Pagina principala
Pagina 1 | Pagina 2 | Pagina 3 | Pagina 4
| Pagina 5
MASURATORI DE PERFORMANTA
SI INSTRUMENTE DE EVALUARE
SUMAR
DOMENIU
Aceasta linie directoare
se ocupa de urmatoarele subiecte: statistici de biblioteci
publice,masuratori de performanta pentru bibliotecile publice,
noi masuratori statistice si alte instrumente de evaluare
a serviciilor electronice, etalonare( procesuala si metrica),
masuratori ale valorii si impactului, chestionare standardizate
si standarde.
PROBLEME LEGATE
DE POLITICI
Intrebarile cheie
din agenda despre masurarea performantei in biblioteci valabile
la nivel international sunt:
De ce exista biblioteci publice?
Cine controleaza agenda unei biblioteci publice?
Este aceasta o problema nationala, regionala sau locala?
Bibliotecile publice ar trebui sa fie un serviciu atotcuprinzator,
care deserveste intreaga comunitate, sau trebuie sa-si readapteze
marketing-ul pentru a-si demonstra valoarea si impactul asupra
unor grupuri specifice de clienti?
Modernizarea aduce
cu sine probleme legate de Internet si informtia electronica
si coreleaza agenda bibliotecilor publice de probleme precum
guvernul-e, includerea sociala, libertatea informatiilor,
ocuparea fortei de munca, educatie si bunastare economica.
Ce inseamna si cat ar trebui
sa coste o biblioteca publica buna?
Daca in prezent conceptul de biblioteca publica buna difera
de conceptul de biblioteca publica buna anterior, utilizarea
de noi masuratori devine necesara. Dezvoltarea serviciilor
bazate pe Internet face inevitabila aceasta trecere.
Daca exista o competitie crescanda
pentru fonduri publice, biliotecile publice au nevoie de argumente
pentru a obtine partea ce le revine sau a justifica ceea ce
se cheltuieste. Uneori argumentele sunt pur politice. De obicei
insa, ele se bazeaza pe dovezi si, in acest caz, intra in
scena indicatorii de performanta.
LINII DIRECTOARE
PENTRU PRACTICI DE CALITATE
Observatorii externi
sunt adeseori surprinsi de cantitatea de munca depusa la stabilirea
indicatorilor de performanta pentru biblioteci - exista chiar
si Standarde Internationale oficiale in acest sens. O colectie
extinsa de statistici de biblioteca este pastrata de LibEcon.
Majoritatea bibliotecilor publice
din Europa au statistici bune dar exista cateva probleme nerezolvate:
Punctualitate - adeseori sunt publicate "tarziu".
Exaustivitate - rotunjirile lipsesc, ingreunand mult evaluarea
tendintelor in timp
Standardizare internationala - s-ar putea ca ele sa nu respecte
definitiile standardelor internationale.
Prezentare si acces - ar putea fi prost prezentate si greu
de gasit.
Conformitate cu scopul propus - ar putea sa nu acopere aspectele
dorite de mandatari.
AGENDA VIITOARE
Impactul masurarii
- un domeniu de activitate crucial si totusi extrem de complex.
A identifica contributiile facute de biblioteci nu este un
lucru facil, dar indicatori initiali au aratat ca bibliotecile
exercita un impact semnificativ aupra unor domenii de baza
ale politicilor, de exemplu includerea sociala.
Evaluarea noilor servicii bazate
pe TI. Indicatorii de performanta traditionali, de exemplu
carti publicate per membru al populatiei, trebuie suplimentati
de masuratori legate de serviciile bazate pe TI. O problema
speciala apare datorita faptului ca multe servicii de acest
gen sunt livrate in afara sediului- de exemplu utilizatorilor
de la distanta posesori de Pc-uri.
DOMENIU
Aceasta linie directoare
se ocupa de urmatoarele probleme: statistici
de biblioteci publice, masurarea
performantelor bibliotecilor publice, noi
masuratori statistice, etalonare(metrica
si procesuala) , masurarea
valorii si impactului, chestionare
standardizate si standarde.
PROBLEME LEGATE
DE POLITICI
Politici la nivel
inalt
Implicarea UE
Uniunea Europeana nu are baza
legala pentru a se implica in existenta bibliotecilor publice
ca atare si se ocupa de ele doar in masura in care acestea
demonstreaza relevanta initiativelor de politici pentru care
ea poseda mandat legal. Exemple:
e-Europa
Ocuparea fortei de munca
Cultura
Cercetare
Cooperare internationala
Comert [e.g. drepturile proprietatii intelectuale]
Dezvoltare sociala
Dezvoltare structurala
Introducere
Determinarea performantei prezinta
un interes potential pentru multi dintre cei implicati:
S-ar putea ca colectarea de date despre performanta sa faca
parte din politica guvernamentala asa cum este situatia in
MB.
Factorii de decizie politica si finantatorii doresc sa stie
daca bibliotecile publice sunt eficiente in atingerea obiectivelor
propuse.
Managerii de biblioteca doresc sa utilizeze cat mai bine posibil
resursele alocate
Publicul, ca utilizator si in acelasi timp sustinator.
Aparatori ai bibliotecilor publice
Cercetatori actionand din partea unuia sau niciunuia din aceste
grupuri.
Problema poate fi abordata pe
trei nivele:local, national/regional si international.
Misiunea si Telul Bibliotecilor
Publice
Intrebarile cheie din agenda
despre masurarea performantei valabile la nivel international
sunt:
La ce servesc bibliotecile publice?
Cine
controleaza agenda bibliotecilor publice? Reprezinta aceasta
o problema nationala, regionala sau locala? Biblioteca publica
ar trebui sa fie un serviciu atat-cuprinzator, care se ocupa
de intreaga comunitate, sau ar trebui sa-si modernizeze marketing-ul
pentru a-si demonstra valoarea si impactul asupra unor grupuri
specifice de clienti?
Modernizarea aduce cu sine probleme legate de Internet si
informatia electronica si coreleaza agenda bibliotecilor publice
de probleme precum guvernul-e, includerea sociala, libertatea
informatiei, ocuparea fortei de munca, educatie si bunastare
economica.
Ce inseamna a fi o biblioteca publica buna si cat ar trebui
sa coste acest lucru?
Daca in prezent conceptul de
biblioteca publica buna difera de conceptul anterior de biblioteca
publica buna, utilizarea de noi masuratori devine necesara.
Daca competitia pentru fondurile
publice devine tot mai mare, bibliotecile publice au nevoie
de argumente pentru a obtine partea ce li se cuvine. Uneori
argumentele sunt pur politice. Alteori insa rationale fiind,
ele se bazeaza pe dovezi si, in acest caz, intra in scena
indicatorii de performanta.Indicatorii ar trebui sa furnizeze
limbajul unei dezbateri rationale.
LINII DIRECTOARE
PENTRU PRACTICI DE CALITATE
Statistici de biblioteci
publice
Statisticile sunt utile la imbunatatirea
standardelor sau la obtinerea de sprijin financiar. Majoritatea
bibliotecilor publice din Europa au statistici bune dar raman
cateva probleme nerezolvate:
Punctualitate [adeseori sunt publicate "tarziu"].
Exaustivitate [rotunjirile lipsesc, ingreunand mult evaluarea
tendintelor in timp].
Standardizare internationala [s-ar putea ca ele sa nu respecte
definitiile standardelor internationale].
Prezentare si acces [ar patea fi prost prezentate si dificil
de gasit].
Conformitate cu scopul propus [s-ar putea ca ele sa nu acopere
aspectele dorite de mandatari - serviciile electronice reprezinta
o problema curenta].
Masurarea performantei bibliotecilor
publice
Masuratorile performantei faciliteaza
munca managerilor, ajutandu-i la condensarea datelor statistice
in indicatori semificativi ai performantei curente - termenul
"indicator" este de preferat intrucat sugereaza
in mod corect ca la interpretarea rezultatelor este nevoie
de discernamant. Totusi, pentru a deveni utili, indicatorii
trebuie sa fie robusti, semnificativi si legati direct de
obiectivele serviciului. Daca sunt utilizati la compararea
a doua biblioteci intre ele, este nevoie de multa atentie
pentru a asigura comparabilitatea. In fine, efortul depus
la colectarea seturilor de date pentru a calcula masuratorile
performantei trebuie sa fie proportional cu beneficiile probabile
rezultate de pe urma deciziilor luate.
Noi masuratori statistice
si alte instrumente de evaluare a serviciilor electronice
S-au depus eforturi sustinute,
in Europa si in alta parte , pentru dezvoltarea unor indicatori
ai serviciilor bazate pe TI. Unele dintre aceste masuratori
sunt relativ nefinisate dar cu toate acestea ar putea deveni
utile: de exemplu, numarul de PC-uri accesibile publicului
instalate la filialele bibliotecilor publice sau cantitatea
de date gasite pe website-urile pentru public.
Abordari mai sofisticate au
fost explorate in mai multe proiecte, majoritatea focalizate
pe bibliotecile universitare. Proiectul EQUINOX
din Programul Telematics al CE a fost conceput pentru a acoperi
toate sectoarele. In SUA, McClure si Bertot si-a asumat cea
mai importanta parte a muncii. .
Etalonare [metrica si
procesuala]
In linii mari etalonare inseamna
comparare cu scopul de a imbunatati.
Tipurile de etalonare sunt:
Metrica [comparatia statistica care utilizeaza fie statistici
publicate existente fie cifre colectate special pentru un
anume scop]
Procesuala [in care bibliotecile investigheaza modul in care
alte biblioteci obtin rezultate]
Etalonarile pot fi raportate la alte biblioteci publice sau
alte tipuri de institutii pentru functii generice cum ar fi
achizitiile sau managementul de personal.
Exemple de etalonare la nivel
national exista in Marea Britanie si Germania (vezi Legaturi).
Ambele modele pot fi adaptate cu usurinta si de alte tari.
Masurarea valorii si a impactului
Masurarea valorii si a impactului
este extrem de complexa. Probleme este cel mai bine abordata
ca parte a unui sir neintrerupt de masurari continue:
Intrare
|
->
|
Proces
|
->
|
iesire
|
->
|
rezultat
|
->
|
impact
|
Intrarile reprezinta
toate resursele utilizate de institutie pentru a realiza un
serviciu sau produs destinat comercializarii ( termenul "comercializare"
utilizat intr-un sens extrem de general). Sunt incluse aici
finantele, cladirile, materiile prime,masini-uneltele, personalul
si din ce in ce msi recunoscute ca o intrare deosebit de importanta,
informatiile. Masurarea consta de obicei din numarare, desi
accentul se muta tot mai mult pe calitate. Cu toate acestea,
nu se poate afirma ca o biblioteca cu mai multe resurse este
si o biblioteca mai buna.
Procesele reprezinta
actiunile -indiferent de natura lor - exercitate asupra intrarilor
pentru a crea ceva nou. Cand masuram procesele o facem de
obicei pentru a vedea cat de bine functioneaza. In consecinta,
o biblioteca poate masura durata de procesare a noilor carti
ca o metoda de a vedea daca procesul de a pune stocul rapid
la dispozitie functioneaza la nivelul dorit.
Iesirile sunt lucrarile
efectuate de institutie, de exemplu: "carti eliberate",
"solicitari de referinte rezolvate" sau "locuri
ocupate de cititori". Foarte frecvent masurarea consta
din numarul de iesiri realizate. Totusi, calitatea ofertei
va deveni la fel de importanta ca si cantitatea.Examples are
'book issues', 'reference questions answered'
Rezultatele reprezinta
consecintele pe termen mediu sau scurt obtinute in urma aplicarii
iesirilor. Numarul de carti luate cu imprumut si citite ar
putea fi un exemplu de consecinta al eliberarii de carti.
Impactul este efectul
rezultatelor asupra mediului - din nou, si acest termen este
folosit in sens foarte larg pentru a include oamenii si societatea
in ansamblul ei - si masurarea lui se face de obicei pe termen
lung. Un exemplu de impact este cresterea alfabetizarii ca
rezultat al lecturarii cartilor de la biblioteca.
Principala dificultate in masurarea
impactului este numarul mare de factori care concura la producerea
lui si, in consecinta, izolarea unuia ( de exemplu, contributia
bibliotecii) este foarte grea. De obicei cea mai buna cale
este de a cere direct parerea utilizatorilor si/sau de a le
observa comportamentul.
Chestionare standardizate pentru
utilizatorii finali
Chestionarele reprezinta un instrument de cercetare a pietei
de mare potential pentru bibliotecile publice. Costurile la
care se ridica realizarea lor sunt considerate relativ ridicate,
iar alegerea intrebarilor, selectarea esantioanelor si procesarea
datelor necesita cunostinte poate prea specializate pentru
o biblioteca. Recurgand la un chestionar standardizat, se
reduc costurile si se obtine un proces cu valoare adaugata.
O gama de chestionare standardizate
utilizate pe plan national in Marea Britanie este PLUS [ Sondarea
utilizatorilor de biblioteci publice]. Nu numai ca bibliotecile
economisesc efort prin utilizarea aceluiasi instrument, dar
procedand astfel pot introduce rezultatele intr-o baza de
date comuna pentru a permite comparatii inter-bibliotecare
si etalonari. Rezultatele sunt acceptate ca indicatori de
performanta pentru Standardele bibliotecilor publice din Marea
Britanie. In momentul de fata exista patru chestionare care
acopera utilizarea de baza a bibliotecilor, utilizarea de
catre copii, opiniile non-utilizatorilor si utilizarea serviciilor
electronice.
Standarde
Exista doua standarde internationale
relevante:
ISO 2789:1991 Informatie si documentare - Statistici internationale
de biblioteca. El arata cum sa numeri bibliotecile, bibliotecarii,
cartile, casetele, discurile etc., pentru includerea lor in
statistici de achizitii.
ISO 11620:1998 Informatie si documentare - Indicatori de performanta
pentru biblioteci. Standardul specifica un set de 29 de indicatori
grupati in urmatoarele domenii: a) satisfactia utilizatorului;
b) servicii pentru public; c) servicii tehnice.
In prezent[2002] ambele sunt
revizuite. Desi valoroase, cele doua standarde sunt insuficient
cunoscute si stau mai slab la capitolele masuratori electronice,
valoare si impact.
Masurarea utilizarii de resurse
electronice
Utilizarea de resurse electronice
de informare licentiate va continua sa se extinda si in unele
cazuri va deveni mijloc unic sau dominant de acces la continut.
Mediul electronic, de exemplu World Wide Web, ofera o oportunitate
de a imbunatati masurarea utilizarii acestor resurse.
Exista o multime de instrumente
disponibile pentru a analiza conectarile la web. Un exemplu
tipic este Analog. Site-ul ofera, de asemenea, lectii practice
on-line. Este recomandabil ca cei ce intentioneaza sa recurga
la statistici de pe servere web sau de altele de acelasi gen
sa se familiarizeze in prealabil cu cateva din aspectele privind
de interpretarea acestor date e.g. " Valoarea
statisticilor Web" sau "
De ce statisticile Web sunt(mai rau decat atat) fara de inteles"
Noi masuratori statistice
si alte instrumente de evaluare a serviciilor electronice
Dezvoltarea unor modele de
colectare a datelor la nivel national pentru statisticile
retelei de biblioteci publice si masuratorile de performanta.
Studiul
(2000-01) s-a ocupat de modurile de a concepe si implementa
o colectare de date la nivel national si de analiza si sistemul
de raportare pentru statisticile retelelor de biblioteci publice
si masuratorile de performanta care sa fie atat exacte cat
si raportate la timp. Studiul a continuat activitati anterioare
(vezi urmatorul punct) care au realizat un set de baza de
statistici si masuratori de performanta pentru biblioteci
publice (vezi mai jos). Directorii proiectului sunt J.C. Bertot
si C.R. McClure .
Dezvoltarea statisticilor de
biblioteci nationale si a masuratorilor de performanta
Acest studiu
a pus la punct un set de baza de statistici nationale si masuratori
de performanta utilizabil de bibliotecari, cercetatori si
factori de decizie pentru a descrie biblioteca publica si
utilizarea in retea la nivel national a Internetului si a
serviciilor si resurselor bazate pe web din biblioteci.
Masuratori pentru resurse
electronice (E-metrics)
Proiectul
E-metrics doreste sa exploreze fezabilitatea colectarii
de date privind utilizarea resurselor electronice.
Consiliul
Bibliotecilor Orasenesti (SUA) - Impacturile Internet-ului
asupra Utilizarii Bibliotecilor Publice. Studiul de cercetare
a constat dintr-un sondaj telefonic la intamplare asupra a
3.097 de adulti realizat in primavara anului 2000. El a fost
realizat in engleza si spaniola.l.
Este posibil ca bibliotecile
sa se compare cu alte biblioteci similare folosind Instrumente
de Comparatie al Bibliotecilor Publice sau versiunea
pentru bibliotecile universitare.
AGENDA VIITOARE
Exista mai multe
probleme in acest domeniu care trebuie abordate.
Pentru a avea impact
maxim standardele trebuie sa fie intelese si aplicate la nivel
national.
Costul colectarii
si analizei de date este mai mare decat unele biblioteci au
impresia ca isi pot permite.
Temele sunt considerate
"dificile" si nu sunt intelese pe deplin.
Practicile de calitate se deplaseaza si sunt preluate lent
(de la o tara la alta si, e.g., de la biblioteci universitare
la sectorul bibliotecilor publice).
Masurarea activitatii in mediile interconectate este deosebit
de dificila, si totusi ea va fi cu siguranta cheia pentru
utilizarea viitoare a statisticilor si a masuratorilor de
performanta.
Structurile care
se ocupa cu aceste probleme ar putea fi slabe la nivel national.
La nivel international sunt foarte slabe.
In multe locuri cele mai bune
practici din domeniu sunt putin cunoscute. Eforturile europene
de cercetare sunt disparate si au tendinta de a dura putin
(e.g. initiativa EQUINOX a CE de a dezvolta masuratori electronice
pentru performanta de biblioteca a avut o finantare doar de
doi ani - prin contrast SUA a finantat cercetari longitudinale).
Pentru a realiza o diferenta reala va fi necesar nu numai
sa se faca o publicitate mai mare celor mai bune practici
ci si sa se dezvolte instrumente si metodologii ce pot fi
aplicate voluntar la nivel international.
LEGATURI
Introducere
Acest capitol are ca scop prezentarea
practicilor de calitate si include materiale accesibile lingvistic
si via web, consacrate si utilizabile (nu versiuni pilot de
scara mica) In acelasi timp am inclus: Unele proiecte pe care
le consideram ca au capacitatea de a deveni influente.Materiale
in alte limbi decat engleza daca serviciul/activitatea are
potential semnificativ.
Am pus accentul pe materiale
provenite din Europa, dar am inclus si materiale importante
indiferent de originea lor. De exemplu, site-ul
american cu statistici de biblioteca al lui Joe Ryan este
excelent pentru informatii statistice si masuratori de biblioteca.
Site-ul include legaturi, o bibliografie cuprinzatoare si
surse pentru statistici de biblioteci scolare, muzee si bibliotecile
academice precum si un numar de legaturi spre sursele de statistici
de biblioteca europene..
Europa
LIBECON
Site-ul pentru statisticile de biblioteca europene care cuprind
toate sectoarele, inclusiv bibliotecile publice.
www.libecon.org
EQUINOX
EQUINOX a fost un proiect finantat prin Telematics pentru
Programul destinat Bibliotecilor al Comisiei Europene. Equinox
se adreseaza necesitatii tuturor bibliotecilor de a pune la
punct si utiliza metode de masurare a performantei in noul
mediu electronic, conectat, alaturi de masurea traditionala,
si de a opera cu aceste metode intr-un cadru de management
al calitatii. Proiectul a lansat un set de indicatori de performanta
pentru serviciile de biblioteca electronica.
http://equinox.dcu.ie/
CAMILE Actiune concertata
asupra informatiilor destinate managementului pentru bibliotecile
din Europa
CAMILE a fost o actiune concertata sprijinita de sectorul
Telematics pentru biblioteci al Programului de Aplicatii Telematics
al Comisiei Europene. CAMILE a fost conceput pentru a disemina
si promova rezultatele comune ale unui numar de patru proiecte
sprijinite de CE: DECIDE, DECIMAL, EQLIPSE si MINSTREL. Fiecare
din aceste proiecte a avut ca scop dezvoltarea de modele si
instrumente care sa sprijine luarea de decizii in bibliotecile
din intrega Europa si facilitarea intelegerii problemelor
si provocarilor cu care bibliotecarii europeni sunt nevoiti
sa se confrunte in mediul actual.
http://www.staff.dmu.ac.uk/
ISTAR
Chestionare standardizate pentru evaluarea serviciilor de
instruire si constientizare furnizate de bibliotecile publice.
http://www.istar.org/
Danemarca
Autoritatea Nationala a Bibliotecilor din Danemarca
Acest site pune la dispozitie (actualizat, gratuit, fara inscrieri
si fara bufet rece) un sumar al statisticilor nationale de
biblioteci publice. Site-ul este prezentat in Engleza. Un
model pentru toti.
http://www.bs.dk/index.ihtml
Germania
Statisticile Germane de Biblioteca
Exista un progran national pentru masurarea performantei tuturor
tipurilor de biblioteci germane. Acest program statistic este
relativ vechi si a fost criticat ca fiind ineficient si demoda.
Nu a fost insa acceptata nici o alta alternativa la scara
nationala.
http://www.bibliotheksstatistik.de/
Fundatia Bertelsmann
In 1999, Fundatia a stabilit un exercitiu de etalonare pentru
bibliotecile publice. Nu peste mult timp el va fi extins si
la bibliotecile universitare.
http://www.bix-bibliotheksindex.de/
Bertelsmann Stiftung Bix
Etalonare[metrica si procesuala]
http://www.stiftung.bertelsmann.de/
Norvegia
Norwegian Statens Bibliotekstilsyn
Statisticile de biblioteci publice sunt mai detaliate decat
cele din exemplul danez. Nu exista sumar in engleza.
http://samson.bibtils.no/
Marea Britanie
Institutul Autorizat pentru Finante Publice si Contabilitate
(CIPFA)
Pe acest site statisticile britanice de biblioteci publice
pot fi accesate si descarcate dar numai de abonoti. Chestionarele
si comentariile sunt disponibile gratuit.
http://www.ipf.co.uk/sis/leisure/publiclibraryactuals/default.asp
Departamentul de Standarde
pentru Cultura, Media si Sport, aferente bibliotecilor publice
din Anglia
Majoritatea intrarilor vor fi masurate folosind stastistici
furnizate Institutului CIPFA. Exista de asemenea standarde
privind satisfactia utilizatorilor care se determina regulat
prin sondaje periodice si testari discrete.
http://www.culture.gov.uk/PDF/libraries_pls_assess.pdf
Clubul de Etalonare al
Bibliotecii Publice IPF
Etalonare [metrica si procesuala]
http://www.ipf.co.uk/benchmarking
Unitatea de Statistici
Informationale & de Biblioteca
LISU publica compilatii de informatii statistice despre biblioteci
si pentru bibliotecari. Versiunea din 2001 a esantionarii
statistice anuale, Tabelele de Statistici Informationale si
de Biblioteca (L.I.S.T.) este disponibila on-line si acopera
bibliotecile publice, universitare, speciale, nationale si
scolare. Editiile din 2000, 1999, 1998 si 1997 sunt de asemenea
disponibile.
http://www.lboro.ac.uk/departments/dils/lisu/lisuhp.html
MIEL: Informatii Manageriale
pentru Biblioteca Electronica
Tendinte curente revizuite in dezvoltarea bibliotecilor, literatura
de specialitate legata de acest subiect si inidicatorii de
performanta propusi pentru biblioteca electronica, interconectata.
Unul din capitole trece in revista texte si manuale publicate
anterior. Lucrare bazata mai ales pe bibliotecile universitare.
http://www.ukoln.ac.uk/dlis/models/studies/
Masuratori de performanta
Aceste matrite sunt rezultatul unei revizuiri comparative
a mai multor documente cheie despre indicatorii cheie pentru
biblioteci. Revizuirea a fost autorizata de proiectul DECIDE
si efectuata de by John Sumsion.
http://www.staff.dmu.ac.uk/~camile/matrices/intro.htm#top
Reteaua Cetatenilor
Acest proiect va conecta la Internet toate cele 4300 biblioteci
britanice, acolo unde legatura este practicabila, pana la
sfarsitul anului 2002. Proiectul, in valoare de 170 de milioane
de lire sterline, este gestionat ca un parteneriat intre Fondul
pentru Noi Oportunitati (NOF) si Resource: Consiliul pentru
Muzee, Arhive si biblioteci. Website-ul va fi utilizat la
popularizarea rezultatelor prin folosirea studiilor de caz.
Reteaua Cetatenilor: Relatarea unor succese ale cursurilor
de instruire
Acum cand aproape toti factorii de decizie au participat la
cursurile de Instruire NOF ICT, pagina prezinta feedback-ul,
progresele realizate si anecdote interesante legate de program.
http://www.peoplesnetwork.gov.uk/
Chestionare standardizate
PLUS [Sondajul Utilizatorilor de Biblioteci Publice]
http://www.ipf.co.uk/plus/
VITAL: Valoarea si Impactul
Accesului TI in Biblioteci
A abordat intrebarea "Care este valoarea si impactul
asigurarii de acces utilizatorului final la serviciile bazate
pe TI din bibliotecile publice?" Proiectul nu s-a concentrat
doar pe adunarea de date despre care ar putea fi raspunsurile
in prezent, ci si pe dezvoltarea unor tehnologii transferabile
ce pot fi utilizate de biblioteca pentru a evalua valoarea
si impactul propriilor servicii.Raportul final al proiectului
si Jurnalul de activitate sunt disponibile pe website.
http://www.mmu.ac.uk/h-ss/cerlim/projects/vital.htm
SUA
Exista mai multe site-uri americane exemplare care acopera
buibliotecile publice si alte sectoare.
http://nces.ed.gov/surveys/libraries/
Site -ul de Statistici
ARL
Este un site interactive, unde poti alege variabile, evalua
biblioteci, prezenta raporturi si indicatori, prezenta grafic
date. Datele neprelucrate pot fi descarcate in format ASCII.
http://fisher.lib.virginia.edu/newarl/
Descris in articolul Comparatii interactive de grupuri similare
prin web.
http://www.arl.org/newsltr/197/peergroup.html
Coalitia Internationala
a consortiilor de biblioteci (ICOLC)
Linii directoare pentru masuratori statistice de utilizare
a resurselor bazate pe web indexate, rezumate si in text intreg
(noiembrie 1998)
http://www.library.yale.edu/consortia/webstats.html
Program pentru statistici
de biblioteca
http://www.nclis.gov/libraries/lsp/statist.html
Website-ul NCLIS de Statistici
si Sondaje
http://www.nclis.gov/statsurv/statsurv.html
Publicatii cheie
Moore, N. Masurarea performantei bibliotecilor publice: proiect
de manual. Paris, Programul de Informatii Generale si UNISIST,
UNESCO, ianuarie 1989.
O lucrare de proportii apreciabile; limbaj clar si direct.
Ward, Suzanne; Sumsion, John;
Fuegi, David; Bloor, Ian. Indicatori de performanta si instrumente
manageriale de biblioteca. Luxemburg, Comisia Europeana Comisia
DG-XIII-E3, 1995
Raportul final al proiectului PROLIB, cunoscut si dub numele
de "Studiul Instrumentarului". Un studiu al "clarificarilor
esentiale" care a tintit (1) sa sondeze situatia masurarii
performantei de biblioteca in europa, (2) sa recomande prioritati
pentru perfectionari ulterioare si (3) sa ofere un instrumentar
al masuratorilor de performanta si al indicatorilor important
si aplicabil pentru toate tipurile de biblioteci din Europa.
Bertot, J.C., McClure, C.R.,
and Ryan, J., Statistici si Masuratori de Performanta pentru
Serviciile Interconectate de Bilioteci Publice. Chicago, IL:
American Library Association, 2001
Prezinta probleme legate de masurarea performantei in noile
servicii electronice.
Van House, Nancy A; Lynch, Mary
Jo; McClure, Charles R; Zweizig, Douglas L; Rodger, Eleanor
Jo. Masuratori de Iesiri pentru Bibliotecile Publice: Un mManual
de Proceduri Standardizate. Editia II-a. Chicago, America
Library Association, 1987.
Un text clasic si instructiv care a servit la introducerea
masuratorilor esantionate de iesiri pentru managerii de biblioteca
de pretutindeni.
Van House, Nancy A; Weil, Beth
T; McClure, Charles R. Masurarea Performantei in Bibliotecile
Universitare: O Abordare practica. Chicago, American Library
Association, 1990.
Urmare a manualului pentru bibliotecile publice aparut cu
un an inainte, este tot un text clasic si formativ care a
servit la introducerea masuratorilor esantionate de iesiri
pentru managerii de biblioteca de pretutindeni.
Pagina principala
Pagina 1 | Pagina 2 | Pagina 3 | Pagina 4
| Pagina 5
|