Pagina principala
Pagina 1 | Pagina 2 | Pagina 3 | Pagina 4
| Pagina 5
OPORTUNITATI DE FINANTARE
SI FINANCIARE
SUMAR
DOMENIU
Linia directoare acopera
sursele de finantare pentru biblioteci altele decat finantarea
de baza asigurata de autoritatile locale si centrale. Se acorda
atentie obtinerii de fonduri, generarii de venituri si cererilor
de subventii pentru proiecte speciale.
PROBLEME LEGATE
DE POLITICI
Bibliotecile publice
sunt dependente pentru majoritatea banilor proprii de subventiile
anuale acordate de autoritatile locale si centrale. In majoritatea
tarilor, aceasta finantare de baza a crescut relativ lent
in ultimii ani cand rolul bibliotecii a fost si continua sa
fie schimbat de aparitia noii media si a Internet-ului si
de cererea pentru o gama mai larga de servicii de informare.
Pentru multe biblioteci publice
este dificil sa faca fata acestor costuri marite numai cu
fondurile statutare fara sacrificii inacceptabile in rolul
lor "de baza" sau traditional. Din aceasta cauza,
bibliotecile trebuie sa decida daca sa caute fonduri suplimentare,
ce surse sa abordeze si ce cantitate de effort sa depuna in
aceasta cautare.
LINII DIRECTOARE
PENTRU PRACTICI DE CALITATE
Exista diverse cai
de a suplimenta finantarea de baza sau bugetara a bibliotecilor
pe fundalul diferitelor sisteme regulatorii in vigoare in
tarile europene. In multe cazuri bibliotecile pot obtine bani
prin servicii contra cost sau licitand pentru fonduri de la
acele organizatii care incurajeaza licitatiile competitive
pentru fondurile necesare derularilor de proiecte.
Bibliotecile au adoptat diverse
strategii in incercarile lor de a obtine fonduri de acest
gen, inclusiv formarea de parteneriate si angajarea unor functionari
a caror sarcina este de a cauta fonduri si de a ajuta la pregatirea
licitatiilor.
AGENDA VIITOARE
Impactul pe termen
mai lung asupra bibliotecilor al tendintei de a deveni mai
dependente de fondurile externe este neclar. Institutiilr
cu reputatie buna, personal experimentat si parteneriate stabilite
vor continua sa castige. Dezechilibrele ar trebui anulate
prin programe speciale care sa permita licitatorilor mai slabi
sa recupereze terenul pierdut. Totusi, hotararea unui singur
factor de decizie local si a unei singure biblioteci de a
emula succesele alteia poate fi o forta in sine capabila sa
deblocheze finantarea acordata de autoritatile locale.
Riscul ca guvernele
si autoritatile locale sa incerce retragerea fondurilor de
baza de la bibliotecile care au obtinut sume mari de bani
din subventii trebuie monitorizat. Mai mult, anumite studii
de cercetare ar putea fi necesare pentru a evalua in timp
eventualele consecinte.
DOMENIU
Aceasta linie directoare
se ocupa de urmatoarele probleme: finantare
din sectorul public, generare
de venituri finantare externa, partneriate,
persoane specializate in obtinerea
de fonduri, viitorul licitatiilor
competitive.
PROBLEME LEGATE
DE POLITICI
Aceasta linie directoare
acopera sursele de finantare ale bibliotecilor publice: guvernamentale
(sectorul public), generate de biblioteca (plati, subscriptii),
externe (subventii, donatii, licitatii). Aceste surse de finantare
sunt trecute in revista in contextul:
Cerintelor legislative si regulatorii pentru furnizarea serviciilor
de biblioteca;
Evaluarii impactului modelelor de finantare asupra furnizarii
de servicii;
Rolului tot mai mare al serviciilor oferite de bibliotecile
publice in era digitala.
Bibliotecile publice mai sunt
inca in mare masura dependente de finantarea din sectorul
public (autoritatile locale sau guvernul central) dar modelul
se schimba treptat. Finantarea din sectorul public provenita
din impozite este in mare masura statica in timp ce exista
multe oportunitati de a solicita subventii sau de a furniza
servicii contra cost netraditionale.
In acelasi timp bibliotecile
sunt obligate sa-si evalueze propriul raison d' être
si serviciile oferite, vezi cap. despre performante.
Cresterea finantarii institutionale
sau bugetare a bibliotecilor publice din europa a fost de
doar 16% intre 1991 si 1998. (vezi LibEcon).
In aceeasi perioada:
Venitul din onorarii, taxe si servicii contra cost a crescut
cu 134%
Venitul din fonduri speciale a crescut cu 133%
Acest lucru ilustreaza gradul
in care sursele de finantare pentru bibliotecile publice din
intrega Europa se schimba.
Bibliotecile au nevoie de un
nivel consistent al finantarilor de baza pentru a planifica
activitati esentiale precum achizitia de carti si de alte
resurse, intretinerea cladirii, mentinerea numarului de angajati.
Aceasta finantare este de obicei canalizata de guvernul central
prin autoritatile locale ca parte a unei alocari de fonduri
mai generale pentru desfasurarea propriilor activitati. De
obicei ea nu este supusa unor standarde prescriptive privind
valoarea sau proportia sumelor ce trebuie cheltuite, desi
in unele tari performanta obligatiilor statutare este monitorizata
si auditata (vezi Comisia
de Audit).
Chiar daca nivelul finantarii statutare din trecut era suficient
pentru a finanta serviciile traditionale, cererile si asteptarile
publicului se schimba. In ultimii ani costul infiintarii unor
servicii de informatii sau nebazate pe carte cum ar fi Internetul
s-a adaugat celorlaltor costuri, in timp ce finantarea de
baza a ramas statica. Costurile suplimentare generate de dezvoltarea
unui website si a continutului digital continua sa extinda
gama de servicii solicitate bibliotecilor publice si, bineinteles,
costurile asociate.
Bibliotecile publice trebuie
sa dezvolte si sa implementeze noi programe si servicii care
sa satisfaca necesitatile evolutive ale comunitatii pe care
o deservesc. Acest lucru este valabil pentru agenda de politici
sociale, vezi includere sociala, educatie, participare; afaceri,
handicaruri, copii; e.g. educatia permanenta, includerea sociala
etc., si pentru dezvoltarea serviciilor destinate erei digitale,
vezi descoperirea de resurse, digitizare, multimedia, etalonare.
Bibliotecile publice sunt sub o presiune crescanda pentru
a oferi servicii digitale inovatoare si a asigura personalului
nivelul de cunostinte si deprinderi necesare muncii in acest
context.
Bibliotecile publice trebuie
sa opereze in limitele legislatiei care defineste bibliotecile
si serviciile de biblioteca. In unele tari bibliotecile publice
sunt obligate prin lege sa asigure gratuit utilizatorului
final anumite servicii "de baza". Nu exista insa
o definitie prescriptiva, universal acceptata a serviciilor
de baza. Legislatia din multe tari a fost elaborata inainte
de aparitia erei digitale.
Bibliotecile trebuie sa ia in
considerare daca sa incerce sau nu augmentarea finantarii
de baza prin oricare sau mai multe din mijloacele urmatoare:
Subventii nerambursabile
Subcontractari
Actiuni de lobby la nivelul autoritatilor locale si nationale.
Influentarea opiniei publice.
Formarea unor grupuri de prieteni ai bibliotecilor publice.
Livrarea de servicii in colaborare.
Generarea de venituri sau taxarea serviciilor.
Studiul
LibEcon prilejuit de incheierea mileniului ilustreaza
tendintele care guverneaza veniturile bibliotecilor.
LINII DIRECTOARE
PENTRU PRACTICI DE CALITATE
Generarea de venituri
Bibliotecile furnizeaza publicului
si uneori chiar institutiilor servicii pentru care ar putea
incasa anumite sume de bani. Servicii precum informatii tehnice,
informatii despre si pentru companii, imprumutarea anumitor
tipuri de materiale, e.g. resurse audio-vizuale sunt uneori
contra cost.
Legea nu permite cotizatii de
membru spre exemplu in Grecia si Marea Britanie, dar le accepta
in Germania, Lituania, Olanda, Slovacia si Slovenia. Tot in
aceste tari se permite si perceperea unei taxe pentru imprumutul
de carti desi de cele mai multe ori se fac exceptii sau reduceri
pentru cei cu venituri mici.
Aceasta sursa de venituri nu
recupereaza decat arareori costul serviciului negratuit, daca
se iau in considerare toate costurile. Probabil ca majoritatea
utilizatorilor nu ar dori sa plateasca costul intreg al unor
servicii e.g. imprumutarea unei carti prin serviciul de imprumuturi
interbibliotecare sau cautarea on-line intr-o baza de date.
Biblioteca
din Londra, o biblioteca pur comerciala solicita membrilor
ei o cotizatie anuala de 150 L (240EURO). Prin comparatie,
subscriptia anuala la biblioteca publica din Bremen este de
20 EURO iar la cea din Koln de 21 EURO, ambele oferind rate
reduse sau exceptii pentru diverse grupuri de utilizatori
cum ar fi copiii sau studentii. Biblioteca din Bremen incaseaza
3 EURO per imprumut, cea din Konn 1,5 per imprumuturi audiu-vizuale.
Bibliotecile publice au fost
fondate cu idealul de a furniza accesul liber la carti si
la materiale de citit in primul rand al celor care nu aveau
bani pentru a si le procura. Acest ideal ramane un deziderat
puternic al multor biblioteci publice si al organismelor alese
democratic care le finanteaza.
Generarea de venituri implica
in mod tipic plata catorva din urmatoarele tipuri de servicii:
Taxarea calitatii de membru sau a abonamentelor anuale.
Taxe pentru imprumuturile de carti.
Taxe pentru imprumutarea materialelor audio-vizuale: casete
video, videodiscuri digitale, cititorii de carti-e
Taxe pentru ghiduri de studii destinate copiilor, postere,
diagrame, cani, consumabile,discuri floppy, cartele, ochelari
de citit etc.
Vanzari de stocuri vechi.
Taxe pentru fotocopiere si scoaterea de texte la imprimanta.
Amenzi pentru intarzieri, pierderi sau deteriorari.
Taxarea accesului la proiecte interne de digitalizare.
Participarea la evenimente speciale organizate de biblioteca.
Vanzarea de publicatii, in special istorie locala, harti,
informatii omunitare.
Inchirierea de sali si cladiri.
Exemplare si fotografii din din colectiile de studii locale.
Taxarea informatiilor de afaceri (si a altor servicii de acest
gen).
Accesarea Internet-ului.
Taxarea altor biblioteci pentru imprumuturile inter-bibliotecare.
Taxarea bauturilor si alimentelor vandute in incinta bibliotecii.
Subcontractarea anumitor servicii
(e.g. Instruirea pe Internet, activitati cu amanuntul) operatorilor
privati poate ,de asemenea, constitui o sursa de venituri.
Putine biblioteci au acces la
toate aceste metode de a genera venituri. Restrictiile pot
fi legale sau legate de gama de servicii oferite de biblioteca.
Sumele de bani obtinute prin aceste mijloace, desi importante,
trebuie comparate cu costurile la care se ridica furnizarea
serviciilor respective. Datorita etos-ului de serviciu public
si existentei unei finantarii statutare, bibliotecile nu pot
cere cititorilor sai acoperirea costurilor totale ale serviciilor
furnizare. Uneori legea nu permite taxarea anumitor servicii.
Legea
bibliotecilor publice daneze permite acestora sa taxeze
anumite servicii, dar bibliotecile sunt obligate prin lege
sa perceapa rata comerciala "in vigoare" si nu au
voie sa profite de pozitia lor pentru a submina firmele comerciale
prin preturi de dumping. Ele nu pot taxa imprumuturile de
carti sau abonamentele. Fundatia pentru o Biblioteca Vandabila
a fost infiintata pentru a facilita functionarea bibliotecilor
publice daneze in noul climat economic. Website-ul include
un exemplar din capitolul relevant al Legii bibliotecilor
publice daneze (in engleza).
Finantare externa
Ultima decada a fost martora
ascensiunii unei "culturi licitative" in bibliotecile,
muzeele si arhivele multor tari. Guvernele, Uniunea Europeana
si alte organisme si fundatii au decis sa canalizeze fonduri
prin oferte competitive sau propuneri specifice de actiune
in conformitate cu materialul orientativ publicat de organismul
finantator. Finantarea unor astfel de proiecte este in mod
normal asigurata pe baza licitatiilor competitive.
Unul din avantajele clare este
in acest mod se pot obtine de multe ori finantari suficiente
pentru a implementa politica " schimbarii de ritm' si
obiectivele legate de dezvoltarea serviciilor pentru care
fondurile de baza ar putea fi neindestulatoare.
Aceasta competitie pentru bani
a fost privita de guverne si ca ducand la o cultura promovata
de administratia locala mai inovatoare, antreprenoriala si
orientata spre piata. Organizatiile din sectorul public au
doua probleme: identificarea oportunitatilor de licitatie
si pregatirea unor oferte competitive.
Un studiu national realizat
de Universitatea Northumbria din MB in 2001 a aflat ca 73%
din biblioteci, muzee si arhive au inaintat oferte pentru
unul sau doua proiecte majore intre 1997 si 2000.
In aceeasi perioada doar 3%
din biblioteci nu au inaintat oferte pentru proiecte valorand
peste 150,000 EURO.
Multe dintre biblioteci au fost
obligate sa recurga la acest tip de finantare de deficientele
finantarii de baza.
Institutiile mai mici, cu resurse
limitate de personal si baze de expertiza, se pot simti excluse
din acest sistem de finantare si exista riscul ca ele sa ramana
in urma.
Succesul culturii licitative
ar putea depinde de calitatea dovedita de conducerea institutiei.
Taria relatiei dintre serviciu
si institutia mama (autoritatea locala) este de mare importanta
pentru planificarea de noi proiecte.
Institutiile care iau parte
la proces raporteaza relatii mai puternice cu institutiile
partenere, atat in interiorul autoritatii mama cat si in afara
ei, desi in acelasi timp parteneriatele
au fost privite ca o sursa de probleme.
Institutiile participante la
licitatii si-au exprimat ingrijorarea despre:
intervalele de timp nerealiste alocate inaintarilor de oferte;
calitatea si competenta echipelor de selectie;
criteriile prost definite;
teluri si obiective mereu altele;
formularele de cerere complicate
lipsa feed-back-ului.
In general, cultura licitativa
poate avea tendinta de a slabi relatia dintre o institutie
si furnizorul fondurilor de baza.
Identificarea oportunitatilor
de licitatie
Aceasta linie directoare nu
incearca sa listeze toate sursele posibile de fonduri din
totalitatea tarilor europene. Majoritatea finantarilor sunt
nationale sau chiar regionale, nu internationale. Asociatiile
Bibliotecilor Nationale sau departamentele guvernamentale
care se ocupa de sponsorizari sunt in masura sa poata indruma
bibliotecile in incercarea lor de a gasi surse de finantare.
Autoritatile locale mai mari au de multe ori un serviciu sau
departament specializat in cautarea de fonduri si pregatirea
licitatiilor. O lista de legaturi este prezentata la sfarsitul
acestei linii directoare. Asociatia Bibliotecilor din Marea
Britanie, de exemplu, face o prezentare a website-urilor si
a programelor
de finantare ale CE.
Pregatirea de licitatii competitive
Instruirea profesionala trebuie
sa ofere bibliotecarilor deprinderile si cunostintele necesare
pentru a pregati oferte de finantare competitive sau a negocia
acorduri de finantare cu sectorul privat. O propunere va intra
in competitie cu multe alte propuneri, iar cererile de oferte
primesc, de obicei, propuneri pentru sume de peste zece ori
mai mari decat fondurile disponibile.
Pentru a fi competitiva o licitatie
trebuie sa:
Difere de celelalte.
Expuna obiectivele clar si concis.
Descrie cum indeplineste criteriile prezentate in cererea
de oferte
Furnizeze un plan valid de proiect si modul lui de gestionare.
Bibliotecile care inainteaza
oferte competitive pentru fonduri provenite de la organisme
de subventionare ar putea considera utile urmatoarele linii
directoare:
Propunerile castigatoare demonstreza intotdeauna ca autorul
a citit in intregime si cu grija cererea de propuneri.
Oferta de succes are la baza o idee buna de rezolvare a unei
sau mai multor probleme cheie identificate in cererea de oferte.
Aceste probleme sunt intotdeauna prezentate in detaliu asa
ca cererile de propuneri trebuie citite cu atentie si in intregime.
Propunerile de proiecte vor fi evaluate in raport cu un set
de criterii descrise in cerere. Exemple de criterii de evaluare:
a)Dovezi ca problema a fost
inteleasa.
b)Adecvarea metodologiei si
a tehnicilor de evaluare selectate.
Experienta ofertantilor.
Fezabilitatea si detalii ale planului de activitate/orarului.
Raportul valoare bani.
Primul si cel mai important
lucru este ca propunerea sa se bazeze pe o idee buna. Ea trebuie
sa fie in concordanta cu cerintele cererii si originala, sa
ofere beneficii reale institutiei si comunitatii intregi sau
tinta, daca are succes, si sa demonstreze o familiarizare
reala cu domeniul si cu alte lucrari efectuate deja.
Evaluatorii trebuie convinsi
ca biblioteca poate gestiona proiectul. Propunerea ar trebui
sa puna la dispozitie o schita a planului de proiect, cu rezultatele
concrete si termenele de executie realizabile. Membrii echipei,
experienta si rolurile lor complementare trebuie prezentate
ca dovada ca proiectul va fi gestionat corespunzator.
Managementul proiectului este
important mai ales acolo unde in proiect sunt implicati mai
multi parteneri. Dovezile privind activitati anterioare incununate
de succes cu acceasi partener, sau in consortii similare,
vor fi bine primite.
Cererea de oferte poate face
referiri la standarde specifice si oferta trebuie sa descrie
modul in care standardele respective vor fi respectate.
Unele cereri vor avea in vedere proiecte mari ( peste 300.000
de EURO pe an) intinse pe perioade lungi (de obicei pana la
trei ani). Altele vor fi mult mai modeste: 10.000 - 15000
EURO pentru proiecte de 6 pana la 12 luni. Efortul depus pentru
a pregati un raspuns ar trebui sa fie proportional cu fondurile
disponibile.
Parteneriate
In termeni generali, cultivarea si sustinerea unei game largi
de parteneriate sunt din ce in ce mai esentiale pentru efortul
de a obtine fonduri depus de o institutie in cadrul unei culturi
licitative.
Lucrand in parteneriat cu o gama larga de colaboratori reprezinta
un avantaj enorm. Acesti parteneri pot fi voluntari, privati,
de la alte autoritati locale sau de la departamente diferite
ale aceleiasi autoritati.
Bibliotecile, muzeele, arhivele pot foarte bine colabora la
cautarea de fonduri si ar putea ajunge in situatia de a prezenta
o abordare strategica si sistematica a unui proiect cu sanse
de a impresiona pe cei ce acorda subventiile.
Parteneriatele alcatuite pentru
o oferta specifica ar trebui sprijinite si reutilizate in
cadrul unor oferte ulterioare.
Cultivarea de legaturi cu grupuri
de utilizatori ar putea constitui un avantaj in incercarea
de a te asigura ca proiectele au radacini plauzibile in nevoile
comunitatii locale.
Parteneriatele pot spori dificultatile
cand este vorba de a inainte oferte la termen strict sau de
a asigura cofinantari.
Specialisti in obtinerea
de fonduri
Unele autoritati au angajat
specialisti calificati pentru a identifica oportunitati de
finantare si a ajuta bibliotecarii la pregatirea ofertelor.
Acesti specialisti raspund de felul in care progreseaza munca
la oferta si supravrgheaza toate aspectele procesului de licitatie.
Conform perceptiei obisnuite,
succesul lor depinde de sumele de bani obtinute si activitatea
lor se justifica daca sumele se ridica cel putin la o valoare
echivalenta cu salariile proprii. In mod obisnuit insa, sumele
obtinute sunt mult mai mari.
Acesti specialisti dau randament
maxim in contextul unui efort general al autoritatilor,ca
tot unitar, de a obtine fonduri, si nu doar in cel solitar
al departamentului biblioteci.
AGENDA VIITOARE
Bibliotecile trebuie sa se asigure
ca orice definitie viitoare a serviciilor de baza dependente
de finantarea statutara corespunde contextului prezent si
viitor al unei biblioteci digitale care raspunde nevoilor
exprimate de comunitati si cetateni.
Nu exista o definitie aplicabila
universal serviciilor de baza; descrierile privind functia
bibliotecii publice existente pana in momentul de fata nu
sunt specifice si se refera fie la resursele digitale fie
la cele traditionale. In viitor serviciile digitale vor fi
servicii de baza. Acest lucru reprezinta deja un adevar in
cateva tari.
In prezent bibliotecile publice de pretutindeni sunt finantate
din bani publici si aceasta stare de lucruri va continua probabil.
Tarile bogate isi pot permite sa doteze bibliotecile publice
care sunt in mare masura independente si sa extinda serviciile
furnizate. Este mult mai dificil sa finantezi si sa extinzi
un serviciu inovator in tari unde bugetele guvernamentale
sunt mai mici.
Daca bibliotecile publice ar
fi eliberate de constrangerile legale si ar avea dreptul de
a obtine fonduri mai usor decat este cazul in prezent, n-am
putea stii cu certitudine ce sume ar fi in stare sa obtina.
Costul cotizatiilor de membru la o rata de recuperare completa
ar fi mai mare decat ceea ce isi pot permite multi oameni.
In viitor, bibliotecile vor fi obligate sa perceapa plati
mult mai mari pentru a putea oferi servicii cum ar fi rezervarile
pentru care in prezent utilizatorii platesc sume extrem de
modice. Altfel, fara indoiala ca multe biblioteci mai mici
s-ar inchide, cu efecte serioase asupra multor comunitati
si o crestere a excluderii sociale. Bibliotecile publice si-ar
pierde bunele intentii si puterea de a se raporta la intreaga
societate, o caracteristica apreciata atat de utilizatori
cat si de guvernanti
Nu este usor de prevazut daca
finantarea guvernamentala a bibliotecilor publice va creste
in viitor. Multe vor depinde de impactul pe care bibliotecile
publice demonstreaza ca-l pot exercita asupra problemelor
si nevoilor sociale, economice si culturale. Pare extrem de
probabil ca ele sa fie obligate sa caute surse de finantare
aditionale in viitorul apropiat.
Viitorul licitatiilor competitive
Cultura licitatiilor descrisa
mai sus nu poate prin ea insasi sa furnizeze o cale de finantare
a serviciului luat ca intreg. Valoarea ei cheie rezida in
motivarea schimbarii prin proiecte speciale. In unele tari
a devenit atotcuprinzatoate si reprezinta o parte atat de
mare din structura finantarii incat poate avea consecinte
neasteptate pentru serviciul de biblioteci publice. Ea rasplateste
pe cei competitivi in licitatiile pentru obtinerea de fonduri,
dar nu aloca imediat fonduri pe baza de necesitati.
Autoritatile din localitatile
mai mici sunt cele care cu predilectie ar putea sa nu dispuna
de resurse pentru a identifica oportunitati, pregati oferte,
realiza proiecte speciale si, mai ales, pentru a mentine in
viata un proiect incheiat dupa ce prima lui faza de finantare
externa a expirat.
Proiectele speciale incheiate
trebuie sa fie sustenabile: cu alte cuvinte ele necesita sustinere
financiara dupa ce faza de finantare externa se incheie. In
contextul unei finantari statice bugetare, acest lucru necesita
o analiza atenta a prioritatilor mereu altele si obligatia
de a redirectiona banii de la serviciile existente la intretinerea
celor noi. In ultimul timp proportia tot mai mare de proiecte
cu finantare externa a avut probabil ca rezultat transferarea
de fonduri destinate cartilor la serviciile bazate pe TI.
Institutiile cu reputatie buna,
personal experimentat si parteneriate stabilite vor continua
probabil sa castige. Dezechilibrele ar trebui anulate prin
programe speciale care sa permita ofertantilor mai slabi "sa
recupereze" terenul pierdut. Totusi, hotararea unui singur
factor de decizie local si a unei singure biblioteci de a
emula succesele alteia poate constitui o forta in sine capabila
sa deblocheze finantarea oferita de autoritatile locale.
Riscul ca guvernele si autoritatile
locale sa inceteze acordarea fondurilor de baza bibliotecilor
care au obtinut sume mari de bani din subventii trebuie monitorizat.
In acelasi timp ar putea fi necesare studii de cercetare pentru
a evalua in timp eventualele consecinte.
LEGATURI
EUROPA
EBLIDA
Are o pagina de web unde sunt trecute oportunitatile de finantare
pentru bibliotecile din Europa, inclusiv cele furnizate de
Comisia Europeana.
http://www.eblida.org/funding/funding.html
Europa
Acest website este un ghid al oportunitatilor de finantare
oferite de CE.
http://europa.eu.int/comm/secretariat_general
Fundatia Gates
Acorda subventii bibliotecilor care deservesc zone neprivelegiate
economic.
http://www.gatesfoundation.org/
EUCLID
Acest website prezinta noutati despre oportunitatile de finantare
pentru institutiile culturale din Europa. Centrele de informare
Europene (CIE) ar trebui sa poata oferi sfaturi in legatura
cu oportunitatile de finantare si surse de informare.
http://www.euclid.co.uk/
LIBECON
http://www.libecon.org/default.asp
Studiul Mileniului LibEcon2000 Millennium Study - Situatia
economica a bibliotecilor din Europa
http://www.libecon.org/millenniumstudy/default.asp
DANEMARCA
Centrul pentru Servicii de biblioteca Comercializabile,
Aarhus.
O fundatie care ajuta bibliotecile daneze sa faca fata noilor
imputerniciri de taxare a serviciilor cu valoare adaugata.
http://www.cby.dk/marketablelibrary.htm
Finlanda
O dare de seama despre finantarea bibliotecilor publice din
Finlanda.
http://www.minedu.fi/minedu/culture/libraries_gateways.html
Germania
Website-ul bibliotecii publice din Koln, care prezinta lista
cu costurile abonamentelor si imprumuturilor.
http://www.stbib-koeln.de/nutzung/mitglied.htm
Website-ul ibliotecilor publice
din Bremen prezinta lista lor de servicii contra cost.
http://www.stadtbibliothek-bremen.de
Marea Britanie
Cultura licitativa si autoritatile locale.
Raport al Universitatii din Northumbria
http://online.northumbria.ac.uk/faculties/art/information_studies
Fondul Loteriei pentru
Mostenirea Culturala furnizeaza fonduri institutiilor
pastratoare de vestigii cum ar fi bibliotecile, muzeele si
arhivele
http://www.hlf.org.uk/
Biblioteca London
O biblioteca din centrul Londrei care se auto-finanteaza,
cu detalii despre serviciile sale si ratele de abonament.
http://webpac.londonlibrary.co.uk/
Programul de digitalizare
NOF
Utilizeaza veniturile Loteriei Nationale pentru a finanta
proiectele de digitalizare din MB.
http://www.nof-digitise.org/
Resource
O pagina pe website-ul programului Resource dedicata organiztiilor
care acorda subventii..
http://www.resource.gov.uk/information/funding/00grants.asp
Fondul Wolfson pentru
Bibliotecile Publice.
Program finantat partial de guvern care a subventionat proiecte
apartinand bibliotecilor publice.
http://www.resource.gov.uk/action/dcmswolf/00dcmswo.as
Pagina principala
Pagina 1 | Pagina 2 | Pagina 3 | Pagina 4
| Pagina 5
|