Pagina principala
Pagina 1 | Pagina 2 | Pagina 3 | Pagina 4
| Pagina 5 | Pagina
6 | Pagina 7 | Pagina
8
PARTICIPAREA CETATENILOR
LA NOI FORME DE GUVERNARE CIVICA
SUMAR
DOMENIU
Aceasta linie directoare
are ca scop cresterea constientizarii privind rolul bibliotecilor
in promovarea constiintei civice, sprijinirea agendei democratice
si participarea la viata politica.
PROBLEME LEGATE
DE POLITICI
Exista numeroase dovezi
in Europa despre sentimentul de departare incercat de cetateni
in legatura cu procesul decizional. Sentimentul se poate manifesta
prin apatie, confuzie sau chiar furie fata de guverne si institutiile
si politicile lor la nivel european si national. Au aparut
preocupari privind numarul tot mai mic de oameni care voteaza
in alegerile locale, nationale si europene.O buna parte din
acest dezinteres se manifesta in randul tinerilor si al grupurilor
mai dezavantajate socio-economic.
De asemenea, se recunoaste
tot mai mult necesitatea de a oferi cai alternative prin care
cetatenii sa poata contribui pozitiv la guvernare si guverne
si sa realizeze beneficiile ce decurg din contributiile lor.
Aceasta necesitate este puternic articulata in Cartea Alba
asupra Guvernarii publicata de Comisia Europeana si in Declaratia
de la Laeken din Decembrie 2001.
Planul de Actiune e-Europa
pune accentul pe utilizarea TSI pentru a oferi forme de guvernare
mai bune si mai reprezentative si scoate in evidenta necesitatea
de a asigura accesul la serviciile publice on-line ca si in
cladirile publice. Dar prevenirea excluderii din e-guvernare
reprezinta doar un aspect al problemei. Asigurarea accesului
on-line poate ridica si calitatea si continutul serviciilor
publice, facandu-le mai atractive pentru categoriile dezavantajate
si promovand includerea sociala.
Bibliotecile publice
au aparat intotdeauna libertatea intelectuala si dreptul accesului
liber la informatie. In momentul de fata ele depasesc granitele
acestui rol traditional. Conceptul de biblioteca ca centru
al comunitatii si depozitar al memoriei acesteia reprezinta
o realitate in multe tari. Ca institutii de acces cheie, bibliotecile
publice pot si trebuie sa fie implicate plenar in parteneriate
si initiative sociale locale pentru a dezvolta si livra noi
servicii bazate pe TSI, in sprijinul unei participai democratice
la viata publica.
LINII DIRECTOARE
PENTRU PRACTICI DE CALITATE
Bibliotecile publice
ar trebui sa-si extinda pozitia actuala pentru a:
Actiona ca puncte de acces pentru e-guvernare si votarea electonica
prin furnizarea Internet-ului si asistenta acordata la utilizarea
acestuia;
Sprijini participarea cetatenilor la noi forme de guvernare
via programe de prezentare, servicii de calculatoare interactive
si discutii/dezbateri;
Asigura accesul la informatii, scheme si planuri legate de
guvernul central si autoritatile locale;
Pregati membrii propriilor comunitati pentru a contribui la
luarea deciziilor prin consultari, asigurarea unor informatii
de calitate si adaptarea noilor tehnologii.
AGENDA VIITOARE
In viitor, accesul on-line
si e-guvernarea vor fi personalizate si organizate in conformitate
cu profilurile cererii si nu in functie de structurile furnizarilor
de servicii. Bibliotecile publice vor fi obligate sa raspunda
acestei agende prin asistenta acordata dezvoltarii sistemelor
bazate pe TSI pentru accesul personalizat in cadrul general
de functionare al autoritatilor locale.
DOMENII
Aceasta linie directoare
se ocupa de urmatoarele probleme: combaterea non-participarii,
democratie si
cetatenie, acces cheie.
PROBLEME LEGATE
DE POLITICI
Exista numeroase dovezi
despre sentimentul de departare fata de procesul decizional
resimtit de cetateni, mai ales la nivel de Uniune Europeana.
Sentimentul se poate manifesta prin apatie, confuzie sau chiar
furie impotriva guvernelor si a institutiilor si politicilor
acestora la nivel european si national. In intreaga Europa
se manifesta preocuparea fata de numarul tot mai scazut de
cetateni care voteaza la alegerile locale, nationale si europene.
O buna parte a acestui dezinteres aparent poate fi gasit in
randul tinerilor si al grupurilor dezavantajate socio-economic.
Aceasta problema este vizibila in majoritatea tarilor europene.
Non-participarea unui
grup din ce in ce mai semnificativ din societate reprezinta
o adevarata provocare. In prezent se recunoaste tot mai mult
necesitatea de a oferi cai alternative prin care cetatenii
sa poata contribui pozitiv la guvernare si sa realizeze beneficiile
ce decurg din aceasta participare. Necesitatea unei guvernari
mai relevante si mai inclusive ca si a unei participari politice
mai pregnante este subliniata clar in Cartea Alba a Guvernarii
publicata de Comisia Europeana si in Declaratia de la Laeken
din Decembrie 2001. Planul de Actine pentru e-Europa pune
si el accentul pe utilizarea TSI pentru a se ajunge la forme
de guvernare mai bune si mai reprezentative.
Informatia poate fi definita ca o relatie unidirectionala
in care guvernul livreaza informatii cetatenilor. Tendintele
actuale arata ca aria domeniilor din care se ofera informatii
a crescut enorm si ca furnizarea acestora reprezinta un obiectiv
comun al tuturor tarilor din UE. Toate tarile membre furnizeaza
informatii guvernamentale on-line (e.g. via website-uri si
portal-uri) iar cateva au tinte si linii directoare de politici.
Dar cantitatea, calitatea si gama de informatii oferite variaza
sensibil si se fac prea putine eforturi pentru a evalua calitatea
website-urilor sau a informatiilor furnizate.
Consultarea reprezinta o relatie bi-directionala in
care cetatenii asigura feedback-ul despre problemele expuse
de guvern. Ea este tot mai des folosita, dar ritmul ramane
prea lent si exista mari diferente intre tarile europene din
acest punct de vedere. Putine legislaturi recurg la Internet
cand isi consulta cetatenii sau societatea civila.
Participarea activa este un parteneriat in care cetatenii
modeleaza activ optiunile politicilor, dar in care guvernul
are responsabilitatea deciziilor finale. Eforturile de a angaja
cetatenii in elaborarea politicilor sunt rare si exemplele
se limiteaza doar la cateva tari cum ar fi Estonia.
O prima apreciere a serviciilor
publice in statele membre prezentata in Raportul
de Etalonare pentru e-Europa indica o interactivitate
redusa a serviciilor on-line si, in cateva cazuri, lipsa unor
site-uri usor de inteles destinate cetatenilor.
Tehnologiile Societatii
Informationale au potentialul de a cobori bariere precum costuri,
timp si distante dar acest lucru depinde de accesul cetatenilor
la TSI (e.g. eradicarea diviziunii digitale) si de capacitatea
guvernelor de a utiliza efectiv TSI in eleborarea politicilor.
Bibliotecile publice joaca un rol vital in asigurarea accesului
la aceste tehnologii si in e-alfabetizare.
La nivel local si national
exista exemple de noi forme de parteneriat
social si de consultatii in domenii precum angajarea fortei
de munca, includerea sociala, educatie
si guvernare in general, forme care cauta sa asigure o participare
mai larga a grupurilor excluse de la procesul de guvernare.
In unele cazuri reformele statutare si recunoasterea necesitatii
de a impartasi experiente si contributii a revigorat activitatea
autoritatilor la nivel local prin sprijinul acordat implicarii
comunitatii intr-o democratie locala mai participativa. Bibliotecile
publice au un rol important de jucat in acest proces.
Reducerea distantei administrative
si evitarea cautarii cladirilor publice sau a statului la
coada la diverse ghisee din aceste cladiri sunt importante
mai ales pentru persoanele cu mobilitate redusa - cele care
se ocupa de ingrijirea copiilor, batrani, persoane
cu handicap.
LINII DIRECTOARE
PENTRU PRACTICI DE CALITATE
Rapoarte precum Acum
avem o baza pentru strategiile de functionare a bibliotecilor
in Europa de Mirja Ryynanen (MEP) au identificat bibliotecile
publice ca fiind facilitatile cheie intr-o guvernare civica.
Rezolutia adoptata de Parlamentul European pe baza raportului
Ryynanen a inclus referinte importante referitoare la cetatenie.
Declaratia PubliCA de la Copenhaga din octombrie 1999 a identificat
de asemenea bibliotecile publice ca avand un rol cheie in
democratie si in exercitarea calitatii de cetatean.
Bibliotecile publice
sunt constiente de responsabilitatea ce le revine in pregatirea
cetatenilor pentru a juca un rol in comunitatile lor prin
insusirea de noi deprinderi in TI, accesarea opiniilor expertilor
in diverse formate sau existenta unui loc unde te poti intalni
si organiza. Acest lucru va genera contributii importante
si pozitive la guvernare. Este necesar ca rolul sa fie clar
stabilit, articulat si manifestat in noi servicii digitale
si ca ei sa dispuna de resurse pentru a-si indeplini exact
rolul pe care cunostintele si experienta lor il merita.
Bibliotecile publice,
ca institutii de acces cheie, pot si trebuie sa fie implicate
plenar in parteneriate si initiative sociale locale pentru
a dezvolta si livra noi servicii capabile sa impulsioneze
participarea democratica. Ele au jucat intotdeauna un rol
cheie in crearea unei populatii informate care poate sa-si
aduca contributia ca cetateni avizati la consolidarea unei
societati democratice. In acelasi timp bibliotecile sustin
si apara libertatea intelectuala si dreptul accesului liber
la informatie.
In activitatea lor zilnica
bibliotecile isi depasesc deja rolul lor traditional. Conceptul
de biblioteca ca centru al comunitatii si in acelasi timp
depozitar al memoriei comunitatii este o realitate in multe
tari.
Bibliotecile publice
reprezinta institutii cheie pentru participarea civica din
numeroase motive, dar in principal deoarece pot:
reprezenta fata publica a autoritatilor locale;
fi uneori singurele cladiri civice in comunitatile locale;
avea orare de functionare uneori mai prietenoase cu utilizatorul
decat birourile guvrnamentale;
fi plasate strategic in comunitatile locale pentru a actiona
ca puncte de acces pentru guvernele-e prin asigurarea si ghidarea
accesului pe Internet;
fi bine pozitionate pentru a sprijini participarea cetatenilor
la noile forme de guvernare via programe de prezentare, servicii
de calculatoare interactive si discutii/dezbateri;
asigura acces la informatiile, schemele si planurile oferite
de autoritatile locale si nationale;
fi pro-active si incerca sa anticipeze nevoile utilizatorilor;
pregati membrii comunitatilor proprii pentru a contribui la
luarea deciziilor prin
consultare, furnizarea unor informatii de calitate si adaptarea
noilor tehnologii.
AGENDA VIITOARE
Marketing. Bibliotecile, muzeele si arhivele sunt adeseori
percepute ca fiind statice si indiferente. In trecut, marketing-ul
avea un caracter local si era focalizat pe activitatile individuale.
In viitor, el ar trebui sa accentueze rolul pozitiv jucat
de biblioteci in apropierea cetatenilor de guvernare.
Expertiza. Proiectele legate de democratie sunt de
cele mai multe ori abordate din perspectiva guvernului fara
a se lua in considerare ce doresc cu adevarat cetatenii. Bibliotecile
pot contribui la evitarea acestei stari de lucruri apeland
la vasta lor experienta si la apropierea de utilizatorii lor
si impartasind aceste atuuri cu alte agentii in faza de proiectare
a noilor servicii.
Eficacitate.Trebuie dovedit ca noile cai de interactiune
cu centrele de autoritate sunt eficace. Daca se percepe ca
oportunitatile sporite de participare nu duc la schimbare,
cetatenii si-ar putea pierde increderea si interesul. Bibliotecarii
trebuie sa demonstreze deopotriva autoritatilor si cetatenilor
modul in care bibliotecile fac diferenta si sa dovedeasca
felul in care acestea pot contribui la societatea civila si
angaja cetatenii in viata propriilor comunitati.
Personalizare. In viitor, accesul on-line va fi personalizat
si organizat in conformitate cu profilurile cererilor si nu
cu structurile furnizarilor de servicii. Bibliotecile publice
vor fi obligate sa raspunda acestei agende prin contributia
lor la dezvoltarea sistemelor bazate pe TSI pentru accesul
personalizat in cadrul general de functionare al autoritatilor
locale.
LEGATURI
Urmatoarele exemple ilustreaza
practica curenta utilizata in bibliotecile publice din statele
membre ale UE si tarile candidate. In evaluarea acestor exemple,
este important sa intelegem ca responsabilitatile si prerogativele
autoritatilor locale pot varia de la stat la stat si ca sistemele
de biblioteca se gasesc in diverse stadii de dezvoltare.
Regionale
Program pentru
Retele de Buiblioteci, ECE & fosta USSR
Programul pentru Retele
de Biblioteci (PRB) ajuta la transformarea bibliotecilor din
noile tari democratice in adevarate centre publice, orientate
pe servicii.Vezi de asemenea Programul de Informatii.
http://www.osi.hu/nlp/
Bulgaria
Motivatie pentru
alegere: Centrul de Informare al Bibliotecii centrale din
Sofia (Bulgaria)
Rolul proiectului este
de a crea noi servicii destinate cetatenilor relevante pentru
TSI.
http://libsofia.pip.digsys.bg/
Croatia
Biblioteca municipala
din Zadar
Proiectul 'Biblioteca
ca Centru Comunitar'.
http://www.gkzd.hr/new/en/html/users/lcc.html
Germania
Serviciile On-line
din Bremen, Germania
Biblioteca Publica din
Bremen participa la un proiect finantat de guvernul central
care implica administratia de stat din localitate. In acest
proiect, denumit BOS (Serviciile on-line din Bremen), biblioteca
publica actioneaza ca punct de acces pentru serviciu si ca
punct de distributie pentru cartelele de securitate cu cip
necesare tranzactiilor.
http://www.bos-bremen.de/english/index.html
Irlanda
Agenda 21 locala
si bibliotecile publice din Dublin
Contributia bibliotecilor
publice din Dublin la Agenda 21 locala pune accentul pe rolul
bibliotecii ca agent de educatie si de relevare a problemelor
cheie ale sustenabilitatii.
http://www.iol.ie/dublincitylibrary/la21.htm
Votarea electronica
Guvernul irlandez se
arata interesat de votarea electronica, acordand o atentie
speciala experientei acumulate de Germania si Olanda. A fost
avansata ideea ca bibliotecile publice ar putea fi utilizate
ca facilitatoare ale introducerii acestui sistem, permitand
familiarizarea cetatenilor cu votarea electronica inainte
de utilizarea ei oficiala.
http://www.environ.ie/electindex.html
Italia
Iperbole, Bologna, Italy
Iperbole, Reteaua Civica Bologneza
este in functiune din 1995 si utilizeaza Internet-ul pentru
a promova teledemocratia, transparenta in administratie, dreptul
la informatii, interactiunea cu cetatenii si participarea
la luarea deciziilor. Biblitecile actioneaza ca puncte de
acces la Iberpole.
http://www.comune.bologna.it/
Lithuania
Zona Tineretului
Filiala Antakalnio a Bibliotecii
Municipale din Vilnius City Library a creat o Zona a Tineretului
la sediul bibliotecii dotata cu echipamente TSI moderne si
conectare la Internet si a pus la dispozitie spatiu independent
pentru diverse initiative civice si activitati ale tinerilor
intre 14 si 21 de ani.
http://www.vilnius.lt/kultura/kultura/centrbibl.htm
Polonia
Baza de Date cu Informatii
Locale (LID = BIL - Baza Informacji Lokalnej)
LID este un serviciu disponibil
via Internet. El asigura un acces facil la informatii despre
provincie.
http://www.wojewodztwo-wm.pl/
Marea Britanie
Votarea Electronica
In februarie 2002, guvernul britanic
a facut publice schemele pilot pentru votarea electronica,
scheme care vor implica si bibliotecile.
http://www.local-regions.detr.gov.uk/egov/modem/
Marea Britanie fara dificultati
Un proiect finantat prin loterie
care pune la dispozitie un portal pentru cetateni cu acces
facil la informatii verificate despre comunitatea si administratia
locala alaturi de informatii cu caracter national. Informatiile
sunt clasificate pe subiecte si dupa locul de provenienta.
http://muckle.hostedbyfdi.net:8080/seamlessuk.info/index.html
Mbon-line
Portal interactiv la serviciile
guvernului britanic, incluzand legaturi la site-urile web
ale guvernului.
http://www.ukonline.gov.uk
Pagina principala
Pagina 1 | Pagina 2 | Pagina 3 | Pagina 4
| Pagina 5 | Pagina
6 | Pagina 7 | Pagina
8
|