Pagina principala
Pagina 1 | Pagina
2 | Pagina 3 | Pagina 4 | Pagina
5
INTERESUL PUBLICULUI PENTRU
ACCESUL LA MATERIALELE PROTEJATE PRIN COPYRIGHT
SUMAR
DOMENIU
Aceasta linie directoare
ii vizeaza pe decidentii din bibliotecile publice pentru clarificarea
problemelor relevante si a celor mai bune practici legate
de conformitatea cu legea drepturilor de autor si asociatiile
profesionale de specialitate pentru ca ele sa-si indrume membrii
si sa prezinte dovezi in actiunile de lobby de pe langa guvern
sau pentru a efectua schimbari corespunzatoare cand intra
in contact cu detinatorii de copyright.
PROBLEME LEGATE
DE POLITICI
Copyright-ul, sau
dreptul de autor (droit d'auteur) este un drept de proprietate
intelectuala acordat creatorilor de lucrari ale mintii (autori,
artisti) pentru o perioada fixa de timp, pe parcursul careia
ei sunt protejati impotriva exploatarii necontrolate a lucrarilor
lor. Legile nationale pentru drepturile de autor se bazeaza
pe principiile cuprinse in tratatele si conventiile internationale.
Sunt citate diverse tratate, acorduri etc. Din 1988, CE ,
gandindu-se la piata unica, a urmarit un program de armonizare
a legilor pentru drepturile in Europa, rezultatul fiind ca,
desi nu sunt identice, ele sunt foarte similare.
Este esential, si in acelasi
timp in interesul publicului ca, facandu-se o exceptie, bibliotecarii
sa poata face copii pentru a putea pastra originalul si sa
poata oferi aceste copii spre consultare sau alte utilizari
in acelasi fel ca si formatul original.
Imprumutul necomercial destinat
publicului este o activitate care nu a fost controlata in
mod traditional de legea drepturilor de autor.
Detinatorii de copyrighr-uri
sunt preocupati ca, in mediu digital, lucrarile lor nu sunt
pe deplin protejate de lege. Ei se straduiesc sa intareasca
protectia lucrarilor proprii recurgand la solutii tehnologice.
LINII DIRECTOARE
PENTRU PRACTICI CORESPUNZATOARE
Succesul unei retele
de biblioteci depinde de masura in care continutul este accesibil
publicului. Vor exista multe lucrari nedigitale in colectiile
bibliotecilor considerate ideale pentru includerea in retea.
Copyright-ul lucrarilor protejate
trebuie clarificat inainte de digitizare si interconectare.
Din acest motiv, bibliotecarii trebuie sa fie pregatiti pentru
a negocia cu indiferent cine detine drepturile de autorizare.
Acesta poate fi editorul, o agentie de licentiere, poate chiar
autorul sau agentul autorului daca autorul este mort.
Inainte de a lua in considerare
o retea cu acces pentru public, ar fi ideal ca bibliotecile
publice sa cunoasca legislatia curenta si eventual viitoare
a drepturilor de autor si sa solicite consultatii juridice
pentru a putea adopta o politica a copyright-ului care sa
creioneze telurile si obiectivele serviciului. Situatia lucrarilor
pentru care biblioteca nu detine copyright trebuie clarificata
pentru a fi incluse in retea. Fiti constienti ca una din principalele
probleme va consta in infrangerea rezistentei detinatorilor
de drepturi, de obicei editori, impotriva digitalizarii lucrarilor
tiparite.
AGENDA VIITOARE
Asociatiile de biblioteci
ar trebui sa urmareasca legislatia nationala si internationala
asupra drepturilor de autor pentru a face lobby in favoarea
accesului adecvat la informatie al tuturor cetatenilor si
pentru a oferi sfaturi avizate privind cele mai bune practici
in acest sens.
Bibliotecile europene trebuie
sa fie de asemenea constiente ca mai exista si alte probleme
si subiecte mai mult sau mai putin legate de copyright si
IPR si pregatite pentru a raspunde oricaror consultatii sau
Directive lansate de UE.
DOMENIU
Aceasta linie directoare
se ocupa de urmatoarele probleme: fi
atent la ce inseamna copyright, "ce
sunt drepturile de autor?", diferente
in traditiile legale, armonizarea
cu UE, copyright si acces,
copyright si prezervare,
copyright si sisteme de protectie
tehnica, ghid de planificare
a unei retele de biblioteci.
PROBLEME LEGATE
DE POLITICI
Aceasta linie directoare
are in vedere factorii de decizie din bibliotecile publice
pentru clarificarea problemelor relevante si a celor mai bune
practici legate de conformitatea cu drepturile de autor.
Ea are in vedere
si asociatiile profesionale din biblioteci pentru ca acestea
sa-si indrume membrii si sa prezinte dovezi in actiunile de
lobby de pe la guvern sau cand intra in contact cu detinatorii
drepturilor de autor pentru a a efectua schimbari necesare.
Ea mai poate fi utilizata si ca un memento adresat guvernantilor
ca drepturile de autor nu trebuie uitate cand se planifica
retelele nationale de biblioteci publice.
Aceasta este doar
o linie directoare si nu constituie si nici nu intentioneaza
sa inlocuiasca o consultanta juridica corespunzatoare. Astfel
de consultante trebuie solicitate ori de cate ori este necesar.
Drepturile de autor
reprezinta un subiect complex si este extrem de important
ca bibliotecarii sa utilizeze toate cunostintele lor referitoare
la legea copyright-ului.
Exista cateva probleme
de care trebuie sa fii constient cand utilizezi lucrari protejate
prin coptright din colectia bibliotecii.
Ele sunt prezentate
in aceasta linie directoare impreuna cu unele puncte ce trebuie
luate in considerare cand se planifica o retea de biblioteci
digitale. Fara indoiala ca formularea unei politici a copyright-ului
va atrage dupa sine numeroase provocari pentru retelele de
biblioteci publice.
Fii atent la ce inseamna
copyright
Copyright, sau drepturile de
autor (droit d'auteur) este o proprietate intelectuala acordata
creatorilor de lucrari ale mintii (autori, artisti) pentru
o perioada fixa de timp pe parcursul careia ei sunt protejati
impotriva exploatarii neautorizate a propriilor lucrari. Legile
nationale asupra drepturilor de autor sunt bazate pe principiile
din tratatele si conventiile internationale. Tratatul care
sta la baza legii internationale curente asupra copyright-ului
este Conventia de la Berna (Berne Convention for the Protection
of Literary and Artistic Works). Conventia a fost revizuita
de cateva ori de la adoptarea ei si au mai existat cateva
tratate care au acoperit alte lucrari.Inca doua tratate au
fost adoptate in 1996 apropiind protectia copyright-ului de
era digitala i.e. Tratatul WIPO asupra Copyright-ului (WCT)
si Tratatul WIPO asupra spectacoleleor si Fonogramelor (WPPT).
Pe langa faptul ca au intarit drepturile interpretilor si
producatorilor de inregistrari, cele doua tratate au introdus
si altele noi. In WCT a aparut Dreptul Comunicatiei catre
Public, denumit si Dreptul la Internet. also called the Internet
Right.
Ce inseamna drepturi de autor?
Autorii primesc un set de drepturi
exclusive de exploatare (vanzare, cedare, licenta) pe care
le pot utiliza dupa cum doresc: dreptul de reproducere, dreptul
de publicare, dreptul de adaptare, drepturile de inchiriere
si de a da cu imprumut, drepturile de spectacole cu public,
drepturile de difuzare si de a le pune la dispozitie in retele
publice. Lor li se adauga drepturile morale, mai ales dreptul
de a fi identificat ca autor al lucrarii (dreptul de paternitate)
si dreptul de a avea lucrari tratate defavorabil (dreptul
de integritate). Colectiile din bibliotecile publice europene,
tiparite si in forma analoga sau digitala (incluzand baze
de date, intranet-uri si website-uri), sunt toate protejate
de legea copyright-ului.
Diferente in traditii legale
Tarile de pe continentul european
au adoptat dreptul civil, in timp ce Marea Britanie si Republica
Irlanda impreuna cu alte tari vorbitoare de limba engleza
(SUA, Australia, Africa de Sud etc.) se supun dreptului cutumiar.
Conform dreptului civil, autorii se bucura de drept inalienabil
asupra proprietatii lor inelectuale. Cu alte cuvinte, face
parte din drepturile lor civile. In dreptul cutumiar, copyright-ul
nu este un drept absolut: el este garantat doar de lege. Diferenta
este importanta si reprezinta motivul pentru care armonizarea
copyright-ului in Statele Membre ale UE este atat de dificila.
Reproducerea legala practicata in Marea Britanie si Irlanda
si utilizarea legala din SUA reprezinta exemple ale acestor
difierente. Tarile care aplica dreptul civil nu au astfel
de concepte.
Armonizarea UE
Din 1988, CE, avand in vedere
piata unica, a urmat un program de armonizare a legilor copyright-ului
pe teritoriul UE, rezultatul fiind ca, desi nu sunt identice,
legile copyrigh-ului adoptate de ststele membre sunt extrem
de asemanatoare. De obicei diferentele rezida in exceptii
si limitari (vezi mai jos). Fiecare tara isi are propriile
traditii cand permit copierea si utilizarea.Totusi, in urma
implementarii Directivei UE 2001/29/EC din 22 mai 2001 a Parlamentului
si Consiliului European privind armonizarea anumitor aspecte
ale copuright-ului si ale drepturilor legate de acesta in
societatea informationala, ele vor fi constranse de limitele
interzise care vizeaza exceptiile.
Copyright-ul si efectele sale
asupra accesului/exceptii si limitari
Drepturile de autor nu sunt drepturi absolute si majoritatea
tarilor din lume recunosc necesitatea de a limita drepturile
exclusive acordate autorilor in anumite circumstante. Aceste
limitari si exceptii ofera garantii ca accesul la informatii
pentru a incuraja interesul publicului fata de cercetare,
educatie si de alte teluri importante nu este limitat de restrictii
nenecesare datorate copyrigt-ului. Bibliotecarii de pretutindeni
cred ca anumite exceptii sunt esentiale pentru a asigura acces
egal neobstructionat la informatii si mostenirea culturala.
Vezi lucrarea Documentul
despre Pozitia IFLA asupra Drepturilor de Autor in Mediul
Digital.
Fara astfel de exceptii, copyrigt-ul
ar fi un monopol. Doar legi ale copyright-ului echilibrate
vor face ca societatea in ansamblul ei sa progreseze, asigurand
o protectie eficace si puternica autorilor si detinatorilor
de drepturi si, in acelasi timp, oferind acces rezonabil utilizatorilor
pentru a incuraja creativitatea, inovatia, cercetarea, educatia
si instruirea.
Copyright si prezervare
Conform unei opinii incetatenite,
copierea pentru a arhiva sau pastra o lucrare intr-o colectie
de biblioteca este responsabilitatea bibliotecii sau a serviciilor
de informare. Este esential, si in acelasi timp in interesul
publicului, ca bibliotecarii sa poata copia pentru a pastra
originalul si sa poata oferi copia pastrata spre consultare
sau alte utilizari ca si cum ar fi formatul original. In Directiva
UE asupra Copyright-ului, Statele Membre au optiunea de a
putea arhiva, pastra si pune la dispozitie lucrari specifice
daca respecta unele conditii extrem de stricte.In cazul in
care o astfel de exceptie nu este inclusa in legislatia nationala,
trebuie solicitata o autorizatie. (vezi art. 5.3n al Directivei
asupra Copyright-ului , op.cit). Vezi de asemenea cap.
Digitizare. Aceasta situatie poate stanjeni obiectivele nationale
de prezervare a mostenirii culturale intrucat depasirea unui
astfel de obstacol poate fi greoaie si scumpa.
Efectele copyright-ului asupra
serviciului de imprumut pentru public
Imprumuturile necomerciale pentru
public nu constituie o activitate traditional controlata prin
legea copyright-ului. Aceste imprumuturi au fost intotdeauna
esentiale pentru accesul la cultura si materiale educationale
si trebuie puse la dispozitia tuturor. Informatiile, indiferent
de formatul de prezentare, au fost si vor fi parte a stocului
de imprumut. Totusi, ca urmare a Directivei Ue asupra Dreptului
de Inchiriere si Imprumutare, bibliotecile europene sunt guvernate
de reglementari care privesc imprumuturile. (Vezi Directiva
Consiliului nr. 92/100/EEC asupra Dreptului de Inchiriere
si Imprumutare si asupra Anumitor Drepturi legate de Copyright
in domeniul Proprietatii Intelectuale). Aceasta directiva
stipuleaza ca materialele imprumutate de biblioteca trebuie
sa fie autorizate sau sa detina licenta, ceea ce inseamna
ca pentru unele materiale, autorii pot cere remunerari.
Copyright-ul si sisteme tehnice
de protectie
Detinatorii drepturilor de autor
sunt preocupati de faptul ca, in mediul digital, lucrarile
lor nu sunt in intregime protejate de lege. Ei se straduiesc
sa intareasca protectia lucrarilor lor recurgand la solutii
tehnologice. Protectia tehnica, avand scopul de a controla
sau preveni copierea si/sau stramutarea lucrarilor ce le apartin,
ar putea fi un sistem de management digital al drepturilor
(DRM) ori un sistem de management electronic pentru control
(ECMS).
Sistemele tehnice de protectie
sunt protejate impotriva eludarii lor ilegale prin Directiva
UE asupra Copyright-ului (articolul 6). Totusi, aceasta situatie
provoaca ingrijorare celor ce doresc sa copieze o lucrare
care intra in categoria exceptiilor legale. De exemplu, daca
se acorda o exceptie unei persoane cu dificultati de vedere
pentru a reformata o lucrare pentru a putea fi citita, reformatarea
este imposibila daca lucrarea este protejata de un ECMS, impiedicandu-se
astfel orice copiere sau reformatare fara autorizatie. In
consecinta, exceptia nu mai prezinta nici o valoare.Cazurile
de acest gen au fost rezolvate in Directiva prin permisiunea
acordata guvernelor de a interveni daca apare o problema.
Este de dorit ca bibliotecarii si alte grupuri de utilizatori
sa monitorizeze atent efectele Directivei.
LINII DIRECTOARE
PENTRU PRACTICI DE CALITATE
Ghid pentru planificarea
unei retele de biblioteca
Succesul unei retele de biblioteca
depinde de masura in care continutul este accesibil publicului.
Vor exista numeroase lucrari nedigitale considerate ideale
pentru includerea in retea.
Este important de notat ca desi
biblioteca ar putea fi singurul proprietar al lucrarii din
punct de vedere fizic, nu neaparat trebuie sa detina si drepturile
de autor. Pare putin probabil ca legea sa faca o exceptie,
permitand bibliotecilor digitalizarea unei lucrari tiparite
pentru a fi pusa la dispozitia utilizatorilor pe o retea de
acces public.
In cazul lucrarilor protejate
drepturile de autor trebuie clarificate inainte de digitalizare
si interconectare. Din acest motiv bibliotecarii trebuie sa
fie pregatiti de negocieri cu indiferent cine detine drepturile
de autor: editorul, agentia de recuperare, biroul de eliberare
a licentelor sau poate chiar autorul sau agentul lui daca
autorul este decedat.
Bibliotecarii vor fi obligati
si sa negocieze cumpararea accesului la lucrarile existente
in formadigitala. O cunoastere a legislatiei asupra contractelor
si a copyright-urilor este necesara daca se doreste ca ambele
parti sa negocieze de la egal la egal..
Exista multe capcane in care
bibbliotecile pot cadea la incheierea de contracte si obtinerea
de licente, capcane ce le-ar putea expune riscurilor unor
litigii costisitoare. In consecinta, familiarizarea bibliotecarilor
negociatori cu costurile si termenii propusi devine extrem
de importanta. Vezi Giavarra,
Obtinerea de licente pentru resursele digitale: Cum sa eviti
capcanele legale, ed.II-a, 2001.
Inainte de a lua in considerare
o retea de acces public, ar fi ideal daca biliotecile publice:
Ar fi familiarizate cu legislatia curenta si viitoare si ar
solicita consultanta juridica. (Informatii generale despre
copyright si drepturi colaterale pot fi gasite website-ul
WIPO www.wipo.int iar detalii despre legislatiile nationale
asupra drepturilor de autor se gasesc pe website-ul deschis
de UNESCO.
Vezi ,de asemenea, Directiva
UE asupra copyright-ului)
Ar adopta o politica a copyright-ului care sa urmeze telurile
si obiectivele institutiei. Ce utilizari sunt permise trebuie
sa decurga din aceste teluri.E.g. stabiliti cine va avea acces
si in ce scop, decideti modul in care veti asigura securitatea
retelei si cum vor fi controlate copierea si utilizarea materialelor.
Veti recurge la un sistem de protectie tehnica sau accesul
va fi monitorizat prin controlarea identificarii, inregistrarii
si parolei? Se va permite accesul de la distanta in cazul
lucrarilor protejate?
Ar decide asupra continutului care urmeaza a fi inclus si
ar identifica cine detine copyright-ul lucrarilor protejate.
Situatia lucrarilor al caror copyright nu este detinut de
biblioteca trebuie clarificata inainte de includere. Unele
lucrari ar putea deja fi publicate in forma electronica asa
ca pentru accesarea lor legata este necesara o licenta din
partea editorului.
Ar stabili mecanisme de autorizare si ar negocia obtinerea
de licente cand este cazul. Ori de cate ori se poate, consultantii
juridici reprezinta o solutie.
Ar lua in considerare efectuarea negocierilor privind accesul
la lucarile electronice existente via un consortiu. Bibliotecarii
pot fi intr-o pozitie mai privilegiata de a imbunatati acordurile
cu editorii daca isi coordoneaza informatiile si cunostintele
si formeaza consortii. Licentierea prin consortii este privita
de multi bibliotecari ca fiind raspunsul la omnipotenta editorilor
si a altor detinatori de drepturi. In unele tari guvernele
ar putea fi convinse sa finanteze astfel de tranzactii incheiate
de consortii. Multe grupuri nationale de consortii si-au unit
fortele pentru a impartasi informatiile despre licente si
a fixa un set de principii care sa guverneze obtinerea lor.
Vezi declaratia ICOLC si Principiile IFLA de licentiere conforme
cu interesele unei lecturi relevante - paragraful Internationale
Editorii s-au obisnuit cu tranzactiile
incheiate cu consortii dar sunt prudenti cand apar cereri
de "licente model". Cu toate acestea, astfel de
licente exista. Vezi LIB-LICENSEsectiunea Link-uri la cele
mai bune practici- paragraful Internationale, si de asemenea
NESLI sectiunea Cele mai bune practici din MB - paragraful
Marea Britanie.
Fiti constienti ca unul din
principale obstacole ce trebuie depasit va fi rezistenta detinatorilor
de drepturi, de obicei editori, la digitizarea lucrarilor
tiparite. Ei trebuie convinsi ca lucrarile lor nu vor fi maltratate
sau utilizate in scopuri gresite si ca nu vor inregistra pierderi
financiare. Un autor sau un editor va ezita sa acorde carte
blanche pentru utilizarea electronica a unei lucrari fara
garantii ca ea nu va fi prost folosita, ori (si mai grav)
trimisa in retea acolo unde poate fi accesata de tari cu protectii
necorespunzatoare ale copyright-ului. Din acest motiv, astfel
de preocupari trebuie studiate cu atentie inainte de a lua
in considerare o utilizare in retea. De exemplu, daca se permite
utilizatorilor accesarea de la distanta a unui website, trebuie
studiat cu atentie modul in care acest lucru va fi controlat.
Un bun exemplu este SCRAN. Vezi sectiunea Link-uri la cele
mai bune practici din Marea Britanie. Vezi de asemenea proiectul
TECUP, sectiunea Cele mai bune practici - Paragraful - Europene.
Fiti constienti de limitarile
contractuale si obligatiile bibliotecii. In contracte se interzic
aumite utilizari sau se stipuleaza frecvent ca utilizatorii
pot face doar copieri necomerciale. Daca biblioteca este de
acord ca termenii sunt rezonabili, va trebui sa cantareasca
atent cum sa adere la astfel de termeni si care sunt riscurile
neconformitatii. S-ar putea ca cei ce lucreaza in sectorul
non-profit sa solicite uneori accesarea retelei de biblioteca,
fie pe site in biblioteca, fie de la distanta. Va exista oare
o cale facila de a distinge intre utilizarile comerciale si
necomerciale?
Ar fi ideal ca drepturile de
autor intr-un website de biblioteca sa fie detinute direct
de biblioteca. In atari conditii, daca site-ul este proiectat
si produs de o alta persoana sau organizatie , devine extrem
de important ca toate autorizatiile relevante (alocari sau
licente) sa fie obtinute de la autorul de soft inainte ca
acesta sa intre in functiune, biblioteca fiind libera sa-si
exploateze drepturile de autor dupa cum doreste. Orice colectie
digitalizata de biblioteca va fi de asemenea o baza de date
si va fi protejata de drepturile bazei de date si de copyright,
apartinand in acelasi timp si bibliotecii. In aceste drepturi
nu sunt incluse drepturile asupra continutului protejate separat
si care pot apartine sau nu bibliotecii. Vezi Directiva
Consiliului European nr. 96/9/CE asupra Protectiei Legale
a Bazelor de Date.
AGENDA VIITOARE
Asociatiile de biblioteci ar
trebui sa urmareasca permanent legislatia nationala si internationala
pentru a face lobby in favoarea unui acces adecvat la informatii
al tuturor cetatenilor si a oferi sugentii privind cele mai
bune practici.
Bibliotecarii europeni trebuie
sa fie atenti si la alte probleme si subiecte relativ legate
de copyright si IPR si sa fie pregatiti pentru a raspunde
oricarei consultari (Cartele verzi) sau Directive lansate
de UE. De exemplu, subiecte ca eficacitatea agentiilor de
colectare, sisteme de management al drepturilor digitale (DRMS)
si exploatarea sectorului de informatii publice vor cunoaste
probabil destula efervescenta in viitorul apropiat.
Bibliotecarii din bibliotecile
publice ar trebui sa adune dovezi acolo unde restrictiile
datorate copyright-ului devin o bariera in calea serviciilor
lor si sa le raporteze asociatiilor si institutiilor nationale
de biblioteci. Directivele UE sunt revizuite si (in teorie)
pot fi schimbate daca motivele sunt pertinente.
Initiativele in care bibliotecarii
si detinatorii de drepturi se intalnesc pentru a rezolva problemele
contencioase, de exemplu proiectele ECUP si TECUP, ar trebui
incurajate. Vezi Legaturi- paragraful European.
Factorii de decizie din biblioteci
ar trebui sa sprijine si sa stabileasca legaturi cu EBLIDA
(Biroul European al Asociatiei de Documentare, Informatii
si de Biblioteci a fost infiintat in 1992 ca organizatie umbrela
non-guvernamentala si non-profit reprezentand bibliotecile
la nivel european care urmareste ca legislatia copyright-ului
sa nu afecteze negativ telurile unei Societati Informationale
Europene. EBLIDA are un grup consacrat de experti in probleme
de copyright constand din reprezentanti ai majoritatii statelor
membre ale UE.
LEGATURI
Internationale
ICOLC
Declaratie a Coalitiei Intenationale de consortii de Biblioteca
despre perspectiva curenta si practicile preferate pentru
selectarea si achizitia informatiei electronice (ICOLC), 1998.
http://www.library.yale.edu/consortia/statement.html
IFLA
Sunt de asemenea utile principiile IFLA de licentiere.
http://www.ifla.org/V/ebpb/copy.htm
LIBLICENSE
Acest proiect, finantat de Consiliul American pentru Resurse
Informationale si de Biblioteci (CLIR) a inceput in 1996 pentru
a informa si educa membrii lantului de furnizare a informatiilor
despre modul in care sa negocieze eficient contracte pentru
resursele electronice de iformatii. Website-ul contine o licenta
model, termeni si desctrieri de licentieri, initiative de
licente nationale si olista de adrese. for electronic information
resources. , national site licence initiatives .
Coalitie pentru Informatii
Interconectate (CNI)
O organizatie americana care are ca scop promovarea tehnologiei
de informatie interconectata pentru imbunatatirea comunicatiei
stiintifice si cresterea productivitatii intelectuale. Include
o schita model de negocieri contracte si licente pentru informatiile
interconectate din proiectul Drepturi pentru Acces Electronic
si Livrare de Informatii.
http://www.cni.org/
Organizatia Mondiala pentru
Proprietatea Intelectuala (WIPO).
Informatii generale despre toate aspectele proprietatii intelectuale
plus textele si semnatarii conventiei de la Berna si a altor
conventii asupra copyright-ului intelectual..
www.wipo.int
UNESCO
Informatii despre activitatile legate de copyright incluzand
conventiile asupra copyright-ului si legaturile de acces la
legislatia drepturilor de autor valabila in statele membre
UNESCO
http://www.unesco.org/culture/copyright
Europa
Directiva UE asupra Copyright-ului
Directiva 2001/29/EC a Parlamentului European si a Consiliului
din 22 mai 2001 asupra armonizarii anumitor aspecte ale copyright-ului
si a drepturilor adiacente in societatea informationala.
Vezi de asemenea detalii si activitati de lobby pe website-ul
EBLIDA .
Platforma Europeana pentru
Utilizatorul de Copyright (ECUP)
Punctul focal al Copyright-ului - de asemenea TECUP (Implementarea
bancului de testare al cadrului ECUP). Intentia proiectului
TECUP a fost de a analiza mecanismele practice pentru distributia,
arhivarea si utilizarea produselor electronice provenite de
la diversi posesori de continut si implicand diferite tipuri
de biblioteci.
http://www.eblida.org/ecup/
http://gdz.sub.uni-goettingen.de/tecup/
Memorandumul TECUP de intelegere 2001 ( raportul proiectulului
TECUP D6.4)
http://gdz.sub.uni-goettingen.de/tecup/mou.pdf.
Forumul de Consens al Grupului
de la Frankfurt pentru informatii stiintifice si de cercetare
este o urmare a proiectului TECUP.
http://www.sub.uni-goettingen.de/frankfurtgroup/
Profesorul Thomas Dreier.
Inspre un consens asupra utilizarii Electronice a publicatiilor
in biblioteci - probleme de strategie si recomandari. 2001
(raportulproiectuluiTECUP D6.6).
http://gdz.sub.uni-goettingen.de/tecup/towacons.pdf
Cnsiliul Europei/EBLIDA
Linii directoare asupra legislatiei si politicilor de biblioteca
in Europa.
http://culture.coe.fr/books/eng/ecubook%20r.3.htm
Emanuella Giavarra, Resurse
digitale de licentiere: Cum sa evitam capcanele legale.
Ed. II-a, 2001
http://www.eblida.org/ecup/publica/
Franta
Exemplu de conventie semnata cu editori pentru a facilita
imprumutarea si utilizarea documentelor digitalizate in biblioteci.
http://www.addnb.org/fr/docs/convent2.htm
Example de solutii concrete
pentru imprumutarea materialelor sub licenta si compilarea
informatiilor despre drepturi si imprumuturi.
http://www.addnb.org/fr/docs/pretlogi.htm
http://www.abf.asso.fr/dossiers/droitdepret/
http://www.addnb.org/fr/docs/borzeix.htm
Olanda
FOBID
NBLC s-a ocupat si de disponibilitatea articolelor de ziare
pe CD-ROM-uri, realizarea de CD-ROM-uri despre autori, educatie
culturala etc. Impreuna cu bibliotecile universitare, sub
umbrela Fobib-ului, un Comitet juridic, se analizeaza si se
lucreaza la contractele avantajoase pentru biblioteci.
http://www.surfbureau.nl/fobid/home.html
Kranetenbank
Unul din rezultatele de pana acum este disponibilitatea unei
baze de date in biliotecile publice cu surse din sase cotidiene.
De asemenea, centrele de biblioteci provinciale pot negocia
disponibilitatea produselor TI pentru bibliotecile publice
conectate la reteaua lor.
www.krantenbank.nl
NBLC
Exemplu de cum trebuie un comitet sa negocieze si sa cumpere
licente si continut media nou la preturi reduse.
www.nblc.nl
Suedia
Arhivele Suedeze
Lucrare care descrie impactul avut de Directiva UE privind
Copyright-ul asupra arhivelor suedeze.
www.dik.se
Marea Britanie
NESLI (Initiativa de Licentiere Nationala a Site-ului
Electronic )
Un program conceput pentru a pune la dispozitie un jurnal
electronic national comunitatii universitare si de cercetare
britanice
http://www.nesli.ac.uk/
Liniile directoare PA/JISC
Rezultatul unui acord intre sectorul de invatamant universitar
si editori asupra lucrarilor ce pot fi copiate electronic
fara aprobare prealabila - utilizari de reproduceri legale
http://www.ukoln.ac.uk/services/elib/papers/pa/clearance/study.doc
SCRAN (Retea de acces
la Resursele Culturale Scotiene)
Proiect pentru a crea "o baza de resurse multimedia interconectate
pentru invatarea si celebrarea istoriei umane si a culturii
materiale scotiene". Utilizatorii trebuie sa posede licenta
si sa se supuna conditiilor stricte de utilizare.
http://www.scran.ac.uk
Pagina principala
Pagina 1 | Pagina
2 | Pagina 3 | Pagina 4 | Pagina
5
|