Pagina principala
Pagina 1 | Pagina
2 | Pagina 3 | Pagina 4
| Pagina 5 | Pagina 6 | Pagina
7 | Pagina 8
SERVICII DE BIBLIOTECI
PUBLICE IN SPRIJINUL EDUCATIEI DIN VIATA ADULTA
SUMAR
DOMENIU
Aceasta linie directoare
se ocupa de serviciile si activitatile bazate pe TSI efectuate
de bibliotecile publice venite in sprijinul educatiei pentru
adulti incluzand invatamantul post-liceal si superior, alfabetizarea
digitala si invatamantul la distanta.
PROBLEME LEGATE
DE POLITICI
Pentru a juca un rol
intr-o e-Europa bibliotecile publice trebuie sa ofere servicii
si activitati noi si inovatoare care sa permita cetatenilor
sa abordeze educatia permanenta, contribuind la cresterea
numarului de persoane calificate si realizate indiferent de
varsta, clasa sau gen. Incluzand aici pe cei inscrisi la cursuri
autorizate sau pe cei ce doresc pur si simplu sa-si largeasca
cunostintele intr-un moment oarecare al vietii lor, indiferent
de motiv.
Utilizarea noilor instrumente
TSI pentru educatia permanenta furnizeaza noi oportunitati
dar, in acelasi timp, mareste riscul excluderii sociale si
al diviziunii digitale. Bibliotecilor publice le revine un
rol cheie de jucat in incercarea de a impiedica impartirea
Europei in initiati si analfabeti din punct de vedere digital
prin asigurarea accesului la tehnologie, in particular la
Internet, mai ales acelor persoane care nu dispun de un calculator
personal la locul de munca sau acasa.
Planul de Actiune pentru
o e-Europa include o actiune precisa: cresterea numarului
de Puncte de Acces la Informatiile Publice (PAIP), incurajand
un prim pas spre Internet care ar putea fi o trambulina pentru
cumpararea de TSI pentru uz personal. Bibliotecile publice
reprezinta deja locatiile de PAIP-uri cele mai raspandite
si mai des vizitate.
Bibliotecile publice
au efectuat deja investitii semnificative in instruire si
echipamente pentru a sprijini educatia permanenta.Organizatii
precum IFLA si EBLIDA contribuie la modelarea discutiilor
profesionale si politice despre interrelatia dintre bibliotecile
publice si educatia permanenta.
LINII DIRECTOARE
PENTRU PRACTICI DE CALITATE
Bibliotecile publice
sunt centre dotate cu importante resurse de instruire si ar
trebui sa fie atat asezamantul de instruire local cat si institutia
ideala pentru autodidacti. Dezvoltarea serviciilor lor necesita
stabilirea si mentinerea unor parteneriate puternice cu alte
organizatii.
A aparut in acelasi timp
cererea de a realiza si de a avea acces la un pachet cu un
continut instructiv de buna calitate, semnificativ si de o
varietate mai mare avand relevanta locala pentru a fi utilizat
in noile medii de instruire bazate pe TSI. Una din sursele
pentru continut importante pe plan local este reprezentata
de materialele detinute de biblioteci, muzee si arhive.
Trebuie sa se tina foarte
bine cont de diferentele existente in sistemele nationale
si in mediile competitive cand se determina gama si tipurile
de servicii furnizate de biblioteci, dar aici pot fi incluse:
asigurarea accesului public la Internet;
asigurarea mediilor de instruire si a facilitatilor de studiu
bazate pe TSI;
accesul liber si/sau structurat la cursuri care ofera calificari
acreditate cum ar fi Licenta Europeana de Actionare Calculatoare
(LEAC);
medii de instruire-e, e.g. o combinatie de Internet, telefon,
televiziune conventionala si pentru videoconferinte, continut
grupat si directionat si servicii bazate pe Web;
birouri de referinte interconectate.
AGENDA VIITOARE
Personalul din unele
biblioteci publice nu este inca suficient de calificat pentru
a oferi servicii de educatie permanenta: este nevoie de o
instruire extensiva, atat in ceea ce priveste tehnologia cat
si continutul. Intrucat noile tehnologii se dezvolta intr-un
ritm extrem de sustinut, o indrumare prealabila in utilizarea
lor va mai fi necesara, iar bibliotecarii vor continua sa
joace un rol cheie in predarea de notiuni despre TSI.
DOMENIU
Aceasta linie directoare
se ocupa de urmatoarele probleme: agenda
bibliotecilor in sprijinul invatamantului post-liceal si superior,
alfabetizare digitala
, instruirea personalului,
acreditare.
PROBLEME LEGATE
DE POLITICI
Educatia permanenta se
adreseaza nevoilor persoanelor indiferent de varsta, clasa
sau gen, de la cei cu nevoi speciale inscrisi la cursuri acreditate
si dorind sa obtina avantaje din aceasta instruire formala
la cei care nu participa la cursuri, dar doresc sa-si perfectioneze
deprinderile sau sa obtina o calificare intr-un moment oarecare
al vietii lor din cele mai diverse motive.
Pentru a-si juca rolul
rezervat lor intr-o Europa care doreste sa devina regiunea
cu economia bazata pe cunoastere cea mai dinamica si mai competitiva
din lume, bibliotecile publice trebuie sa fie gata pentru
a oferi servicii/activitati noi si inovatoare care dau posibilitate
cetatenilor sa abordeze cu succes educatia permanenta, sperand
ca vor contribui la cresterea numarului de oameni calificati,
competenti si realizati in Europa.
Bibliotecile publice
nu sunt intotdeauna acceptate ca parte a procesului de predare
si invatare. Nu de putine ori factorii de decizie trebuie
convinsi ca bibliotecile publice sunt da fapt factori cheie
in acest context.
Organizatii precum IFLA
si EBLIDA
contribuie la modelarea discutiilor profesionale si politice
despre interrelatia dintre bibliotecile publice si educatia
permanenta.
IFLA descrie beneficiile
educatiei prmanente dupa cum urmeaza:
"Pe parcursul secolului 20 educatia (si cunoasterea)
au fost recunoscute ca un drept individual; pentru individ,
educatia si instruirea sunt o cale spre dezvoltarea personala
si o viata mai bogata. Mai mult, un grad mai ridicat de educatie
este o conditie necesara pentru cresterea economica si obtinerea
unui loc de munca" IFLA".
Utilizarea de noi instrumente
TSI pentru educatia permanenta ofera noi oportunitati dar
in acelasi timp mareste riscul excluderii sociale, in special
acolo unde competentele si motivatia lipsesc, sau unde oamenii
nu sunt obisnuiti sa invete. Sunt necesare noi medii de instruire
si de o contopire a metodelor traditionale de predare cu cele
electronice pentru a implementa educatia permanenta, atat
de flexibila si individualizata. De multe ori, sunt necesare
abordari personalizate cum ar fi consilierea.
In unele tari bibliotecile
publice au investit mult in instruirea personalului in domeniul
Tehnologiei societatii Informationale si in echipamente care
sa le permita dezvoltarea unor servicii necesare sprijinirii
educatiei permanente. Bibliotecile au nevoie de oportunitatea
de a fi incluse in acest proces de redefinire a educatiei
pentru a profita din plin de aceste investitii.
e-Europa promoveaza alfabetizarea
digitala ca una din deprinderile de baza ale tuturor europenilor,
intrucat fiecare cetatean trebuie sa fie echipat cu deprinderile
necesare pentru a trai si munci intr-o societate informationala.
Bibliotecilor publice le revine un rol cheie de jucat in incercarea
de a impiedica impartirea Europei in analfabeti si initiati
din punct de vedere digital. Costuri de instruire reduse,
accesibilitate la nivel mondial si capacitati tehnologice
imbunatatite sunt elementele care fac din instruirea pe cale
electronica a cursantilor prin bibliotecile publice un complement
viabil si alternativ la instruirea traditionala, in sali de
clasa. Bibliotecile publice ofera acces la tehnologie, si
in particular la Internet, mai ales acelor persoane care nu
au calculatoare personale acasa sau la locul de munca. Efortul
bibliotecilor este adeseori dublat de ajutorul si indrumarile
bibliotecarilor, care devin tot mai experti in utilizarea
TSI.
Alfabetizare digitala
Una din actiunile specifice
incluse in Planul
de Actiune pentru e-Europa este cresterea numarului de
Puncte de Acces la Informatiile Publice (PAIP) - bibliotecile
publice reprezinta un exemplu cheie - necesare pentru a intra
in contact pe scara larga cu utilizatorii potentiali, PAIP-urile
incurajeaza primul pas spre Internet, pas ce ar putea constitui
o trambulina pentru cumpararea de TSI-uri personale si sunt
considerate deosebit de utile persoanelor care au nevoie de
indrumari suplimentare, de exemplu instruirea on-site.
In prezent, in majoritatea
statelor membre densitatea PAIP-urilor este sub 1 la 10.000
de locuitori, dar numaru lor este in crestere prin diverse
mijloace. Bibliotecile publice reprezinta cea mai raspandita
si mai vizitata locatie pentru PIAP-uri. Potentialul pentru
aceste puncte de acces este mult mai ridicat.
LINII DIRECTOARE
PENTRU PRACTICI DE CALITATE
Bibliotecile publice
sunt centre dotate cu importante resurse de educatie putand
reprezenta atat asezamantul de instruire pe plan local cat
si institutia ideala pentru autodidacti. In acelasi timp,
bibliotecile pot reprezenta un punct de atractie pentru comunitate
ca intreg prin asigurrea de facilitati pentru instruirea formala
si auto-directionata.
Dezvoltarea acestor
noi servicii necesita stabilirea si mentinerea unor parteneriate
puternice cu autoritatile si organizatiile locale, regionale,
nationale sau culturale. Colaborarea nu ar trebui sa implice
doar acesti factori de decizie ci si furnizorii de servicii
educationale cum ar fi colegiile si universitatile, sectorul
de afaceri, asociatiile locale, serviciile de consultanta
vocationala, centrele de cercetare etc, vezi e-Instruire:
Sa
concepem educatia de maine.
Exista in acelasi timp
cererea de a realiza si a asigura acces la un pachet cu un
continut instructiv divers, de buna calitate, relevant si
atractiv, care sa fie utilizat in cadrul noilor medii de educatie
bazate pe TSI. O sursa potentiala importanta pentru acest
continut sunt materialele detinute de biblioteci, muzee si
arhive capabile, de exemplu, sa ofere date unor subiecte care
se ocupa de studii, arte si probleme ecologice locale.
Convertirea preceptelor
generale intr-un cadru strategic care implica bibliotecile
publice inseamna ca trebuie sa se tine bine cont de diferentele
existente in sistemele nationale si in mediile competitive
cand se determina gama si tipurile de servicii ce urmeaza
a fi furnizate de bibliotecile publice.De exemplu.
Marea Britanie a dezvoltat o strategie
care defineste rolul bibliotecilor in educatia permanenta
care implica programe de finantare pentru continut, instruire
si infrastructura pentru a permite livrarea ei.
In Portugalia, bibliotecile publice joaca deja un rol cheie
in raport cu instruirea formala si neformala.
Germania are un sistem foarte dezvoltat de institutii de educatie
pentru adulti.
Printre domeniile specifice
de dezvoltare care trebuie luate in considerare de bibliotecile
publice in sprijinul educatiei permanente sunt serviciile
noi, on-line prin website-uri sau prin alte retele digitale,
ce pot fi asigurate la sediu. Acestea pot fi dezvoltate chiar
de biblioteci in parteneriat cu alte biblioteci si organizatii
culturale sau educationale
Agenda minima cu
astfel de servicii ar consta din:
asigurarea accesului public la Internet;
adaptarea orarului de functionare la nevoile cursantilor;
existenta unor facilitati de studiu bazat pe TSI si a mediilor
de instruire;
resurse (tehnologii, colectii orientate pe subiecte);
stabilirea unor centre de instruire: asumarea unui rol major
ca institutii de instruire acreditate de institutii oficiale,
oferind acces liber si/sau structurat la cursuri care acorda
calificari acreditate;
existenta unor medii de e-instruire prin punerea la dispozitie
a unei combinatii de Internet, telefon, televiziune conventionala
si pentru videoconferinte,
continut grupat si directionat si servicii bazate pe web;
Birouri Virtuale de Referinte: pot fi create pentru raspunde
la intrebari legate de referinte trimise prin posta sau prin
modalitati pre-definite, si se pot specializa pe diferite
subiecte intr-un mediu distribuit.
Bibliotecile publice
trebuie sa garanteze ca isi proiecteaza serviciile si resursele
pentru a crea conditii efective activitatilor legate de educatia
permanenta. Acest lucru implica:
medii creative si pline de solicitudine, propice invatatului
si educatiei;
locuri de studiu adecvate; adequate learning workplaces;
personal fara idei preconcepute si plin de solicitudine;
puncte de acces pentru o participare activa in "activitati-e"
de toate tipurile;
instruire si indrumare in utilizarea TSI;
evaluarea si organizarea informatiilor;
acces liber la media de informatii si la resursele de instruire,
atat fizic cat si virtual.
Bibliotecarii trebuie
sa devina mai proactivi in adaptarea si promovarea serviciilor
lor in raport cu strategiile educatiei permanente existente
si sa efectueze studii extinse de piata pentru a intelege
mai bine nevoile utilizatorilor. Trebuie fixati indicatori
care sa verifice eficacitatea bibliotecilor publice in acest
rol.
Acreditare
Posibilitatea de a obtine
certificate de absolvire a unor cursuri prin biblioteci publice
sau prin alte centre de instruire permite o comparatie intre
procedurile de invatare formale si informale si amplifica
transparenta realizarilor si flexibilitatea diferitelor modalitati
de studiu. Certificatele reprezinta evident un stimulent pentru
instruire si o dovada a cunostintelor necesare unui loc de
munca. Acest lucru este valabil mai ales daca certificatul
este recunoscut pe scara larga asa cum este cazul Licentei
Europene de Actionare Calculatoare (ECDL).
Instruirea personalului
si evolutia rolului jucat de bibliotecar
In prezent bibliotecarii
trebuie sa combine noile tehnologii cu activitatea administrativa
si cea de management intrucat manipuleaza o varietate larga
de resurse: documente si aparatura electronica sau plasarea
utilizatorului in centrul serviciilor oferite si asigurarea
asistentei la cerere. O parte dintre bibliotecari nu sunt
inca suficient de calificati pentru a oferi servicii de educatie
permanenta: este nevoie de o instruire extensiva in ceea ce
priveste tehnologia si continut.
Gestionarea resurselor
digitale si a resurselor necesita noi competente, incluzand:
cunoasterea sistemului global de comunicatii; capacitatea
de a utiliza TSI;
capacitatea de a intelege nevoile utilizatorilor si de ale
transforma in strategii pentru descoperirea de resurse.
Politicile de recrutare
si instruire care permit bibliotecilor publice sa ofere deprinderile
corespunzatoare (TSI, pedagogice) devin vitale. Instruirea
trebuie sa fie:
accesibila pentru intreg personalul care are nevoie de ea;
suficient de flexibila pentru a raspunde nevoilor de instruire
mereu altele flexible;
conceputa si materializata in conformitate cu standarde de
calitate definite;
croita si selectata pentru nevoile specializate ale personalului.
AGENDA VIITOARE
Va veni un timp cand
vasta majoritate a europenilor ar putea fi educati din punct
de vedere digital iar initiativele si cursurile de alfabetizare
digitala nu vor mai fi necesare. Si totusi, lumea va depinde
tot mai mult de informatie, instruire flexibila si impartasirea
cunostintelor umane. In aceste circumstante, bibliotecarii
vor fi nevoiti atat sa-si adapteze rolul pentru a deveni "
stapani ai informatiilor" cat si sa-l dezvolte prin filtrarea
si localizarea informatiilor.
Totusi, intrucat noile
tehnologiise dezvolta intr-un ritm si mai rapid, este extrem
de posibil ca si pe viitor oamenii sa aiba nevoie de indrumari
initiale in utilizarea lor iar bibliotecarii sa joace si in
continuare un rol cheie in livrarea de informatii si cunostinte,
acordand o atentie speciala persoanelor dezavantajate social
sau cultural.
LEGATURI
Europa
Educatia la distanta in zonele rurale (EDZR)
Acest proiect coordonat de Kalmar Läns Bibliotek finantat
prin programul Comunitatii Europene Telematica pentru Biblioteci
isi propune sa incurajeze bibliotecile publice in incercarea
de a juca un rol tot mai important in transferul de informatii,
cunostiinte si educatie catre utilizatorii lipsiti de posibilitatea
de a frecventa cursuri normale de instruire
http://deral.infc.ulst.ac.uk/
RETELELE ISTAR
Finantate de directoratul pentru probleme sociale al ce prin
programul initiative regionale pentru o societate informationala
(risi2) din 1997. Proiectul pilot, bazat pe bibliotecile publice,
a fost initiat pentru a promova constientizarea si a asigura
instruirea si accesul la tehnologia informatiilor si comunicatiilor
si la internet pentru publicul din regiuni ale europei cu
acces insuficient la piete si retele ( in Grecia, Irlanda
de Nord si Turingia din Germania). Proiectul s-a incheiat
in 2000.
http://www.istar.org/
Centre de Instruire ale
Institutului pentru o Societate Deschisa
Infiintate pentru educatia continua a bibliotecarilor in cadrul
unui program implementat in 18 tari din Europa Centrala si
de Est si din fosta Uniune Sovietica. Alfabetizarea digitala
este inclusa in cursurile oferite de aceste centre.
http://www.osi.hu/
Belgia
Universitatea din Antwerp
Website-uri realizate ca rezultat al unei instruiri interactive
bazate pe web: Proiectul Modele si Aplicatii. Scopul este
de a scrie cursuri intr-un format corespunzator pentru WWW.
Un exemplu de instruire interactiva bazata pe web croita pentru
studentii in Stiinta Informaticii Information Science
http://ibw-wilma.uia.ac.be/ODI/
- curs cu o introducere generala in Stiinta Informatiilor
Documentare Documentary Information Science
http://ibw-wilma.uia.ac.be/HRM/
- curs despre Gestionarea Resurselor Umane in biblioteci si
informatii and information
Bulgaria
Website al Centrului de Instruire Bulgar pentru educatia permanenta
a bibliotecarilor.
http://www.nl.otel.net/uliso/Cntr-for%20cont.ed.htm
Republica Ceha
Educatie post- scolara pentru bibliotecari
Programul doreste sa ofere utilizatorilor servicii de informatii
si ajutor la manipularea TSI in intreaga Republica Ceha prin
instruirea bibliotecarilor, inclusiv pe cei din micile biblioteci,
care vor dobandi noi deprinderi si competente conforme cu
standardele LEAC.
http://www.nkp.cz/o_knihovnach/konsorcia/VISK/VISKindex.htm
Serviciile de informare
publica din biblioteci
Parte a unui pachet de programe mai larg a carui scop este
alfabetizarea cibernetica a tuturor bibliotecarilor din Republica
Ceha.
http://www.nkp.cz/o_knihovnach/konsorcia/VISK/VISK2.htm
Danemarca
Scoala Regala de Biblioteconomie si Stiinta Informatiei
Ofera cursuri de instruire, programe de educatie la distanta
si conditii de masterat pentru bibliotecarii interesati.
http://www.db.dk/home_uk.htm
VUCiBIB - Centre de educatie
pentru adulti in bibliotecile publice
Centrele tintesc sa ridice nivelul educational in regiunea
Vesthimmerland din nordul tinutului Jutland .
http://www.hf-vuc.dk/vuc-bib/english/english.htm
Finlanda
FinELib - Biblioteca Nationala Electronica (Biblioteca
Nationala a Finlandei si biblioteca Universitara din Helsinki
)
Website oferind organizatiilor membre, inclusiv bibliotecilor
publice, resurse centralizate pentru a sprijini procesul de
predare-invatare si cercetarea. Un exemplu de parteneriat
excelent intre o Biblioteca Nationala si o Biblioteca Educationala
avand ca scop centralizarea achizitiilor si negocierea drepturilor
utilizatorului de a folosi resursele mai sus mentionate.
http://www.lib.helsinki.fi/finelib/
Franta
PAGSI
In ianuarie 1998, Franta a adoptat un plan general de introducere
a Societatii Informationale denumit Programme d' Action Gouvernemental
pour la Societe de l' Information (PAGSI). Bibliotecile au
fost implicate in digitalizarea mostenirii culturale si asigurarea
accesului la noile tennologii de informatii.
http://www.internet.gouv.fr
Germany
Bibweb
Initiativa nationala germana "Bibweb - Instruire pe Internet
pentru Bibliotecile Publice" a creat un instrument de
instruire la distanta pe Internet pentru ca personalul de
biblioteca sa acumuleze si sa-si perfectioneze competentele
pe Internet
http://www.bibweb.de/
Lernende Regionen (Regiuni
studioase)
Prin acest proiect finantat din fonduri federale se va crea
o retea de institutii destinate educatiei permanente. Bibliotecile
publice participa in acest proiect ca puncte de acces la educatia
permanenta.
http://www.bmbf.de/210_3268.html
Medienkompetenzzentren
in Bibliotheken (Centre Media de competenta in biblioteci)
Proiect federal (2000)) pentru a instala acces pe Internet
access in aproximativ 1200 de biblioteci publice, mai ales
in cele mai mici.
www.bdbibl.de/dbv/medienzentren/medienkomprechts.html
Biblioteca publica din
Stuttgart
Biblioteca publica din Stuttgart lucreaza impreuna cu Institutul
German pentru Educatia Adultilor (DIE) la stabilirea unui
concept de cooperare intre bibliotecile publice si alte institutii
obstesti.
http://www.die-frankfurt.de/efil/index.htm
O perspectiva foarte buna asupra
acestei probleme este oferita de website-ul bibliotecii publice
din Stuttgart:
http://www.stuttgart.de/stadtbuecherei/druck/opencontent
Irlanda
Deprinderi egale
Proiect care intentioneaza sa familiarizeze cat mai multi
oameni cu calculatorul si Internet-ul prin crearea unor retele
de puncte de acces locale si cu ajutorul grupurilor de sprijin
si al organizatiilor de instruire.
http://www.equalskills.com/
Irlanda a infiintat un serviciu
de indrumare pentru adulti focalizat pe zonele urbane si rurale.
Aceasta initiativa va explora posibilitatile de a dezvolta
un website national de oportunitati educationale, care poate
fi actualizat si accesat local. Serviciul va asigura linii
telefonice fierbinti si puncte de informatii TSI in biblioteci.
Italia
CREMISI
Proiectul, care tintea crearea unei retele de spatii multimedia
in 12 Biblioteci Nationale, a fost focalizat pe organizarea
de cursuri de instruire pentru bibliotecari, muncitori si
cetateni. El s-a incheiat in 2000. Extensie a proiectului
CREMISI, proiectul ABSIDE a fost recent aprobat in cadrul
programului EQUAL. ABSIDE doreste sa testeze modul in care
noile modele bazate pe serviciile de instruire oferite de
biblioteci, pe educatia integratoare si pe masurile adiacente,
pot sprijini activitati care au ca tinta problemele legate
de discriminare si excludere. Proiectul vizeaza atat bibliotecarii
cat si utilizatorii finali.
http://www.cremisi.org/
Consiliul Municipal din
Roma
Organizeaza cursuri de instruire TSI pentru bibliotecari.
http://217.59.60.53/asp/MAHome.asp?Opr=Cus
Lituania
Biblioteca Municipala din Klaipeda
A pus la punct un program sistematic de alfabetizare digitala.
http://www.biblioteka.lt/
Biblioteca Publica din
Plunge
Este inclusa in diverse proiecte de instruire formala si neformala,
in cooperare cu autoritatile locale, organizatiile de educatie
pentru adulti, scoli, ONG-uri etc.
http://www.kf.vu.lt/~btmc/zitos/index.html
Biblioteca Publica din
Utena
Ofera utilizatorilor atat calculatoare si conectare la Internet,
baze de date si resurse electronice in biblioteca si in cele
11 filiale prin biblioteca cat si cursuri de alfabetizare
digitala pentru copiii de scoala si adulti. Una din primele
biblioteci lituaniene care a devenit centru de informare comunitara.
http://www.uvb.lt
Biblioteca Publica din
Zarasai
Organizeaza cursuri gratuite de limbi straine ca serviciu
pentru comunitate.
http://www.is.lt/zarasbiblio
Olanda
NBLC
Kennisnet este un proiect lansat de Ministerul Educatiei pentru
crearea unui Internet digital destinat institutiilor educationale
si bibliotecilor; la proiect participa 20 de biblioteci.
http://ob.kennisnet.nl
NBLC - Asociatia Olandeza a
Bibliotecilor Publice a infiintat cativa piloti de instruire
pe web continand cursuri de alfabetizare digitala pentru bibliotecari
si cetateni. has set up some pilots on web-learning related
to digital literacy courses for librarians and citizens.
http://www.nblc.nl/
Biblioteca Publica din
Venlo
Dispune de un website care furnizeaza un instrument de lucru
digital avand rolul de a ajuta elevii la abordarea si dezvoltarea
noilor subiecte cerute de clasele de literatura. Exemplu de
rolul jucat de bibliotecile publice ca si consultanti si promotori
ai instrumentelor digitale.
http://www.leesdossier.nl/
Norvegia
Biblioteca Regionala dinHordaland
The project NELL (Network for Lifelong Learning - Retea pentru
educatia permanenta) confirma ca bibliotecile publice reprezinta
un punct central pentru educatia permanenta. Telurile sale
au fost de a permite adultilor sa urmeze cursuri post-scolare
la diferite nivele si in diverse domenii cat mai aproape de
casa si de a crea retele regionale.Utilizatorii au fost atat
persoane individuale cat si intreprinderi.
http://www.hordaland.folkebibl.no/NELL
Biblioteca Regionala dinHordaland.
Colegiul Bergen
Proiect al Consiliului Nordic de Ministri. Crearea unor ateliere
de lucru pedagogice destinate studiului individual si instruirii
suplimentare a paricipantilor (in primul rand bibliotecari)
pentru a ghida persoanele adulte in planificarea studiilor
sau activitatea de studiu propriu-zisa. Participantii primesc
diplom4e de absolvire. Development of pedagogic workshops
for self-study and additionally training the participants
(mainly librarians) to guide adults in their actual study
situation or planning. The participants obtain credits.
http://www.hordaland.folkebibl.no/verkstad/index.htm
Biblioteca Publica din
Sandnes
Proiect demarat recent - un centru de informare in biblioteca
avand un serviciu special care ajuta utilizatorii sa-si defineasca
calificarile. http://www.sandnes.kommune.no/bibliotek/index.html
Biblioteca Publica din
Trondheim
Ofera cursuri despre cum trebuie utilizate noile tehnologii.
http://www.tfb.no
Polonia
Biblioteca Publica Regionala din Olsztyn
Sedinte de instruire in domeniul calculatoarelor organizate
in afara orasului - un proiect local pentru regiunea Warmia
i Mazury area sprijinit de OSI, Budapesta. La sedinte au participat
utilizatori de biblioteca, bibliotecari, profesori si reprezentanti
ai autoritatilor locale.
http://www.osi.hu/
Romania
Consiluil Britanic
Web site continand cursuri despre TSI destinate bibliotecarilor.
http://www.britcoun.org/romania/infoexch/romcurs.htm
Slovenia
Oton Zupancic Public Library
In contextul educatiei permanente, biblioteca ofera centre
de lectura si instruire, un centru de instruire independenta,
altul de dezbateri si un serviciu de informatii despre locurile
de munca disponibile. offers a reading exchange centre, learning
exchange, centre for independent learning, employment information
service and debate centre.
http://www.lj-oz.sik.si
Suedia
Biblioteca din Helsingborg
Furnizorii de informatii - informatii si educatie oferite
micilor intreprinderi prin biblioteca. http://biblioteket.helsingborg.se/index.asp
Marea Britanie
Asociatia Bibliotecilor
Bibliotecile si Educatia Permanenta - o strategie pentru 2002-2004
focalizata pe nevoile cursantului, deprinderile personalului
de biblioteca si probleme legate de parteneriat si acces.
http://www.la-hq.org.uk/directory/prof_issues/lls.html
Netskills
Netskills organizeaza cursuri pentru personalul de biblioteca
(si nu numai) despre informatia interconectata la orice nivel,
de la notiunile de baza despre web la cursuri mai avansate
cum ar fi scrierea in HTML
http://www.netskills.ac.uk/
Grupul de Educatie Permanenta
din Norfolk
Crearea unui grup corporativ intre biblioteci, muzee, educatia
pentru adulti, noi servicii si municipalitate avand ca scop
identificarea zonelor prioritare pentru dezvoltarea educatiei
permanente.
http://www.lic.gov.uk/publications/policyreports/empower
Scotia
Pana in 2002 toate scolile si bibliotecile vor fi conectate
si toti profesorii si elevii vor avea o adresa de e-mail.
De asemenea s-a planificat asigurarea accesului pe Internet
pentru toate sectoarele educatiei permanente.
Proiectul Cyber din South
Ayrshire
Are ca scop egalizarea accesului la TI pentru toti reprezentantii
publicului.
http://www.south-ayrshire.gov.uk/libraries/cybercentre
Sunderland
A infiintat sase Colturi ale Satului Electronic si Centre
de Instruire care ofera diverse servicii TI gratuite, incluzand
accesul pe Internet, procesarea de texte si accesul la facilitatile
de instruire de pe Internet.
http://www.sunderland.gov.uk/public/editable/themes/lifelong-learning/electronic-village-halls1.asp
Ufi - Universitatea Industriilor
O retea de aproximativ 700 de centre de instruire in Anglia
care doreste sa imbunatateasca accesul la TSI si la instruirea
bazata pe TSI a adultilor din comunitatile dezavantajate.
In 2002 toate bibliotecile vor fi conectate la o retea nationala
destinata educatiei permanente.
http://www.learndirect.co.uk/
Pagina principala
Pagina 1 | Pagina 2 | Pagina 3 | Pagina 4
| Pagina 5 | Pagina 6 | Pagina
7 | Pagina
8
|