Includere sociala

Participarea cetatenilor

Acces si servicii pentru persoane cu deficiente

Servicii de biblioteci publice pentru copii si scoli

Servicii de biblioteci publice in sprijinul educatiei adultilor

Sprijin pentru afaceri si economie

Acces la un continut cultural divers

Acces la muzica si materiale netiparite

 

Pagina principala
Pagina 1 | Pagina 2 | Pagina 3 | Pagina 4 | Pagina 5 | Pagina 6 | Pagina 7 | Pagina 8

SERVICII DE BIBLIOTECI PUBLICE IN SPRIJINUL EDUCATIEI DIN VIATA ADULTA

SUMAR

DOMENIU

Aceasta linie directoare se ocupa de serviciile si activitatile bazate pe TSI efectuate de bibliotecile publice venite in sprijinul educatiei pentru adulti incluzand invatamantul post-liceal si superior, alfabetizarea digitala si invatamantul la distanta.

PROBLEME LEGATE DE POLITICI

Pentru a juca un rol intr-o e-Europa bibliotecile publice trebuie sa ofere servicii si activitati noi si inovatoare care sa permita cetatenilor sa abordeze educatia permanenta, contribuind la cresterea numarului de persoane calificate si realizate indiferent de varsta, clasa sau gen. Incluzand aici pe cei inscrisi la cursuri autorizate sau pe cei ce doresc pur si simplu sa-si largeasca cunostintele intr-un moment oarecare al vietii lor, indiferent de motiv.

Utilizarea noilor instrumente TSI pentru educatia permanenta furnizeaza noi oportunitati dar, in acelasi timp, mareste riscul excluderii sociale si al diviziunii digitale. Bibliotecilor publice le revine un rol cheie de jucat in incercarea de a impiedica impartirea Europei in initiati si analfabeti din punct de vedere digital prin asigurarea accesului la tehnologie, in particular la Internet, mai ales acelor persoane care nu dispun de un calculator personal la locul de munca sau acasa.

Planul de Actiune pentru o e-Europa include o actiune precisa: cresterea numarului de Puncte de Acces la Informatiile Publice (PAIP), incurajand un prim pas spre Internet care ar putea fi o trambulina pentru cumpararea de TSI pentru uz personal. Bibliotecile publice reprezinta deja locatiile de PAIP-uri cele mai raspandite si mai des vizitate.

Bibliotecile publice au efectuat deja investitii semnificative in instruire si echipamente pentru a sprijini educatia permanenta.Organizatii precum IFLA si EBLIDA contribuie la modelarea discutiilor profesionale si politice despre interrelatia dintre bibliotecile publice si educatia permanenta.

LINII DIRECTOARE PENTRU PRACTICI DE CALITATE

Bibliotecile publice sunt centre dotate cu importante resurse de instruire si ar trebui sa fie atat asezamantul de instruire local cat si institutia ideala pentru autodidacti. Dezvoltarea serviciilor lor necesita stabilirea si mentinerea unor parteneriate puternice cu alte organizatii.

A aparut in acelasi timp cererea de a realiza si de a avea acces la un pachet cu un continut instructiv de buna calitate, semnificativ si de o varietate mai mare avand relevanta locala pentru a fi utilizat in noile medii de instruire bazate pe TSI. Una din sursele pentru continut importante pe plan local este reprezentata de materialele detinute de biblioteci, muzee si arhive.

Trebuie sa se tina foarte bine cont de diferentele existente in sistemele nationale si in mediile competitive cand se determina gama si tipurile de servicii furnizate de biblioteci, dar aici pot fi incluse:

asigurarea accesului public la Internet;

asigurarea mediilor de instruire si a facilitatilor de studiu bazate pe TSI;

accesul liber si/sau structurat la cursuri care ofera calificari acreditate cum ar fi Licenta Europeana de Actionare Calculatoare (LEAC);

medii de instruire-e, e.g. o combinatie de Internet, telefon, televiziune conventionala si pentru videoconferinte, continut grupat si directionat si servicii bazate pe Web;

birouri de referinte interconectate.

AGENDA VIITOARE

Personalul din unele biblioteci publice nu este inca suficient de calificat pentru a oferi servicii de educatie permanenta: este nevoie de o instruire extensiva, atat in ceea ce priveste tehnologia cat si continutul. Intrucat noile tehnologii se dezvolta intr-un ritm extrem de sustinut, o indrumare prealabila in utilizarea lor va mai fi necesara, iar bibliotecarii vor continua sa joace un rol cheie in predarea de notiuni despre TSI.

DOMENIU

Aceasta linie directoare se ocupa de urmatoarele probleme: agenda bibliotecilor in sprijinul invatamantului post-liceal si superior, alfabetizare digitala , instruirea personalului, acreditare.

PROBLEME LEGATE DE POLITICI

Educatia permanenta se adreseaza nevoilor persoanelor indiferent de varsta, clasa sau gen, de la cei cu nevoi speciale inscrisi la cursuri acreditate si dorind sa obtina avantaje din aceasta instruire formala la cei care nu participa la cursuri, dar doresc sa-si perfectioneze deprinderile sau sa obtina o calificare intr-un moment oarecare al vietii lor din cele mai diverse motive.

Pentru a-si juca rolul rezervat lor intr-o Europa care doreste sa devina regiunea cu economia bazata pe cunoastere cea mai dinamica si mai competitiva din lume, bibliotecile publice trebuie sa fie gata pentru a oferi servicii/activitati noi si inovatoare care dau posibilitate cetatenilor sa abordeze cu succes educatia permanenta, sperand ca vor contribui la cresterea numarului de oameni calificati, competenti si realizati in Europa.

Bibliotecile publice nu sunt intotdeauna acceptate ca parte a procesului de predare si invatare. Nu de putine ori factorii de decizie trebuie convinsi ca bibliotecile publice sunt da fapt factori cheie in acest context.
Organizatii precum IFLA si EBLIDA contribuie la modelarea discutiilor profesionale si politice despre interrelatia dintre bibliotecile publice si educatia permanenta.

IFLA descrie beneficiile educatiei prmanente dupa cum urmeaza:
"Pe parcursul secolului 20 educatia (si cunoasterea) au fost recunoscute ca un drept individual; pentru individ, educatia si instruirea sunt o cale spre dezvoltarea personala si o viata mai bogata. Mai mult, un grad mai ridicat de educatie este o conditie necesara pentru cresterea economica si obtinerea unui loc de munca" IFLA".

Utilizarea de noi instrumente TSI pentru educatia permanenta ofera noi oportunitati dar in acelasi timp mareste riscul excluderii sociale, in special acolo unde competentele si motivatia lipsesc, sau unde oamenii nu sunt obisnuiti sa invete. Sunt necesare noi medii de instruire si de o contopire a metodelor traditionale de predare cu cele electronice pentru a implementa educatia permanenta, atat de flexibila si individualizata. De multe ori, sunt necesare abordari personalizate cum ar fi consilierea.

In unele tari bibliotecile publice au investit mult in instruirea personalului in domeniul Tehnologiei societatii Informationale si in echipamente care sa le permita dezvoltarea unor servicii necesare sprijinirii educatiei permanente. Bibliotecile au nevoie de oportunitatea de a fi incluse in acest proces de redefinire a educatiei pentru a profita din plin de aceste investitii.

e-Europa promoveaza alfabetizarea digitala ca una din deprinderile de baza ale tuturor europenilor, intrucat fiecare cetatean trebuie sa fie echipat cu deprinderile necesare pentru a trai si munci intr-o societate informationala. Bibliotecilor publice le revine un rol cheie de jucat in incercarea de a impiedica impartirea Europei in analfabeti si initiati din punct de vedere digital. Costuri de instruire reduse, accesibilitate la nivel mondial si capacitati tehnologice imbunatatite sunt elementele care fac din instruirea pe cale electronica a cursantilor prin bibliotecile publice un complement viabil si alternativ la instruirea traditionala, in sali de clasa. Bibliotecile publice ofera acces la tehnologie, si in particular la Internet, mai ales acelor persoane care nu au calculatoare personale acasa sau la locul de munca. Efortul bibliotecilor este adeseori dublat de ajutorul si indrumarile bibliotecarilor, care devin tot mai experti in utilizarea TSI.

Alfabetizare digitala

Una din actiunile specifice incluse in Planul de Actiune pentru e-Europa este cresterea numarului de Puncte de Acces la Informatiile Publice (PAIP) - bibliotecile publice reprezinta un exemplu cheie - necesare pentru a intra in contact pe scara larga cu utilizatorii potentiali, PAIP-urile incurajeaza primul pas spre Internet, pas ce ar putea constitui o trambulina pentru cumpararea de TSI-uri personale si sunt considerate deosebit de utile persoanelor care au nevoie de indrumari suplimentare, de exemplu instruirea on-site.

In prezent, in majoritatea statelor membre densitatea PAIP-urilor este sub 1 la 10.000 de locuitori, dar numaru lor este in crestere prin diverse mijloace. Bibliotecile publice reprezinta cea mai raspandita si mai vizitata locatie pentru PIAP-uri. Potentialul pentru aceste puncte de acces este mult mai ridicat.

LINII DIRECTOARE PENTRU PRACTICI DE CALITATE

Bibliotecile publice sunt centre dotate cu importante resurse de educatie putand reprezenta atat asezamantul de instruire pe plan local cat si institutia ideala pentru autodidacti. In acelasi timp, bibliotecile pot reprezenta un punct de atractie pentru comunitate ca intreg prin asigurrea de facilitati pentru instruirea formala si auto-directionata.

Dezvoltarea acestor noi servicii necesita stabilirea si mentinerea unor parteneriate puternice cu autoritatile si organizatiile locale, regionale, nationale sau culturale. Colaborarea nu ar trebui sa implice doar acesti factori de decizie ci si furnizorii de servicii educationale cum ar fi colegiile si universitatile, sectorul de afaceri, asociatiile locale, serviciile de consultanta vocationala, centrele de cercetare etc, vezi e-Instruire: Sa concepem educatia de maine.

Exista in acelasi timp cererea de a realiza si a asigura acces la un pachet cu un continut instructiv divers, de buna calitate, relevant si atractiv, care sa fie utilizat in cadrul noilor medii de educatie bazate pe TSI. O sursa potentiala importanta pentru acest continut sunt materialele detinute de biblioteci, muzee si arhive capabile, de exemplu, sa ofere date unor subiecte care se ocupa de studii, arte si probleme ecologice locale.

Convertirea preceptelor generale intr-un cadru strategic care implica bibliotecile publice inseamna ca trebuie sa se tine bine cont de diferentele existente in sistemele nationale si in mediile competitive cand se determina gama si tipurile de servicii ce urmeaza a fi furnizate de bibliotecile publice.De exemplu.

Marea Britanie a dezvoltat o strategie care defineste rolul bibliotecilor in educatia permanenta care implica programe de finantare pentru continut, instruire si infrastructura pentru a permite livrarea ei.

In Portugalia, bibliotecile publice joaca deja un rol cheie in raport cu instruirea formala si neformala.

Germania are un sistem foarte dezvoltat de institutii de educatie pentru adulti.

Printre domeniile specifice de dezvoltare care trebuie luate in considerare de bibliotecile publice in sprijinul educatiei permanente sunt serviciile noi, on-line prin website-uri sau prin alte retele digitale, ce pot fi asigurate la sediu. Acestea pot fi dezvoltate chiar de biblioteci in parteneriat cu alte biblioteci si organizatii culturale sau educationale

Agenda minima cu astfel de servicii ar consta din:

asigurarea accesului public la Internet;

adaptarea orarului de functionare la nevoile cursantilor;

existenta unor facilitati de studiu bazat pe TSI si a mediilor de instruire;

resurse (tehnologii, colectii orientate pe subiecte);

stabilirea unor centre de instruire: asumarea unui rol major ca institutii de instruire acreditate de institutii oficiale, oferind acces liber si/sau structurat la cursuri care acorda calificari acreditate;

existenta unor medii de e-instruire prin punerea la dispozitie a unei combinatii de Internet, telefon, televiziune conventionala si pentru videoconferinte, continut grupat si directionat si servicii bazate pe web;

Birouri Virtuale de Referinte: pot fi create pentru raspunde la intrebari legate de referinte trimise prin posta sau prin modalitati pre-definite, si se pot specializa pe diferite subiecte intr-un mediu distribuit.

Bibliotecile publice trebuie sa garanteze ca isi proiecteaza serviciile si resursele pentru a crea conditii efective activitatilor legate de educatia permanenta. Acest lucru implica:

medii creative si pline de solicitudine, propice invatatului si educatiei;

locuri de studiu adecvate; adequate learning workplaces;

personal fara idei preconcepute si plin de solicitudine;

puncte de acces pentru o participare activa in "activitati-e" de toate tipurile;

instruire si indrumare in utilizarea TSI;

evaluarea si organizarea informatiilor;

acces liber la media de informatii si la resursele de instruire, atat fizic cat si virtual.

Bibliotecarii trebuie sa devina mai proactivi in adaptarea si promovarea serviciilor lor in raport cu strategiile educatiei permanente existente si sa efectueze studii extinse de piata pentru a intelege mai bine nevoile utilizatorilor. Trebuie fixati indicatori care sa verifice eficacitatea bibliotecilor publice in acest rol.

Acreditare

Posibilitatea de a obtine certificate de absolvire a unor cursuri prin biblioteci publice sau prin alte centre de instruire permite o comparatie intre procedurile de invatare formale si informale si amplifica transparenta realizarilor si flexibilitatea diferitelor modalitati de studiu. Certificatele reprezinta evident un stimulent pentru instruire si o dovada a cunostintelor necesare unui loc de munca. Acest lucru este valabil mai ales daca certificatul este recunoscut pe scara larga asa cum este cazul Licentei Europene de Actionare Calculatoare (ECDL).

Instruirea personalului si evolutia rolului jucat de bibliotecar

In prezent bibliotecarii trebuie sa combine noile tehnologii cu activitatea administrativa si cea de management intrucat manipuleaza o varietate larga de resurse: documente si aparatura electronica sau plasarea utilizatorului in centrul serviciilor oferite si asigurarea asistentei la cerere. O parte dintre bibliotecari nu sunt inca suficient de calificati pentru a oferi servicii de educatie permanenta: este nevoie de o instruire extensiva in ceea ce priveste tehnologia si continut.

Gestionarea resurselor digitale si a resurselor necesita noi competente, incluzand:

cunoasterea sistemului global de comunicatii; capacitatea de a utiliza TSI;

capacitatea de a intelege nevoile utilizatorilor si de ale transforma in strategii pentru descoperirea de resurse.

Politicile de recrutare si instruire care permit bibliotecilor publice sa ofere deprinderile corespunzatoare (TSI, pedagogice) devin vitale. Instruirea trebuie sa fie:

accesibila pentru intreg personalul care are nevoie de ea;

suficient de flexibila pentru a raspunde nevoilor de instruire mereu altele flexible;

conceputa si materializata in conformitate cu standarde de calitate definite;

croita si selectata pentru nevoile specializate ale personalului.

AGENDA VIITOARE

Va veni un timp cand vasta majoritate a europenilor ar putea fi educati din punct de vedere digital iar initiativele si cursurile de alfabetizare digitala nu vor mai fi necesare. Si totusi, lumea va depinde tot mai mult de informatie, instruire flexibila si impartasirea cunostintelor umane. In aceste circumstante, bibliotecarii vor fi nevoiti atat sa-si adapteze rolul pentru a deveni " stapani ai informatiilor" cat si sa-l dezvolte prin filtrarea si localizarea informatiilor.

Totusi, intrucat noile tehnologiise dezvolta intr-un ritm si mai rapid, este extrem de posibil ca si pe viitor oamenii sa aiba nevoie de indrumari initiale in utilizarea lor iar bibliotecarii sa joace si in continuare un rol cheie in livrarea de informatii si cunostinte, acordand o atentie speciala persoanelor dezavantajate social sau cultural.

LEGATURI

Europa
Educatia la distanta in zonele rurale (EDZR)
Acest proiect coordonat de Kalmar Läns Bibliotek finantat prin programul Comunitatii Europene Telematica pentru Biblioteci isi propune sa incurajeze bibliotecile publice in incercarea de a juca un rol tot mai important in transferul de informatii, cunostiinte si educatie catre utilizatorii lipsiti de posibilitatea de a frecventa cursuri normale de instruire
http://deral.infc.ulst.ac.uk/

RETELELE ISTAR
Finantate de directoratul pentru probleme sociale al ce prin programul initiative regionale pentru o societate informationala (risi2) din 1997. Proiectul pilot, bazat pe bibliotecile publice, a fost initiat pentru a promova constientizarea si a asigura instruirea si accesul la tehnologia informatiilor si comunicatiilor si la internet pentru publicul din regiuni ale europei cu acces insuficient la piete si retele ( in Grecia, Irlanda de Nord si Turingia din Germania). Proiectul s-a incheiat in 2000.
http://www.istar.org/

Centre de Instruire ale Institutului pentru o Societate Deschisa
Infiintate pentru educatia continua a bibliotecarilor in cadrul unui program implementat in 18 tari din Europa Centrala si de Est si din fosta Uniune Sovietica. Alfabetizarea digitala este inclusa in cursurile oferite de aceste centre.
http://www.osi.hu/

Belgia
Universitatea din Antwerp
Website-uri realizate ca rezultat al unei instruiri interactive bazate pe web: Proiectul Modele si Aplicatii. Scopul este de a scrie cursuri intr-un format corespunzator pentru WWW. Un exemplu de instruire interactiva bazata pe web croita pentru studentii in Stiinta Informaticii Information Science
http://ibw-wilma.uia.ac.be/ODI/ - curs cu o introducere generala in Stiinta Informatiilor Documentare Documentary Information Science
http://ibw-wilma.uia.ac.be/HRM/ - curs despre Gestionarea Resurselor Umane in biblioteci si informatii and information

Bulgaria
Website al Centrului de Instruire Bulgar pentru educatia permanenta a bibliotecarilor.
http://www.nl.otel.net/uliso/Cntr-for%20cont.ed.htm

Republica Ceha
Educatie post- scolara pentru bibliotecari
Programul doreste sa ofere utilizatorilor servicii de informatii si ajutor la manipularea TSI in intreaga Republica Ceha prin instruirea bibliotecarilor, inclusiv pe cei din micile biblioteci, care vor dobandi noi deprinderi si competente conforme cu standardele LEAC.
http://www.nkp.cz/o_knihovnach/konsorcia/VISK/VISKindex.htm

Serviciile de informare publica din biblioteci
Parte a unui pachet de programe mai larg a carui scop este alfabetizarea cibernetica a tuturor bibliotecarilor din Republica Ceha.
http://www.nkp.cz/o_knihovnach/konsorcia/VISK/VISK2.htm

Danemarca
Scoala Regala de Biblioteconomie si Stiinta Informatiei
Ofera cursuri de instruire, programe de educatie la distanta si conditii de masterat pentru bibliotecarii interesati.
http://www.db.dk/home_uk.htm

VUCiBIB - Centre de educatie pentru adulti in bibliotecile publice
Centrele tintesc sa ridice nivelul educational in regiunea Vesthimmerland din nordul tinutului Jutland .
http://www.hf-vuc.dk/vuc-bib/english/english.htm

Finlanda
FinELib - Biblioteca Nationala Electronica (Biblioteca Nationala a Finlandei si biblioteca Universitara din Helsinki )
Website oferind organizatiilor membre, inclusiv bibliotecilor publice, resurse centralizate pentru a sprijini procesul de predare-invatare si cercetarea. Un exemplu de parteneriat excelent intre o Biblioteca Nationala si o Biblioteca Educationala avand ca scop centralizarea achizitiilor si negocierea drepturilor utilizatorului de a folosi resursele mai sus mentionate.
http://www.lib.helsinki.fi/finelib/

Franta
PAGSI
In ianuarie 1998, Franta a adoptat un plan general de introducere a Societatii Informationale denumit Programme d' Action Gouvernemental pour la Societe de l' Information (PAGSI). Bibliotecile au fost implicate in digitalizarea mostenirii culturale si asigurarea accesului la noile tennologii de informatii.
http://www.internet.gouv.fr

Germany
Bibweb
Initiativa nationala germana "Bibweb - Instruire pe Internet pentru Bibliotecile Publice" a creat un instrument de instruire la distanta pe Internet pentru ca personalul de biblioteca sa acumuleze si sa-si perfectioneze competentele pe Internet
http://www.bibweb.de/

Lernende Regionen (Regiuni studioase)
Prin acest proiect finantat din fonduri federale se va crea o retea de institutii destinate educatiei permanente. Bibliotecile publice participa in acest proiect ca puncte de acces la educatia permanenta.
http://www.bmbf.de/210_3268.html

Medienkompetenzzentren in Bibliotheken (Centre Media de competenta in biblioteci)
Proiect federal (2000)) pentru a instala acces pe Internet access in aproximativ 1200 de biblioteci publice, mai ales in cele mai mici.
www.bdbibl.de/dbv/medienzentren/medienkomprechts.html

Biblioteca publica din Stuttgart
Biblioteca publica din Stuttgart lucreaza impreuna cu Institutul German pentru Educatia Adultilor (DIE) la stabilirea unui concept de cooperare intre bibliotecile publice si alte institutii obstesti.
http://www.die-frankfurt.de/efil/index.htm

O perspectiva foarte buna asupra acestei probleme este oferita de website-ul bibliotecii publice din Stuttgart:
http://www.stuttgart.de/stadtbuecherei/druck/opencontent

Irlanda
Deprinderi egale
Proiect care intentioneaza sa familiarizeze cat mai multi oameni cu calculatorul si Internet-ul prin crearea unor retele de puncte de acces locale si cu ajutorul grupurilor de sprijin si al organizatiilor de instruire.
http://www.equalskills.com/

Irlanda a infiintat un serviciu de indrumare pentru adulti focalizat pe zonele urbane si rurale. Aceasta initiativa va explora posibilitatile de a dezvolta un website national de oportunitati educationale, care poate fi actualizat si accesat local. Serviciul va asigura linii telefonice fierbinti si puncte de informatii TSI in biblioteci.

Italia
CREMISI
Proiectul, care tintea crearea unei retele de spatii multimedia in 12 Biblioteci Nationale, a fost focalizat pe organizarea de cursuri de instruire pentru bibliotecari, muncitori si cetateni. El s-a incheiat in 2000. Extensie a proiectului CREMISI, proiectul ABSIDE a fost recent aprobat in cadrul programului EQUAL. ABSIDE doreste sa testeze modul in care noile modele bazate pe serviciile de instruire oferite de biblioteci, pe educatia integratoare si pe masurile adiacente, pot sprijini activitati care au ca tinta problemele legate de discriminare si excludere. Proiectul vizeaza atat bibliotecarii cat si utilizatorii finali.
http://www.cremisi.org/

Consiliul Municipal din Roma
Organizeaza cursuri de instruire TSI pentru bibliotecari.
http://217.59.60.53/asp/MAHome.asp?Opr=Cus

Lituania
Biblioteca Municipala din Klaipeda
A pus la punct un program sistematic de alfabetizare digitala.
http://www.biblioteka.lt/

Biblioteca Publica din Plunge
Este inclusa in diverse proiecte de instruire formala si neformala, in cooperare cu autoritatile locale, organizatiile de educatie pentru adulti, scoli, ONG-uri etc.
http://www.kf.vu.lt/~btmc/zitos/index.html

Biblioteca Publica din Utena
Ofera utilizatorilor atat calculatoare si conectare la Internet, baze de date si resurse electronice in biblioteca si in cele 11 filiale prin biblioteca cat si cursuri de alfabetizare digitala pentru copiii de scoala si adulti. Una din primele biblioteci lituaniene care a devenit centru de informare comunitara.
http://www.uvb.lt

Biblioteca Publica din Zarasai
Organizeaza cursuri gratuite de limbi straine ca serviciu pentru comunitate.
http://www.is.lt/zarasbiblio

Olanda
NBLC
Kennisnet este un proiect lansat de Ministerul Educatiei pentru crearea unui Internet digital destinat institutiilor educationale si bibliotecilor; la proiect participa 20 de biblioteci.
http://ob.kennisnet.nl

NBLC - Asociatia Olandeza a Bibliotecilor Publice a infiintat cativa piloti de instruire pe web continand cursuri de alfabetizare digitala pentru bibliotecari si cetateni. has set up some pilots on web-learning related to digital literacy courses for librarians and citizens.
http://www.nblc.nl/

Biblioteca Publica din Venlo
Dispune de un website care furnizeaza un instrument de lucru digital avand rolul de a ajuta elevii la abordarea si dezvoltarea noilor subiecte cerute de clasele de literatura. Exemplu de rolul jucat de bibliotecile publice ca si consultanti si promotori ai instrumentelor digitale.
http://www.leesdossier.nl/

Norvegia
Biblioteca Regionala dinHordaland
The project NELL (Network for Lifelong Learning - Retea pentru educatia permanenta) confirma ca bibliotecile publice reprezinta un punct central pentru educatia permanenta. Telurile sale au fost de a permite adultilor sa urmeze cursuri post-scolare la diferite nivele si in diverse domenii cat mai aproape de casa si de a crea retele regionale.Utilizatorii au fost atat persoane individuale cat si intreprinderi.
http://www.hordaland.folkebibl.no/NELL

Biblioteca Regionala dinHordaland. Colegiul Bergen
Proiect al Consiliului Nordic de Ministri. Crearea unor ateliere de lucru pedagogice destinate studiului individual si instruirii suplimentare a paricipantilor (in primul rand bibliotecari) pentru a ghida persoanele adulte in planificarea studiilor sau activitatea de studiu propriu-zisa. Participantii primesc diplom4e de absolvire. Development of pedagogic workshops for self-study and additionally training the participants (mainly librarians) to guide adults in their actual study situation or planning. The participants obtain credits.
http://www.hordaland.folkebibl.no/verkstad/index.htm

Biblioteca Publica din Sandnes
Proiect demarat recent - un centru de informare in biblioteca avand un serviciu special care ajuta utilizatorii sa-si defineasca calificarile. http://www.sandnes.kommune.no/bibliotek/index.html

Biblioteca Publica din Trondheim
Ofera cursuri despre cum trebuie utilizate noile tehnologii.
http://www.tfb.no

Polonia
Biblioteca Publica Regionala din Olsztyn
Sedinte de instruire in domeniul calculatoarelor organizate in afara orasului - un proiect local pentru regiunea Warmia i Mazury area sprijinit de OSI, Budapesta. La sedinte au participat utilizatori de biblioteca, bibliotecari, profesori si reprezentanti ai autoritatilor locale.
http://www.osi.hu/

Romania
Consiluil Britanic
Web site continand cursuri despre TSI destinate bibliotecarilor.
http://www.britcoun.org/romania/infoexch/romcurs.htm

Slovenia
Oton Zupancic Public Library
In contextul educatiei permanente, biblioteca ofera centre de lectura si instruire, un centru de instruire independenta, altul de dezbateri si un serviciu de informatii despre locurile de munca disponibile. offers a reading exchange centre, learning exchange, centre for independent learning, employment information service and debate centre.
http://www.lj-oz.sik.si

Suedia
Biblioteca din Helsingborg
Furnizorii de informatii - informatii si educatie oferite micilor intreprinderi prin biblioteca. http://biblioteket.helsingborg.se/index.asp

Marea Britanie

Asociatia Bibliotecilor
Bibliotecile si Educatia Permanenta - o strategie pentru 2002-2004 focalizata pe nevoile cursantului, deprinderile personalului de biblioteca si probleme legate de parteneriat si acces.
http://www.la-hq.org.uk/directory/prof_issues/lls.html

Netskills
Netskills organizeaza cursuri pentru personalul de biblioteca (si nu numai) despre informatia interconectata la orice nivel, de la notiunile de baza despre web la cursuri mai avansate cum ar fi scrierea in HTML
http://www.netskills.ac.uk/

Grupul de Educatie Permanenta din Norfolk
Crearea unui grup corporativ intre biblioteci, muzee, educatia pentru adulti, noi servicii si municipalitate avand ca scop identificarea zonelor prioritare pentru dezvoltarea educatiei permanente.
http://www.lic.gov.uk/publications/policyreports/empower

Scotia
Pana in 2002 toate scolile si bibliotecile vor fi conectate si toti profesorii si elevii vor avea o adresa de e-mail. De asemenea s-a planificat asigurarea accesului pe Internet pentru toate sectoarele educatiei permanente.

Proiectul Cyber din South Ayrshire
Are ca scop egalizarea accesului la TI pentru toti reprezentantii publicului.
http://www.south-ayrshire.gov.uk/libraries/cybercentre

Sunderland
A infiintat sase Colturi ale Satului Electronic si Centre de Instruire care ofera diverse servicii TI gratuite, incluzand accesul pe Internet, procesarea de texte si accesul la facilitatile de instruire de pe Internet.
http://www.sunderland.gov.uk/public/editable/themes/lifelong-learning/electronic-village-halls1.asp

Ufi - Universitatea Industriilor
O retea de aproximativ 700 de centre de instruire in Anglia care doreste sa imbunatateasca accesul la TSI si la instruirea bazata pe TSI a adultilor din comunitatile dezavantajate. In 2002 toate bibliotecile vor fi conectate la o retea nationala destinata educatiei permanente.
http://www.learndirect.co.uk/

Pagina principala
Pagina 1 | Pagina 2 | Pagina 3 | Pagina 4 | Pagina 5 | Pagina 6 | Pagina 7
| Pagina 8


Vizualizare optima cu IE 4.0 sau mai nou.