29-30 oct. - Walter Crane la Cluj

De la Memorie şi cunoaştere locală
Versiunea din 1 august 2024 07:52, autor: IcaM (discuție | contribuții) (Pagină nouă: Walter Crane (1845-1915) a fost un artist englez și ilustrator de carte, considerat cel mai influent și mai prolific creator de carte pentru copii ai generației sale. Astfel, deși Crane a fost un artist multi-talentat, care a lucrat în multe domenii ale artei (a realizat lucrări grafice, acuarele, postere, desene pentru țesături, tapet, tapiserii, covoare, vitralii și bijuterii), el este cel mai bine cunoscut pentru ilustrațiile sale de cărți pentru copii. După...)
(dif) ← Versiunea anterioară | Versiunea curentă (dif) | Versiunea următoare → (dif)

Walter Crane (1845-1915) a fost un artist englez și ilustrator de carte, considerat cel mai influent și mai prolific creator de carte pentru copii ai generației sale. Astfel, deși Crane a fost un artist multi-talentat, care a lucrat în multe domenii ale artei (a realizat lucrări grafice, acuarele, postere, desene pentru țesături, tapet, tapiserii, covoare, vitralii și bijuterii), el este cel mai bine cunoscut pentru ilustrațiile sale de cărți pentru copii.

După ucenicia la un gravor unde a deprins meșteșugul ilustrării cărților, Crane a practicat ca ilustrator și, în cele din urmă, și-a unit forțele cu tipografia Edmund Evans, implicându-se în ilustrarea de cărți pentru copii. A devenit astfel unul dintre cei mai cunoscuți ilustratori de cărți pentru copii ai epocii sale. Ilustrațiile lui Crane s-au evidențiat între desenele de obicei de slabă calitate din cărțile pentru copii ale vremii și au contribuit la revoluționarea acestui tip de carte. Dintre ilustrațiile sale de cărți pentru copii, putem aminti: Prințul Broască, Frumoasa și Bestia, Frumoasa Adormită, Scufița Roșie, Barbă Albastră, Jack și vrejul de fasole, Prințesa Belle Etoile etc. Stilul său a fost imitat de alți ilustratori.

Apoi, o întâlnire cu autorul și activistul socialist William Morris a dus la o prietenie și o colaborare pe viață între ei, nu numai în domeniul artei, ci și în angajamentul lor reciproc față de cauza socialismului. Multe imagini iconice asociate cu socialismul internațional au fost concepute de Walter Crane.

Între 1893-1896 a fost angajat director de design la Manchester School of Art, devenind, apoi, director al Royal College of Art din 1897 până în 1898.

Ca artist, inițial a fost influențat de mișcarea de pictură prerafaelită, iar mai târziu a fost colaborator și discipol al lui William Morris, integrându-se Mișcării Arts and Crafts. Crane este considerat unul dintre pionierii Art Nouveau. Statutul său de artist și profesor au ajutat la dezvoltarea și promovarea Mișcării Arts and Crafts și afirmarea Art Nouveau. Stilul său este uneori comparat cu cel al unui alt pionier al mișcării Art Nouveau, Eugène Grasset.

Între 10 octombrie și 5 noiembrie, Crane a efectuat o vizită în Ungaria, la Budapesta și alte orașe de provincie, bucurându-se de o primire călduroasă, iar expoziția organizată cu cele 600 de obiecte aduse cu el, a fost evenimentul artistic al anului. Mai mulți clujeni au vizitat această expoziție, iar presa clujeană a oferit mai multe relatări în legătură cu aceasta și vizita lui Crane în Ungaria.

În lansarea invitației și organizarea călătoriei lui Crane la Cluj, un rol cheie i-a revenit profesorului unitarian anglofil Kovács János, care a avut și susținerea autorităților locale ale orașului. Încă din perioada studenției, Kovács János a învățat limba engleză, apoi a studiat cu o bursă în Marea Britanie și mai târziu în SUA. El se număra astfel printre puținii cunoscători și vorbitori ai limbii engleze la Cluj, în împrejurările în care, în secolul al XIX-lea, învățarea acesteia nu intrase în modă și practică la scară largă, cele mai folosite fiind germana și franceza. La Cluj, Kovács a constituit și Cercul de Conversație Englez (English Conversation Club), a cărui președinție a deținut-o până la moarte. El a tradus și publicat în limba maghiară biografia britanicului John Paget. Dincolo de aceste aspecte, nu se știe dacă Kovács János l-a cunoscut în prealabil, personal, pe Crane. Dar, cu siguranță a auzit despre Crane. Aflat la expoziția acestuia de la Budapesta, a intrat în legătură cu el, născându-se o relație de prietenie împărtășită reciproc, care nu s-a stins cu încheierea vizitei la Cluj a lui Crane.  El a i-a adresat invitația de a vizita Clujul.

Primarul de atunci a orașului, Szvacsina Géza, a susținut inițiativa lui Kovács János, pregătind vizita lui Crane. Szvacsina ar fi dorit ca în paralel cu expoziția de la Budapesta sau ca încununarea a acesteia, în încheierea sa, să se organizeze o expoziție cu lucrările lui Crane și la Cluj. S-a deplasat la Budapesta și, în întâlnirea cu Crane, mijlocită de același Kovács János, i-a înaintat propunerea organizării expoziției de la Cluj. Crane a promis 30 de lucrări din cele aduse de la Londra pentru a fi expuse la Cluj.

Expoziția a fost deschisă în clădirea de atunci a Școlii profesionale de industria lemnului și metalului din Cluj și vernisată în ziua sosirii lui Crane în oraș. A stat la dispoziția publicului clujean timp de două zile, fiind vizitată de numeroși curioși.

Walter Crane a sosit la Cluj la 29 octombrie, însoțit de soția lui, Mary Andrews, și cei doi fii ai săi, Lionell și Lancelot. A fost așteptat la gară și condus la hotelul New York, unde a fost cazat. În cele două zile petrecute la Cluj, i-au fost arătate toate monumentele semnificative ale orașului, a vizitat instituții culturale și muzee.

Astfel, în prima zi, oaspeții au văzut târgul săptămânal din Piața Centrală, apoi au urcat pe Cetățuie pentru a admira panorama orașului. După amiază, a urmat o cină festivă și vizionarea la teatru a spectacolului Murgul Șarg, ales și jucat în cinstea lui Crane. A doua zi, a urmat un tur al orașului, începând de la Casa Matia, continuând cu Biserica și mănăstirea franciscanilor și Biserica unitariană. Cum încă statuia ecvestră a regelui Matia nu era gata, oaspetelui i-au fost prezentate machetele monumentului intrate în competiție. Plimbarea s-a încheiat la bastionul Croitorilor (sau Bethlen cum era cunoscut pe atunci) și zidurile orașului. În continuare, au fost vizitate muzee, Institutul pentru deficienți de vedere și auz, sediul EMKE etc. S-a descins și la o familie, unde oaspeții au făcut cunoștință cu țesăturile de Călata și alte obiecte etnografice. A urmat vizitarea unor ateliere de pictură și sculptură, precum a lui Melka Vince, Veress Zoltán, Kozma Erzsébet, Peielle Róbert și Kőváry Endre. Seara, Crane și familia lui au asistat la un nou spectacol de teatru apoi, la hotelul New York, primarul Szvacsina Géza și-a luat la revedere de la oaspeți.


Walter Crane a continuat să țină legătura prin corespondență cu Clujul și, în primul rând, cu Kovács János. După moartea acestuia, în 1906, legăturile s-au rupt, dar amintirea vizitei lui Crane la Cluj a fost păstrată de mulți. Aceasta o dovedește și tonul necrologului publicat la moartea sa în presa clujeană, în primăvara anului 1915, în care se puncta că, în marea agitație a lumii, a trecut neobservată moartea marelui pictor englez, Walter Crane, care a fost și la Cluj, mulți amintindu-și de el cu drag.


Bibliografie:

  • Walter Crane Biography, la https://www.waltercrane.com/biography/, accesat la 20 mai 2024.
  • Walter Crane a száz év előtti Kolozsváron és a Kalotaszegen/Muradin Jenő la http://epa.oszk.hu/00400/00458/00564/pdf/EPA00458_korunk_2011-01_084-093.pdf, accesta la 22 oct. 2018
  • Egy angol művész látogatása - Walter Crane Kolozsváron/Újvári Dorottya la http://korzo.org.ro/walter-crane-kolozsvaron/, accesat la 22 oct. 2018