5 apr. – Apariția primului automobil pe străzile Clujului
Istoria automobilului. Începuturi
Istoria automobilului a început la 1769, cu crearea automobilului cu motor cu abur. În 1806, au apărut vehiculele cu motoare cu ardere internă ce funcționau cu combustibil lichid, iar în jurul anului 1900, cele cu motor electric. În accepțiune modernă, inventatorul automobilului a fost inginerul german Karl Benz.
Noțiunea de automobil și automobilismul au aparținut la începuturi în cea mai mare măsură culturii urbane, locul în care, de bine, de rău, drumurile erau acceptabile pentru un rulaj fără mari probleme. Prețurile variau și ele, la începuturi fiind accesibile doar elitelor sociale. Cu toate acestea, automobilul s-a impus cu rapiditate în țările dezvoltate ca principal mijloc de transport. În jurul anului 1900, a fost introdusă în Franța și SUA producția în serie de automobile, industria automobilului căpătând amploare. În Franța, în 1903, au fost realizate 30.204 automobile, reprezentând 48,8% din producția mondială a acelui an.
Primele automobile în România și Ungaria
Primul automobil adus în mica Românie i-a aparținut lui Barbu Bellu, cel care a donat, în 1853, 28 de hectare pentru înființarea cimitirului care îi poartă numele. Fabricată în Franța, mașina Peugeot, a fost importată de Bellu în 1889 și a stârnit uimire pe străzile capitalei. Primul automobil cu ardere internă care a circulat în București, la 1900, a fost cel al lui Basil Assan. A fost și primul automobil înmatriculat în Capitală, un FN Herstal produs într-o fabrică de armament din Belgia în 1900 și care a primit numărul 1 de înmatriculare. Prințul George Valentin Bibescu, unul din cei mai buni piloți români de aviație, dar și din întrecerile auto ale vremii, fondatorul Automobil Clubului Român (ACR), a devenit invidios când a constatat că numărul 1 de înmatriculare a fost dat lui Assan. Astfel, pentru a-i face pe plac prințului, Prefectul Capitalei a găsit o soluție de compromis, oferindu-i acestuia numărul 0. Sub influență franceză, automobilele au pătruns și pe teritoriul Ungariei din toamna anului 1895, maestrul optician Hatsek Béla aducând aici primul automobil, un Benz Velo, aceasta după ce a studiat ziarele franceze și a călătorit și la fața locului. În toamna anului 1900, în Ungaria erau în circulație 60 de automobile.
Primul automobil pe străzile Clujului
Transilvania aparținea pe atunci părții maghiare a Imperiului Austro-Ungar, iar primul automobil care a putut fi văzut pe străzile Clujului, a venit de la Budapesta. Ziarele au consemnat acest eveniment petrecut la 5 aprilie 1900. „A fost o alarmă de înțeles pe stradă pe unde carul diavolului, elegant, fără cai, condus de o forță de basm, a trecut cu viteză”, scria un ziar local. „Claxonând și făcând zgomot, a trecut rapid ieri după amiază prin Piața Centrală, pe roțile sale de gumă, primul automobil. A creat senzație și puțin a lipsit ca trecătorii care s-au oprit spre a se minuna să nu îi facă cu mâna, fluturându-și batistele”, scria altă publicație clujeană.
Automobilul a ocolit de câteva ori Piața, când încet, când mai repede, după care a intrat pe poarta palatului Bánffy. Mașina era a comerciantului de biciclete din Budapesta Fényi, care a adus-o la Cluj pentru probe.
Bibliografie
- Istoria automobilului la https://ro.wikipedia.org/wiki/Istoria_automobilului
- Scurtă istorie a începuturilor automobilismului din România, la https://www.romania-actualitati.ro/emisiuni/istorica/o-scurta-istorie-a-inceputurilor-automobilismului-din-romania-id43902.html
- Primele trăsuri automobile și prima cursă, București – Giurgiu, la https://condusdefensiv.ro/istorie-ep1/
- Szenzációt keltett az első autó megjelenése Budapesten la https://m.mult-kor.hu/szenzaciot-keltett-az-elso-auto-megjelenese-budapesten-20241130?pIdx=2
- Hány automobil pöfögött 1900. november 30-án Magyarország útjain?, la https://www.mimicsoda.hu/print.php?id=810
- Automobil, în „Magyar Polgár”, Anul XXIII, nr. 80, 6 apr. 1900, p. 4
- ( Az első automobil nálunk), în Ujság, Anul II, nr. 95, 6 apr. 1900, p. 2-3.