Digitizare

Evolutii in sistemele integrate de biblioteca

Livrarea de servicii digitale multimedia

Canale de livrare

Descrierea, descoperirea si reinnoirea resurselelor

Personalizarea serviciilor

Raspunsuri tehnice la problemele multilingvistice

 

Pagina principala
Pagina 1 | Pagina 2 | Pagina 3 | Pagina 4 | Pagina 5 | Pagina6 | Pagina 7

LIVRAREA DE SERVICII DIGITALE MULTIMEDIA

SUMAR

DOMENIU

Aceasta linie directoare se ocupa de livrarile unor servicii de catre biblioteci care implica resurse digitale multimedia.

PROBLEME LEGATE DE POLITICI

Politicile UE si ale guvernelor nationale ofera tot mai mult prilejul bibliotecilor de a a se confrunta cu digitizarea si serviciile multimedia.

Factorii de decizie politica si managerii de biblioteca din toata Europa trebuie sa evalueze masura in care pot furniza servicii multimedia livrate partial sau total electronic la domiciliul utilizatorilor si sa actioneze in consecinta.

Provocarea pentru biblioteci consta in modul in care urmeaza sa integreze noile formate in modelul de servicii traditionale cand acestea nu implica articole fizice si, deci, nu se potrivesc in modelul existent de achizitii sau circulatie. In plus, vor trebui asigurate instruirea suplimentara a personalului si noi modele de gestionare a resurselor.

LINII DIRECTOARE PENTRU PRACTICI DE CALITATE

Domeniile in care problemele legate de practicile de calitate se contopesc sunt intre altele:

Resursele Internet-ului si utilizarea lor;

Cartile-e, publicatiile seriale-e si soft-urile utilizate pentru ele;

Video;

Video-conferinte;

Sisteme de informatii geografice.

AGENDA VIITOARE

e-Cartile etc si alte resurse electronice vor fi pe deplin integrate in circuitul bibliotecar, publicul se va familiariza cu utilizarea lor, iar controlul bibliotecilor asupra lor va fi mai facil.

Bibliotecile publice pot constata ca utilizatorii le viziteaza sediile sau intra in contact direct cu personalul tot mai rar. O mare parte din serviciile de imprumut vor deveni automatizate si vor fi efectuate doar prin catalog. Ca si bancile, bibliotecile vor constata ca automatizarea aduce cu sine nevoia de rationalizare si reconstructie.

DOMENIU

Aceasta linie directoare se ocupa de urmatoarele probleme: filtrare si blocare, linii de discutii on-line, e-cartile e-publicatii seriale, benzi video, video-conferinte, sisteme de informare geografica.

PROBLEME LEGATE DE POLITICI

Programul TSI sprijina explicit tendinta de a avea lucruri de calitate superioara si servicii de interes general la indemana tuturor iar planul de actiune Europa-e promoveaza accesul la astfel de servicii.

Raportul echipei de experti ai CE asupra Soft-urilor Educationale si Multimedia a inclus recomandarea ca toate bibliotecile publice sa ofere acces liber la resursele multimedia astfel incat cetatenii sa poata beneficia de serviciile de informatii, de activitati cultural-artistice si de facilitati educationale si de instruire.

Abordarile strategice specifice la nivel national cum ar fi Reteaua Cetatenilor in Marea Britanie personifica si cauta sa implementeze aceasta abordare.

Bibliotecile publice au o puternica traditie moderna de a oferi acces la materiale in formate netiparite. Sondajul Millenium LibEcon2000 arata ca in 1998 stocul total de articole audio-vizuale in bibliotecile publice europene a fost de 1.233 milioane (5,2% din totalul materialelor detinute).

Echilibrul intre materialele tiparite, articolele mutimedia si accesul la resursele Internet-ului s-a schimbat continuu in ritm rapid de atunci, generand noi intrebari despre viitorul rol al bibliotecii publice in furnizarea si gestionarea unor resurse mai degraba "virtuale" decat fizice. Deplasarea spre un continut digital va avea de asemenea un impact asupra repartitiei spatiului in sediile bibliotecilor intrucat utilizatorii vor dori PC-uri si alte echipamente pentru a putea parcurge acest continut la fata locului.

Factorii de decizie politica si managerii de bibliteci publice din Europa trebuie sa evalueze masura in care pot furniza servicii multimedia livrate electronic partial sau total la domiciliul utilizatorilor si sa-si dezvolte strategiile in consecinta.

Bibliotecile publice, muzeele si arhivele detin sau creaza continut digital, adeseori in colectii locale speciale care includ ziare, fotografii, harti, manuscrise, inregistari sonore (e.g. istorie orala), colectii de arta locala si filme sau casete video. Colectii de resurse "virtuale" pe Internet (locale sau tematice) pot fi create si impachetate ieftin si constituie o cale de a extinde functiile conventionale ale bibliotecii (vezi 2.1 pentru mai multe informatii despre acest subiect)

Ar putea fi atractiv ca tarile cu o mostenire veche si bogata de istorie culturala documentata sa vada in aceste colectii fara probleme de copyright un mijloc de a minimaliza necesitatea de a rezolva situatii legate de drepturile de proprietate intelectuala.Totusi, daca bibliotecile publice, muzeele si arhivele doresc sa intre in competitie pe termen lung ca furnizori de continut capabili sa ofera servicii in numeroase retele, vor fi obligate sa stabileasca contacte stranse cu comunitatea detinatorilor de drepturi in legatura cu obtinerea de licente pentru reutilizarea si reasamblarea continutului aflat sub incidenta copyright-ului.

Bibliotecarul are un rol important ca selector si organizator de resurse multimedia si ca ghid pentru utilizatori. Una din sarcinile bibliotecarului public va fi de a pune in ordine anarhia abundenta existenta pe Internet, proiectand si creand servicii de biblioteca de buna calitate accesibile de la distanta.

Provocarea pentru biblioteca consta in modul in care urmeaza sa integreze noile formate in modelul traditional de servicii de biblioteca cand acestea nu implica articole fizice si deci, de exemplu, nu se potivesc cu modelul existent de circulatie si achizitie. In plus, trebuie asigurate instruirea suplimentara a personalului si noi modele de gestionare a resurselor

Bibliotecile publice pot constata ca utilizatorii le viziteaza sectiile sau intra in contact direct cu personalul din ce in ce mai rar. O mare parte din serviciile de imprumut se vor automatiza si vor fi rezolvate doar prin catalog. Ca si bancile, bibliotecile vor constata ca automatizarea aduce cu sine nevoia de rationalizare si reconstructie.

Taxarea serviciilor multimedia

LINII DIRECTOARE PENTRU PRACTICI DE CALITATE

Asigurarea accessibilitatii pentru toti utilizatorii la resursele multimedia, inclusiv a persoanelor cu handicap, este de importanta cheie. Bibliotecile publice trebuie sa asigure utilizabilitate i.e. navigare facila, cautare, ajutor si legaturi de functionare.

Infrastructura

Livrarea unor servicii multimedia eficiente de catre bibliotecile publice necesita largime de banda si un parteneriat cu furnizorii serviciilor de telecomunicatii pentru a asigura disponibilitatea unei largimi de banda adecvate. Vezi canale de livrarea. In plus, bibliotecile trebuie sa asigure un numar corespunzator de PC-uri, printere si alte echipamente care permit accesul utilizatorilor la resursele multimedia in cadrul bibliotecii.

Formate si standarde

Identificarea si aplicarea standardelor reprezinta un domeniu crucial. Standarde pentru digitizare exista sau sunt pe cale de a fi adoptate in mai multe domenii, i.e. standarde tehnice pentru colectarea si stocarea de date; descrierea, catalogarea, si indexarea standardelor; standarde de metadate pentru descoperirea de resurse inter-domenii; standarde de prezervare. Vezi descriere de resurse & digitizare (inclusiv formatele de fisiere pentru imaginile digitale) O descriere completa a standardelor relevante este furnizata de Serviciul de Difuzare finantat de IST.

Bibliotecile publice ar putea dori sa furnizeze urmatoarea gama de servicii multimedia:

Resurse Internet. Internet-ul furnizeaza un mediu multimedia pentru distractie, recreere, arte, exercitii de imaginatie si explorare de idei, ca si pentru utilizarea resurselor educationale, de informatii si de stiri. Internet-ul are ceva de oferit fiecarui serviciu al unei biblioteci publice, nu numai celor de referinte si informatii. Pe masura ce bibliotecile publice incep sa furnizeze acces public pe Internet, ele se confrunta cu mai multe probleme operationale:

Bibliotecile au evitat dintotdeauna sa furnizeze materiale pornografice sau care incita la ura rasiala. Ele trebuie sa fie constiente de riscurile esistente ca adolescentii si copiii sa gaseasca astfel de materiale pe Internet

Filtrarea sau blocarea reprezinta procesul de prevenire accesul la site-uri. Soft-urile de filtrare sunt utilizate in biblioteci pentru a impiedica accesarea site-urilor pornografice sau a altor site-uri ofensatoare si a preveni gasirea lor accidentala de catre copii. Servicii oferite prin Internet: gama disponibila utilizatorilor de biblioteca. Filtrare . O trecere in revista utila a tuturor metodelor de filtrare si rating accesabila website-ul Diffuse.

Exista o gama intreaga de soft-uri de filtrare pe piata. Multe website-uri prezinta lista cu aceste produse, vezi e.g. http://www.electronic-school.com, un proiect pentru crearea de soft-uri in alte limbi decat decat Engleza.

In anumite circumstante legale utilizarea popularizata a soft-urilor de filtrare poate crea un contract implicit cu utilizatorii ca ei, si mai ales copiii lor, nu vor fi expusi unor materiale nocive sau ofensatoare de pe Internet. Nici un bibliotecar nu poate garanta acest lucru si utilizatorii de terminale pe care sunt instalate soft-urile ar trebui sa fie constienti de minusurile acestora. Pe de alta parte, unele jurisdictii din Europa, ca si cateva din SUA, nu permit cenzurarea Internet-ului. Politicile Utilizarii Acceptabile (PUA) sunt pe cale sa abordeze aceste probleme in biblioteci: ele trebuie communicate personalului si utilizatorilor si sa fie in concordanta cu politicile promovate de statele respective si de asociatiile bibliotecilor nationale. Vezi plucrarea publicata de Earl: Politicile utilizarii acceptabile a Internet-ului:

Descarcarea materialelor. Descarcarea de materiale de pe Web pe unitatea de hard a calculatorului ridica probleme de securitate e.g. pericolul virusilor. Multe biblioteci permit descarcarea doar a discurilor de vanzare pre-formatate si verificate contra virusilor sau pun conditia de a verifica in prealabil discurile utilizatorilor discurile.

Listare. Numeroase biblioteci ofera documente scoase la imprimanta, contracost. Modalitatea cea mai usoara de a controla imprimarea si de a incasa contravaloarea serviciului este adoptarea unui soft pentru serverul de imprimare si centralizarea imprimarii pe imprimante sub supraveghrea personalului.

Soft-uri. Pentru anumite servicii precum descarcarea sau jocurile pe calculator ar putea fi nevoie de soft-uri suplimentare. Dintre soft-urile de acest tip mentionam Acrobat, Flash, Macromedia, VRML, si Real Audio. Unele din ele trebuie actualizate frecvent, iar cateva, mai ales cele utilizate pentru a descarca programe audio sau video, sunt mari consumatoare de latime de banda si necesita timpi de descarcare mari. Daca se permite descarcarea de fisiere audio trebuie asigurate casti .

Rezervari. Majoritatea bibliotecilor vor fi obligate sa recurga la un sistem de rezervari si sa ia in considerare lungimea sedintelor, numarul de sedinte per zi/saptamana care poate fi rezervat de aceeasi persoana, sistemele de rezervari prealabile si cine are dreptul de a face rezervari.

Asistenta. Nivelul de asistenta care va fi asigurat utilizatorilor de calculatoare in biblioteca. Bibliotecile pot furniza pachete de instruire pentru toti, lectii practice online, cateva notiuni instructive de familiarizare sau cicluri intregi de instruie gratuite sau contra cost http://www.istar.org/.

e-mail-uri . e-mail-ul este un mijloc important de a cauta informatii si de a stabili contacte e.g. pentru doritorii de instruire permanenta. A permite utilizatorilor sa-si creeze conturi pe calculatorile bibliotecii ridica probleme administrative si financiare. Totusi , multe biblioteci permit accesul la e-mail-uri gratuite pe web, de exemplu la Posta fierbinte.

Linii de conversatii . Liniile de converatii opereaza in timp real. Utilizatorii - on-line in camera de conversatii -primesc sau trimit mesaje in acelasi timp. Aceste linii pot fi o sursa de informatii foarte utila desi uneori sunt asociate cu materialele potential nocive si cu "dependenta de calculator", creind necesitatea unor controale de calitate sau medieri ale liniilor de conversatii. Aceleasi consideratii se pot aplica accesului la jocurile de calculator pe Internet.

e-Carti. e-Cartea este un termen utilizat pentru a descrie un text sau o monografie disponibile in format electronic, de exemplu un roman publicat pe un website sau o nuvela care pot fi descarcate sub forma de fisier text.

e-Cartile sunt publicate de un mare numar de institutii, inclusiv de editori reputati sau novici in domeniu. Exista carti in e-format care pot fi procurate gratuit dar si unele al caror pret poate atinge echivalentul unei carti tiparite. Ele pot fi cumparate de la vanzatori on-line importanti precum Amazon si Barnes & Noble.

Tot mai mult termenul e-carti se refera specific la texte care necesita utilizarea unui cititor de e-carti, un dispozitiv de citire electronica dedicat. Exista trei tipuri disponibile:

Cititori portativi. Exista calculatoare de mici dimensiuni, APD-uri (asistenti personali digitali),vezi canale de livrare, si calculatoare minuscule care pot fi utilizate pentru a citi carti-e.

Cititori dedicati. Cititorii dedicati de carti-e au fost proiectati doar pentru a citi carti-e e.g. http://www.ebook-gemstar.com/. e-Cartile pentru cititorii dedicati se cumpara on-line si se pot descarca softuri pentru cititor via un PC sau chiar prin cititorul de e-carti. Cartile cumparate pot fi citite doar pe dispozitivul de citire pentru care a fost inregistrata. Se asteapta ca preturile acestor cititori sa scada pe masura ce numarul lor pe piata creste.

Cititorul de birou: un soft care transforma un PC standard sau un calculator portabil intr-un cititor de carti-e. Exemple: Glassbook si Microsoft Reader.

Fiecare din diferitele tipuri de cititori de e-carti utilizeaza standarde tehnice diferite.In consecinta, cartile-e sunt actualmente publicate in mai multe formate diferite. Forumul Deschis dedicat Cartii-e http://www.openebook.org/ abordeaza aceasta problema si incearca sa creeze un standard universal pentru e-cartile.

Una din caile de a asigura accesul utilizatorilor la cartea-e este de a pune in circulatie cititorii de carti-e incarcati cu mai multe texte catalogate in OPAC(vezi Sisteme integrate de biblioteca & Proiectarea serviciilor). Cititorul de e-carti are o perioada de imprumut si trebuie inapoiat. Utilizatorul de biblioteca nu poate descarca el insusi cartile in cititorul de e-carti si nici sa lectureze e-carti apartinand bibliotecii pe cititorul sau personal..

Pe masura ce cititorii de e-carti devin tot mai frecventi, bibliotecile vor pune pur si simplu in circulatie e-carti pentru a fi citite de utilizatori pe cititorii personali. Utilizatorii nu vor mai fi nevoiti sa viziteze fizic biblioteca pentru a imprumuta sau inapoia o carte. Modelul de relatie editor-biblioteca pentru licente in curs de aparitie este " o achizitie, un imprumut": o e-carte poate fi imprumutata de multe ori dar va figura ca imprumut intr-un singur exemplar pentru respectivul cititor.

Bibliotecile publice au tendinta de a cumpara majoritatea cartilor pe baza politicii " pentru orice eventualitate". Existenta unei colectii de carti-e ar marca trecerea la modelul " exact la timp" in care cererile cititorilor sunt satisfacute in doar cateva minute. Alte beneficii potentiale sunt preturile de achizitii mai mici deoarece editorii economiile realizate de editori la distributie si costuri de materiale se traduc in preturi mai mici pentru biblioteci. Spre deosebire de formatul tiparit, e-cartea nu trebuie cumparata nici in editii scumpe nici in editii ieftine de genul "Biblioteca pentru toti" sau in editii speciale cu caractere tipografice mari. In plus, nu trebuie inlocuita din cauza deteriorarii.

Totusi, e-cartile nu au depasit inca faza copilariei. Multe biblioteci care le-au incercat s-au aratat mai degraba dezamagite si s-ar putea ca ele sa constituie un exemplu de tehnologie cu impact limitat asupra publicului. Furnizarea de carti-e poate ridica si unle probleme legate de intimitate.

Publicatii e-seriale

In linii mari publicatiile seriale electronice pot fi definite ca orice ziar, revista de pe web, buletin informativ sau publicatie seriala electronica disponibila pe Internet. Aceste seriale reprezinta deja o problema pentru bibliotecile publice prin ziarele si revistele accesabile gratuit pe WWW ca si publicatiile integrale pe CD-ROM-uri sau Web consultabile contra cost.

e-Serialele pe e-mail utilizeaza de obicei texte simple si sunt de regula descrise ca buletine informative. Utilizatorii se aboneaza printr-un mesaj pe e-mail si buletinul este trimis direct la casutele lor de e-mail.
Seriale de pe web. Actualmente, majoritatea e-serialelor sunt disponibile via paginile de Web folosind HTML sau PDF. Incluzand in primul rand cotidienele electronice. Un numar tot mai mare nu au echivalente tiparite.

e-Serialele sunt fie furnizate direct chiar de editori fie via servicii de agregare cum ar fi OCLC sau EBSCO care gestioneaza o selectie comprehensiva si asigura accesul la e-serialele din partea bibliotecilor, eliberandu-le de obligatia de a negocia un set de licente si preturi individuale cu diversi editori de ziare.

Acolo unde e-ziarul este pastrat pe serverele furnizorului, acordurile de copyright cu editorii ar putea restrictiona accesul si utilizarea lor. Trebuie avuta in vedere si modalitatea de plata: unii furnizori cer subscriptii pentru ambele forme de publicatii, tiparite si electronice. Exista licente model la care bibliotecile pot recurge ca punct de plecare pentru negocieri. Vezi de asemenea copyright & probleme legale.

Trecerea la e-serialele poate genera probleme de prezervare. In cazul publicatiilor copertate bibliotecile au dreptul sa pastreze numere vechi. Situatia este diferita in cazul e-serialelor si bibliotecile trebuie sa verifice daca licenta acopera si pastrarea de editii 'vechi' daca doresc sa puna bazele unor colectii.

Bibliotecile se pot confrunta si cu necesitatea de a rationaliza numarul de publicatii tiparite pentru a justifica si a putea plati trecerea la versiunile electronice. Acest lucru este uneori surprinzator de complicat, in special acolo unde publicatiile electronice sunt 'ingramadite laolalta' ca parte a diverse pachete de acorduri

Comitetul Serviciilor Comune de Informatii (JISC) din MB opereaza mai multe acorduri de achizitii comune pentru bibliotecile universitare; de asemenea, cateva biblioteci publice au inceput sa coopereze pe baza locala, regionala sau de subiecte pentru a obtine licente de e-continut.

Unele biblioteci publice incep sa genereze e-continut - e-carti, publicatii e-seriale etc., disponibile pentru utilizatorii la distanta via website-urile proprii. Pentru a se conforma restrictiilor impuse de licente, utilizatorii trebuie sa fie de obicei utilizatori de biblioteca si sa se poata identifica intr-un anume fel, probabil cu ajutorul unui cod PIN, pentru a accesa materialele.

Benzi Video

Desi disponibilitatea unei largimi de banda adecvate reprezinta o problema care priveste imaginile video digitale de calitate superioara, persoanele care dispun de conexiuni bune la Internet pot gasi deja programe video in derulare continua. O banda larga poate fi definita ca ceva ce se deruleaza cu o rata ce depaseste 56 kilobyte, dar viteza poate ajunge sau chiar depasi 700 de kilobyte. Accesul direct pe Internet via ISDN, un cablu modern ori o conexiune T3 (sau mai buna) ar trebui sa permita accesul la majoritatea materialelor video.

Secventele video pot fi create, stocate si livrate folosind urmatoarele formate:

formatul MPEG corespunzator (Grupul de Experti in Imagini in Miscare): (MPEG-1, MPEG-2 sau MPEG-4)

formate brevetate cum ar fi: AVI - Audio Video Interleave; ASF - Advanced Streaming Format; Apple Quicktime

Bibliotecile ar trebui sa ia in considerare utilizarea unor noi standarde precum SMIL (Integrare multimedia sincronizata) si WebCGM

Videoconferinte

Videoconferintele permit ca doua sau mai multe persoane aflate in locuri diferite sa se vada, sa se auda si uneori chiar sa lucreze impreuna pe calculatoarele lor. Ele reprezinta deja o contributie importanta la solutionarea unor probleme, de exemplu a educatiei la distanta. Pentru bibliotecile publice, videoconferintele contribuie la sprijinirea educatiei permanente atat pentru personal cat si pentru comunitatesi la facilitarea includerii sociale si reprezinta in acelasi timp un instrument de comunicare sediu-filiale si de intrare in contact cu comunitatea.

Hard-urile, soft-urile si largimea de banda sunt toate necesare pentru a genera videoconferinte. Componentele de baza pentru o videoconferinta includ camere de luat vederi, microfoane, difuzoare, statii de lucru, conexiuni de mare viteza, video-clienti si posibil o sala de conferinte cablata.

Sisteme de informatii Geografice (SIG)

Multe din intrebarile puse bibliotecilor si sistemelor lor on-line au conotatii geografice e.g. "unde este…" "unde pot gasi…" "exista acolo…" "cine locuieste la…". Hartile strazilor, hartile topografice, listele de votare, hartile meteorologice, imaginile din satelit si informatiile despre mediul inconjurator sunt parte a resurselor utilizabile pentru a raspunde acestor intrebari..

Sistemele de informatii geografice sunt proiectate pentru a capta, manipula si afisa date referentiate de coordonate spatiale sau geografice. Ele sunt utilizate pentru a rezolva probleme complexe de planificare si management si in acelasi timp la stocarea si prezervarea hartilor de hartie. Potentialul sistemelor SIG de a imbunatati modul in care informatia este organizata, manipulata si prezentata poate fi observat cand avem in vedere ca 80% din datele colectate la nivel guvernamental in MB si SUA au un referent geospatial.

Exista doua structuri de baza pentru manipularea imaginilor si graficii geospatiale pe un calculator:

Imaginile raster vin sub forma de pixeli, fiecarui pixel atribuindu-se o valoare e.g. culoare, inaltime sau un numar ID. O imagine raster poate fi generata prin scanare digitala.

Datele vectorile vin sub forma de puncte si linii asociate geometric.

Punctele sunt stocate folosind coordonate si linii ca perechi de puncte. Datele vectoriale trebuie obtinute printr-un proces de masurare.

Multe resurse on-line sau de Internet au in prezent interfete SIG. Desi dezvoltarea propriilor servicii bazate pe SIG in sediile lor ramane inca un demers relativ complex pentru bibliotecile publice, el devine realizabil, mai ales intr-un mediu de servicii, tehnologic si de obtinerea de licente mai larg, cum este cel oferit de autoritatile locale.

Tehnologia a depasit simpla stocare digitala di informatii care pot fi luate de pe o harta 2D de hartie si exista in prezent baze de date care nu ar putea exista decat in format digital. Realizarea unei interfete SIG complet functionala necesita de obicei integrarea componentelor de soft (soft-ri de sistem adaptate, harti de baza), atentie la terminologia folosita pentru numele de locuri (e.g. la indicele de nume) si conexiunea la un set de chei de control (coduri postale, referinte de retea, etc.) pentru acele locuri. Unele servicii cartografice sunt disponibile gratuit la nivel national si european pe Internet, de exemplu Multimap.

Intrucat din ce in ce mai multe date geografice si cartografice se prezinta sub forma digitala, bibliotecarii vor fi nevoiti sa " ia taurul de coarne" furnizand Sisteme de informatii Geografice si hard-urile aferente utilizatorilor. Exista totusi cateva probleme de care bibliotecile trebuie sa tina cont.

Hard-urile pentru rularea Sistemelor de Informatii Geografice trebuie sa fie puternice deoarece seturile lor de date sunt de obicei mari si cu cat calculatorul este mai rapid cu atat timpul necesar calculelor si afisajului va fi mai scurt

Conectarile la retelele cu latimi de banda larga si la Internet vor fi necesare din aceleasi motive (vezi canale de livrare). Dintre monitoare sunt de preferat cele de dimensiuni mari; trebuie achizitionate plottere si imprimante..

Pasii rapizi facuti inainte de tehnologie vor insemna o inlocuire continua a hard-urilor invechite si pentru acest lucru este nevoie de buget.
Bibliotecile vor fi nevoite sa-si instruiasca personalul sau sa recruteze personal special intrucat publicul nu va putea folosi fara ajutor decat aplicatiile SIG cele mai elementare.

VRML/3D content

Realitatea virtuala tri-dimensionala (RV) 'treci prin' si modelele sunt utilizate, de exemplu, la reconstructia monumentelor disparute ori in ruina sau la simularea unor zone intregi de peisaje antice. Standardele in acest domeniu sontinua sa evolueze, compatibilitatea cu specificatia VRML 97 si X3D parand a fi importanta.

Sunet. Resursele audio pot fi create, stocate si livrate folosind formate brevetate MP3, RealAudio, WAV sau Sun AU .

Livrare la Distanta.In prezent este normal ca o biblioteca sa posede un website dar suntem inca departe de momentul in care biblioteca va fi de fapt un website. Totusi, bibliotecile depun eforturi pentru a ajunge la un stadiu in care toate serviciile lore vor fi disponibile prin website. De exemplu, membrii de biblioteca vor putea consulta catalogul, rezerva carti sau privi la propriile fise. Bibliotecile asigura din ce in ce mai mult accesul via website la bazele de date si la serviciile pe baza de abonament. Folosirea e-mail-lui permite acum utilizatorilor sa ceara servicii de referinte bibliotecii locale sau chiar altor biblioteci. Publicatiile seriale-e si cartile-e pot de asemenea fi puse la dispozitia utilizatorilor via website-uri. Pentru viitor ne putem gandi la situatii in care utilizatorii vor veni la biblioteca doar pentru a colecta documente etc. identificate anterior si solicitate on-line sau pentru a participa la diverse evenimente.

Informatii manageriale.In acelasi mod in care sunt raspunzatoare pentru materialele copertate puse la dispozitia utilizatorilor, bibliotecile trebuie sa poata monitoriza si raporta utilizarea continutului multimedia (vezi Masuratori de performanta).

AGENDA VIITOARE

In viitor, majoritatea e-cartilor vor fi citite de pe PDA-uri sau de pe dispozitive similare mai degraba decat de pe dispozitive exclusive, cu destinatie unica. Certificatele cifrate vor include informatii despre cat timp poate fi imprumutata o e-carte, vor impiedica copierea ei pe un alt cititor si o vor sterge automat de pe cititorul utilizatorului de biblioteca la sfarsitul perioadei de imprumut cand cartea devine din nou disponibila din catalogul bibliotecii. Nu vor mai fi necesare somatii de plata a amenzilor. Cititorii vor putea imprumuta si returna carti de oriunde se poate accesa Internet-ul si pe tot parcursul celor 24 de ore. Acest tip de serviciu va avea un impact semnificativ asupra serviciilor de biblioteci mobile si pentru persoanele imobilizate in casa.

Generatia viitoare de cititori va suporta concomitent sunet si video. Intrucat imaginea si sunetul trec la formate digitale (DVD si MPG), bibliotecile vor putea imprumuta digital articole din colectiile lor audio/vizuale. Utilizatorii nu vr mai obligati sa viziteze biblioteca pentru a imprumuta ultimul album sau caseta video; pur si simplu le vor accesa prin catalogul on-line al bibliotecii.

Resursele multimedia vor fi integrate in sistemele de circulatie de catre furnizorii de sisteme pentru biblioteci sau de noi tipuri de integratori de sisteme. In viitor, bibliotecarul se va conecta la site-ul furnizorului, va cumpara resursa, o va descarca direct in catalogul bibliotecii si apoi o va imprumuta utilizatorului de biblioteca.

LEGATURI

Franta
Linie directoare pentru documente si continut multimedia in cadrul bibliotecilor:
http://www.addnb.org/fr/guide/index.htm

GERMANIA
Cateva pagini de pornire ale bibliotecilor mai mari din germania ofera on-line materiale multimedia:

Düsseldorf
http://www.duesseldorf.de/kultur/buecherei/

Koln
http://www.stbib-koeln.de/suche.htm

Dortmund
http://g2.www.dortmund.de

Bibliotecile Centrala si Regionale - colectia de legaturi.
http://www.zlb.de/linksammlungen/index-e.htm

SUEDIA
Biblioteca Orasului Mölndal
Catalog sistematic de legaturi.
http://www.molndal.se/bibl/subject.htm

Marea Britanie
EARL
Serie de materiale destinate bibliotecilor publice realizate partial de EARL acoperind probleme multimedia cum ar fi serviciile de Internet, cartile-e, digitalizare, management-ul continutului si serviciilor electronice, servicii interconectate, taxarea serviciilor etc.
http://www.earl.org.uk/policy/

Programul de digitalizare nof
Sprijina crearea unui organ semnificativ de resurse digitale care sa contribuie in mod real la educatia permanenta intr-un nou spatiu cultural interconectat. Documentul recomanda cateva moduri de a crea si pune la dispozitie aceste resurse.. http://www.peoplesnetwork.gov.uk/content/technical.asp

Cadru de Date Geografice Nationale (NGDF)
Infiintat recent in MB a fost dotat cu un integrator de date geografice
http://www.askgiraffe.org.uk/index.html

SUA
Biblioteca Publica din regiunea Algonquin, SUA
Un exemplu de biblioteca publica care furnizeaza deja servicii interactive de referinte. O Intrebare Pusa Frecvent (IPF) utila despre cum reuseste sa gestioneze acest serviciu este disponibila pe site-ul propriu.
http://www.nsls.info/services/lssi.html

Pagina principala
Pagina 1 | Pagina 2 | Pagina 3 | Pagina 4 | Pagina 5 | Pagina6 | Pagina 7


Vizualizare optima cu IE 4.0 sau mai nou.