Pagina principala
Pagina 1 | Pagina 2 | Pagina 3 | Pagina 4
| Pagina 5 | Pagina6
| Pagina 7
DIGITIZARE
SUMAR
DOMENIU
Aceasta linie directoare
se ocupa de urmatoarele probleme ridicate de procesul de digitizare:
initiative de politici guvernamentale, planificare, DPI, formate
de fisiere, hard-uri si soft-uri, descrierea de resurse, protectia
imaginilor, fluxul de activitate, costuri, personal, sisteme
de livrare, evaluare, OC.
PROBLEME LEGATE
DE POLITICI
Digitizarea materialelor
"traditionale" - tiparituri, imagini etc. - este
o mana de ajutor intinsa eforturilor de a capta si crea mosteniri
culturale digitale si, in felul acesta, un factor de contributie
esential la e-Europa. Bibliotecile lucreaza tot mai mult cu
alte "institutii ale memoriei", cum ar fi muzeele
si galeriile de arta, pentru a crea materiale digitalizate
si de a le pune la dispozitia celor interesati. Toate sectoarele
de populatie pot beneficia. Dezvoltarea programelor digitizate
ofera oportunitati bibliotecilor publice de a implica cetateni
care poate nu au mai recurs la serviciile lor si mai ales
de a incuraja cetatenii sa devina participanti activi si avizati
la exploatarea oportunitatilor oferite de lumea interconectata
in care actualmente traim. S-ar putea spune ca a fi in posesia
continutului si a avea deprinderile necesare pentru a crea
un nou continut, reprezinta cheia prosperitatii in aceasta
lume noua.
Din cauza unor probleme cum
ar fi complexitate, scalabilitate (utilizarea de catre un
mare numar de oameni) si sustenabilitate (viabilitate pe termen
lung si deci valoare din punct de vedere investitional) devine
din ce in ce mai evident ca in viitor va fi necesar sa proiectezi
si sa gestionezi serviciile de informatii publice interconectate
cel putin pe baza nationala. Planificarea unor astfel de servicii
este extrem de avansata in unele tari (e.g. Danemarca, MB).
O problema majora va fi luarea de masuri pentru ca bibliotecile
publice sa joace un rol important in aceste evolutii; colectiile
lor digitizate vor fi extrem de importante ca si contributie
la bogatia nationala digitala.
LINII DIRECTOARE
PENTRU PRACTICI DE CALITATE
Procesul de digitizare
este aparent simplu, intrucat este suficient un PC cu scanner
ieftin prevazut cu soft-uri standard pentru a crea copia digitala
a oricarui artefact citibil de oameni. Totusi, cand se iau
in considerare probleme cum ar fi calitatea imaginii rezultate,
formatul utilizat pentru stocarea ei, descrierea si destinatia
ei, procesul devine mult mai complex. Simplitatea procesului
de baza poate crea factorilor de decizie si practicienilor
neexperimentati falsa impresie ca un program de digitizare
este lipsit de complicatii si ieftin. El nu este nici una
nici alta. Pentru a reusi, trebuie planificat cu grija si
gestionat cu competenta de la inceput pana la sfarsit
Livrarea de materiale digitale
utilizatorilor finali se poate face relativ direct, intrucat
dezvoltarea Internet-ului si a colectiei WWW a asigurat infrastructura,
soft-urile si standardele tehnice dorite. Atentie insa, si
usurinta cu care pot fi accesate paginile Web mascheaza cateva
dificultati majore. De exemplu, daca imaginile nu sunt usor
de accesat, ar putea fi nevoie de proceduri si soft-uri complexe
pentru a face incasarile si a te proteja impotriva incalcarii
drepturilor de proprietate intelectuala. Mai mult, de indata
ce apar fisiere mari de imagini, organizarea colectiei devine
o problema majora - exact cum biblioteca este obligata sa
verifice daca cartile din rafturi sunt puse intr-o ordine
oarecare, tot asa si imaginile trebuie asezate in categorii
si descrise sistematic folosind terminologie standard, daca
se doreste ca imaginile individuale sa fie gasite de utilizatori.
AGENDA VIITOARE
Viitoarea agenda
referitoare la digitizarea in bibliotecile publice va depinde
mult de actiunile intreprinse ca raspuns la problemele de
politici. In particular, colaborarea ar trebui sa se materializeze
intr-o adoptare mai larga de standarde, ceea ce ar face ca
interoperabilitatea intre colectii sa devina realizabila.
Situatia ideala ar fi cea in care utilizatorul final poate
cauta orice imagine sau vizualizare digitizata, iar apoi descarca
si utiliza imaginea dorita fara a fi obligat sa stie unde
se gaseste colectia ori sa aduca modificari calculatorului
sau de birou.Acest lucru implica nu numai adoptarea standardelor
tehnice ci si reconcilierea divergentelor legate de drepturile
de autor.
DOMENIU
Aceasta linie directoare
se ocupa de urmatoarele probleme:
initiative ale politicilor guvernamentale, planificare
DPI, formate de fisiere,
hardware si software, descrierea
resurselor, fluxuri de lucru.
PROBLEME LEGATE
DE POLITICI
Digitizarea materialelor
"traditionale" - tiparituri, imagini etc. - este
un proces care vine in sprijinul eforturilor depuse in intreaga
Europa de a capta si crea mosteniri culturale digitale. In
acest DGM, accentul este pus pe digitizarea imaginilor (inclusiv
a imaginilor de texte), dar cele mai multe dintre afirmatii
se pot aplica in mod egal si altor obiecte digitizate (de
exemplu, fisierelor audio)
Initiative de politici guvernamentale
In Europa s-a ajuns la un acord
ca digitizarea ofera oportunitati strategice si ca trebuie
continuata intr-un ritm cat mai rapid. CE a declarat ca va
actiona ca si coordonator al acestei activitati vitale, afirmand
intre altele: "Digitizarea este un prim pas esential
spre generarea de continut digital care va pune bazele unei
Europe complet digitale. Este o activitate vitala pentru pastrarea
mostenirii culturale colective din Europa, furnizand un acces
mai facil la aceasta mostenire, pentru promovarea educatiei
si turismului si pentru dezvoltarea industriilor de e-continut".
Rolul critic pe care il joaca a fost recunoscut in Planul
de Actiune pentru o e-Europa 2002 aprobat de Statele Membre
ale UE la Consiliul European de la Feira care a avut loc in
iunie 2000. Acest plan aseaza digitizarea in centrul realizarii
Conceptului
de e-Europa. Aceasta este o linie de actiune specifica
pentru continutul
digital .
Un eveniment cheie a fost intalnirea
ce a avut loc in aprilie 2001, la Lund, Suedia, in care s-a
aratat ca o coordonare a initiativelor nationale este atat
de dorit cat si necesara si s-a afirmat ca "digitizarea
pune la dispozitie un mecanism cheie pentru a exploata mostenirea
unica a Europei si a sprijini diversitatea culturala, educatia
si infiintarea industriilor de continut". Desi Statele
Membre au investit in asigurarea accesului la mostenirea lor
culturala, mai sunt inca multe obstacole in calea succesului
pe termen scurt si mediu al acestor initiative. Ca obstacole
se pot mentiona intre altele: diversitatea modurilor in care
se abordeaza digitizarea, riscurile asociate utilizarii tehnologiilor
necorespunzatoare, dificultatile cauzate de pastrarea si accesul
pe termen lung la obiectele digitale, lipsa de consistenta
in abordarea Drepturilor la Proprietatea Intelectuala (DPI).si
lipsa de sinergie intre programele culturale si cele de implementare
a noilor tehnologii.
Intalnirea de la Lund a ajuns
la concluzia ca aceste obstacole pot fi depasite si obiectivele
Planului
de Actiune pentru o e-Europa pot fi promovate daca Statele
Membre se decid sa:
infiinteze un forum permanent de coordonare;
sprijine dezvoltarea unei viziuni europene asupra politicilor
si programelor;
creeze mecanisme care sa promoveze practicile de calitate
si consistenta acumularii de experienta si deprinderi;
lucreze in colaborare pentru a scoate in evidenta si a face
accesibila mostenirea culturala si stiintifica a Europei.
Principiile aprobate la Lund
si alte documente de fond sunt disponibile pe CORDIS,
website-ul oficial al UE. Site-uri nationale, cu resurse aditionale,
sunt de asemenea disponibile e.g. Reteaua
Cetatenilor.
De retinut
Exista un interes comun pentru
digitizare intre toate tipurile de institutii de memorie (biblioteci,
muzee, arhive, galerii, birouri de inregistrare etc).
Digitizarea ar trebui sa constituie o fateta importanta a
planificarii infrastructurilor nationale si internationale
de informatii.
Bibliotecile publice trebuie
sa fie extrem de atente pentru a nu incalca drepturile de
autor prin digitizarea de materiale pentru care nu poseda
licenta, incercand in acelasi timp protejarea propriilor investitii.
Trebuie rezolvata problema Depozitului
Legal de materiale digitalizate.
LINII DIRECTOARE
PENTRU PRACTICI DE CALITATE
Procesul de digitizare este
aparent simplu, intrucat un PC cu scanner ieftin poate fi
utilizat cu soft-uri standard pentru a crea copia digitala
a oricarui artefact citibil de oameni. Totusi, atunci cand
avem in vedere probleme precum calitatea imaginii rezultate,
formatul utilizat pentru stocarea ei, descrierea, destinatia
de utilizare si pastrarea ei, procesul devine mult mai complex.
Simplitatea procesului de baza poate crea bibliotecarilorsi
factorilor de decizie impresia falsa ca un program de digitizare
este usor de realizat si ieftin. Nu va fi nici una nici alta.
Livrarea de materiale digitale
se poate face relativ direct, deoarece dezvoltarea Internet-ului
si site-urilor WWW au asigurat infrastructura, soft-urile
si standardele tehnice necesare. Atentie insa, usurinta cu
care pot fi accesate paginile Web mascheaza cateva dificultati
majore. De exemplu, daca imaginile nu pot fi redate usor,
ar putea fi nevoie de soft-uri si proceduri complexe pentru
a face incasarile si a te apara impotriva incalcarii drepturilor
la proprietatea intelectuala.
Este important sa recunosti
ca adeseori digitizarea este redusa doar la crearea de imagini
digitale ale originalelor. Exista insa si procese mai complexe
- de exemplu, recunoasterea optica de caractere - care incearca
sa capteze intelesul textului (al imaginii, s.a.m.d). Ele
sunt prezentate pe scurt in cele ce urmeaza.
Planificare
In primul rand trebuie sa-ti
fie clar de ce digitizarea este solutia potrivita, care sunt
criteriile de selectie si carui public i te adresezi. De notat
ca, desi nici unul din aceste aspecte nu are un caracter strict
tehnic, toate sunt importante pentru un proiect de succes
intrucat te ajuta sa alegi ce anume trebuie digitalizat.
Un exemplu al criteriilor de
alegere este prezentat in lucrarea aparuta sub egida Universitatii
din California Criterii
de selectie pentru digitizare. Lee (vezi mai jos) trece
in revista intrebarile necesare si sugereaza utilizarea unei
'matrite decizionala'. Utila este si lucrarea lui Colet: 'Cum
sa planifici crearea de imagini'
Anvergura proiectului trebuie
analizata cu grija - este usor sa subestimezi efortul de care
ai nevoie pentru a digitaliza materialele traditionale, si
este aproape inevitabil ca doar parti din majoritatea colectiilor
sa fie procesate. Costurile, personalul avut la dispozitie
si alte probleme (vezi mai jos) vor contribui la luarea deciziilor.
DPI (Drepturile la proprietatea
intelectuala)
In legatura cu DPI exista doua
aspecte:
Detine biblioteca dreptul de a face copii digitale? Daca obtinerea
drepturilor pentru material este necesara, procesul va fi
lung si probabil costisitor.
Ce drepturi pentru imaginile digitizate intentioneaza sa impuna
biblioteca? Vor fi toate imaginile puse la dispozitie gratuit,
sau pe web vor aparea imagini micsorate si se va percepe o
taxa pentru copiile de inalta rezolutie?
Formate de fisiere
Rezultatul unui proces de digitizare
este o imagine, sau alt obiect de informatie, in format digital.
Totusi, in prezent se utilizeaza multe formate si alegerea
trebuie facuta cu grija. Nu uitati ca este normal sa detii
atat o copie master cat si copii de difuzare, si ca de multe
ori este bine ca aceste copii sa fie in formate diferite.
Din formatele obisnuite utilizate la proiectele de digitizare
fac parte intre altele TIFF (pentru masterele de calitate
superioara) si JPEG sau GIF (pentru copii de difuzare), dar
nu uitati ca exista versiuni diferite ale tuturor formatelor.
Criteriile dupa care se face alegerea trebuie analizate cu
grija ( avand la baza C.W. Brown si B.j. Sheperd 'Formate
de fisiere grafice, referinte si ghid', Greenwich, Connecticut,
SUA:Prentice Hall, 1995, asa cum sunt descrise in Franziska
Frey 'Formate de fisiere pentru copii digitale master' din
seria Ghiduri
de calitate pentru crearea imaginilor bazate pe resurse vizuale).
Desi exista un mare numar de
formate digitale probabil ca alegerea practica va fi destul
de limitata. Este recomandabil sa urmezi exemplul altor proiecte
si sa soliciti opiniile unui expert.
Hard-uri si Soft-uri de digitizare
In linii mari, se poate alege
dintre urmatoarele hard-uri:
Scanere. Trebuie notat ca scanerele cu placi de sticle
plane simple nu sunt potrivite pentru volumele legate si pot
produce pagube insemnate. Acolo unde originalele pot fi dezmembrate
in pagini separate solutia optima este un alimentator de documente,
deoarece acesta poate accelera procesarea si asigura o calitate
mai buna. Exista scanere specializate de digitizare pentru
diapozitive si microfilme. Don Williams a conceput un ghid
pentru alegerea de scanere in seria Ghiduri de calitate pentru
crearea imaginilor bazate de resurse vizuale..
Camere digitale. Cand o carte nu poate fi deschisa
complet, sau cand materialul este delicat, o camera de luat
vederi este mult mai potrivita decat un scaner intrucat evita
contactul fizic dintre echipament si obiectul original. Pentru
a folosi o camera este nevoie de un suport de carte (confectionat
sau achizitionat) si de un iluminat corespunzator, la temperatura
scazuta.
Pentru media ne-vizuala,
de exemplu inregistrarile audio, se poate cumpara echipament
care sa furnizeze semnale de iesire digitale din mediu analog.
Soft-ul utilizat in procesul de digitizare trebuie
ales cu o grija cel putin egala, tinand cont de trei procese:
captura, procesare si difuzare - ultimul fiind tratat separat
mai jos. Soft-ul pentru captura de imagini este adeseori achizitionat
impreuna cu hard-ul, ceea ce poate reprezenta o solutie buna.
Acesta trebuie sa asigure aplicarea standardelor comune (e.g.
TWAIN) si sa fie prevazut cu caracteristici esentiale de management
cum ar fi afisarea prealabila a imaginii, afisare care permite
ajustari fara scanare completa. Si formatele de fisiere alese
trebuie sustinute de soft.
Soft-urile de procesare imagini
variaza de la cele simple la soft-urile extrem de sofisticate,
in functie de utilizarea dorita. La un capat al spectrului,
un proiect poate decide sa nu proceseze deloc imagini captate.
Alt proiect, insa, se hotaraste sa "curete" imaginile
pentru a indeparta zgarieturile sau petele care apar pe original
si sa ajusteze echilibrul coloristic manual.
Alegerea hard-urilor si soft-urilor
corespunzatoare va fi dictata de un numar de alte consideratii
intre care costurile de cumparare si intretinere, usurinta
utilizarii (nevoia de instruire speciala), viteza de lucru,
adaptabilitate si extensibilitate, abilitate (calitatea si
alegerea datelor de iesire) conformitatea cu standardele in
vigoare, siguranta in functionare s.a.m.d
Descrierea Resurselor
Este absolut esential ca materialele
digitalizate sa fie catalogate corect si ca metadatele corespunzatoare
sa fie puse la dispozitie. Bibliotecarii trebuie sa cunoasca
atat traditiile de catalogare pentru alte discipline (de exemplu,
Descrierea Arhivistica Codata (DAC) cat si abordarea metadatelor
in mediul electronic (mai ales in Dublin Core). Lee consacra
spatiui considerabil acestor probleme iar doritorii de indrumari
pot consulta lucrarea nedigitalizata " Standarde si linii
directoare tehnice" aparuta in Marea Britanie. Vezi de
asemenea descrierea resurselor. Pe langa metadatele descriptive,
ar putea fi nevoie de crearea sau adoptarea unor scheme pentru
limba, locatie geografica, drepturi, clasificari, versiune
si nivel educational.
Protectia Imaginilor
Doua sunt problemele majore
care trebuie luate in considerare in legatura cu acest titlu:
Protectia imaginilor pe termen lung, sau prezervarea digitala.
Ghidurile referitoare la aceasta problema sunt extrem de numeroase..
Un punct de plecare ar putea fi: Comisia
Europena despre Prezervare si Acces.
Protectia drepturilor asupra imaginilor, de exemplu pentru
a preveni utilizarea neautorizata. Exista foarte multe tehnici
de protectie, filigranarea si cifrarea fiind doua dintre ele.
Un numar de sisteme comerciale sunt disponibile, e.g. Digimarc
iar acolo se se gasesc si explicatii
despre tehnologia folosita.
Vezi de asemenea copyright
Fluxul de lucru
Intern sau prin intermediari?
Intrebarea cruciala legata de fluxul de lucru este daca proiectul
trebuie rulat la sediu sau de o alta companie. De multe ori
conditiile locale sunt cele care dicteaza alegerea, dar urmatoarele
consideratii sunt valabile:
a) Avantajele rularii la sediu:
Control deplin asupra materialelor si al procesarii.
Materiale nesupuse riscurilor datorate transportului.
Evaluare rapida a calitatii datelor de iesire.
Feedback rapid al evaluarii formative (vezi mai jos).
Posibil mai ieftin, dar precizarea costurilor este dificila.
Specializarea personalulului propriu.
Drept de proprietate asupra hard-urilor si soft-urilor.
Fara obligatii contractuale fata de o parte terta in caz de
dificultati.
b) Avantajele intermediarilor:
Managementul detaliat al procesului este responsabilitatea
contractorului.
Nu trebuie achizitionate hard-uri sau soft-uri (cu exceptia
celor necesare pentru afisarea imaginilor) si nici asigurat
spatiu pentru ele.
Se poate profita de pe urma experientei si expertizei furnizorulu.i
Instruirea personalului propriu neconditionata de timp.
Costuri clare de la inceput.
Vor fi utilizate cele mai moderne hard-uri si soft-uri.
Daca decizia este de a explora
solutia externa se poate recurge la un director extrem de
cuprinzator: 'Ghid
si director pentru managementul documentelor', ajuns in
2000 la a 11-a editie, un ghid exaustiv pentru managementul
documentelor si un director complet al produselor si serviciilor
pentru managementul crearilor de imagini si al documentelor.
': 2000. ISBN 0-9537954-0-3, ISSN 1366-6584.
Fluxul de lucru general
Fluxul de lucru pentru orice
proces de digitizare trebuie planificat cu grija. Lee este
autorul care s-a ocupat mult de acest subiect,aprofundandu-l
pana la amanunt.
Costuri
Este imposibil sa faci o estimare
aproximativa a costurilor, intrucat factorii implicati sunt
extrem de de numerosi si de diversi. Gould si Ebdon au calculat
bazandu-se pe sondajul lor din 1999 facut in intrega lume
ca per pagina costul mediu al digitalizarii este de 7,72dolari
(variatia fiind de la 0,12 la 15 dolari), per carte 70,66
dolari (variatie intre 28 si 154 dolari) iar per exemplar
serial 14 dolari (fara variatie).
Lucrarea asupra costurilor scrisa de S. Tanner and J.
Lomax-Smith ofera sfaturi utile.
Probleme de personal
Unele biblioteci au norocul
de a dispune de personal experimentat, dar pentru multi deprinderile
legate de digitizare trebuie insusite.
Sisteme de livrare
Cel mai obisnuit sistem de livrare
utilizat astazi este WWW. Bibliotecile pot fi gazda propriilor
website-uri, gazduite de autoritatile locale sau recurge la
serviciile unei parti terte.
Ideal este sa pastrezi imaginile intr-o baza de date. Pentru
colectiile mai mari, sau acolo unde metadatele sau alte cerinte
sunt complexe, un pachet specializat ar putea reprezenta solutia
optima. (pentru exemple, vezi inVisage din iBase,
in prezent comercializat de Talis,
furnizor de sisteme de biblioteca.
Evaluare
Evaluarea calitatii imaginii
(si a echivalentului pentru medii ne-vizuale) este tot o problema
foarte complexa care necesita expertiza. Se recomanda consultarea
unei surse autorizate cum ar fi lucrarea Franziskai Frey 'Masurarea
calitatii masteri-lor digitali' aparuta in seria Ghiduri
de calitate pentru crearea imaginilor pe baza de resurse vizuale(de
vazut)'.
Recunoasterea optica de caractere(ROC)
ROC a fost utilizata de multe
biblioteci pentru a digitiza inregistrari de catalog si continuturi
primare. Soft-urile moderne pot interpreta corect chiar si
originale aflate in conditie proasta, desi verificarea umana
mai este inca necesara. Evident, daca trebuie pastrata o configuratie
- de exemplu, relatia dintre zone de text sau un text aranjat
in tabele - atunci apare inca un nivel de complexitate. Printre
pachetele tipice de ROC care ar putea fi utilizate de biblioteca
sunt pachetul Scansoft
OmniPage Pro si ExperVision
TypeReader Pro.
Executia grafica in bibliotecile
publice este extrem de variabila. Unele au rulat, si continua
sa ruleze,programe de digitizare foarte complexe. Altele nu
au experienta in acest domeniu.In consecinta, acest domeniu
ofera prilejul de a impartasi expertiza si practicile de calitate
cu celelalte biblioteci.
Bibliotecile publice au fost
implicate in discutii la nivel european si au participat la
conferinte ateliere de lucru pe teme de politici. Cea mai
mare parte din activitatile finantate s-a desfasurat prin
DGXIII si programele pentru mostenirea culturala. Exista mai
putine exemple de implicare transeuropeana a bibliotecilor
focalizata pe alte domenii (cum ar fi educatia).
In ultimul timp are loc o activitate
de digitizare extrem de febrila in intreaga lume. Bibliotecile
americane sunt foarte active (vezi Legaturi)
AGENDA VIITOARE
Agenda viitoare referitoare
la digitizarea in bibliotecile publice va depinde in mare
masura de actiunile intreprinse ca raspuns la politici (vezi
mai sus). In particular, colaborarea ar trebui sa se traduca
intr-o adoptare mai larga a standardelor, creindu-se astfel
conditii pentru interoperabilitatea intre colectii. La situatia
ideala se va ajunge cand utilizatorul final va cauta o imagine
digitalizata oarecare fara sa stie unde se gaseste colectia
sau safie obligat sa faca ajustari la calculatorul sau de
birou. Acest lucru implica nu doar adoptarea standardelor
tehnice ci si rezolvarea problemelor de copyright.
Perfectionarile tehnice din acest domeniu se vor concentra
probabil (a) pe scanere si camere digitale din ce in ce mai
sofisticate, la preturi reale din ce in ce mai mici, si (b)
pe acordul international asupra standrdelor (asa cum a fost
el descris in alta parte a documentului) care sa faciliteze
interoperabilitatea
Intre problemele organizatorice
se pot mentiona dezvoltarea depozitelor oficiale (care ar
putea ca fi bibliotecile publice - 'depozitarul comunitatii')
si, legat de acest lucru, colaborarea destinata conservarii
obiectelor digitale (Coalitia
pentru Conservare Digitala este un exemplu al acestei
abordari). Deocamdata nu exista un acord asupra unor medii
'permanente' potrivite pentru conservarea pe termen lung,
dar situatia poate fi rezolvata pe termen mediu.
LEGATURI
Internationale
UNESCO Programul Memoria Lumii.Memory of the World
http://www.unesco.org/webworld/mdm/index_2.html
UNESCO Programul Memoria
Lumii. Stocare si acces la date: Solutia pentru documentul
compus
http://www.unesco.org/webworld
Bibliotheca Universalis
Aceasta initiativa, un proiect G-7 pilot pentru
o societate informationala globala, a listat proiectele nationale
de digitizare cele mai importante.This initiative, a G-7 global
information society pilot project,
http://www.kb.nl/gabriel/bibliotheca-universalis/digit.htm
IFLA
A fost activa prin cele doua programe proprii: Prezervare
si Conservare (PAC) si disponibilitatea Universala a Publicatiilor
(UAP)
Studii asupra nivelurilor
nationale minimale
Ca urmare a acordului incheiat la Lund (vezi mai sus) fiecare
stat membru al CE pregateste o trecere in revista generala
asupra politicilor nationale si regionale si a programelor
de digitizare a continutului cultural si stiintific.
Exemple din statele membre
Danemarca
Danske Billeder
A colectie de fotografii vechi avand ca subiect Danemarca.
http://www.danskebilleder.dk/
Franta
Lyon
Proiecte de digitizare a bibliotecii publice din Lyon si o
descriere a modului in care acestea au fost duse la bun sfarsit
http://www.addnb.org/fr/docs/numlyon.htm
Jaloane importante si sarcini
pentru proiectele de digitizare a bibliotecilor (in limba
franceza):
http://www.addnb.org/fr/docs/numproj.htm
http://www.culture.gouv.fr/culture/mrt/numerisation/fr/f_04.htm
http://www.culture.fr/culture/mrt/numerisation/fr/dll/index.htm
Germania
Ulm
Website-ul bibliotecii publice din Ulm cu acces la documente
digitalizate. http://www.stadtbibliothek.ulm.de/
Marea Britanie
Optiunea Digitala - probleme in digitizare pentru
bibliotecile publice
http://www.ukoln.ac.uk/public/earl/issuepapers/digitisation.htm
Gould, Sara si Ebdon,
Richard
'IFLA/UNESCO Sondaj asupra digitalizarii si prezervarii' http://www.unesco.org/webworld/mdm/survey_index_en.html
Lee, Stuart D.
' Crearea de imagini digitale : un manual practic' Londra:
Library Association Publishing, 2000. ISBN 1-85604-353-3
Leeds
Colectie fotografica despre istoria locala
http://www.leodis.org/
Programul digitizare-nof
http://www.nof-digitise.org/
si Standardele si Liniile sale Directoare
http://www.ukoln.ac.uk/nof/support/manual/
Powys
Proiect de istorie digitala
http://history.powys.org.uk/
Pagina principala
Pagina 1 | Pagina 2 | Pagina 3 | Pagina 4
| Pagina 5 | Pagina6
| Pagina 7
|