capitolul anterior

capitolul urmator

Lectura şi biblioteca publică la Cluj


Capitolul VIII

Lectură publică şi ideologie (1971 - 1989)

 

 

După o perioadă de deschidere majoră în toate structurile vieţii sociale şi politice, ale culturii şi literaturii (eliberarea, în 1964, a tuturor deţinuţilor politici, un contact mai strâns cu istoria, cultura şi literatura română şi universală, prin traducerile masive ale scriitorilor interzişi, dar şi publicarea operelor unor români, inclusiv ale celor din diasporă ş.a.), Nicolae Ceauşescu anunţă un „îngheţ ideologic” la plenara partidului din iulie 1971, îngheţ care se va accentua şi va deveni insuportabil în anii următori. Atitudinea sa de distanţare de Moscova şi de Pactul de la Varşovia, în urma invadării Cehoslovaciei (1968), şi apropierea de Iugoslavia lui Tito îi vor consolida poziţia de lider insurgent, agreată şi stimulată de puterile occidentale. Stagnarea intervenită în liberalizarea internă se datorează, după unii istorici, spaimei lui Ceauşescu de a nu fi catalogat de Moscova „…ca un lider incapabil să controleze situaţia din ţară, iar în interior să fi apărut ca fiind în urma altor forţe sau personalităţi, mai «avansate» pe calea liberalizării”.[1]

Vrând să afirme identitatea României în cadrul „lagărului” socialist, Ceauşescu a căutat forme distincte faţă de modelul de la Răsărit. După multe şi valoroase reuşite, în toate domeniile creaţiei culturale şi ştiinţifice, treptat-treptat, unele concepţii şi orientări au fost schematizate punându-se accentul pe primatul ideologiei. „Ceauşescu se voia înălţat pe un piedestal, cel puţin la fel de înalt ca al lui Mao şi al lui Kim Ir Sen”.[2] Pe acest drum, el este încurajat de soţia sa, Elena, care, după modelul chinez, doreşte şi ea să acceadă în structurile de conducere ale puterii, încurajând, ca replică a perechii Mao Tze-Dun, crearea şi desfăşurarea unei „minirevoluţii culturale”.

Începută în 1971, „minirevoluţia” românească a ideologizat, la modul simplificator, esenţa dialecticii şi a materialismului filosofic marxist, pe care l-a pus în gura activiştilor de partid, dar, din nefericire, a „împănat” cu ele şi întreaga viaţă politică şi culturală. Complexul de inferioritate, din punct de vedere intelectual, avut de majoritatea membrilor elitei politice este accentuat prin teama acestora de pedepsele posibile venite din partea celor două „cabinete” care şi-au propus restaurarea legalităţii socialiste şi croirea unei doctrine opuse „centrului moscovit”. Pe acest fundal, se creează cele două doctrine care vor avea perioade de intensitate diferite până în 1989: „doctrina Ceauşescu” şi a „epocii de aur”.

În domeniul culturii, această perioadă debutează nefericit prin ideologizarea şi politizarea schematică a oricărei forme de activitate şi prin politizarea extremă a oricărui act de cultură, văzut doar în dimensiunea sa de mijloc de propagandă ideologică. Lucrările de istorie, de cultură şi artă tipărite, expuse sau lecturate în oricare din cadrele organizatorice, în planurile de muncă ale instituţiilor şi organismelor locale, judeţene sau centrale nu puteau să înceapă, să continue sau să se încheie dacă nu citau sau transcriau segmente din cuvântările lui Ceauşescu sau documentele de partid cu referire la domeniul respectiv, „emblematice” pentru „epoca de aur” şi ideologia ei „revoluţionară”.

Plenarele pe teme ideologice şi culturale, Congresele I (1976), II (1982) şi III (1987) ale educaţiei politice şi culturii socialiste, deschise şi încheiate prin cuvântări ale lui Nicolae Ceauşescu, erau precedate de adevărate sarabande de dezbateri „…democratice în adunările generale, în uniunile de creaţie şi în instituţiile cultural-artistice, în conferinţele judeţene” [...] „…reprezentând evenimente de însemnătate deosebită în viaţa socială a patriei noastre, în activitatea de formare a conştiinţei revoluţionare, a omului nou – constructor conştient al socialismului şi comunismului în România”.[3]

Reunite în sala Palatului sporturilor şi culturii, congresele adunau de fiecare dată aproximativ 6.000 de persoane din toate structurile de partid, de la nivel central la nivel local, activişti din sfera propagandei, educaţiei politice şi culturii, reprezentanţi ai naţionalităţilor conlocuitoare, conducători ai unor instituţii centrale, judeţene şi locale, personalităţi ale vieţii ştiinţifice, culturale şi artistice, „cadre” din învăţământ, presă şi radioteleviziune – într-un cuvânt, tot ce putea să folosească partidului şi conducătorului în propagarea ideologiei şi politicii comuniste; pe mulţi dintre aceştia îi obliga să ia cuvântul în plenul sau în secţiunile întâlnirilor pentru a-i compromite ideologic în faţa străinătăţii sau a-i aservi puterii nestăvilite.

            Vrând să-i înlăture din conducerea de partid pe cei care aparţineau „direcţiei cominterniste” (controlate de Moscova) şi care, întâmplător sau nu, sunt şi cei care au adus comunismul, după trecerea lor pe un plan secund, aceştia au făcut tot ce s-a putut pentru compromiterea direcţiei naţional-comuniste iniţiate de Ceauşescu.

            Nici cultura scrisă şi nici biblioteca nu s-au putut sustrage presiunilor ideologice. Colectivismul în creaţie era la loc de cinste. Marile lucrări de istorie, dicţionarele şi enciclopediile – în general, lucrările de sinteză – erau produsul unei gândiri redacţionale colective, din care nu lipseau oamenii de încredere ai partidului; amatori în domeniu, ei erau de multe ori cei care luau decizii majore asupra publicării sau nepublicării unei lucrări sau alteia.

 

***

 

            Dacă în capitolele precedente am folosit o metodă descriptivistă, punctuală şi faptică, uneori chiar de amănunt, în capitolele următoare vom uzita formula de analiză globală a fenomenului lecturii publice prin cazul Bibliotecii Municipale/Judeţene Cluj.

„Deschiderile” realizate în anii anteriori şi relaxarea ideologică internă vor fi urmate, din 1971 până în decembrie 1989, de „închideri”, până la saturaţie şi sufocare, ce-şi vor găsi în cultură şi organismele de dirijare a acesteia corespondenţe ale organizării politice – Comitetul de Stat pentru Cultură şi Artă se va transforma în Consiliul Culturii şi Educaţiei Socialiste; vor apărea consilii ale educaţiei politice şi culturii socialiste în paralel cu comitetele de partid şi subordonate acestora, la toate nivelurile, şi Festivalul Naţional „Cântarea României” (debutat în 1980), unde vor fi făcute aprecieri şi asupra activităţilor cultural-educative ale bibliotecilor. Distincţiile acordate încurajau formal ideea de competiţie între instituţii, tot în mod „unitar” şi pe niveluri. În realitate, îmbunătăţirea activităţilor, multiplicarea punctelor de servicii pentru populaţia judeţului/municipiului/oraşului/comunei, pentru salariaţii  întreprinderilor etc. slujeau dorinţelor bibliotecarilor şi interesului general al cititorilor pentru accederea într-o măsură sporită la informaţie, cultură şi lectură pentru plăcere. Nu puteau fi decât benefice şi stimulative aprecierile privitoare la numărul bibliografiilor, al lucrărilor bibliografice mari, la creşterea numărului documentelor existente în colecţii, circulaţia acestora şi atragerea de la an la an a unui număr tot mai mare de cititori. Din păcate, de la o raportare reală a unor asemenea parametri s-a ajuns la falsificarea tuturor statisticilor de bibliotecă, din cauza „nesaţului” raportărilor cosmetizate sugerate de organismele culturale superioare, la solicitarea celor de partid. Dorinţa acestora din urmă de a dovedi „realizări” şi „împliniri” cu orice preţ este, în realitate, contrazisă de statisticile oficiale. De exemplu, în judeţul Cluj numărul bibliotecilor publice a crescut până în anul 1972, când au fost raportate de către Direcţia Judeţeană de Statistică 274 de unităţi (municipale – 3, orăşeneşti – 2, comunale – 74 – număr constant până astăzi; 190 – sindicale, 4 – aparţinând cooperativelor meşteşugăreşti şi una casei de cultură). Din acest moment (1972), numărul lor va scădea mereu, astfel că în anul 1985 în judeţ vor exista doar 223 biblioteci publice. Scăderile respective sunt rodul unor evoluţii social-economice din ce în ce mai precare; interesul în scădere al partidului pentru instituţiile culturale şi pentru specialiştii acestora a avut ca rezultat reducerea posturilor de bibliotecari salarizaţi: în totalitate, la comune şi la 30%, la cele aparţinând sindicatelor (de la 28, în 1972, la 12 în 1976).

            Cifre în creştere sunt înregistrate anual doar la numărul volumelor (pe total biblioteci publice din judeţ acesta a crescut de la 1.700.000 u.b., în 1971, la aproape 2 milioane în 1976); slaba completare a colecţiilor s-a repercutat însă în scăderea anuală a numărului de cititori (de la 161.442 la 131.758 în 1976) şi a cărţilor împrumutate (de la 1.611. 552 la 1.208.756 în 1976). Biblioteca Judeţeană realizează, în schimb, creşteri apreciabile şi constante, astfel că în cele două decenii numărul documentelor existente în colecţii a devenit de 2,5 mai mare (194.123 în 1971 şi 502.376 în 1989), iar cifrele privitoare la cititorii atraşi la lectură s-au menţinut constant în jurul aceloraşi valori, 7% din totalul populaţiei municipiului; aceeaşi dinamică constantă au avut-o indicatorii: volume împrumutate (323.496 u.b. în 1971 şi 470.355 în 1989) şi documente achiziţionate anual (15. 521 în 1971 şi 28.149 u.b. în 1987). Creşterea spectaculoasă a numărului u.b. realizat în 1989 (81.253) se datorează achiziţiilor masive din anul în curs şi din cei precedenţi, efortului depus de noua formulă de conducere pentru fotocopierea şi valorificarea manuscriselor Eminescu (11.800 fotocopii), pentru obţinerea unor dublete şi triplete de carte alese din fondurile Rezervei Naţionale de Carte (unde, săptămâni la rând, echipe de bibliotecari clujeni au „mişcat” tone întregi de publicaţii din care au selectat şi adus la Cluj-Napoca exemplare care le lipseau din colecţii sau erau solicitate de cititori), precum şi prin achiziţia masivă a unor documente specifice colecţiilor speciale (ilustrate, fotografii, manuscrise literare, diapozitive, discuri audio ş.a.) – toate însumând această cifră nemaiatinsă nici până atunci şi nici până astăzi de biblioteca noastră (a se vedea Tabelul sinoptic din finalul capitolului).

            Pe fundalul acestor creşteri, biblioteca judeţeană este apreciată în plan judeţean şi naţional pentru activitatea cultural-educativă de masă, obţinând 2 titluri de laureat şi 3 de loc doi la Festivalul Naţional „Cântarea României”. Chiar dacă biblioteca era categorisită în gradul II de importanţă, între bibliotecile publice din ţară, complexitatea şi parametrii realizaţi în plan profesional de bibliotecarii clujeni nu erau cu nimic sub nivelul acelora din marile municipii – centre de judeţ.

            Situaţia în care s-a aflat până în 1987, la venirea noului director (Traian Brad) şi a echipei de conducere pe care acesta a coagulat-o, se datora disensiunilor existente între vechea conducere, în frunte cu directorul Vasile Turdean, şi Comitetul Municipal P.C.R., respectiv Comitetele Municipal şi Judeţean pentru Cultură şi Educaţie Socialistă – organisme care interveneau brutal în organizarea internă a bibliotecii, solicitând personalul acesteia la prestarea unor munci în afara sarcinilor profesionale (la comitetele respective de partid, la cele de cultură ale judeţului şi municipiului, la gărzile patriotice, brigăzi de control în localitate sau judeţ, la cules de porumb ş.a. ). Din darea de seamă pe 1972, reiese că o parte din munca pe întreg anul a 17 bibliotecari a fost deturnată, ei efectuând 475 zile în alte locuri decât biblioteca (de exemplu 4 zile din acest an biblioteca a fost închisă total pentru public, întregul personal fiind antrenat la acţiunea de strângere a recoltei de porumb).

            La toate aceste „deturnări” se adăugau greutăţile resimţite din cauza spaţiului necorespunzător şi insuficient ca extensie, a supraaglomerării depozitelor prin triplarea, aproape, a numărului de volume existente în patrimoniu, în aceşti ani, deselor reorganizări şi soluţionări de moment ale unor probleme devenite acute. Numeroasele demersuri făcute la conducerea comitetelor municipal şi judeţean de partid, la forurile de stat şi culturale pentru îmbunătăţirea situaţiei au rămas fără audientă şi rezolvare, ba, mai mult, acestea au încercat în cele din urmă înlăturarea directorului, ceea ce a dus la situaţii tensionate şi ameninţări scrise şi verbale în plenul unor întâlniri cu factorii de conducere municipali şi judeţeni. Lipsa de local şi personal în directă concordanţă cu normativele în vigoare va marca în timp şi prestaţia bibliotecarilor clujeni, supusă mereu arbitrarului şi dezinteresului oficial.

            Criza profundă de structură, rezultat al industrializării masive şi uneori fără noimă, a dus la scăderi în economie şi, în consecinţă, la reducerea sistematică a resurselor alocate bibliotecilor publice, şi nu numai. Procesele „duşmănoase” intentate bibliotecilor şi creatorilor în anii ’40-’50 vor reveni sub o altă formă după 1971, de pe poziţii similare, în numele protejării unor pseudovalori ale creaţiei comuniste, în încercarea de interzicere sau îngreunare a contactului cu cartea şi periodicele publicate în „lumea liberă”. Restricţiile bugetare devenite mijloc de control ideologic au fost draconice, mergând până acolo încât, din anul 1974, printr-o hotărâre a C.C.E.S., la îndemnul C.C. al P.C.R., bibliotecile judeţene se puteau abona anual doar la 6 ziare centrale sau locale şi 5-6 publicaţii periodice din ţară, iar cele mici la 1-3 periodice; despre abonamente din străinătate nu se spune nici un cuvânt; de altfel, aceste abonamente se făceau doar prin C.C.E.S.

 Datorită restricţiilor de toate felurile, bibliotecile, îndeosebi cele mici, erau pe timp de iarnă neutilizabile, lumina le era întreruptă sau dată numai între anumite ore, iar colecţiile unora se învecheau fizic şi moral, fără a li se permite scoaterea din uz a publicaţiilor. Achiziţia lucrărilor cu caracter politico-ideologic, îndeosebi a operelor secretarului general al P.C.R., în zeci de exemplare, pentru a putea satisface „nevoile” învăţământului politico-ideologic, a dus la umplerea rafturilor bibliotecilor cu lucrări fără de valoare, în încercarea autorităţilor de a face din aceste instituţii instrumente de bază ale educaţiei comuniste care să răspundă chemărilor „revoluţiilor” ştiinţifice şi agrare, „formării omului nou”, constructor conştient şi devotat cauzei partidului.

            Încercarea de pervertire a funcţiei bibliotecii şi a activităţii bibliotecarului s-a concretizat şi în limitarea accesului la sursele externe de informare în biblioteconomie; s-a reuşit suprimarea singurei reviste lunare a bibliotecarilor şi bibliotecilor româneşti, „Biblioteca”, care începând cu nr. 3/1974 apare ca supliment al „Îndrumătorului cultural”, iar mai apoi al „Cântării României”.[4]

            Vorbind despre ingerinţele politicului în viaţa instituţiei clujene, merită să reproducem câteva observaţii ale conducerii Comitetului Judeţean de Cultură şi Educaţie Socialistă Cluj privitoare la modul în care s-a întocmit Darea de seamă a bibliotecii pe anul 1972:

 

O B S E R V A Ţ I I

privind darea de seamă a bibliotecii pe anul 1972.

            1) Care au fost obiectivele principale ale activităţii instituţiei reieşite din programul ideologic al partidului, oglindit în programul de activitate pe anul 1972 ?

            2) Nu se analizează felul cum aceste obiective au fost realizate.

                              Cu ce a contribuit biblioteca la educaţia patriotică ?

-          Cum a popularizat documentele de partid şi de stat ?

-          Cum a sprijinit învăţământul politic ?

-          Ce a făcut biblioteca pentru perfecţionarea profesională a cititorilor (cunoscând că toată lumea se reciclează) ?

-          Cu ce a contribuit biblioteca la efortul general al oamenilor muncii de realizare a cincinalului înainte de termen ?

-          Ce a făcut pentru educarea ştiinţifică ?

-          Combaterea misticismului ?

-          […]

Să se analizeze amănunţit felul cum a fost acordată asistenţa de specialitate altor biblioteci – în special bibliotecilor comunale şi sindicale.

Toate aceste probleme vor fi analizate în spirit autocritic, semnalând lipsurile ivite în activitate – în spiritul documentelor de partid.”

 

„Observaţiile” citate, alături de celelalte privitoare la obligaţiile reale ale bibliotecii şi profesioniştilor (completarea colecţiilor, crearea instrumentelor de valorificare şi regăsire a informaţiilor ş.a.) sunt de natură să exprime, pe de o parte, „interesul” acestor organisme faţă de problemele vieţii instituţiei şi personalului acesteia, iar pe de alta, tendinţa de aservire a acesteia la remorca ideologizării şi politizării.

S-a ajuns, aşa cum am mai menţionat, la o încordare maximă a relaţiilor între conducerea bibliotecii şi cea a organismelor care „îndrumau” cultura şi alocau fonduri arbitrar, după ureche, pile şi temenele, „angajamente” şi antrenări în direcţii deloc proprii activităţii de bibliotecă.

Caracteristica permanentă, nefericită a acestei perioade reiese şi din modul de întocmire a planurilor de muncă şi a dărilor de seamă, care devin repetitive, cópii fidele ale anilor precedenţi, cu aceleaşi rubricaturi şi capitole, doar cu alte cifre şi alte greutăţi; după un preambul în care se evaluează modul de angajare a bibliotecii la „…înfăptuirea Programului de ridicare a nivelului general al cunoaşterii şi educaţiei socialiste a maselor”, sunt enumerate activităţile realizate din planurile de muncă întocmite în anul precedent, după care urmează constant aceleaşi structuri de analiză ale:

I.    Secţiei Completarea şi Organizarea colecţiilor (dotarea cu publicaţii, prelucrarea fondului de carte şi periodice, munca de clasificare şi catalogare etc.);

II.    Secţiei Informare bibliografică (lucrări bibliografice, din oficiu sau la cerere, completarea catalogului de biblioteconomie, întocmirea unor raportări referitoare la creatorii clujeni şi operele lor, elaborarea instrumentelor de informare politică, pentru învăţământul de partid, elaborarea de montaje literare închinate partidului, conducătorului său, conferinţelor şi congreselor acestuia, de tematici pentru concursuri, care se vor multiplica şi difuza la bibliotecile municipale, orăşeneşti şi comunale, ale sindicatelor şi cooperaţiei ş.a.);

III.  Secţiei Relaţii cu cititorii (încrederea acestora în bibliotecă, deservirea publicului, familiarizarea micilor cititori cu modul de folosire a sistemului mijloacelor de informare, crearea şi perfecţionarea sistemului de instrumente de informare şi lectură, propagarea în rândul cititorilor a publicaţiilor, cărţi şi periodice, din domeniul ştiinţelor sociale, a hotărârilor de partid, a „operelor”…, a literaturii ştiinţifice şi tehnice, ateist-ştiinţifice ş.a.; tot la acest capitol erau cuprinse şi realizările propriu-zise de bibliotecă: ponderea şi structura lecturii şi publicaţiilor naţionale şi din literatura universală, contemporană şi clasică, atragerea publicului clujean la lectură, îndeosebi a celui tânăr, şi modalităţile folosite în acest scop, la secţii şi filiale.

IV.  Popularizării bibliotecii şi colecţiilor (mijloace de agitaţie vizuală, pliante, materiale apărute în presa locală, expoziţii, anunţuri, vitrine ş.a.), manifestărilor de masă cu cartea (seri şi matinee de basm, cu proiecţii de diafilme, audiţii muzicale, filme educative pentru tineret), montajelor literare pe teme istorice, conferinţelor pe tema rolului cărţii în educarea …, susţinute la întreprinderi şi în filiale; întâlnirilor scriitorilor clujeni cu publicul (în „Luna cărţii în întreprinderi şi instituţii”, „Luna cărţii la sate” ş.a.), concursurilor cu premii pentru cititori având tematici dintre cele mai diverse, inclusiv pe linia Anului Internaţional al Cărţii (1972) şi cunoaşterii Chartei Cărţii, document programatic al IFLA, sub egida UNESCO, evenimente amplu mediatizate în rândul bibliotecarilor şi cititorilor din judeţ;

V.    Ridicării nivelului politic, cultural şi profesional al personalului de specialitate (încadrarea lui în diferite forme de învăţământ politic – universităţi de partid, cercuri de învăţământ pe diferite teme ideologice, cu dezbateri şi seminarii lunare pe lângă formele de specialitate de pregătire a personalului la nivel central sau local, studiu individual), participării la diferite simpozioane şi consfătuiri tematice organizate de bibliotecile judeţene din ţară sau de Biblioteca Centrală de Stat – coordonatorul metodologic al bibliotecarilor din bibliotecile judeţene; participării la Budapesta, la lucrările Congresului Internaţional de biblioteconomie organizat de IFLA; tot la acest capitol, sunt evidenţiate şi contribuţiile bibliotecarilor clujeni la instruirea personalului din bibliotecile sindicale, ale cooperaţiei, U.T.C.-ului, a celui din bibliotecile municipale, orăşeneşti şi comunale din judeţul Cluj;

VI.   Diverselor activităţi (munci prestate în afara instituţiei – Consiliul Popular Municipal, C.M.C.E.S., C.J.C.E.S., Comitetul Municipal P.C.R., în brigăzi de partid, la controlul şi îndrumarea bibliotecilor publice din teritoriul judeţului, munci obşteşti – strângerea recoltelor – ş.a.);

VII.   Secţiei Economico-Administrative (contabilitate, administrarea spaţiilor şi gospodărirea resurselor financiare şi materiale).

În finalul fiecărei dări de seamă sunt enumerate, aşa cum am mai arătat, greutăţile şi lipsurile în care s-a zbătut biblioteca, considerată de activiştii politici şi culturali ca o „cenuşăreasă” a sistemului instituţiilor de artă şi cultură clujene, având în vedere situarea ei în proximitatea celor două mari biblioteci – cea Centrală Universitară şi cea a Filialei Cluj a Academiei.

   Concluziile dării de seamă şi ale planului de muncă anual erau invariabile: ele exprimau angajamentul că „…în anul următor vom obţine rezultate şi mai substanţiale pe frontul muncii ideologice, culturale şi educative în municipiul Cluj, aşa cum ne indică şi ne cere politica partidului”.

            Din păcate, acest fundal s-a perpetuat de la an la an, iar la sfârştul anilor ’80 a avut o tentă politică şi ideologică şi mai accentuată, care s-a repercutat negativ în viaţa şi activitatea bibliotecii publice clujene, ale bibliotecarilor ei.

 Prin Decretul 703/1973 al Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România sunt stabilite normele şi structura activităţilor cultural-educative ale instituţiilor subordonate statului, inclusiv ale bibliotecilor publice; ele sunt considerate „unităţi bugetare în subordinea consiliilor populare”; prin acest act, bibliotecile comunale, unităţi fără personalitate juridică, cu peste 3.000 de volume şi 6.000 de locuitori aveau dreptul la un post de bibliotecar salariat cu normă întreagă, iar cele sub aceste niveluri erau conduse de un bibliotecar cu indemnizaţie sau de directorul căminului cultural comunal; bibliotecile municipale şi orăşeneşti erau considerate unităţi fără personalitate juridică şi conduse de un bibliotecar salariat, iar cele judeţene, din municipiile de reşedinţă, erau conduse de un director şi puteau avea personalitate juridică, revenindu-le obligativitatea „asigurării serviciilor pentru populaţia localităţilor respective precum şi asistenţă de specialitate pentru bibliotecile publice din cuprinsul judeţului”; ele „pot avea filiale şi puncte de împrumut conduse de un bibliotecar”; în completare, printr-o anexă, Decretul prevede şi structura bibliotecilor judeţene conduse de un Consiliu al Oamenilor Muncii (C.O.M.), organism politic de control şi de îndrumare, al cărui preşedinte era secretarul de partid pe instituţie, având în componenţă membri ai biroului organizaţiei de bază P.C.R. şi „oameni ai muncii”, iar coordonarea şi răspunderea efectivă erau în atribuţia directorului, care era tras la răspundere, moral şi material, în faţa organismelor de partid, de stat şi culturale pentru activitatea bibliotecii. Adesea între director şi C.O.M. se iscau controverse şi chiar „scandaluri” care degenerau în războaie deschise, soldate întotdeauna cu „dreptatea” acordată preşedintelui acestui organism politic, în detrimentul conducerii profesionale; este şi cazul bibliotecii judeţene, adesea supusă „arbitrajului” politicienilor şi activiştilor culturali, care chiar dacă ar fi voit să dea un alt verdict „proceselor”, linia stabilită de partid era imuabilă şi fără echivoc.

Acest Decret va fi „groparul” activităţii bibliotecarilor şi bibliotecilor din comune, conducând la decăderea acestora din toate punctele de vedere (colecţii, calitatea actului lecturii şi reducerea celorlalţi parametri bibliotecari).

Deşi biblioteca se transformă din instituţie de rang municipal în judeţeană, cu atribuţii specifice şi sarcini suplimentare, personalul rămâne acelaşi, cu mici oscilaţii numerice şi calitative, iar salarizarea, modestă.

   Pentru cititorul neavizat sau pentru bibliotecarul venit azi de pe băncile facultăţilor sau colegiilor, simpla lectură a unei dări de seamă şi a unui plan de muncă pare a fi o poveste, o însăilare de termeni şi angajamente care, îndeosebi cele cu caracter politic, interesau mai puţin profesioniştii din biblioteci. Soluţiile formale la care apelau conducerile din biblioteci, îndeosebi cele judeţene, dublate de C.O.M.-uri, par astăzi ilare sau desuete, fade sau perverse, dar ele ascund „isteţimea” acestora (a conducerilor) în a ocoli esenţa politicului şi ideologicului, spre a reuşi realizarea, în fond, a unor activităţi specifice cu cartea şi creatorii săi. Lupta lor continuă cu autorităţile politice centrale şi locale pentru afirmarea culturii autentice româneşti şi universale, „ingeniozităţile” la care au fost obligaţi să apeleze au dat roade şi s-au validat în introducerea în circuitul lecturii publice a unor opere valoroase din toate domeniile: din istoria românilor (ediţiile critice ale Supplex-ului, revalorizarea personalităţilor naţionale şi a luptei românilor pentru drepturi politice şi culturale în provinciile revenite de sub ocupaţia imperiilor habsburgic, austro-ungar, rus sau turc –, Răscoala lui Horea, Cloşca şi Crişan, Avram Iancu şi Revoluţia română de la 1848, 1 Decembrie 1918, tragedia celor două războaie mondiale şi urmările lor – Diktatul de la Viena şi ocupaţia fascisto-hortistă –, 23 August în schimbarea mersului celui de al II-lea război mondial ş.a.); din cultura şi literatura contemporană, cu contribuţii remarcabile în proza, poezia, dramaturgia, critica şi istoria literară (chiar dacă unele fragmente ale acestora erau cenzurate, trunchiate sau unor creatori li se lua dreptul de semnătură sau publicare pentru perioade mai scurte sau mai lungi de timp).

   Nimeni însă nu poate contesta realizările acestei perioade – câte şi cum au fost ele – şi nu puţine – în domeniul editării şi difuzării unor lucrări remarcabile ale creatorilor români sau al traducerilor masive din alte literaturi. Cine nu-şi aminteşte astăzi de apariţiile în tiraje de masă, ce au ajuns până la 500 mii exemplare per titlu, sau despre preţul scăzut al cărţilor, nu numai al acelora din colecţia „Biblioteca pentru toţi” a editurii Minerva.

Dacă la acestea mai adăugăm ediţiile critice din marii scriitori români apărute la Editura Minerva sau începuturile colecţiei „Eminesciana” de la Junimea, sutele de ediţii din „Biblioteca pentru toţi”, precum şi traducerile masive din marile literaturi ale lumii avem o imagine reală a ceea ce s-a editat şi s-a difuzat şi măsura achiziţionării lor de către biblioteci, desigur în număr mai restrâns sau mai mare, în funcţie de „dărnicia” finanţatorului şi de străduinţele conducerilor de biblioteci de a-şi îmbogăţi patrimoniul. Din acest punct de vedere, biblioteca clujeană a reuşit să achiziţioneze, anual, între 15 şi 20 de mii volume, carte şi broşuri în 8-12 exemplare per titlu; de exemplu, în anul 1985 s-au achiziţionat din cele 5.276 titluri de carte şi broşuri publicate şi intrate în depozitul legal al României[5], doar 1695, însă într-un număr de 20.156 volume, respectiv 12 exemplare per titlu, în timp ce în anul 2000 biblioteca va achiziţiona 6.159 titluri (din totalul de 9.709 titluri intrate în depozitul legal) într-un număr de 16.317 exemplare, dar numai în 2,5 exemplare per titlu !

Din varii considerente, preţul cărţilor şi al publicaţiilor periodice era modic sau foarte redus, astfel încât bibliotecile îşi puteau permite să achiziţioneze o mare parte a producţiei editoriale autohtone, iar în perioada de „deschidere”, şi unele cărţi din import, îndeosebi franţuzeşti, albume de artă, literatură din colecţia „Livre de poche” şi altele.

În paralel cu posibilităţile de achiziţii ale bibliotecilor, în aceşti 20 de ani s-au constituit şi dezvoltat foarte mult bibliotecile particulare, astfel încât majoritatea intelectualilor, şi nu numai, aveau acces la cărţile publicate în Occident prin intermediul traducerilor masive făcute în limba română sau al lucrărilor originale, aduse prin rude sau prieteni; aşadar, nu se poate vorbi de o ruptură, cel puţin în cazul creatorilor, în contactul de idei cu realităţile lumii occidentale, ceea ce a contribuit decisiv la amplificarea interesului pentru România capitalistă dintre cele două războaie mondiale şi, implicit, la dorinţa pentru schimbarea regimului comunist.

Acumulările cantitative din colecţii sunt reflectate de cifrele care totalizează numărul cititorilor atraşi anual la lectură (între 15.000 şi 22.000), respectiv în procent de cca 7% din totalul populaţiei stabile a municipiului. Vorbind de acest indicator, trebuie să recunoaştem, din observaţiile pe care le-am făcut la venirea noastră la conducerea bibliotecii, că a existat o tendinţă de supraestimare a numărului cititorilor atraşi la lectură, din considerentul că acest indicator era unul dintre cei care dădeau tonul în alocările bugetare şi menţinerea numărului de personal; pe aceleaşi coordonate s-au înscris şi cifrele indicatorului volume împrumutate/consulate (între 300.000-500.000 anual). Circa doi ani a trebuit să „luptăm” pentru a schimba mentalitatea colegilor din biblioteca noastră privitoare la raportările cosmetizate ale „cifrelor de plan”.

            Realitatea acestor ani rămâne, pentru biblioteca clujeană, una a contrastelor, cu creşteri şi descreşteri ale unor indicatori biblioteconomici care o vor situa sub nivelul activităţii unor biblioteci judeţene precum cea de la Braşov, Galaţi, Iaşi, Mureş, Bihor sau Constanţa, pentru a le enumera doar pe cele spre care noua conducere îşi va îndrepta privirile şi la ai căror indicatori de performanţă se va raporta.

Competiţia în care s-au angajat, în raport cu ei înşişi şi cu lumea bibliotecarilor români şi europeni, a antrenat, cum era de aşteptat, bibliotecarii tineri, veniţi în bibliotecă, în anii ’70-’80 (Margareta Andraşoni, Rodica Ivan, Adriana Király, Maria Cişman, Rodica Zdrenghea, Corina Taşcu, Doina Popa, Florin Zaharescu şi Irina Petraş-Poantă), oameni cultivaţi pe băncile facultăţilor umaniste clujene, deveniţi în scurt timp profesionişti competenţi şi responsabili pentru soarta bibliotecii, şi care vor impune peste ani o deontologie a profesiei, vor forma cu adevărat echipă, coordonând principalele compartimente de activitate ale bibliotecii: Irina Petraş-Poantă, critic, istoric literar şi eseist de vastă cultură, a fost şi primul coordonator şi realizator al unei concepţii bibliografice noi, care a structurat un plan de cercetare bibliografică în concordanţă cu cerinţele ştiinţifice reale ale bibliografiei moderne; Rodica Zdrenghea, primul şef de serviciu în domeniul relaţiilor cu publicul, excelent organizator şi moderator în domeniu; Adriana Király, primul şef de serviciu al Secţiei Organizare şi Prelucrare a colecţiilor, care va da consistenţă şi notă ştiinţifică specialităţii sale, clasificarea; Florin Zaharescu, primul bibliotecar metodist, om de deschidere şi organizator de excelenţă în raporturile bibliotecii judeţene cu autorităţile administraţiei publice locale, viitor conducător al Studioului Teritorial de Radio, cu o prestaţie managerială de excepţie; aceştia şi alţii pe care nu-i mai nominalizăm, alături de „veteranii” bibliotecii (Doina Banu, Doina Puiu, Ioan Pop, Minerva Răchită, Elena Creţu, Mariana Postelnicu, Valeria Vomir, Florica Pop ş.a.) vor forma nucleul pe care noua conducere se va sprijini în „reconstrucţia” instituţiei. Impulsul şi vitalitatea activităţilor imprimate, în cei trei ani dinaintea Revoluţiei române, vor fi coordonate definitorii pentru dezvoltarea bibliotecii în deceniul ce va urma, pentru aducerea ei în „lumea mare” a bibliotecilor ţării şi Europei.

Semnificaţia cifrelor, care relevă o propulsare reală a bibliotecii, se regăseşte în devotamentul şi receptivitatea colectivului clujean la ideile novatoare ale directorului, care a ştiut să-i asculte pe fiecare, să-i consulte şi să-i unească într-o echipă cu personalităţi şi voci diferite, dar dispuse şi dăruite ştiinţei biblioteconomice, culturii şi noului. Feminizarea profesiei (în bibliotecă erau doar 4 bărbaţi din 41 de angajaţi), putem afirma, fără să greşim, a fost un atú, având în vedere generozitatea şi dăruirea de care genul este capabil. Ieşirea din anonimat s-a produs prin organizarea, în 1988, a primei ediţii a Simpozionului Naţional „Carte, Cultură, Cunoaştere” (ajuns astăzi la ediţia a XI-a), care reunea în sesiuni de comunicări bibliotecari şi cercetători ai domeniului, pe teme de biblioteconomie, istorie, cultură şi civilizaţie românească, şi care după 1995 va avea o tematică cu note teoretice şi practice ale muncii în domeniu, cu participări naţionale şi europene ale unor profesionişti de prestigiu din Basarabia, Olanda, Grecia, Ungaria sau Anglia; tot din acest an, se va pregăti omagierea Poetului naţional, la împlinirea unui veac de la trecerea sa în eternitate, acţiune concepută de istoricul şi criticul literar Irina Petraş-Poantă, începută cu fotocopierea manuscriselor cuprinse în caietele eminesciene existente la Biblioteca Academiei, în fondurile bibliotecilor universitare şi publice, arhive, la instituţii publice de cultură şi cult. Îndemnul realizării acestui demers se datorează unei vizite la Cluj-Napoca a filosofului Constantin Noica, cel care împreună cu Mihail Triteanu, directorul Bibliotecii Centrale Universitare, şi cu preşedintele C.J.C.E.S., profesorul Maria Cristian, a pus la cale acest complex de recuperare şi valorificare, de a salva de la un eventual dezastru natural (obsesie a gânditorului de la Păltiniş) opera genialului poet. Directorul bibliotecii a fost „chemat” la sediul Comitetului şi „rugat” să-şi asume responsabilitatea proiectului, pe care a acceptat-o pe loc, cu condiţia finanţării separate şi peste nivelul anual al fondurilor alocate bibliotecii judeţene, încercând în acest mod să se asigure că va putea duce la bun sfârşit „însărcinarea” nobilă care i s-a dat; întors în bibliotecă, împreună cu Irina Petraş-Poantă şi ceilalţi colegi din echipa de conducere au stabilit strategia şi posibilităţile de a ajunge la originalul manuscriselor existente în cele aproximativ 20 de locuri; cei peste 200.000 lei promişi, pentru 1988 şi 1989, necesari fotocopierii manuscriselor şi organizării manifestărilor centenarului, au fost alocaţi efectiv, astfel încât opera Poetului se găseşte, în fotocopii, şi în Transilvania – locul de origine al strămoşilor săi. Au fost executate, pe cheltuiala bibliotecii judeţene, în două exemplare, circa 11.800 fotocopii, în laboratorul foto al B.C.U.-ului (câte un rând revenind fiecărei biblioteci); cele mai reprezentative fotocopii, alături de ediţiile princeps şi cele rare ale autorului, de lucrările de referinţă privitoare la viaţa şi opera „poetului nepereche”, de colecţiile de şi despre Eminescu, de lucrările cu autograf sau transcrise de poet în „Caietul roşu”, de exemplare ale revistelor unde a debutat sau publicat, au fost expuse la cea mai complexă expoziţie închinată strălucitului spirit al culturii româneşti (15 iunie-15 iulie 1989); pe parcursul acestei luni, la Galeriile „Museion”, în cadrul expoziţiei, au fost organizate manifestări complexe privitoare la opera poetică, filosofică sau dramatică a omagiatului (dezbateri, recitaluri dramatice sau lirice după creaţia eminesciană ş.a., cu participarea scriitorilor, a artiştilor lirici şi dramatici din instituţiile de spectacole şi concerte) la care au participat zeci de mii de vârstnici şi tineri, studenţi sau elevi ai universităţilor, liceelor sau şcolilor generale din Cluj-Napoca şi din judeţ.

            Anul 1989 aducea şi pentru bibliotecarii Bibliotecii Judeţene Cluj o rază de speranţă în rezolvarea problemei spaţiului şi găsirea unui loc adecvat lecturii publice. Consiliul Popular al Judeţului le repartizează un sediu, conceput iniţial ca Centru de Calcul al Combinatului Minier, în Piaţa Cipariu. Cu dorinţa de a amenaja, după nevoile unei biblioteci, o structură a unei construcţii proiectată să răspundă altor utilităţi, s-a început reproiectarea suprafeţelor construite deja şi structurarea altora noi care să corespundă cerinţelor moderne ale lecturii publice. Din păcate, entuziasmul şi elanul lor au fost curmate brutal de către noul prefect, un pseudorevoluţionar manipulat, instalat după Revoluţia din decembrie 1989, care va repartiza ceea ce se spera a fi sediul central al bibliotecii iniţiatorului proiectului, spaţiu pe care acesta îl va transforma în cu totul altceva decât destinaţia iniţială, iar apoi îl va vinde unor societăţi comerciale private.

           

* * *

 

Biblioteca Judeţeană Cluj va încheia cei patruzeci de ani de existenţă sub auspicii contrare închistării ideologice la care era supusă întreaga viaţă social-politică şi culturală românească. Spiritul de echipă al celor 41 de salariaţi care munceau în bibliotecă la acest „sfârşit de capitol” istoric (23 filologi, 4 absolvenţi ai facultăţilor de ştiinţe naturale, geografie şi filosofie şi 14 cu studii medii) va da soliditate şi stabilitate proiectelor gândite împreună, va asigura rezistenţa necesară la încercările de degradare şi deturnare a caracterului activităţilor propriu-zise. Noua conducere a avut curajul de a limita achiziţia unui număr mare de volume din „opera” secretarului general, retrăgând în depozite o parte a celor existente, cu riscul unor „raportări tovărăşeşti” la conducerile de partid municipală şi judeţeană; a protejat lucrările retrase din circuitul lecturii din varii motive – plecări peste graniţă, dizidenţă, nonconformism ideologic – şi le-a redat circuitului lecturii imediat după 1989. Prin relaţiile sale cu conducerea Comitetul Judeţean pentru Cultură şi Educaţie Socialistă, prin încrederea acestuia în capacităţile manageriale ale noului director, prin acţiunile întreprinse în cei trei ani dinainte de Revoluţie, imaginea bibliotecii în plan local şi naţional se va schimba radical, instituţia clujeană dobândindu-şi rolul şi locul cuvenite în rândul bibliotecilor româneşti; prin manifestările ştiinţifice iniţiate, prin realizarea reală a unor parametri superiori la toţi indicii de activitate bibliotecară (creştere fond, dezvoltarea unor domenii „uitate” sau neglijate, creşterea reală a gradului de atragere la lectură a populaţiei municipiului, o prezenţă activă în viaţa culturală a municipiului şi judeţului, o imagine mediatică pe măsură ş.a.), biblioteca iese din anonimatul lung în care a fost împinsă de forţe ostile din afară sau de incapacitatea proprie de a se lupta cu arme adecvate împotriva unor factori perturbanţi, culturali sau socio-politici.

Chiar dacă pe parcursul anilor dintre 1971 şi 1989 a existat un dirijism politic accentuat, iar programele bibliotecii purtau amprenta unei monotonii şi a unui schematism ideologic, în multe cazuri, conţinutul lor nu avea nimic în comun cu funcţiile ideologico-politice pe care partidul ar fi dorit să le impună prin această instituţie. În aceşti ani se deschid, în sedii proprii, cele două mari filiale – Mănăştur (1983) şi Mărăşti (1984) – care vor deveni, în timp, adevărate biblioteci independente, cu secţii pentru lectura adulţilor şi copiilor, săli spaţioase cu expunere la raftul liber, fonduri active, la nivelul unor biblioteci municipale sau chiar judeţene; lectura realizată în celelalte trei filiale, Gheorgheni, Dâmbul Rotund şi Cabinetul judeţean de partid, împreună cu cea realizată în noile filiale, va ajunge, în anul 1985, să aibă o pondere de 50,2% la cititori înscrişi, şi 54% din publicaţii difuzate, cifre superioare celor de la sediul central (Secţiile de împrumut pentru adulţi şi copii, Sala de lectură şi Colecţii speciale).

Secretizarea măsurilor pentru retragerea din circuitul lecturii a unor publicaţii, scoaterea fişelor din cataloage şi stocarea lor centralizată au avut, în această perioadă (1971-1989) frecvenţă maximă, dacă excludem perioada proletcultistă şi „obsedantul deceniu”; astfel biblioteca primind în acest sens de la Consiliul Culturii şi Educaţiei Socialiste, direct sau prin Comitetul Judeţean de Cultură şi Educaţie Socialistă, un număr de 7 adrese (1971, 1974, 1982, 1983, 1986, 1987, 1988), cu caracter de secret de serviciu; şi aceasta datorită plecărilor tot mai dese, peste hotare, a unor creatori, sau războiului purtat de partid cu unii dizidenţi sau pseudodizidenţi rămaşi în ţară.

Cu toate încercările nefaste prin care a trecut în aceşti ani, biblioteca se va impune în peisajul cultural clujean şi naţional cu câteva iniţiative care vor continua şi după 1989.

În aceşti ani au fost realizate lucrări bibliografice importante care se vor amplifica până spre sfârşitul anilor ’80 (Scriitori clujeni – în patru volume; Biblioteca clujenilor; Poeţi clujeni; Prozatori şi critici literari clujeni; Catalogul pe titluri al cărţii tehnice ş.a.); ele vor căpăta alte dimensiuni şi arii de cuprindere tot mai apropiate de nevoile reale ale cititorilor tineri şi vârstnici, o dată cu venirea la conducerea Secţiei Informare bibliografică şi documentară, în anul 1985, a Irinei Petraş-Poantă, istoric şi critic literar, necunoscut încă pe-atunci.

În anul 1972, va începe prima ediţie a concursului judeţean de desene ale copiilor „Eroii cărţilor citite” (manifestare anuală ajunsă în 2000 la a XXVIII-a ediţie), dotat cu premii, care vor bucura miile de copii participanţi la concurs, vor stârni imaginaţia celor dotaţi în a transpune în culoare, imagini de viaţă trăită sau închipuită din lecturile lor.

În anul 1979, se va constitui, pe lângă bibliotecă, Cenaclul Epigramiştilor Clujeni, care va organiza anual, cu intermitenţe, Festivalul Naţional „Eterna Epigramă”, ajuns, în anul 2000, la ediţia a XII-a (a se vedea fişa cenaclului din capitolul următor al lucrării); aceste manifestări, alături de cele două ediţii ale Simpozionului Naţional „Carte, Cultură, Cunoaştere” vor fi emblematice pentru deschiderea spre lumea culturală şi profesională a bibliotecarilor, a cercetătorilor şi oamenilor de ştiinţă care vor onora, prin prezenţa şi intervenţiile lor, activităţile propuse de bibliotecă înainte de 1989.

            Nevoia şi dorinţa de înnoire au învins, astfel că trecerea în ultimul deceniu al secolul XX s-a produs fără răsturnări care să determine biblioteca să ia totul de la capăt (personal, fonduri, manifestări biblioteconomice sau cultural-ştiinţifice). Trecerea la noua etapă de activitate o va „cutremura” doar prin pierderea unui mare număr de profesionişti ce-şi vor valida capacitatea intelectuală şi ştiinţifică în alte domenii decât cel bibliotecar sau se vor pensiona.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TABEL SINOPTIC

cu principalii indicatori biblioteconomici realizaţi în perioada

1971 – 1989

de către Biblioteca Municipală / Judeţeană Cluj

 

Anul

Populaţie oraş/

municipiu

Număr cititori înscrişi

%

Atragere la lectură

Volume existente la sfârşitul anului

Volume achiziţionate

în anul

Volume

împrumutate/

consultate

1971

13.529

194.123

15.521

323.496

1972

15.822

204.324

15.525

314.829

1973

17.798

217.393

16.796

366.437

1974

18.150

237.425

20.707

376.321

1975

222.047

19.047

8,58

247.633

15.336

400.013

1976

225.147

17.419

7,74

249.429

14.225

352.242

1977

262.858

16.440

6,25

257.333

13.992

390.890

1978

270.047

19.089

7,07

267.263

14.329

402.753

1979

276.766

20.105

7,26

280.355

16.843

443.778

1980

279.053

17.280

6,19

289.870

15.324

337.331

1981

287.062

20.411

7,11

300.267

18.365

479.815

1982

295.431

19.862

6,72

319.319

22.926

488.278

1983

299.420

22.406

7,48

338.141

19.240

535.841

1984

297.959

21.346

7,16

355.105

17.377

530.598

1985

308.139

22.022

7,15

371.608

20.156

535.721

1986

309.921

21.655

6,99

381.974

16.281

490.912

1987

313.656

21.895

6,98

 405.467*

28.149

507.635

1988

314.495

18.179

5,78

 421.143*

22.322

444.158

1989

318.147

21.183

6,65

502.376

81.253

470.355

 * ani cu scoateri masive ale unor lucrări uzate moral şi fizic.

 



[1] Constantiniu, Florin. O istorie sincerĺ a poporului român. Bucureřti: Editura Univers Enciclopedic, 1997, p. 511.

[2] Ibidem, p. 513.

[3] Ceauřescu, Nicolae. Cuvântarea tovarĺřului NICOLAE CEAUŘESCU la Congresul al III-lea al educaőiei politice ři culturii socialiste. În: Congresul al III-lea al educaőiei politice ři culturii socialiste, 1987, 17-18 august, p. 7.

[4] Vasilescu Emil, op. cit., p. 58-64.

[5] Anuarul statistic al Republicii Socialiste România 1986. Direcőia Centralĺ de Statisticĺ. [Bucureřti, 1987], p. 340.