capitolul urmator

Lectura şi biblioteca publică la Cluj


Capitolul  I

Transilvania şi Clujul. Scurtă privire istorică

 

 

            Istoricul bibliotecii şi al lecturii la Cluj-Napoca poate fi înţeles doar în contextul dezvoltării social-istorice şi culturale a municipiului nostru. Oraşul de pe Someş, situat în imediata apropiere a Munţilor Apuseni, a fost şi este una dintre cele mai frumoase aşezări din Transilvania, purtătorul unor valori ale civilizaţiei specifice spaţiului de la întretăierea Occidentului cu Orientul, a Nordului cu Sudul, a culturilor daco-romanice cu cele germanice şi slave. Aceste interferenţe se regăsesc cu prisosinţă în elementele materiale şi spirituale puse în valoare de Muzeul Naţional de Istorie a Transilvaniei şi de cel Etnografic al Transilvaniei. Vechimea şi profunzimea acestor valori stau, alături de altele din spaţiile Moldovei şi Munteniei, la temelia culturii noastre laice şi religioase, a obiceiurilor şi datinilor mai vechi sau mai noi, iar multitudinea şi varietatea lor denotă multiculturalitatea românilor.

            Cetăţile dacice din Transilvania, castrele romane, bastioanele epocii medievale, bisericile şi clădirile impozante moderne sunt elemente ale civilizaţiilor ce s-au succedat în istorie stând mărturie vredniciei populaţiei locale. Elogiul Ardealului adus de Nicolae Bălcescu, Mihai Eminescu, Nicolae Iorga, Vasile Băncilă sau Constantin Noica – toţi oameni născuţi şi crescuţi în Regatul României, personalităţi de primă mărime ale istoriei, literaturii, filosofiei şi culturii române – este o recunoaştere a contribuţiei provinciei şi populaţiei sale la realizarea unităţii de neam şi limbă, de istorie comună românească. În Caiete Eminescu afirmă că „…direcţia punctului de mişcare e dată de rasa pământului, care-a avut respectul dreptului, respectul adevărului, respectul în fine pentru ceea ce este esenţa cea mai înaltă a vieţii” (ms. nr. 2.255, fila 393), iar „Punctul nostru centrifugal – mater perenes – e Ardealul – punctele centripete sunt cele cari se-ntind de-a lungul râurilor noastre deci pe insula tracică şi valea Istrului.”; „Moldova şi Ţara Românească nu sunt decât promontorii ale Ardealului” (ms. 2.257, fila 414); şi poetul conchide: „Pământul mai sărac sileşte la muncă mai multă pentru producerea aceleiaşi cantităţi de bunuri. Dar acel plus de muncă nu se poate pierde. El se traduce în energia musculară, în caracter rezistent şi în puterea de reproducţiune a rasei. De aceea de la ardeleni va porni regenerarea naţională” (ms. 2.258, fila 214).

O panoramă largă a stării sociale şi spirituale din epocă este prezentată de Nicolae Iorga în cele 2 volume ale cărţii sale: Neamul românesc în Ardeal şi Ţara Ungurească, publicate în 1906, după lunga sa călătorie în aceste părţi de ţară. Tot „apostolul neamului” a definit cel mai limpede rolul jucat de „Episcopul Voevod” Inochentie Micu-Clain, în trezirea conştiinţei naţionale, în afirmarea şi apărarea românilor ardeleni ca naţiune. Drept care, în Dieta de la Cluj a şi fost ameninţat că va fi azvârlit afară pe geam, ca apoi, prin intrigile duşmanilor neamului său, să fie relegat la Roma unde a şi murit în 1768. Testamentul său, în care Lucian Blaga remarca formula-emblematică ,,Nu poţi învia din morţi decât în pământul Patriei’’ a devenit un memento valabil peste timp până astăzi.

            Filosoful Vasile Băncilă face, într-un eseu din 1938, un elogiu provinciei şi oamenilor săi, realităţilor socio-economice şi spirituale ardelene: „În zodiacul geografic de semnificaţii româneşti, Ardealul ocupă un loc de masivă eminenţă etnică, în aşa măsură încât nu ne putem înţelege pe noi ca neam dacă nu înţelegem Ardealul.

            Înainte de toate, Ardealul cuprinde sensul originarităţii noastre. Ideea formei, a sâmburelui sau a impulsului iniţial, care domină atât de mult înţelegerea filosofică de azi oricînd e vorba de realităţi sufleteşti sau biologice, devine clară, în ceea ce priveşte neamul românesc, numai dacă este pusă în legătură cu fiinţa istorică a Ardealului.

            Aceeaşi dârzenie metodică îndreptată spre faptă se manifestă în operele de organizare socială şi culturală ale ardelenilor. Realizarea cea mai măreaţă în această privinţă este opera şaguniană cu toate instituţiile ei şi dâra puternică pe care a lăsat-o în istorie. Şaguna, acest domnitor în sutană, acest monarh ecleziastic făcut să conducă o împărăţie, în care s-au unit tenacitatea ardeleană cu fluiditatea resurselor politice ale românilor macedoneni, a izbutit fiindcă a găsit în Ardeal o pastă care voia să fie organizată şi colaboratori avâd pasiunea aşezată a faptei şi organizării.

            În Ardeal nu este entuziasmul ce se aprinde repede al românilor din alte părţi, în schimb acest entuziasm e cu atât mai adânc atunci când el se produce şi revelează aceeaşi dârzenie de foc sub cenuşă a sufletului ardelenesc. Entuziasmul Ardealului a produs un fenomen absolut singular în toată istoria lumii: un simplu ţăran, care la un moment dat se molipseşte de o idee ce depăşea infinit toate interesele lui imediate de ţăran, pentru a deveni apoi în tot cursul vieţii sale posedatul acestei idei, apostolul ei rustic, profetul patriarhal şi sfântul pămîntului, vagabondul sacru, cruciatul singuratic, omul care vorbea în pilde, care îndemna şi şfichiuia şi care vedea pretutindeni lupoaica şi columna lui Traian: Badea Cârţan! (1848-1911). Ciobanul din Cârţişoara e una din cele mai uimitoare dovezi de vitalitate şi de legitimitate de a trăi a neamului românesc. Unui popor care produce un astfel de exemplar de ţăran i s-a hărăzit desigur un rost înalt. Badea Cârţan, Iancu, Horea, Cipariu, Bărnuţiu, corifeii Şcolii Ardelene, Vlaicu şi alţii… sunt exploziile sufletului ardelenesc, sobru în viaţa obişnuită, dar cu atît mai înflăcărat pentru fapta cea mare, atunci când se întâlneşte cu istoria sau când o creează”.[1]

            (Pentru Badea Cârţan, munţii nu constituiau o piedică: „Cine a mai văzut graniţă prin mijlocul ţării?” Îşi caracteriza singur truda în cuvinte memorabile: „Am luat cărţile de unde au fost şi le-am dat celor care n-au avut. Atât! Ori ţi se pare faptă slabă să-l deştepţi pe cel din întuneric?” La o percheziţie din 1903, la Braşov, se găsesc la el 4.858 titluri în 76.621 de volume!)

Afirmarea conştiinţei naţionale a românilor din Transilvania în perioada medievală, premodernă şi modernă, proiectată în planul mai larg al istoriei generale a românilor (vezi lucrările unor istorici precum Ioan-Aurel Pop[2] şi Mathias Bernath[3] ), este fără îndoială şi o contribuţie ştiinţifică la reconstituirea faptelor ce stau la baza formării naţiunii moderne şi contemporane româneşti.

Cercetarea epocii străvechi a scos la iveală urme de locuire a teritoriului municipiului încă din perioada paleoliticului mijlociu (120.000-80.000 î.Ch.): resturi de faună şi unelte de piatră cioplită găsite la Cluj-Mănăştur (Calvaria), la Tăietura Turcului şi în cartierul Cordoş. Neoliticul, epoca bronzului şi cea a fierului relevă şi ele o populare densă a centrului oraşului, dar şi a zonelor vecine cetăţii (Gura Baciului, Hoia, Fânaţele Clujului, Floreşti, Deuş ş.a.).

Numele de Napoca, pe care romanii l-au găsit în momentul cuceririi, foarte probabil de origine dacă, a fost preluat de aceştia şi folosit în continuare pentru a denumi o localitate foarte importantă din punct de vedere comercial (era la întretăierea marelui drum care mergea din sud spre nord, cu un altul care era orientat pe axa est-vest), militar şi economic (minele din Munţii Apuseni şi ocnele de la Dej, Cojocna şi Turda).

            Ridicarea la rang de municipium a Napocăi romane, în anul 124 d.Ch., iar în a doua jumătate a secolului al II-lea la rang de colonia (cea mai înaltă treaptă în ierarhia urbană a Imperiului Roman) denotă importanţa acordată de coloniştii romani „centrului”, „intramuros-ului”.[4]

            Viaţa spirituală a spaţiului locuit de autohtoni şi coloniştii romani se regăseşte în tradiţiile acestora – laice, religioase, decorative sau epigrafice, în elemente arhitectonice şi monumente funerare, dintre care cele mai semnificative pot fi văzute şi astăzi în Muzeul Naţional de Istorie a Transilvaniei .

            Retragerea oficialităţilor romane din Dacia, la Sud de Dunăre, în anul 271 d.Ch., a determinat locuitorii rămaşi să reia formele ancestrale de organizare – obştile rurale – , pe care le vor îmbina cu tradiţiile romane. Cercetările arheologice vizând acest secol au reliefat şi ele urme ale trecerii prin Napoca a popoarelor migratoare: ostrogoţii şi slavii.

            Clujul medieval, prin fortificaţiile sale de la Cetatea de pământ (Cluj-Mănăştur-Calvaria) şi aşezarea civilă din centrul oraşului, dezvoltată pe ruinele Napocăi romane, a făcut parte din sistemul de apărare al voievodului Gelu în faţa expediţiilor pecenegilor şi hunilor. Cucerirea cetăţii de către regalitatea maghiară în a doua jumătate a secolului al XI-lea îi dă dreptul acesteia să aşeze aici călugări benedictini care vor ridica un „claustru” şi o biserică, „conventul de la Cluj-Mănăştur devenind astfel o importantă instituţie cultural-administrativă, un loc de emitere, adeverire şi autentificare a documentelor”.[5]

            Prima atestare documentară a oraşului o găsim într-un document din 1275: „villa Kulusvár” (din latinescul clausa-clusa – loc închis, chei, sens avut şi în termenul slav kluc).

            Ridicarea aşezării la rang de oraş, civitas, la 19 august 1316, de către regele Carol Robert de Anjou, îi dă acesteia dreptul la: alegerea judelui, a preotului, a parohului, deţinerea şi administrarea zonei agricole din hotarul oraşului, scutirea de vămi în toată Transilvania, privilegii ce vor fi reînnoite de-a lungul istoriei sale şi care vor aduce beneficii în comerţul intern şi extern, iar locuitorilor săi, maghiari, germani şi români, o prosperitate economică deosebită. Se impune subliniat faptul că, până la mijlocul secolului al XVI-lea, Clujul era unul dintre oraşele germane importante din Transilvania. Trecerea populaţiei la calvinism şi apoi la unitarianism a determinat întreruperea legăturilor cu ceilalţi saşi şi maghiarizarea populaţiei. De altfel, atât marele tipograf Gaspar Heltai cât şi marele predicator Francisc David erau saşi la origine.

            Creşterea demografică, de la 5.000 de locuitori la mijlocul secolului al XV-lea, la 13.900, la finele secolului următor, a determinat administraţia oraşului să mărească aria de locuire, pornindu-se o adevărată sistematizare a străzilor, dinspre piaţa centrală înspre periferia zidurilor de incintă, în linii drepte, ceea ce a dus la apariţia suburbiilor; străzile au început să fie podite cu grinzi şi scânduri, podurile peste Someş să fie construite din piatră, iar apa potabilă să fie transportată prin conducte din lemn (elemente de civilizaţie).

            Organizarea vieţii social-politice, după criterii specifice oraşelor transilvănene, a condus treptat la polarizarea populaţiei în clase – săracă şi avută. Cea dintâi – mici meşteşugari, lucrători agricoli, jeleri, iobagi fugari, slugi ş.a.; iar cea de-a doua – proprietari de pământuri şi de bunuri imobiliare, numiţi şi „comes”, din care s-a format apoi patriciatul oraşului, „pătura sa conducătoare”.[6] Dezvoltarea clasei de comercianţi şi meşteşugari, iar mai apoi a marii nobilimi a dus la formarea celui de-al doilea val de patricieni (saşi şi unguri).

            După transformarea, în 1691, a Transilvaniei în provincie austriacă, prin Diploma lui Leopold I, Clujul va deveni capitala Guberniului, iar din 1786, şi centru de district, înglobând patru comitate, şi sediu al uneia dintre cele două Table Regale districtuale.

            Din păcate, perioadelor de toleranţă naţională şi religioasă promovate de guvernul austriac le-au urmat încercările repetate ale nobilimii maghiare de discriminare politică, naţională, socială şi culturală. Infiltrările unor populaţii străine şi colonizările masive făcute de Curtea de la Viena (de slovaci, germani, unguri, ruteni, sârbi, italieni, spanioli, bulgari), îndeosebi la periferia aşezărilor urbane unde existau sate compacte de români, în Banat, Crişana, Maramureş şi Transilvania, populaţii care fac şi mai grea viaţa românilor, împiedică sub toate formele închegarea unei vieţi spirituale reale a acestora.[7] Cu toate acestea, comunitatea românească din Cluj se forma în preajma cetăţii şi ea va reuşi, chiar cu împotrivirea patricienilor maghiari şi saşi, să se replieze în puternice nuclee, precum cel de la Cluj-Mănăştur care, la 1750, număra 469 de suflete şi care îşi va ridica o biserică de rit ortodox.

Unirea unei părţi din românii ardeleni, la 1700, cu Biserica Romei şi apariţia cultului greco-catolic va face din oraşul Cluj un important centru religios de luptă naţională a românilor transilvăneni, luptă culminată cu prezentarea la împăratul austriac a revendicărilor naţiunii române, cuprinse în „Supplex Libellus Valachorum” (1791). Unirea forţată a Transilvaniei cu Ungaria şi impunerea limbii maghiare (1867), tendinţele de deznaţionalizare având bază în legislaţie şi în sistemul administrativ, o dată cu respingerea tuturor revendicărilor politice, naţionale, religioase, economice şi sociale ale românilor cuprinse în Supplex i-au obligat pe aceştia să aştepte momente mai prielnice: instaurarea unor regimuri mai liberale în monarhia habsburgică, precum cel generat de Diploma din 1860 şi de Patenta din 1861, înlesnind, în plan politic şi cultural, apariţia unor organizaţii naţionale culturale şi educative – începutul unui proces de renaştere culturală, de instituţionalizare a şcolii, culturii şi bisericii româneşti.

Mai apoi, reformele din România, produse după Unirea din 1859, au avut şi în Transilvania un ecou deosebit prin modelul cultural-naţional instituţionalizat peste Carpaţi.[8] Merită amintit faptul că primul regulament al nou înfiinţatei Biblioteci a Academiei Române – păstrat în manuscris – a fost întocmit de Gavril Munteanu (1812-1861), ardelean, autor de manuale şcolare şi traduceri din scriitorii latini (vezi Bibliografia Românească modernă, vol. II, p. 501-502).

Temelia organizării bibliotecilor publice moderne, în Moldova şi Muntenia – reunite, este pusă prin promulgarea, în noiembrie 1864, de către domnitorul Alexandru Ioan Cuza, a Regulamentului pentru bibliotecile publice din România; mai târziu, spre sfârşitul secolului al XIX-lea şi începutul celui următor, Nicolae Iorga, Spiru Haret, Dimitrie Gusti şi alţii creează, prin măsurile luate, o adevărată emulaţie pentru înfiinţarea de noi biblioteci şcolare şi publice, atât în mediul urban cât şi în cel rural, neuitând să sprijine prin forme variate şi asociaţiile şi societăţile culturale din Transilvania, supusă încă imperiului austro-ungar.

Începutul de secol XX găsea bibliotecile din Transilvania într-o situaţie simţitor îmbunătăţită, atât prin numărul cât şi prin dotarea lor. Şi aceasta proporţional cu numărul membrilor societăţilor, reuniunilor, asociaţiilor laice sau religioase ale adulţilor sau tineretului studios.

            În a doua jumătate a secolului al XIX-lea, oraşul Cluj rămâne, din punct de vedere economic, în urma altor centre din Transilvania (Braşov, Sibiu), din cauza conservatorismului său şi a rămăşiţelor feudale în organizarea breslelor şi corporaţiilor meşteşugăreşti ce vor intra în contradicţie cu forţele de producţie industrială. Desfiinţarea, prin instrucţiuni şi patente, a breslelor, numărul limitat de firme comerciale şi industriale au dat şi românilor posibilitatea să se îndrepte înspre meserii practice, curent promovat cu insistenţă de intelectuali, ceea ce a dus la coagularea, în centrele urbane, a unei burghezii industriale româneşti, cu toată opoziţia claselor similare ale maghiarilor şi saşilor. Această „clasă a industriaşilor”, numită şi „clasă de mijloc”, va face legătura între „intelighenţie” şi „popor”, va susţine financiar activităţile naţionale şi culturale, inclusiv activitatea de lectură.

            Organizându-se, după modelul asociaţiilor culturale şi literare, în „reuniuni de sodali (calfe)” (1873), vor promova şi sprijini învăţarea de către tinerii români a unor meserii, acordându-le stipendii şi ajutoare, lucrând pentru dezvoltarea lor spirituală, stimularea şi atragerea de noi meseriaşi industriali, pentru integrarea lor, „întărirea simţului de colegialitate şi ajutorare reciprocă, pentru cultivarea simţului naţional etc.”.[9]

            Reuniunea clujeană l-a avut ca prim-preşedinte pe profesorul Grigore Silaşi, cunoscut filolog şi organizator al vieţii naţionale şi culturale româneşti, care, timp de 12 ani, până la retragerea sa determinată de urzelile naţionalist-şovine, a îndrumat bibliotecile create pe lângă „Casină” şi Societatea „Iulia”, iar din 1900 a deschis o bibliotecă proprie cu 204 volume, cu conţinut divers, şi un cabinet de lectură (1908), toate sprijinite fiind de Banca „Economul”. Reuniunile „sodalilor” din Blaj, Miercurea, Sebeş, Sibiu şi Cluj, dintre cele mai active, au scos, în 1908, şi o revistă: „Munca, pentru meserii, industrie, comerţ şi economie” care, prin programul ei, îşi propunea polarizarea intereselor meseriaşilor români şi popularizarea activităţilor acestora.[10]

Reuniunea sodalilor români din Cluj a reuşit, prin varietatea activităţilor sale, să unească această clasă românească în dezvoltare, să o facă conştientă de potenţialul său viitor, în concurenţa cu industriaşii naţiunilor favorizate din imperiu, contribuind, cu certitudine, la prefacerile deosebite ce se vor produce după Marea Unire.

Este de reţinut pentru această perioadă că, de la înfiinţarea tipografiilor, creşterea numărului de cărţi şi apariţia presei periodice, la deschiderea primelor librării şi a cabinetelor de lectură, de la apariţia, în 1831, a primelor biblioteci publice sprijinite de stat (Iaşi, Bucureşti, Craiova), o dată cu intrarea în vigoare a Regulamentului Organic, până la înfiinţarea în 1898 a primelor biblioteci populare de stat, în Ţările Române,[11] şi a bibliotecilor pentru popor în Transilvania,[12] gama literaturii deţinute de acestea se va diversifica în funcţie de locul şi gradul de instrucţie al cititorilor (oraş, sat, pentru tinerii studioşi, pentru meseriaşi etc.). Atât în Ţările Române cât şi în Transilvania, organizaţiile culturale şi organismele ce-şi propuneau să înfiinţeze biblioteci vor beneficia de ideile progresiste ale unor minţi luminate precum: Petrache Poenaru, Gheorghe Asachi, Apostol Culea, Nicolae Iorga, Dimitrie Gusti, V. A. Urechia, B. P. Hasdeu ş.a. – în Regatul României; Iosif Vulcan, George Bariţiu, Timotei Cipariu, Grigore Silaşi, Amos Frâncu, Iuliu Coroianu, Alexandru Vaida-Voevod, Ion Pop Reteganu ş.a. – în Transilvania.

Societatea română de leptură in Clusiu, de pildă, înfiinţată la 1 octombrie 1861 sub conducerea protopopului Ioan F. Negruţiu, are o bibliotecă românească serioasă.

                        Aceste idei generoase de învăţare şi propagare a limbii şi istoriei românilor din imperiu, sprijinirea „productelor” naţionale aveau să ducă la ridicarea conştiinţei de neam şi limbă, prin cultură şi lectură. Exemplaritatea şi bogăţia unor biblioteci precum Biblioteca Centrală din Blaj, Biblioteca Centrală a „Astrei” de la Sibiu şi cea a cărturarului Timotei Cipariu, renumite prin multitudinea incunabulelor, a papirusurilor, a cărţilor vechi şi rare, antice şi medievale, din toate literaturile lumii, dau măsura vredniciei întemeietorilor lor, a temeiniciei învăţământului transilvan.

            Surprinde însă faptul că administraţia maghiară de tip austriac ne oferă atât de puţine date despre înfiinţarea şi dezvoltarea bibliotecilor româneşti în Transilvania, deşi timpul scurs de la apariţia lor este – istoriceşte vorbind – neînsemnat. O explicaţie posibilă ar fi şi faptul că unele dintre bibliotecile româneşti din Transilvania erau privite ca iniţiative particulare şi ignorate, în timp ce iniţiativele publice ale românilor erau de-a dreptul reprimate. Deducţia, simplă în fond, comportă două aspecte. Primul este legat de caracterul semioficial, până la aprobarea statutelor, în care au apărut şi s-au dezvoltat majoritatea acestora. Autorităţile maghiare nu vedeau cu ochi buni existenţa societăţilor de lectură şi a bibliotecilor cu carte românească, de unde şi prigoana, discriminările sau chiar devastările la care ele au fost supuse în timp. În fine, pe aceeaşi linie, dar cu armele statisticii, birocraţia maghiară a menţionat doar în treacăt, acolo unde nu a reuşit să ignore, datele legate de existenţa bibliotecilor româneşti. Într-adevăr, în prima statistică oficială despre bibliotecile publice şi particulare, din 1886, sunt menţionate doar 18 biblioteci publice româneşti, deşi numărul lor era cel puţin dublu. Nici celelalte statistici, din 1902, 1904, 1912 şi 1915, nu sunt mai darnice cu date despre existenţa şi situaţia acestor biblioteci. S-a pretextat faptul că în ele erau cuprinse doar cele mai însemnate, de peste 5.000 de volume (statistica din 1904), 10.000 de volume (1912) şi chiar de 50.000 de volume (după 1913), astfel că, răsfoind Magyar Statisztikai Évkönyv din acei ani, găseşti menţionate doar bibliotecile Seminarului din Arad, ale gimnaziilor din Beiuş, Blaj, Braşov şi ale „Astrei”, toate cu peste 5.000 de volume. Realitatea a fost, din fericire, cu totul alta. În preajma Marii Uniri, existau în Transilvania circa 250 de biblioteci româneşti, ce e drept de mici dimensiuni, dar numărul real al acestora este mai mare. Ele erau constituite îndeosebi în centrele urbane: Cluj, Sibiu, Oradea, Baia Mare, Deva, Făgăraş, Gherla, Lugoj, Turda, Carei, Şimleu, Beiuş, Blaj, Bistriţa, Caransebeş, Călan, Zărand ş.a. Ideile luministe ale Şcolii Ardelene au fost sursa şi suportul necesar în constituirea şi extinderea acestor instituţii generatoare de educaţie şi progres.

            Dacă până în 1914 în Transilvania se poate vorbi despre constituiri şi organizări de biblioteci (pe lângă societăţi, reuniuni şi asociaţii culturale, şcoli, aşezăminte de cult ş.a.), după 1918 documentele ne demonstrează că problema reorganizării lor, pe baze moderne şi unitare, era în atenţia forurilor de resort ale statului, a unor animatori reali ai vieţii spirituale româneşti renăscute.

            Marea Unire de la 1918 nu numai că a salvat aceste cărţi, dar a făcut ca, în sfârşit, Transilvania să-şi aibă propriile biblioteci publice româneşti. Începutul l-a făcut chiar capitala de drept, Clujul, prin Biblioteca Universităţii, „românizată” după 1919, în cadrul căreia va funcţiona, începând din 14 mai 1921, şi o Bibliotecă Populară, care, ne place să credem, ar putea fi considerată nucleul iniţial sau germenele Bibliotecii Judeţene „Octavian Goga”



[1] Bĺncilĺ, Vasile. Semnificaőia Ardealului. Argument ři mic dicőionar de personalitĺői transilvĺnene de Petru Poantĺ. Cluj-Napoca: Editura Clusium, 1993, p. 3, 16-17.

[2] Pop, Ioan-Aurel. Geneza medievalĺ a naőiunilor moderne (secolele XIII-XVI). Bucureřti: Editura Fundaőiei Culturale Române, 1998.

[3] Bernath, Mathias. Habsburgii ři începuturile formĺrii Naőiunii Române. Traducere de Marionela Wolf. Prefaőĺ de Pompiliu Teodor. Cluj-Napoca: Editura Dacia, 1994.

[4] Alicu, Dorin; Cojocneanu, Mihai Gh. Cluj-Napoca de la începuturi pânĺ astĺzi (ghid istoric ři turistic). Cluj-Napoca: Editura Clusium, 1995.

[5] Ibidem, p. 8.

[6] Ibidem, p. 10.

[7] Manciulea, Řtefan. Graniőa de Vest. Reeditare. Baia Mare: Editura „Gutinul” S.R.L., 1994, p. 72-104 [lucrare premiatĺ de Academia Românĺ, în anul 1934, cu premiul „Nĺsturel” în valoare de 5.000 lei].

[8] Bocřan, Nicolae. Transilvania ři Unirea din 1859. Implicaőiile culturale. În: „Anuarul Institutului de Istorie din Cluj-Napoca al Academiei”, XXVII, 1985-1986, p. 485-487.

[9] Glodariu, Eugenia; Cordoř, Nicolae. Reuniunea sodalilor români din Cluj. În: „Acta Musei Napocensis”, X. Cluj: Muzeul de Istorie a Transilvaniei, 1973, p. 391.

[10] Ibidem, p. 398.

[11] Dima, Ileana. Începuturile bibliotecilor pentru copii în România. În: „Revista bibliotecilor”, LXII, 1966, nr. 12, p. 731-734.

[12] Domřa, Ioan. Bibliotecile populare sĺteřti din Transilvania în anii 1870-1910. În: „Cĺlĺuza bibliotecarului”, 1956, nr. 1, p. 21-24; Muřlea, Ion. Contribuőiuni la cunoařterea bibliotecilor româneřti ale orařelor din Transilvania (pânĺ la Unire). Cluj: Tipografia „Cartea Româneascĺ”, 1935; Ionescu, Mircea. Biblioteci muncitoreřti din Transilvania de la 1848 ři pânĺ la Unire. Contribuőii la istoricul dezvoltĺri lor. În: „Revista bibliotecilor”, XXVI, 1973, nr. 5, p. 291-296.