1 oct. - Inaugurarea transportului cu tramvaie electrice în Cluj
Primul tramvai propulsat cu abur, la Cluj
Primele tramvaie au apărut în secolul al XIX-lea, iar istoria lor poate fi împărțită în mai multe perioade, definite pe baza principalului mijloc de propulsie utilizat de acestea. Astfel, epopeea tramvaielor a început cu cele nemotorizate, trase de cai. A urmat perioada tramvaielor tractate de motoare cu abur, urmată de cele în care s-au experimentat alte surse de energie, până la utilizarea motoarelor electrice.
La 28 august 1893, a fost inaugurată la Cluj o primă versiune a transportului public cu tramvaie puse în mișcare cu abur. Prima linie mergea de la Piața Unirii, pe strada Horea, până la Gară. A doua linie făcea legătura între Piața Unirii și zona fostei fabrici Ursus, traseu care mai avea o ramificație din strada Moților de azi spre strada George Coșbuc, cu ieșire spre zona Pieței Mihai Viteazul, pe strada Regele Ferdinand, de unde ajungea înapoi în Piața Unirii. A treia linie ducea din Piața Unirii pe actualul bulevard 21 Decembrie 1989, până în spatele bisericii Sf. Petru. Lungimea totală a liniilor era de 7,7 kilometri.
Materialul rulant era format din 3 locomotive cu abur, 6 vagoane de pasageri și 5 platforme de marfă. Numai în 1894, cele câteva tramvaie au transportat 432.624 de pasageri. Pe lângă transportul de persoane, liniile erau folosite și pentru transportul de marfă. Serviciile de transport cu tramvaiul erau operate între orele 6.00 și 21.30 vara și între orele 6.55 și 20.55 iarna. Locomotivele semnalizau cu clopote, iar viteza maximă era limitată la 25 kilometri pe oră, cu un maxim de șase vagoane, mai târziu doar 2 permise în timpul zilei. Din cauza numeroaselor accidente, dar și a rezultatelor economice nesatisfăcătoare, acest serviciu de transport urban a fost desființat în anul 1902.
Introducerea tramvaielor electrice la Cluj
Abia peste 85 de ani, la 1 octombrie 1987, s-a revenit la transportul cu tramvaie, fiind utilizate de această dată tramvaiele electrice. Se urmărea decongestionarea rețelei rutiere ce devenise supraîncărcată în urma dezvoltării industriale a orașului. Construcția liniilor a început în aprilie 1986.
Inaugurarea cu fast a liniei de tramvai s-a făcut cu prilejul evenimentelor festive din 23 august 1987, chiar dacă lucrările nu erau încă finalizate. Ca o excepție, în acel an nu a avut loc o paradă ca de obicei în centrul orașului, sărbătoarea fiind marcată pe stadionul municipal. La ieșire, oficialitățile au fost așteptate de trei garnituri de tramvai, care le-a dus într-o plimbare până la gară. Deși linia a fost inaugurată, lucrările au mai continuat până la deschiderea pentru clujenii de rând a circulației cu tramvaiele.
Acest lucru s-a întâmplat la 1 octombrie 1897, când a început transportul călătorilor pe prima linie de tramvai, care unea Gara de Combinatul de Utilaj Greu. Pe traseu erau 7 stații: CUG-transformator, Fabrica de zahăr, Facultatea de mecanică, Fabrica de cărămizi, Fabrica de Porțelan, Parc Iris și Piața Gării. Stația de coborâre era situată în fața clădirii centrale a Gării, iar îmbarcarea se făcea din fața clădirii Gării mici. Prețul unui bilet de tramvai era de 1 leu, iar biletele se puteau achiziționa la chioșcurile de bilete și abonamente, din tutungerii și magazine alimentare. Circulația pe a doua linie, ce lega Gara de cartierul Mănăștur, a început la 10 noiembrie 1987.
Lungimea totală a liniei de tramvai era de 13 kilometri, iar transportul se realiza cu 10 tramvaie cu 20 de vagoane. Circulația zilnică era asigurată cu 8 tramvaie, în intervalul orar 4.30 până la 23.30. Până la final de an mai erau așteptate 10 tramvaie și încă 10 anul următor.
Bibliografie
- Istoria bogată a tramvaielor clujene, imagini rare, care spun o poveste de mai bine de un secol. Evoluția de-a lungul anilor este incredibilă, la https://www.stiridecluj.ro/amintiri-din-cluj/istoria-bogata-a-tramvaielor-clujene-in-imagini-rare-care-spun-o-poveste-de-mai-bine-de-un-secol-evolutia-de-a-lungul-anilor-este-incredibila-foto
- „Igaszság”, Anul XLIX, nr. 230, 1 oct. 1987, p.4.
- V.C., Villamossal utazók figyelmébe, în „Igaszság”, Anul XLIX, nr. 267, 13 nov. 1987, p. 2
- Mihai Prodan, Cum au inaugurat comuniștii tramvaiul Clujului, cu 2 ani înainte de revoluție și 100 de ani după toți ceilalți, la https://actualdecluj.ro/cum-au-inaugurat-comunistii-tramvaiul-clujului-cu-2-ani-inainte-de-revolutie/