de a face bine printr-o colaborare permanentă cu toţi ceilalţi. Fiecare victorie în războiul cu birocraţia aşeza biblioteca în locul ei cuvenit, de instituţie-focar, greu de trecut cu vederea într-o societate în progres. Despre tot ce s-a făcut şi continuă să se facă, volumul de faţă oferă toate detaliile. Aş vrea să evoc aici doar câteva repere din propria experienţă de bibliotecar. N-am să pomenesc „misiunile” culturale în şcoli, instituţii, întreprinderi, în Cluj şi în localităţile judeţului – adevărate acţiuni de Şcoală Ardeleană, reuşind să ocolească abil schemele oficiale. Anul 1989 a fost, pentru mine, anul cel mai plin. Traian Brad, urmărit de manifestul-testament al lui Noica, izbutise să obţină fondurile necesare pentru fotocopierea la Cluj a Caietelor eminesciene. Le-am parcurs filă cu filă. Primăvara lui ’89 a fost închinată manuscriselor – peste zece mii de pagini reproduse în colaborare cu Biblioteca Centrală Universitară. În iunie, Biblioteca Judeţeană îşi lua în sarcină organizarea, la Galeriile Museion, a Expoziţiei Centenar Eminescu. A fost o experienţă unică. Toate instituţiile clujene au pus umărul cu generozitate, cu deschidere, cu dăruire, aş spune, dacă nu m-aş teme de vorbele mari. Bibliotecile clujene – Judeţeană, Universitară, a Academiei – au expus tot ce aveau mai de valoare din istoria ediţiilor eminesciene. Bibliofili discreţi şi-au adus exemplarele rare pentru a da greutate şi cuprindere expoziţiei. Muzeul de Istorie, cel de Artă, Muzeul Etnografic, Academia de Muzică, Filarmonica, Teatrul Naţional, Opera Română, Editura Dacia, şcolile de toate gradele au fost colaboratorii noştri entuziaşti. Grădina Botanică ne-a împrumutat camioane întregi de plante pentru a reproduce în sălile expoziţiei „codrul cu verdeaţă”. O lună de zile, expoziţia a fost vizitată de mii şi mii de locuitori de toate vârstele ai municipiului şi judeţului. În acelaşi an ’89, în decembrie, cu sprijinul elevilor Liceului de Artă clujean s-a organizat, în aceleaşi săli, o excepţională expoziţie „Centenar Creangă”. Desen, pictură, grafică, sculptură, ceramică, tapiserie şi toate cărţile copilăriei. În decembrie inaugurându-se, a fost, desigur, pusă în umbră de Revoluţie. Dar a rămas pentru mine o probă de voinţă de a face lucruri mirabile în pofida vremilor. De a răzbi deasupra nevoilor.

 

*

 

            Volumul de faţă este organizat în trei mari secţiuni. Cea dintâi, în perspectivă istorică, reconstituie începutul lecturii publice clujene, situându-l, nuanţat şi documentat, în panorama largă a vieţii culturale şi social-politice a Transilvaniei de până la Unire şi din perioada interbelică. Fără a se îndepărta de subiectul propriu-zis al lucrării sale, autorul decantează atent contextul şi pune accente absolut necesare pentru înţelegerea exactă a drumului dramatic al cărţii româneşti spre cititorii ardeleni. Cea de-a doua secţiune reface istoria postbelică a bibliotecii publice, desprinzând din magma conjuncturală succesele reale şi descriind atent laturile pozitive ale unei politici culturale altminteri falimentare. Cea de-a treia secţiune acoperă deceniul cel mai dinamic şi mai spectaculos din viaţa Bibliotecii Judeţene, cel de după Revoluţie, când s-a reuşit valorificarea părţilor bune ale unei moşteniri încărcate şi realizarea unor paşi importanţi către biblioteca viitorului. Aflat mereu în primele rânduri ale mişcării bibliotecare româneşti, autorul dispune de toate informaţiile, îi sunt la îndemână comparaţii cu bibliotecile din ţară, dar şi cu cele occidentale şi poate comenta la obiect, lucid şi competent perspectivele lecturii publice în România.

            Anexele bogate, ilustraţiile, ca să nu mai vorbim de „micul dicţionar de bibliologi clujeni” completează lucrarea recomandând-o ca document indispensabil oricărei cercetări viitoare pe aceeaşi temă.

 

Irina Petraş