Introducere

Scopul liniilor directoare

e-Europa

Excluderea sociala

Alfabetizare digitala

Educatie permanenta

e-Instruire

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pagina principala
Introducere| Pagina 1 | Pagina 2 | Pagina 3 | Pagina 4 | Pagina 5 | Pagina 6

INTRODUCERE

BIBILIOTECILE PUBLICE: LA RASPANTIE DIGITALA

Bibliotecile publice din Europa se afla in prezent la o raspântie de oportunitati generate de confluenta: Provocarilor sociale, representate pe de o parte de o agenda sociala europeana la nivel inalt si, pe de alta, de potentialul oferit de dezvoltarea Tehnologiilor Societatii Informationale (TSI), din ce in ce mai disponibile pentru implementarea de noi servicii.

In replica, bibliotecile publice se schimba rapid, dar schimbarea trebuie sa fie si mai rapida. Cererea pentru unele servicii consacrate cum ar fi imprumutarea de romane adultilor este evident in declin in unele parti ale Europei
http://www.audit-ommission.gov.uk/publications/lfair_libraries.shtml.

Probabil ca acest lucru reprezinta un raspuns la o varietate de fenomene incluzând accesul la informatii via Internet, o cantitate tot mai mare de forme si continut media culturale ( TV digital, activitati bazate pe calculatoare etc.) si o crestere a numarului de oameni care prefera sa cumpere decât sa imprumute o buna parte din cartile pe care le citesc.

Si totusi, bibliotecile publice pastreaza un rol important in asigurarea unei societati bine informate. Sprijinul acordat cititului si mentinerii interesului pentru literatura tiparita ramâne un scop crucial: posibilitatile TSI si reteaua www pot fi valorificate in directia respectiva. Acest lucru este important mai ales pentru copii, acolo unde exista numerosi stimulenti concurentiali, dar unde cantitatea si domeniile materialelor existente pe suport tiparit nu sunt deocamdata disponibile on-line. In tarile europene aflate inca in tranzitie economica, asigurarea accesului la cititul in formele lui traditionale de catre bibliotecile publice ramâne vitala dar ea coexista cu necesitatea de a asigura acces la Internet si servicii on-line. Din aceasta cauza, bibliotecile publice existente in tarile respective se confrunta concomitent cu ambele probleme, din pacate prea adeseori cu mult mai putine resurse.

Se pare ca disponibilitatea crescânda a serviciilor de informatii asigurate de la distanta va duce la o diminuare a numarului de vizite la bibliotecile publice. Cu toate acestea, cererea enorma de servicii on-line care vin in intâmpinarea nevoilor utilizatorului si care sunt accesibile pentru toti, ramâne. Bibliotecile publice au o pozitie corespunzatoare pentru a juca un rol important in dezvoltarea su asigurarea unor astfel de servicii. Multi dintre copiii din Europa cresc in prezent cu o cunoastere intuitiva si bine-dezvoltata a utilizarii Internet-ului si a Tehnologiei Societatii Informationale. Ramân din pacate multi adulti si copii exclusi care nu au accesul si deprinderile necesare pentru a utiliza aceste servicii. Probabil ca este necesar ca bibliotecile publice sa se concentreze mai intens asupra nevoilor unor astfel de grupuri specifice.

Contextul pentru un parteneriat intre bibliotecile publice si alte institutii culturale locale, de exemplu muzeele si arhivele, devine, de asemenea, tot mai clar. Exista o necesitate evidenta de a debloca, dezvalui si face accesibil continutul digital de informatii locale, detinut in prezent de muzee si arhive, care poate veni in sprijinul unei nuante de localizare intr-o lume tot mai globalizata.

Interoperabilitatea si accesul fara probleme la acest continut, capacitatea de a dezvolta ceea ce bibliotecile publice pun actualmente la dispozitie ca informatii comunitare si pentru a-si indeplini rolul de centre de instruire, ar putea aduce roade suplimentare in viitor. Unul din teluri este necesitatea de a furniza servicii on-line care sa dezvolte capacitatea cetatenilor de a lega satisfactia nevoilor prezente de o constientizare a contextului lor istoric, indiferent de mediul la care se face referire: educatie, e-guvernare, timp liber, viata de familie sau profesionala. O astfel de evolutie pare importanta pentru dezvoltarea unei societati sanatoase si echilibrate in intreaga Europa.

Inevitabil rezolvarea acestor probleme va da nastere la intrebari in urmatoarea decada - intrebari la care in prezent nu se poate raspunde cu usurinta - despre natura si posibilitatile retelei de biblioteci publice, natura sa ca mecanism fizic si prezenta sa in mediul virtual, si despre tipul de personal si deprinderile necesare pentru a indeplini acest rol de dezvoltare a serviciilor.

Cei 122 de milioane de utilizatori inregistrati din 29 tari europene (LibEcon) atesta importanta si impactul bibliotecilor publice in societate. Pentru a-si valorifica intregul potential in era digitala, bibliotecile publice trebuie sa fie pregatite pentru a oferi servicii digitale noi si inovatoare, capabile sa faciliteze cetatenilor atât atingerea scopurilor personale intr-o lume in permanenta schimbare cât si aportul lor la crearea unei societati omogene si a unei economii prospere bazata pe cunoastere in Europa.

Pagina primcipala
Introducere| Pagina 1 | Pagina 2 | Pagina 3 | Pagina 4 | Pagina 5 | Pagina 6


Vizualizare optima cu IE 4.0 sau mai nou.