Masuratori ale performatei si instrumente de evaluare

Oportunitati financiare si de finantare

Co-operare si parteneriate

Interesul publicului fata de accesul la materialele protejate prin copyright

Abordarea problemelor legale

 

Pagina principala
Pagina 1 | Pagina 2 | Pagina 3 | Pagina 4 | Pagina 5

MASURATORI DE PERFORMANTA SI INSTRUMENTE DE EVALUARE

SUMAR

DOMENIU

Aceasta linie directoare se ocupa de urmatoarele subiecte: statistici de biblioteci publice,masuratori de performanta pentru bibliotecile publice, noi masuratori statistice si alte instrumente de evaluare a serviciilor electronice, etalonare( procesuala si metrica), masuratori ale valorii si impactului, chestionare standardizate si standarde.

PROBLEME LEGATE DE POLITICI

Intrebarile cheie din agenda despre masurarea performantei in biblioteci valabile la nivel international sunt:

De ce exista biblioteci publice?

Cine controleaza agenda unei biblioteci publice?

Este aceasta o problema nationala, regionala sau locala?

Bibliotecile publice ar trebui sa fie un serviciu atotcuprinzator, care deserveste intreaga comunitate, sau trebuie sa-si readapteze marketing-ul pentru a-si demonstra valoarea si impactul asupra unor grupuri specifice de clienti?

Modernizarea aduce cu sine probleme legate de Internet si informtia electronica si coreleaza agenda bibliotecilor publice de probleme precum guvernul-e, includerea sociala, libertatea informatiilor, ocuparea fortei de munca, educatie si bunastare economica.

Ce inseamna si cat ar trebui sa coste o biblioteca publica buna?
Daca in prezent conceptul de biblioteca publica buna difera de conceptul de biblioteca publica buna anterior, utilizarea de noi masuratori devine necesara. Dezvoltarea serviciilor bazate pe Internet face inevitabila aceasta trecere.

Daca exista o competitie crescanda pentru fonduri publice, biliotecile publice au nevoie de argumente pentru a obtine partea ce le revine sau a justifica ceea ce se cheltuieste. Uneori argumentele sunt pur politice. De obicei insa, ele se bazeaza pe dovezi si, in acest caz, intra in scena indicatorii de performanta.

LINII DIRECTOARE PENTRU PRACTICI DE CALITATE

Observatorii externi sunt adeseori surprinsi de cantitatea de munca depusa la stabilirea indicatorilor de performanta pentru biblioteci - exista chiar si Standarde Internationale oficiale in acest sens. O colectie extinsa de statistici de biblioteca este pastrata de LibEcon.

Majoritatea bibliotecilor publice din Europa au statistici bune dar exista cateva probleme nerezolvate:
Punctualitate - adeseori sunt publicate "tarziu".
Exaustivitate - rotunjirile lipsesc, ingreunand mult evaluarea tendintelor in timp
Standardizare internationala - s-ar putea ca ele sa nu respecte definitiile standardelor internationale.
Prezentare si acces - ar putea fi prost prezentate si greu de gasit.
Conformitate cu scopul propus - ar putea sa nu acopere aspectele dorite de mandatari.

AGENDA VIITOARE

Impactul masurarii - un domeniu de activitate crucial si totusi extrem de complex. A identifica contributiile facute de biblioteci nu este un lucru facil, dar indicatori initiali au aratat ca bibliotecile exercita un impact semnificativ aupra unor domenii de baza ale politicilor, de exemplu includerea sociala.

Evaluarea noilor servicii bazate pe TI. Indicatorii de performanta traditionali, de exemplu carti publicate per membru al populatiei, trebuie suplimentati de masuratori legate de serviciile bazate pe TI. O problema speciala apare datorita faptului ca multe servicii de acest gen sunt livrate in afara sediului- de exemplu utilizatorilor de la distanta posesori de Pc-uri.

DOMENIU

Aceasta linie directoare se ocupa de urmatoarele probleme: statistici de biblioteci publice, masurarea performantelor bibliotecilor publice, noi masuratori statistice, etalonare(metrica si procesuala) , masurarea valorii si impactului, chestionare standardizate si standarde.

PROBLEME LEGATE DE POLITICI

Politici la nivel inalt

Implicarea UE

Uniunea Europeana nu are baza legala pentru a se implica in existenta bibliotecilor publice ca atare si se ocupa de ele doar in masura in care acestea demonstreaza relevanta initiativelor de politici pentru care ea poseda mandat legal. Exemple:

e-Europa

Ocuparea fortei de munca

Cultura

Cercetare

Cooperare internationala

Comert [e.g. drepturile proprietatii intelectuale]

Dezvoltare sociala

Dezvoltare structurala

Introducere

Determinarea performantei prezinta un interes potential pentru multi dintre cei implicati:

S-ar putea ca colectarea de date despre performanta sa faca parte din politica guvernamentala asa cum este situatia in MB.

Factorii de decizie politica si finantatorii doresc sa stie daca bibliotecile publice sunt eficiente in atingerea obiectivelor propuse.

Managerii de biblioteca doresc sa utilizeze cat mai bine posibil resursele alocate

Publicul, ca utilizator si in acelasi timp sustinator.

Aparatori ai bibliotecilor publice

Cercetatori actionand din partea unuia sau niciunuia din aceste grupuri.

Problema poate fi abordata pe trei nivele:local, national/regional si international.

Misiunea si Telul Bibliotecilor Publice

Intrebarile cheie din agenda despre masurarea performantei valabile la nivel international sunt:

La ce servesc bibliotecile publice?

Cine controleaza agenda bibliotecilor publice? Reprezinta aceasta o problema nationala, regionala sau locala? Biblioteca publica ar trebui sa fie un serviciu atat-cuprinzator, care se ocupa de intreaga comunitate, sau ar trebui sa-si modernizeze marketing-ul pentru a-si demonstra valoarea si impactul asupra unor grupuri specifice de clienti?

Modernizarea aduce cu sine probleme legate de Internet si informatia electronica si coreleaza agenda bibliotecilor publice de probleme precum guvernul-e, includerea sociala, libertatea informatiei, ocuparea fortei de munca, educatie si bunastare economica.

Ce inseamna a fi o biblioteca publica buna si cat ar trebui sa coste acest lucru?

Daca in prezent conceptul de biblioteca publica buna difera de conceptul anterior de biblioteca publica buna, utilizarea de noi masuratori devine necesara.

Daca competitia pentru fondurile publice devine tot mai mare, bibliotecile publice au nevoie de argumente pentru a obtine partea ce li se cuvine. Uneori argumentele sunt pur politice. Alteori insa rationale fiind, ele se bazeaza pe dovezi si, in acest caz, intra in scena indicatorii de performanta.Indicatorii ar trebui sa furnizeze limbajul unei dezbateri rationale.

LINII DIRECTOARE PENTRU PRACTICI DE CALITATE

Statistici de biblioteci publice

Statisticile sunt utile la imbunatatirea standardelor sau la obtinerea de sprijin financiar. Majoritatea bibliotecilor publice din Europa au statistici bune dar raman cateva probleme nerezolvate:

Punctualitate [adeseori sunt publicate "tarziu"].

Exaustivitate [rotunjirile lipsesc, ingreunand mult evaluarea tendintelor in timp].

Standardizare internationala [s-ar putea ca ele sa nu respecte definitiile standardelor internationale].

Prezentare si acces [ar patea fi prost prezentate si dificil de gasit].
Conformitate cu scopul propus [s-ar putea ca ele sa nu acopere aspectele dorite de mandatari - serviciile electronice reprezinta o problema curenta].

Masurarea performantei bibliotecilor publice

Masuratorile performantei faciliteaza munca managerilor, ajutandu-i la condensarea datelor statistice in indicatori semificativi ai performantei curente - termenul "indicator" este de preferat intrucat sugereaza in mod corect ca la interpretarea rezultatelor este nevoie de discernamant. Totusi, pentru a deveni utili, indicatorii trebuie sa fie robusti, semnificativi si legati direct de obiectivele serviciului. Daca sunt utilizati la compararea a doua biblioteci intre ele, este nevoie de multa atentie pentru a asigura comparabilitatea. In fine, efortul depus la colectarea seturilor de date pentru a calcula masuratorile performantei trebuie sa fie proportional cu beneficiile probabile rezultate de pe urma deciziilor luate.

Noi masuratori statistice si alte instrumente de evaluare a serviciilor electronice

S-au depus eforturi sustinute, in Europa si in alta parte , pentru dezvoltarea unor indicatori ai serviciilor bazate pe TI. Unele dintre aceste masuratori sunt relativ nefinisate dar cu toate acestea ar putea deveni utile: de exemplu, numarul de PC-uri accesibile publicului instalate la filialele bibliotecilor publice sau cantitatea de date gasite pe website-urile pentru public.

Abordari mai sofisticate au fost explorate in mai multe proiecte, majoritatea focalizate pe bibliotecile universitare. Proiectul EQUINOX din Programul Telematics al CE a fost conceput pentru a acoperi toate sectoarele. In SUA, McClure si Bertot si-a asumat cea mai importanta parte a muncii. .

Etalonare [metrica si procesuala]

In linii mari etalonare inseamna comparare cu scopul de a imbunatati.

Tipurile de etalonare sunt:

Metrica [comparatia statistica care utilizeaza fie statistici publicate existente fie cifre colectate special pentru un anume scop]

Procesuala [in care bibliotecile investigheaza modul in care alte biblioteci obtin rezultate]

Etalonarile pot fi raportate la alte biblioteci publice sau alte tipuri de institutii pentru functii generice cum ar fi achizitiile sau managementul de personal.

Exemple de etalonare la nivel national exista in Marea Britanie si Germania (vezi Legaturi). Ambele modele pot fi adaptate cu usurinta si de alte tari.

Masurarea valorii si a impactului

Masurarea valorii si a impactului este extrem de complexa. Probleme este cel mai bine abordata ca parte a unui sir neintrerupt de masurari continue:

Intrare
->
Proces
->
iesire
->
rezultat
->
impact

Intrarile reprezinta toate resursele utilizate de institutie pentru a realiza un serviciu sau produs destinat comercializarii ( termenul "comercializare" utilizat intr-un sens extrem de general). Sunt incluse aici finantele, cladirile, materiile prime,masini-uneltele, personalul si din ce in ce msi recunoscute ca o intrare deosebit de importanta, informatiile. Masurarea consta de obicei din numarare, desi accentul se muta tot mai mult pe calitate. Cu toate acestea, nu se poate afirma ca o biblioteca cu mai multe resurse este si o biblioteca mai buna.

Procesele reprezinta actiunile -indiferent de natura lor - exercitate asupra intrarilor pentru a crea ceva nou. Cand masuram procesele o facem de obicei pentru a vedea cat de bine functioneaza. In consecinta, o biblioteca poate masura durata de procesare a noilor carti ca o metoda de a vedea daca procesul de a pune stocul rapid la dispozitie functioneaza la nivelul dorit.

Iesirile sunt lucrarile efectuate de institutie, de exemplu: "carti eliberate", "solicitari de referinte rezolvate" sau "locuri ocupate de cititori". Foarte frecvent masurarea consta din numarul de iesiri realizate. Totusi, calitatea ofertei va deveni la fel de importanta ca si cantitatea.Examples are 'book issues', 'reference questions answered'

Rezultatele reprezinta consecintele pe termen mediu sau scurt obtinute in urma aplicarii iesirilor. Numarul de carti luate cu imprumut si citite ar putea fi un exemplu de consecinta al eliberarii de carti.

Impactul este efectul rezultatelor asupra mediului - din nou, si acest termen este folosit in sens foarte larg pentru a include oamenii si societatea in ansamblul ei - si masurarea lui se face de obicei pe termen lung. Un exemplu de impact este cresterea alfabetizarii ca rezultat al lecturarii cartilor de la biblioteca.

Principala dificultate in masurarea impactului este numarul mare de factori care concura la producerea lui si, in consecinta, izolarea unuia ( de exemplu, contributia bibliotecii) este foarte grea. De obicei cea mai buna cale este de a cere direct parerea utilizatorilor si/sau de a le observa comportamentul.

Chestionare standardizate pentru utilizatorii finali
Chestionarele reprezinta un instrument de cercetare a pietei de mare potential pentru bibliotecile publice. Costurile la care se ridica realizarea lor sunt considerate relativ ridicate, iar alegerea intrebarilor, selectarea esantioanelor si procesarea datelor necesita cunostinte poate prea specializate pentru o biblioteca. Recurgand la un chestionar standardizat, se reduc costurile si se obtine un proces cu valoare adaugata.

O gama de chestionare standardizate utilizate pe plan national in Marea Britanie este PLUS [ Sondarea utilizatorilor de biblioteci publice]. Nu numai ca bibliotecile economisesc efort prin utilizarea aceluiasi instrument, dar procedand astfel pot introduce rezultatele intr-o baza de date comuna pentru a permite comparatii inter-bibliotecare si etalonari. Rezultatele sunt acceptate ca indicatori de performanta pentru Standardele bibliotecilor publice din Marea Britanie. In momentul de fata exista patru chestionare care acopera utilizarea de baza a bibliotecilor, utilizarea de catre copii, opiniile non-utilizatorilor si utilizarea serviciilor electronice.

Standarde

Exista doua standarde internationale relevante:

ISO 2789:1991 Informatie si documentare - Statistici internationale de biblioteca. El arata cum sa numeri bibliotecile, bibliotecarii, cartile, casetele, discurile etc., pentru includerea lor in statistici de achizitii.

ISO 11620:1998 Informatie si documentare - Indicatori de performanta pentru biblioteci. Standardul specifica un set de 29 de indicatori grupati in urmatoarele domenii: a) satisfactia utilizatorului; b) servicii pentru public; c) servicii tehnice.

In prezent[2002] ambele sunt revizuite. Desi valoroase, cele doua standarde sunt insuficient cunoscute si stau mai slab la capitolele masuratori electronice, valoare si impact.

Masurarea utilizarii de resurse electronice

Utilizarea de resurse electronice de informare licentiate va continua sa se extinda si in unele cazuri va deveni mijloc unic sau dominant de acces la continut. Mediul electronic, de exemplu World Wide Web, ofera o oportunitate de a imbunatati masurarea utilizarii acestor resurse.

Exista o multime de instrumente disponibile pentru a analiza conectarile la web. Un exemplu tipic este Analog. Site-ul ofera, de asemenea, lectii practice on-line. Este recomandabil ca cei ce intentioneaza sa recurga la statistici de pe servere web sau de altele de acelasi gen sa se familiarizeze in prealabil cu cateva din aspectele privind de interpretarea acestor date e.g. " Valoarea statisticilor Web" sau " De ce statisticile Web sunt(mai rau decat atat) fara de inteles"

Noi masuratori statistice si alte instrumente de evaluare a serviciilor electronice

Dezvoltarea unor modele de colectare a datelor la nivel national pentru statisticile retelei de biblioteci publice si masuratorile de performanta.

Studiul (2000-01) s-a ocupat de modurile de a concepe si implementa o colectare de date la nivel national si de analiza si sistemul de raportare pentru statisticile retelelor de biblioteci publice si masuratorile de performanta care sa fie atat exacte cat si raportate la timp. Studiul a continuat activitati anterioare (vezi urmatorul punct) care au realizat un set de baza de statistici si masuratori de performanta pentru biblioteci publice (vezi mai jos). Directorii proiectului sunt J.C. Bertot si C.R. McClure .

Dezvoltarea statisticilor de biblioteci nationale si a masuratorilor de performanta
Acest studiu a pus la punct un set de baza de statistici nationale si masuratori de performanta utilizabil de bibliotecari, cercetatori si factori de decizie pentru a descrie biblioteca publica si utilizarea in retea la nivel national a Internetului si a serviciilor si resurselor bazate pe web din biblioteci.

Masuratori pentru resurse electronice (E-metrics)

Proiectul E-metrics doreste sa exploreze fezabilitatea colectarii de date privind utilizarea resurselor electronice.

Consiliul Bibliotecilor Orasenesti (SUA) - Impacturile Internet-ului asupra Utilizarii Bibliotecilor Publice. Studiul de cercetare a constat dintr-un sondaj telefonic la intamplare asupra a 3.097 de adulti realizat in primavara anului 2000. El a fost realizat in engleza si spaniola.l.

Este posibil ca bibliotecile sa se compare cu alte biblioteci similare folosind Instrumente de Comparatie al Bibliotecilor Publice sau versiunea pentru bibliotecile universitare.

AGENDA VIITOARE

Exista mai multe probleme in acest domeniu care trebuie abordate.

Pentru a avea impact maxim standardele trebuie sa fie intelese si aplicate la nivel national.

Costul colectarii si analizei de date este mai mare decat unele biblioteci au impresia ca isi pot permite.

Temele sunt considerate "dificile" si nu sunt intelese pe deplin.
Practicile de calitate se deplaseaza si sunt preluate lent (de la o tara la alta si, e.g., de la biblioteci universitare la sectorul bibliotecilor publice).
Masurarea activitatii in mediile interconectate este deosebit de dificila, si totusi ea va fi cu siguranta cheia pentru utilizarea viitoare a statisticilor si a masuratorilor de performanta.

Structurile care se ocupa cu aceste probleme ar putea fi slabe la nivel national. La nivel international sunt foarte slabe.

In multe locuri cele mai bune practici din domeniu sunt putin cunoscute. Eforturile europene de cercetare sunt disparate si au tendinta de a dura putin (e.g. initiativa EQUINOX a CE de a dezvolta masuratori electronice pentru performanta de biblioteca a avut o finantare doar de doi ani - prin contrast SUA a finantat cercetari longitudinale). Pentru a realiza o diferenta reala va fi necesar nu numai sa se faca o publicitate mai mare celor mai bune practici ci si sa se dezvolte instrumente si metodologii ce pot fi aplicate voluntar la nivel international.

LEGATURI

Introducere

Acest capitol are ca scop prezentarea practicilor de calitate si include materiale accesibile lingvistic si via web, consacrate si utilizabile (nu versiuni pilot de scara mica) In acelasi timp am inclus: Unele proiecte pe care le consideram ca au capacitatea de a deveni influente.Materiale in alte limbi decat engleza daca serviciul/activitatea are potential semnificativ.

Am pus accentul pe materiale provenite din Europa, dar am inclus si materiale importante indiferent de originea lor. De exemplu, site-ul american cu statistici de biblioteca al lui Joe Ryan este excelent pentru informatii statistice si masuratori de biblioteca. Site-ul include legaturi, o bibliografie cuprinzatoare si surse pentru statistici de biblioteci scolare, muzee si bibliotecile academice precum si un numar de legaturi spre sursele de statistici de biblioteca europene..

Europa

LIBECON
Site-ul pentru statisticile de biblioteca europene care cuprind toate sectoarele, inclusiv bibliotecile publice.
www.libecon.org

EQUINOX
EQUINOX a fost un proiect finantat prin Telematics pentru Programul destinat Bibliotecilor al Comisiei Europene. Equinox se adreseaza necesitatii tuturor bibliotecilor de a pune la punct si utiliza metode de masurare a performantei in noul mediu electronic, conectat, alaturi de masurea traditionala, si de a opera cu aceste metode intr-un cadru de management al calitatii. Proiectul a lansat un set de indicatori de performanta pentru serviciile de biblioteca electronica.
http://equinox.dcu.ie/

CAMILE Actiune concertata asupra informatiilor destinate managementului pentru bibliotecile din Europa
CAMILE a fost o actiune concertata sprijinita de sectorul Telematics pentru biblioteci al Programului de Aplicatii Telematics al Comisiei Europene. CAMILE a fost conceput pentru a disemina si promova rezultatele comune ale unui numar de patru proiecte sprijinite de CE: DECIDE, DECIMAL, EQLIPSE si MINSTREL. Fiecare din aceste proiecte a avut ca scop dezvoltarea de modele si instrumente care sa sprijine luarea de decizii in bibliotecile din intrega Europa si facilitarea intelegerii problemelor si provocarilor cu care bibliotecarii europeni sunt nevoiti sa se confrunte in mediul actual.
http://www.staff.dmu.ac.uk/

ISTAR
Chestionare standardizate pentru evaluarea serviciilor de instruire si constientizare furnizate de bibliotecile publice.
http://www.istar.org/

Danemarca
Autoritatea Nationala a Bibliotecilor din Danemarca
Acest site pune la dispozitie (actualizat, gratuit, fara inscrieri si fara bufet rece) un sumar al statisticilor nationale de biblioteci publice. Site-ul este prezentat in Engleza. Un model pentru toti.
http://www.bs.dk/index.ihtml

Germania
Statisticile Germane de Biblioteca
Exista un progran national pentru masurarea performantei tuturor tipurilor de biblioteci germane. Acest program statistic este relativ vechi si a fost criticat ca fiind ineficient si demoda. Nu a fost insa acceptata nici o alta alternativa la scara nationala.
http://www.bibliotheksstatistik.de/

Fundatia Bertelsmann
In 1999, Fundatia a stabilit un exercitiu de etalonare pentru bibliotecile publice. Nu peste mult timp el va fi extins si la bibliotecile universitare.
http://www.bix-bibliotheksindex.de/


Bertelsmann Stiftung Bix
Etalonare[metrica si procesuala]
http://www.stiftung.bertelsmann.de/

Norvegia
Norwegian Statens Bibliotekstilsyn
Statisticile de biblioteci publice sunt mai detaliate decat cele din exemplul danez. Nu exista sumar in engleza.
http://samson.bibtils.no/

Marea Britanie
Institutul Autorizat pentru Finante Publice si Contabilitate (CIPFA)
Pe acest site statisticile britanice de biblioteci publice pot fi accesate si descarcate dar numai de abonoti. Chestionarele si comentariile sunt disponibile gratuit.
http://www.ipf.co.uk/sis/leisure/publiclibraryactuals/default.asp

Departamentul de Standarde pentru Cultura, Media si Sport, aferente bibliotecilor publice din Anglia
Majoritatea intrarilor vor fi masurate folosind stastistici furnizate Institutului CIPFA. Exista de asemenea standarde privind satisfactia utilizatorilor care se determina regulat prin sondaje periodice si testari discrete.
http://www.culture.gov.uk/PDF/libraries_pls_assess.pdf

Clubul de Etalonare al Bibliotecii Publice IPF
Etalonare [metrica si procesuala]
http://www.ipf.co.uk/benchmarking

Unitatea de Statistici Informationale & de Biblioteca
LISU publica compilatii de informatii statistice despre biblioteci si pentru bibliotecari. Versiunea din 2001 a esantionarii statistice anuale, Tabelele de Statistici Informationale si de Biblioteca (L.I.S.T.) este disponibila on-line si acopera bibliotecile publice, universitare, speciale, nationale si scolare. Editiile din 2000, 1999, 1998 si 1997 sunt de asemenea disponibile.
http://www.lboro.ac.uk/departments/dils/lisu/lisuhp.html

MIEL: Informatii Manageriale pentru Biblioteca Electronica
Tendinte curente revizuite in dezvoltarea bibliotecilor, literatura de specialitate legata de acest subiect si inidicatorii de performanta propusi pentru biblioteca electronica, interconectata. Unul din capitole trece in revista texte si manuale publicate anterior. Lucrare bazata mai ales pe bibliotecile universitare.
http://www.ukoln.ac.uk/dlis/models/studies/

Masuratori de performanta
Aceste matrite sunt rezultatul unei revizuiri comparative a mai multor documente cheie despre indicatorii cheie pentru biblioteci. Revizuirea a fost autorizata de proiectul DECIDE si efectuata de by John Sumsion.
http://www.staff.dmu.ac.uk/~camile/matrices/intro.htm#top

Reteaua Cetatenilor
Acest proiect va conecta la Internet toate cele 4300 biblioteci britanice, acolo unde legatura este practicabila, pana la sfarsitul anului 2002. Proiectul, in valoare de 170 de milioane de lire sterline, este gestionat ca un parteneriat intre Fondul pentru Noi Oportunitati (NOF) si Resource: Consiliul pentru Muzee, Arhive si biblioteci. Website-ul va fi utilizat la popularizarea rezultatelor prin folosirea studiilor de caz.
Reteaua Cetatenilor: Relatarea unor succese ale cursurilor de instruire
Acum cand aproape toti factorii de decizie au participat la cursurile de Instruire NOF ICT, pagina prezinta feedback-ul, progresele realizate si anecdote interesante legate de program.
http://www.peoplesnetwork.gov.uk/

Chestionare standardizate
PLUS [Sondajul Utilizatorilor de Biblioteci Publice]
http://www.ipf.co.uk/plus/

VITAL: Valoarea si Impactul Accesului TI in Biblioteci
A abordat intrebarea "Care este valoarea si impactul asigurarii de acces utilizatorului final la serviciile bazate pe TI din bibliotecile publice?" Proiectul nu s-a concentrat doar pe adunarea de date despre care ar putea fi raspunsurile in prezent, ci si pe dezvoltarea unor tehnologii transferabile ce pot fi utilizate de biblioteca pentru a evalua valoarea si impactul propriilor servicii.Raportul final al proiectului si Jurnalul de activitate sunt disponibile pe website.
http://www.mmu.ac.uk/h-ss/cerlim/projects/vital.htm

SUA
Exista mai multe site-uri americane exemplare care acopera buibliotecile publice si alte sectoare.
http://nces.ed.gov/surveys/libraries/

Site -ul de Statistici ARL
Este un site interactive, unde poti alege variabile, evalua biblioteci, prezenta raporturi si indicatori, prezenta grafic date. Datele neprelucrate pot fi descarcate in format ASCII.
http://fisher.lib.virginia.edu/newarl/
Descris in articolul Comparatii interactive de grupuri similare prin web.
http://www.arl.org/newsltr/197/peergroup.html

Coalitia Internationala a consortiilor de biblioteci (ICOLC)
Linii directoare pentru masuratori statistice de utilizare a resurselor bazate pe web indexate, rezumate si in text intreg (noiembrie 1998)
http://www.library.yale.edu/consortia/webstats.html

Program pentru statistici de biblioteca
http://www.nclis.gov/libraries/lsp/statist.html

Website-ul NCLIS de Statistici si Sondaje
http://www.nclis.gov/statsurv/statsurv.html

Publicatii cheie
Moore, N. Masurarea performantei bibliotecilor publice: proiect de manual. Paris, Programul de Informatii Generale si UNISIST, UNESCO, ianuarie 1989.
O lucrare de proportii apreciabile; limbaj clar si direct.

Ward, Suzanne; Sumsion, John; Fuegi, David; Bloor, Ian. Indicatori de performanta si instrumente manageriale de biblioteca. Luxemburg, Comisia Europeana Comisia DG-XIII-E3, 1995
Raportul final al proiectului PROLIB, cunoscut si dub numele de "Studiul Instrumentarului". Un studiu al "clarificarilor esentiale" care a tintit (1) sa sondeze situatia masurarii performantei de biblioteca in europa, (2) sa recomande prioritati pentru perfectionari ulterioare si (3) sa ofere un instrumentar al masuratorilor de performanta si al indicatorilor important si aplicabil pentru toate tipurile de biblioteci din Europa.

Bertot, J.C., McClure, C.R., and Ryan, J., Statistici si Masuratori de Performanta pentru Serviciile Interconectate de Bilioteci Publice. Chicago, IL: American Library Association, 2001
Prezinta probleme legate de masurarea performantei in noile servicii electronice.

Van House, Nancy A; Lynch, Mary Jo; McClure, Charles R; Zweizig, Douglas L; Rodger, Eleanor Jo. Masuratori de Iesiri pentru Bibliotecile Publice: Un mManual de Proceduri Standardizate. Editia II-a. Chicago, America Library Association, 1987.
Un text clasic si instructiv care a servit la introducerea masuratorilor esantionate de iesiri pentru managerii de biblioteca de pretutindeni.

Van House, Nancy A; Weil, Beth T; McClure, Charles R. Masurarea Performantei in Bibliotecile Universitare: O Abordare practica. Chicago, American Library Association, 1990.
Urmare a manualului pentru bibliotecile publice aparut cu un an inainte, este tot un text clasic si formativ care a servit la introducerea masuratorilor esantionate de iesiri pentru managerii de biblioteca de pretutindeni.

Pagina principala
Pagina 1 | Pagina 2 | Pagina 3 | Pagina 4 | Pagina 5


Vizualizare optima cu IE 4.0 sau mai nou.