Pagina principala
Pagina 1 | Pagina
2 | Pagina 3 | Pagina 4
| Pagina 5 | Pagina6 | Pagina
7
PERSONALIZAREA SERVICIILOR
SUMAR
DOMENIU
Autentificarea utilizatoruluiu,
profilarea si personalizarea incluzand cardurile inteligente
si cardurile de recunoastere. Politici in raport cu internetul
din bibliotecile publice. Taxare si facilitati de plata. Foruri
interactive.
PROBLEME LEGATE
DE POLITICI
Formele sofisticate
de servicii personalizate vor putea fi accesate nu peste mult
timp in bibliotecile publice cu ajutorul cardurilor de recunoastere
care permit accesul la propriile fisiere personalizate din
calculatoarele bibliotecilor.
Bibliotecile trebuie sa tina
cont si de schimbarile ce se vor produce in sistemele de autentificare
si de posibilitatea ca acest proces sa devina fie mai complicat
si mai costisitor fie sa scape de sub control. Ele trebuie
sa rezolve si problemele etice legate de intimitate, poate
sub forma unui cod de comportament.
LINII DIRECTOARE
PENTRU PRACTICI DE CALITATE
Bibliotecile au furnizat
intotdeauna servicii personale utilizatorilor proprii. Schimbarile
tehnologice vor da nastere unor servicii personale mai sofisticate,
multe dintre legate de utilizarea internetului.
Utilizatorul a inceput sa se
obisnuiasca cu serviciile electronice personalizate furnizate
de banci etc. care ii permit accesul la unele servicii direct
de acasa. Principalele inovatii sunt:
Sisteme cu recomandari
Portaluri
Plata prin carduri inteligente
Toate aceste evolutii depind
de existenta unor mijloace prin care calculatoarele sa poata
recunoaste o persoana individuala. Exista mai multe cai de
a realiza acest lucru, dar toate depind de autentificarea
utilizatorului, autentificare care necesita timp si, in plus,
multe din formele pe care le imbraca sunt departe de a oferi
o siguranta deplina. Ele nu garanteaza intimitatea sau identitatea
utilizatorului si pot fi insotite de o serie de probleme minore,
e.g. uitarea parolei etc.
Utilizarea card-urilor inteligente va rezolva multe din aceste
dificultati dar va face ca bibliotecile sa piarda eventual
posibilitatea de a-si autentifica utilizatorii proprii intrucat
procesul de autentificare ar putea fi transferat sectorului
privat sau efectuat de alt departament al autoritatilor locale.
AGENDA VIITOARE
Acest subiect are
in intregime o nuanta futuristica deoarece foarte putine biblioteci
au servicii de acest gen in functiune si este foarte probabil
ca posibilitatile de utilizare sa fie intrucatva restranse.
Bibliotecile trebuie sa se confrunte cu aceasta tehnologie
altfel decat au facut-o pana in momentul de fata.
DOMENIU
Aceasta linie directoare
se ocupa de urmatoarele probleme:personalizare, carduri inteligente
si carduri de recunoastere, portaluri, autentificarea utilizatorului,
sisteme de plata, intimitate, forumuri interactive, biblioteca
virtuala de referinte, tehnologie 'Agent'.
PROBLEME LEGATE
DE POLITICI
Planul
de Actiune e-Europe se ocupa pe larg de personalizare
mai ales in raport cu dreptul la intimitate si combaterea
activitatilor criminale: "retele sigure si acces sigur
prin folosirea cardurilor inteligente reprezinta elemente
vitale pentru esafodarea increderii si sigurantei printre
utilizatorii comertului electronic" .
Exista personalizare si la nivel
de portal sau de website pe langa personalizarea de la nivelul
PC-ului. Masura in care bibliotecile publice vor furniza servicii
personalizate depinde de abilitatea si, intr-o anumita masura,
de viteza cu care vor adopta noile tehnologii, inclusiv cardurile
inteligente
Bibliotecile trebuie sa rezolve
si problemele etice legate de protejarea intimitatii, probabil
prin adoptarea unui cod de comportament.
Avand in vedere costurile posibile,
bibliotecile publice trebuie sa decida daca vor recurge la
propriile proceduri de autentificare sau se vor baza pe cele
implementate de parti terte.
LINII DIRECTOARE
PENTRU PRACTICI DE CALITATE
Personalizare
Sistemul personalizat este un
sistem care raspunde diferit persoanelor cu cereri identice
datorita interactiunii lor anterioare cu sistemul. Exista
doua tipuri de personalizari care pot fi implementate:
Personalizarea implicita - sistemul identifica modelul
de utilizare si preferintele si adapteaza sistemele si interfetele
in consecinta.
Personalizarea explicita - sistemul detine date complete
despre un utilizator sau un proprietar si care permite utilizatorului
sa se identifice obtinand in felul acesta acces la serviciile
adaptate de el in mod deliberat.
Aceste doua abordari pot fi
combinate in mai multe feluri.
Sistemele de recomandari
Aceste sisteme preiau intrarile
direct de la utilizator si, bazate pe nevoile, preferintele
si modelele de utilizare cunoscute ale acestuia, fac recomandari
de produse si servicii e.g. carti de citit/cumparat, website-uri
de vizitat etc., ideea fiind ca utilizatorul poate obtine
ceea ce doreste fara a fi nevoit sa si ceara. Tehnologiile
implicate in sistemele de recomandari sunt filtrarea informatiilor,
filtrarea in colaborare, profilarea utilizatorului, sisteme
dotate pentru invatare, regasirea informatiei in functie de
cazul prezentat, exploatarea datelor si recuperarea bazata
pe similitudine. Vezi cartile Amazon
.
Cardurile de recunoastere si cardurile inteligente
Termenii folositi in cazul celor doua carduri nu sunt termeni
tehnici si uneori utilizarea lor este imprecisa, dar se poate
face totusi urmatoarea distinctie:
Carduri de recunoastere: carduri din plastic acoperite
cu o banda magnetica care trecute printr-o canelura sau o
fanta identifica un utilizator permitandu-i accesul la anumite
facilitati. Ele pot, de exemplu, deschide o usa sau permit
utilizarea unui terminal de computer. Nu contin mai multe
informatii decat cele necesare identificarii unei persoane,
datele reale fiind pastrate intr-o baza de date.
Cardurile inteligente pot fi din punct de vedere fizic
identice cu cardurile de recunoastere si sa functioneze in
acelasi fel dar spre deosebire de acestea contin un microcip
care poate detine informatii despre o anumita persoana si
poate efectua calcule. Informatiile de pe cip nu vor fi stocate
in nici o alta baza de date.
Cardurile de recunoastere sunt
ieftine dar fabricarea celor inteligente costa relativ mult.
In plus, ele se dovedesc neeconomice pentru biblioteci ca
aplicatie de sine statatoare, desi poate nu si daca ar fi
emise de o autoritate locala pentru a avea acces la o gama
de servicii asigurate de administratiile locale e.g. parcari
de masini, bazine de inot etc. De exemplu autoritatile locale
din Cornwall
(S-V Angliei) au cerut anul acesta (2002) celor 50.000 de
rezidenti locali sa opteze sau nu pentru utilizarea unui card
inteligent care sa le permita utilizarea bibliotecilor publice,
autobuzelor si cantinelor scolare.
Exista un mare numar de standarde
relevante pentru cardurile inteligente - denumite si carduri
de identificare si carduri de tranzactii financiare. (vezi
http://www.iso.ch/
(cauta campul ICS 35.240.15).
Vezi de asemenea probleme legale.
Aplicatii ale cardurilor
inteligente
Cardurile inteligente sunt o
modalitate potentiala de a furniza sau controla accesul la
o serie de servicii fara ca personalul sa se implice in alte
activitati decat actualizarea, personalizarea si emiterea
carurilor. Ele sunt deja folosite in bibliotecile universitare
ca modalitate de a taxa serviciile de fotocopiere si ar putea
fi utilizate de la distanta astfel incat utilizatorii cu acces
la Internet sa poata accesa de acasa servicii contra-cost
cum ar fi bazele de date on-line
Cardurile ar putea permite unui copil sa utilizeze Internet-ul
si sa ofere garantii ca el navigheaza numai pe anumite site-uri
predeterminate, codate in card. Lista de baza cu website-uri
poate fi furnizata de biblioteci, parintii copilului putand-o
modifica daca doresc.
Ele pot fi de asemenea utilizate
pentru a furniza acces optiunilor personalizate exprimate
de utilizatorul unei retele e.g. sa arate pe ecran doar serviciile
la care utilizatorul s-a abonat, sau fonturile, sabloanele
si alte configuratii preferate.
Ele pot controla timpul de utilizare
individuala a anumitor servicii cum ar fi Internet-ul, sarcina
nu intotdeauna usoara pentru personal.
Alte aplicatii ar putea include
accesul la fotocopiatoare, plata pentru Internet si tiparirea
de pe Internet, chiar efectuarea de plati pentru bunuri si
servicii cumparate prin Internet, utilizarea procesoarelor
de texte daca aceasta utilizare este un serviciu contra cost
Intrucat servicii precum e-cartile
sau bazele de date on-line devin tot mai disponibile in bibliotecile
publice, cardurile inteligente ar putea reprezenta o cale
de a furniza aceste servicii atata timp cat garanteaza ca
o parte din costuri sunt suportate de utilizatorul individual
si nu de intreaga comunitate.
Portaluri
Multe institutii folosesc in
prezent un acces de tip portal la serviciile destinate clientilor.
Bancile isi incurajeaza clientii sa-si manipuleze on-line
propriile conturi bancare iar marile magazine sunt dotate
cu facilitati pentru efectuarea de cumparaturi automate care
au pastrat in memorie alegerile anterioare ale clientului.
Nu peste mult timp oamenii vor dori acelasi tip de acces si
serviciile furnizate de biblioteci. Scopul portalului adaptat
este de a salva informatii pentru clienti - nu de a le oferi
informatii de care nu au nevoie.
Un portal de biblioteca permite
utilizatorilor sa-si creeze propriile medii de informatii
si cercetare. Acest lucru ar putea fi util indeosebi persoanelor
care nu dispun acasa sau la servici de acces la Internet.
Vezi de asemenea descrierea resurselor .
Persoanele care dispun de Internet
vor putea avea acces direct la serviciul de biblioteca ales
de acasa.
Pentru articole despre portaluri
adaptate in configuratii universitare vezi LITA1
& LITA2
si http://hegel.lib.ncsu.edu.
Carduri de recunoastere/Carduri
inteligente combinate cu portaluri
Bibliotecarii nu stiu inca prea bine cum sa indrume utilizatorii
de biblioteca pentru a profita din plin de posibilitatile
Internet-ului. Utilizatorii solicita adeseori ajutor pentru
a gasi site-urile de care sunt interesati.
Intrucat sursele de informatii
digitale vor creste cu siguranta ca numar in viitorul apropiat
rolul bibliotecarului de a indruma utilizatorii spre sursele
potrivite de informatii in formate digitale va deveni din
ce in ce mai important.
Rolul contactului nemijlocit
cu utilizatorul va fi intotdeauna important, dar procesul
de indrumare a solicitantilor spre website-uri corespunzatoare
sau spre alte tipuri de informatii de calitate poate fi automatizat
prin tehnologia 'agenti'.
Portalurile personalizate pot
fi oferite utilizatorilor pentru ca acestia sae caute doar
informatiile de care sunt interesati cu adevarat si sa evite
surplusul de informatii. Pentru exemple vezi serviciile MYUW
rulate de o biblioteca universitara americana. De curand a
fost realizat un studiu important asupra problemelor referitoare
la portalurile bibliotecilor universitare britanice pentru
studenti intitulat Inspiral.
Studiul, mai degraba un sondaj, se ocupa de soft-urile comerciale
destinate pietei educationale care vor combina inregistrari
de cursuri, seminarii si materiale interactive pregatite de
asistenti. Majoritatea literaturii referitoare la acest subiect
a fost scrisa dintr-un punct de vedere universitar dar o parte
din material este adaptabila la contextul bibliotecilor publice.
Vezi www.lita.org/ital/1904_html.
Vezi de asemenea descrierea resurselor.
Autentificarea utilizatorilor
Autentificarea este procesul
prin care identitatea electronica a unui client este confirmata
si validata de un sistem de informatii, folosind o legitimatie
emisa in urma unui proces de inregistrare.
Autentificarea poate implica
si obligatia de a stabili biometric sau cu ajutorul unei parole
ca respectivul client este adevaratul detinator al legitimatiei.
O autentificare biometrica implica identificarea amprentelor,
a trasaturilor faciale, a amprentelor vocale sau a caracteristicilor
retinale.
Procesul de inregistrare ar
urma sa implice si un proces de identificare pe baza unei
legitimatii palpabile cum ar fi carnetul de conducere, pasaportul,
certificatul de nastere etc.
Exista diferite nivele de autentificare,
cele de mai jos fiind listate in ordinea gradului de securitate
oferit:
Obscuritatea se bazeaza
pe presupunerea ca doar utilizatorii autorizati vor sti denumirea
unui fisier sau a unei baze de date si ca bazele de date sunt
astfel suficient protejate.
Autentificarea simpla
utilizeaza secrete impartasite (parole) care sunt schimbate
ca text clar si care ofera o siguranta extrem de redusa in
ceea ce priveste identitatea celui ce trimite mesajul. De
exemplu: parolele pot fi pierdute sau furate; utilizatorii
au tendinta de a alege cuvinte evidente ca parole; de multe
ori trebuie sa retina mai multe parole in acelasi timp si
sunt tentati sa le noteze undeva subminand utilitatea lor
de garanti ai identitatii. S-ar putea chiar ca o singura parola
sa fie aleasa de mai multi oameni. Exista soft-uri concepute
ca sa 'adulmece' sau sa observe utilizarea sau schimbarea
parolelor si sa le intercepteze
Autentificarea protejata
este similara dar parolele sunt cifrate.
Autentificarea totala
utilizeaza un secret cifrat cunoscut doar de expeditorul mesajului
pentru a garanta identitatea lui. Acest tip de autentificare
ar putea fi necesar pentru ne-repudieri, i.e. expeditorul
autentificat al mesajului nu va putea mai tarziu sa nege trimiterea
mesajului daca, de exemplu, a comandat diverse bunuri sau
servicii.
Tehnologiile
in sprijinul autentificarii in Institutiile de Invatamant
Superior descriu pe scurt diverse tipuri de sisteme de
cifrare si securitate.
Sistemele de identificare pot
fi cumparate ca atare e.g. Systemul
Athens. Athens este un sistem de gestionare a accesului
care controleaza accesul la bazele de date online, utilizat
de toate institutiile de invatamant superior si de multe scoli
post-liceale din MB, ca si de aproximativ jumatate din Serviciul
de Sanatate Nationala. Utilizatorii au nivele variabile de
acces in sistem, de la administrator la utilizatorul personal.
Kerberos
este un protocol de autentificare creat de MIT si avand ca
scop asigurarea unei autentificari totale pentru aplicatiile
de pe serverul clientului prin utilizarea unei criptografii
secrete cu cheie.
Probabil ca intr-un viitor apropiat
autentificarea nu va mai fi efectuata de biblioteci ci de
alte agentii guvernamentale locale sau centrale care vor emite
pentru toti membrii publicului o forma de identificare multi-functionala,
probabil un tip oarecare de card inteligent Exista deja firme
private care emit astfel de forme de autentificare ca servicii
pentru sectorul de comert electronic aflat in plina expansiune,
e.g. tScheme.
Vezi de asemenea probleme legale .
Utilizari ale autentificarii
in biblioteci
Bibliotecile sunt nevoite sa-si
autentifice utilizatorii in mod curent daca acestia au voie
sa scoata materiale din incinta. In acelasi timp, ele ofera
tot mai multe baze de date pe web-site-urile proprii la care
in alte conditii ar trebui sa te abonezi, si la care accesul
ar putea fi restrictionat la cererea furnizorilor.
Intrucat web-site-urile lor
pot fi accesate de de orice PC ele trebuie sa posede o metoda
de a restrictiona accesul utilizatorilor inregistrati Bibliotecile,
si nu numai, vor fi obligate sa ia decizii referitoare la
ce cantitate de informatii trebuie protejate si in ce masura.
Autentificarea mai este necesara si in urmatoarele scopuri:
Accesarea de la distanta a web-site-ului.
Controlarea accesului la resursele limitate.
Taxarea serviciilor cum ar fi furnizarea de documente.
Ca masura de securitate impotriva hacker-ilor de pe Internet.
Asigurarea dreptului la intimitate utilizatorilor de e-mail.
Pentru a proteja bazele de date on-line interconectate impotriva
utilizarii lor neautorizate. Aceasta reprezinta adeseori o
conditie pentru furnizarea unor astfel de resurse.
Sisteme de plata
Bibliotecile ar putea dori sa
taxeze utilizatorii care folosesc facilitatile lor de la distanta
si pentru aceasta functiune au nevoie de un grad sporit de
securitate. Ar putea chiar dori sa taxeze alte biblioteci
pentru imprumuturi interbibliotecare. Exista sisteme electronice
de plata care implica utilizarea de carduri inteligente si
PC-uri sau inlocuitori de PC-uri cum ar fi televiziunile digitale.
Valorile pot fi pastrate intr-un
fisier cifrat apartinand unui PC sau echivalent de PC si protejate
de o parola. Ele pot fi transferate unui alt PC folosind tehnologia
disponibila in momentul de fata.
Toate sistemele de tranzactii
electronice care utilizeaza carduri inteligente sunt in faza
de experiment si inca nu este sigur care va fi costul platit
de utilizatori pentru aceste sisteme. Pe termen lung vor aduce
castig.
Atata timp cat tehnologia nu
este ferm adoptata ar putea exista probleme legate de compatibilitatea
diferitelor sisteme de plata.
Cardurile inteligente sunt greu de falsificat, desi pot fi
furate, iat pierderea lor poate fi echivalata cu pierderea
de bani gheata intrucat contravaloarea lor nu poate fi rambursata.
Pe acelasi card inteligent pot
fi combinate cateva mecanisme de plata diferite e.g. Visa,
Mastercard etc.
Banii pot fi transferati prin
telefon - acest lucru ar putea fi util bibliotecilor. Banii
pot fi transferati si de pe un card pe altul.
Platile facute cu un card inteligent sunt rapide, intrucat
validarea lor nu este necesara si sunt anonime deoarece informatiile
despre platitor nu sunt transferate odata cu suma achitata.
In acest sens se aseamana cu platile facute in numerar .
Cardurile sunt reincarcabile
i.e. se reincarcarca valoric si cardul poate fi utilizat un
timp nelimitat.
Prin programul CE Telematica
pentru biblioteci, unele
proiecte au implicat investigarea sistemelor de plati
adecvate pentru biblioteci. Pe site-ul
Diffuse, cei interesati pot parcurge un dialog lung despre
diverse sisteme electronice de plata. Exista standarde pentru
tranzactii electronice e.g. CEPS
(Specificatii despre Portofelul Electronic Comun) si EEP (Portofelul
Electronic European).
In general pentru sistemele
de taxare electronica sunt necesare mai multe conditii:
Trebuie sa existe dovezi ca initiatorul aparent al unei tranzactii
electronice este utilizatorul autentificat asociat acelei
identitati - (non-repudiere).
Trebuie sa existe dovezi ca destinatarul dorit al unui mesaj
l-a primit intr-adevar - (dovada recipisei).
Trebuie sa existe dovezi ca nu s-a intervenit in tranzit asupra
unei comunicatii electronice.
Intimitate
Dreptul la intimitate pare sa
fie amenintat. In mod obisnuit evidentele de pe server referitoare
la utilizarea calculatoarelor in biblioteci arata doar ce
operatii a facut un anume PC, nefurnizand nici un mijloc care
sa poata identifica indubitabil persoana care l-a folosit
la momentul respectiv. Generatia urmatoare de PC-uri personalizate
si adaptate si posibila utilizare a 'agentilor' va pune capat
anonimatului relativ al utilizatorilor de biblioteca si va
da nastere unei dileme etice pentru bibliotecari.
Bibliotecile pun oamenii in
contact cu informatiile pe care le cauta. Din acest motiv
evidenta activitatilor unei persoane intr-o biblioteca poate
scoate la iveala multe lucruri despre persoana respectiva,
de exemplu optiunile sale politice si religioase, aspiratii,
valori, stare fizica, preocupari personale s.a.m.d. - aspecte
pe care majoritatea oamenilor ar prefera sa nu le faca publice,
chiar daca nevinovatia lor nu poate fi pusa la indoiala. Ideea
ca evidenta activitatilor lor intr-o biblioteca este eventual
citita, poate retine oamenii de la utilizarea unei biblioteci.
Cand oamenii se identifica cu
un sistem de informatii electronice, activitatile lor devin
atat de usor monitorizabile incat ei nu pot evita acest lucru.
Politica adoptata de biblioteca trebuie sa ofere utilizatorului
atat optiunea de a refuza unele din sistemele electronice
care le urmaresc activitatile cat si garantia ca datele de
acest gen vor ramane private si niciodata divulgate (vezi
urmatorul exemplu despre politica
urmata de o biblioteca in aceasta privinta).
Forumuri Interactive
Mai multe biblioteci publice
ofera acum forumuri interactive utilizatorilor dandu-le prilejul
de a discuta despre carti, filme muzica etc. Site-urile pot
recomanda carti cititorilor similare cu cele listate si indubitabil
ca aceste recomandari reprezinta o modalitate buna de a comunica
cu utilizatorii, mai ales cu grupurile speciale de utilizatori,
oferindu-le informatii la zi despre evenimentele din biblioteca,
achizitii recente s.a.m.d. Vezi Legaturi pentru exemple. Acest
tip de site poate fi adaptat astfel incat cititorii sa poata
fi anuntati despre ultimele achizitii si sa faca rezervari
folosind catalogul automat.
"'Biblioteca virtuala
de referinte"
Utilizarea bibliotecilor de
referinte pare sa fie in declin, probabil ca din cauza utilizarii
crescande a Internet-ului. Totusi, sunt multi cei care au
nevoie de indrumare si sfaturi pentru a profita la maximum
de virtutile Internt-ului. Pentru a-si servi comunitatile,
bibliotecile si alte institutii prestatoare de servicii pot
oferi doua tipuri diferite de servicii:
Servicii bazate pe e-mail sau pe telefon, care fac conectari
la site-ul bibliotecii si la colectia de link-uri la Internet,
la catalogul automatizat etc. Sistemele de acest fel sunt
adeseori conectate la un sistem de gestionare a solicitarilor
care inregistreaza detalii despre solicitari si solicitanti
Serviciul
RaspunsuriDirecte al bibliotecilor din Essex este un exemplu
de un astfel de serviciu.
Este un serviciu de informare
prin e-mail care utilizeaza soft-uri "chat" sau
de interactiune-live, permitand utilizatorului sa comunice
direct cu un bibliotecar. Bibliotecile din SUA utilizeaza
actualmente cu titlu experimental soft- uri cu interactiune
live.
Al doilea tip de serviciu este extrem de potrivit pentru a
oferi explicatii despre utilizarea resurselor digitale cum
ar fi bazele de date on-line si website-urile care pot fi
explorate impreuna si transferate direct utilizatorului fara
a fi descrise in cuvinte. Solicitarile pot fi transferate
direct, in timp ce utilizatorul este inca conectat, unei alte
biblioteci care dispune de un soft similar. Bibliotecile lipsite
de informaticieni pot fi legate la o biblioteca centrala de
referinte prin acest mijloc. Exista pe piata o serie de astfel
de soft-uri care pot fi gasite la 247
si Virtualreference
.
Tehnologia "Agenti"
Termenul "agent" nu
se bucura de o definitie clara sau definitiva pentru moment,
dar se pare ca este cel mai des utilizat in legatura cu un
program sau robot care aduna informatii ori indeplineste alte
servicii fara prezenta imediata a utilizatorului. Cu ajutorul
algoritmilor, un agent se familiarizeaza in timp cu obiceiurile
si preferintele utilizatorului si pe masura ce este utilizat
devine din ce in ce mai folositor. Tehnologia dedicata acestor
agenti ofera bibliotecilor cateva posibilitati interesante
pentru viitor. O aplicatie evidenta este sarcina banala a
cautarii pe Internet. Un agent poate fi comparat favorabil
cu un motor de cautare. El ar putea de exemplu sa:
nu-si limiteze cautarea la WWW.
utilizeze vocabular controlat pentru o cautare mai inteligenta
pe web!
sa-si aminteasca unde anumea cautat cu succes in trecut. Agentul
isi poate actualiza cunostintele si gasi anumite documente
chiar daca au fost deplasate.
sa caute pe Internet fara intrerupere si automat, in pauzele
de lucru
poate sa spuna utilizatorului despre noile informatii care
l-ar putea interesa. In plus, si-ar putea aminti la ce anume
au fost utilizate descoperirile sale anterioare.
Interactiunea cetatenilor
si e-Guvernare (vezi de asemenea participarea cetatenilor)
Exista o tendinta clara spre
participarea bibliotecilor publice la agendele e-guvernelor.
De exemplu, Biblioteca publica din Bremen participa la un
proiect finantat de guvernul federal care implica administratia
de stat din localitate - BOS(Servicii
on-line in Bremen). Scopurile proiectului sunt interactiunea
sigura intre cetateni si administratie si asigurarea securitatii
tranzactiilor. Pana in prezent, biblioteca publica a actionat
ca un punct de acces pentru serviciu si ca punct de distributie
pentru cardurile cu cip de securitate necesare tranzactiilor.
In viitor, biblioteca isi va oferi serviciile de baza tot
prin acest dispozitiv gateway si va opera cu bani electronici.
AGENDA VIITOARE
Putem spera ca utilizarea cardurilor
inteligente va deveni mai frecventa pe masura ce pretul
tehnologiei scade si publicul se familiarizeaza cu existenta
lor. Aceste carduri vor deveni modalitatea standard de a accesa
autoritatile locale si alte servicii si li se pot incredinta
numeroase roluri in adaptarea serviciilor digitale din biblioteci.
Portalurile, agentii inteligenti si mediile de Internet filtrate
sunt activabile prin utilizarea cardurilor care pot fi utilizate
si la autentificarea utilizatorilor mult mai eficient decat
sistemele existente bazate pe parola.
Este foarte probabil ca in viitor
cetatenii sa posede, sau sa fie chiar obligati sa posede,
un singur card inteligent care ii va identifica si autentifica
in fata institutiilor guvernamentale centrale si locale. Cardurile
inteligente ar putea foarte bine deveni modul normal de a
plati pana si facturile mici catre administratia locala si
agentiile ei si este posibil chiar ca ele sa ajunga modalitatea
preferata deoarece reduce costurile: nu implica bani gheata
care trebuie manipulati, numarati sau depusi la banca, comisioanele
bancare ar putea fi mai mici, s-ar face mai putine greseli
etc.
Utilizarea metodelor biometrice
de autentificare a utilizatorilor ar putea deveni obisnuita
in serviciile publice inclusiv in biblioteci, mai ales daca
bibliotecile vor deveni un dispozitiv gateway utilizat de
public pentru a contacta serviciile electronice ale administratiei
centrale si locale.
Viitoarele sisteme de autentificare
ar putea avea mai multe nivele; e.g. o persoana are dreptul
sa scoata materiale din sediul bibliotecii dar nu si sa utiilizeze
un portal sau un OPAC personalizat. Sau nu are dreptul sa
foloseasca un serviciu contra cost cum ar fi o baza de date
on-line.
Mai exista multe alte utilizari
si aplicatii potentiale ale 'agentilor' in biblioteci. Dezvoltarea
tehnologiei aferente progreseaza rapid si anumite tipuri sunt
in curs de integrare pentru a crea roboti extrem de sofisticati
care vor efectua simultan diverse sarcini complexe si vor
degreva utilizatorul de o mare parte din rutina zilnica. Pentru
informatii suplimentare, vezi trecerea
in revista a tehnologiei si a posibilelor ei aplicatii.
LEGATURI
Norvegia
Biblioteca Publica din Trondheim
Ofera un nou serviciu denumit "Biblioteca mea" in
care utilizatorii pot accesa biblioteca cu ajutorul compurelor
de acasa sau de la locurile de munca si efectua diverse operatii.
http://www.trondheim.folkebibl.no/
Danemarca
Biblioteca din Aarhus
Are un sistem de notificare care permite utilizatorului sa-si
aleaga domenii de interes si ulterior sa primeasca e-mail-uri
saptamanale prin care este informat despre noile carti etc.
aparute in domeniul preferat.
http://www.aakb.dk/
Marea Britanie
Exemple de foruri interactive:
"Intreaba-l pe Chris" lansat de Consiliul
Comitatului Essex
http://askchris.essexcc.gov.uk/welcome.asp
Biblioteca Publica din
Gateshead
Un forum interactiv care nu are legatura cu literatura sau
chiar cu cartea.
http://refdesk.weblogger.com
Zona Consiliului din Comitatul
Lincolnshire
www.the-zone.org.uk
Consiliul Comitatului Surrey
http://ww2.surreycc.gov.uk
Pagina principala
Pagina 1 | Pagina
2 | Pagina 3 | Pagina 4
| Pagina 5 | Pagina6 | Pagina
7
|