Pagina principala
Pagina 1 | Pagina
2 | Pagina 3 | Pagina 4 | Pagina
5 | Pagina 6 | Pagina
7 | Pagina 8
ACCES SI SERVICII PENTRU
PERSOANELE CU HANDICAPURI FIZICE SI SENZORIALE
SUMAR
DOMENIU
Aceasta linie directoare
se ocupa de probleme legate de accesul la informatii detinute
de sau furnizate prin bibliotecile publice al persoanelor
cu invaliditati ce le limiteaza capacitatea de a utiliza facilitatile
oferite publicului obisnuit. Aici sunt incluse si persoanele
cu invaliditati temporare, e.g. datorate accidentelor, ca
si persoanele cu handicapuri datorate varstei.
PROBLEME LEGATE
DE POLITICI
Persoanele cu invaliditati
reprezinta o tinta majora pentru e-includere. Tehnologiile
Societatii Informationale sunt deosebit de promitatoare pentru
persoanele cu handicap intrucat ele pot contribui la surmontarea
invaliditatilor. Totusi, recurgerea la acest potential depinde
de o conditie de baza: inlaturarea barierelor tehnice din
calea utilizarii de echipamente TI, tehnologii de sprijin,
soft-uri si pagini web.
Studiile subliniaza persistenta
unui 'decalaj al invaliditatii'. Patrunderea calculatoarelor
si a Internet-ului in randul persoanelor cu handicap este
considerabil mai redusa, iar utilizarea serviciilor on-line
mai putin intensa. Pana in prezent nu s-a reusit o uniformizare
a politicii guvernelor europene in aceasta problema, desi
liniile directoare ale Initiativei pentru Accesibilitatea
Web-ului (IAW) furnizeaza un etalon pentru a masura conformitatea
cu principiile de acces general acceptate.
In marea majoritate a
bibliotecilor publice asigurarea accesului si a serviciilor
pentru persoanele cu handicap este in prezent insuficienta.
Persoanele cu handicap nu vor utiliza serviciile bibliotecilor
publice daca nu se asigura un acces fizic si intelectual adecvat.
LINII DIRECTOARE
PENTRU PRACTICI CORESPUNZATOARE
Serviciile furnizate
de bibliotecile publice, accesibilitatea si sustenabilitatea
lor pentru persoanele cu handicap pot fi clasificate in trei
mari categorii:
acces fizic (in cladiri, la ghisee si birouri, la statiile
de lucru, in salile de lectura, la rafturi etc);
acces intelectual (la continutul purtatorilor de informatii,
inclusiv la materialele de format alternativ, la statiile
de lucru adaptate si la soft-urile speciale);
instruirea personalului de biblioteca pentru a satisface cerintele
persoanelor cu handicap.
Majoritatea problemelor,
cel putin in ceea ce priveste accesul fizic si instruirea
personalului, sunt la fel de valabile si relevante pentru
muzee si arhive.
Persoanele cu invaliditati
ar trebui incluse in categoria utilizatorilor deplini de servicii
printr-un design si politici corespunzatoare; ar trebui sa
dispuna de acces egal atat la servicii in general cat si la
serviciile de informatii in particular; in fine, ar trebui
sa poata accesa si utiliza serviciile independent, fara intermediari
suplimentari.
AGENDA VIITOARE
Odata ce includerea sociala
a devenit un imperativ social, prevenirea dezvoltarii unei
paturi de 'saraci ai informatiilor' prin asigurarea accesului
adecvat la informatiile manipulate electronic pentru toti
membrii comunitatii va fi una din responsabilitatile si provocarile
principale ale bibliotecilor publice in urmatoarea decada.
Preocuparea fata de utilizatorii
cu handicap potentiali este esentiala pentru ca bibliotecile
publice sa ramana competitive: pe masura ce populatia Europei
imbatraneste, un numar tot mai mare de persoane in varsta
vor avea dificultati de vedere sau alte tipuri de invaliditati.
Bibliotecile publice de pe continentul nostru risca excluderea
a 10% dintre europeni ca utilizatori potentiali daca nu se
iau anumite masuri specifice.
DOMENIU
Aceasta linie directoare
se ocupa de urmatoarele probleme: acces
fizic, acces intelectual,
echipamente speciale,
instruirea personalului,
cooperare.
PROBLEME LEGATE
DE POLITICI
Aceasta linie directoare
se ocupa de probleme legate de accesul la informatii detinute
de sau furnizate prin bibliotecile publice pentru persoanele
cu un handicap ce le limiteaza capacitatea de a se folosi
de facilitatile oferite publicului obisnuit. In aceasta categorie
sunt incluse si persoanele cu invaliditati temporare, e.g.
datorate accidentelor, ca si persoanele cu diverse handicapuri
legate de varsta.
Termenul invaliditati
fizice se refera la mobilitate, capacitate de atingere, echilibru,
stamina si/sau inaltime reduse Invaliditatile senzoriale includ
vederea redusa si/sau dificultatile de auz. Termenul ' handicap
de citit' se refera la persoanele cu handicapuri vizuale,
mentale si fizice ca si la cele dislexice care intampina dificultati
la citirea tiparuturilor conventionale.
Persoanele cu invaliditati
reprezinta o tinta majora in toate dimensiunile e-includerii.
Pentru ele Tehnologiile Societatii Informationale sunt deosebit
de promitatoare intrucat le pot veni in ajutor pentru a-si
depasi propriile handicapuri.
Totusi, adoptarea acestui
potential este supusa unei conditii de baza: indepartarea
barierelor tehnice din calea utilizarii de echipamente TI,
tehnologii de sprijin, soft-uri si pagini web. S-ar putea
ca acest potential sa ramana necunoscut daca persoanele cu
handicap nu-si pot permite tehnologii de sprijin sau daca
nu se asigura accesibilitatea echipamentelor TSI si a paginilor
web.
Studiile din anumite
state membre (e.g. Suedia, Portugalia) subliniaza persistenta
unui 'decalaj al invaliditatii'. Patrunderea calculatoarelor
si a Internet-ului este considerabil mai scazuta in randul
persoanelor cu handicap iar utilizarea serviciilor on-line
este mai putin intensa. Nu s-a reusit pana in prezent o uniformizare
a politicii guvernelor europene referitoare la problemele
relevante (pentru liniile directoare si documentele regionale,
nationale si internationale, vezi Anexa).
Totusi, au fost lansate mai multe initiative pentru a oferi
persoanelor cu invaliditati servicii on-line specifice si,
in acelasi timp, stimulente pentru a recurge la facilitatile
de instruire in TSI, la noile oportunitati de locuri de munca
create de TSI si la programele de sprijinire a accesului public
sau privat la aceleasi tehnologii.
Accesarea paginilor
web de pe Internet si a continutului lor prezinta o varietate
de probleme pentru persoanele cu handicapuri fizice, senzoriale
ori cognitive. De exemplu, website-urile ar putea fi incompatibile
cu cititorii de ecran si cu alte tehnologii de sprijin sau
ar putea furniza prezentari multimedia prea complexe si organizari
de in pagina greu de inteles. Website-urile publice trebuie
sa dirijeze (prin exemple si cu ajutorul serviciilor de desfacere)
intr-o forma accesibila si utilizabila eficient de toti. Aceasta
reprezinta o conditie de baza, de exemplu, cand te adresezi
nediscriminatoriu tuturor cetatenilor prin e-guvernare.
Multe state membre
au lansat deja actiuni in acest sens, dar liniile directoare
ale Initiativei Accesibilitatii pe Web (IAW) furnizeaza o
etalonare capabila sa masoare conformitatea cu principiile
general acceptate pentru un astfel de acces. Aceste linii
directoare, concepute de Consortiul World Wide Web cu sprijinul
financiar al Comisiei Europene, sunt recunoscute ca un standard
global de facto pentru proiectarea unor website-uri accesibile.
Serviciile furnizate
de bibliotecile publice, accesibilitatea si compatibilitatea
lor in ceea ce priveste persoanele cu handicap, pot fi impartite
in trei mari categorii:
acces fizic (in cladiri, la ghisee si birouri, la statiile
de lucru, in salile de lectura, la rafturi etc);
acces intelectual (la continutul purtatorilor de informatii,
inclusiv la materialele de format alternativ, la statiile
de lucru adaptate si la softurile speciale);
instruirea personalului de biblioteca pentru a satisface cerintele
persoanelor cu handicap.
Majoritatea problemelor
privind accesul fizic si instruirea personalului sunt la fel
de valabile si relevante pentru muzee si arhive. Totusi, cand
vorbim despre accesul intelectual, problemele si solutiile
posibile in cazul muzeelor si al arhivelor difera mult de
cele ce caracterizeaza bibliotecile publice si nu fac obiectul
acestor linii directoare.
In marea majoritate
a bibliotecilor publice asigurarea accesului si furnizarea
de servicii pentru persoanele cu handicap sunt in prezent
insuficiente. Insuficienta este adeseori justificata facandu-se
referire la numarul nesubstantial de utilizatori cu diverse
invaliditati care recurg la serviciile bibliotecilor. Dar
acesti utilizatori nu vor utiliza serviciile respective daca
nu se asigura un acces fizic si intelectual corespunzator.
Bibliotecile publice trebuie in primul rand sa actioneze
si abia apoi sa reactioneze.
LINII DIRECTOARE
PENTRU PRACTICI DE CALITATE
Nevoia de imbunatatiri
Intrucat performantele
bibliotecilor publice sunt intrinsec legate de responsabilitatile
lor sociale, bibliotecile dau un randament optim de indata
ce joaca un rol catalitic in existenta persoanelor cu handicap
prin facilitarea participarii lor depline la viata sociala.
Preocuparea fata de utilizatorii
cu handicap potentiali este de asemenea esentiala pentru ca
bibliotecile publice sa ramana competitive: pe masura ce populatia
Europei imbatraneste, un numar tot mai mare de persoane in
varsta vor avea dificultati de vedere sau alte tipuri de invaliditati.
Bibliotecile publice din Europa risca excludera a 10% dintre
europeni (procentajul estimat de persoane cu handicap care
traiesc pe continentul nostru) ca utilizatori potentiali daca
nu se iau anumite masuri specifice.
Ce anume trebuie imbunatatit?
In primul rand, trebuie asigurat accesul fizic pentru fiecare
membru al comunitatii, de la cei cu o capacitate (temporara)
redusa de a se deplasa sau orienta la persoanele care au nevoie
de scaune cu rotile.
In al doilea rand, bibliotecile trebuie sa poata garanta accesul
intelectual prin furnizarea de materiale in formate alternative
sau a unor echipamente tehnice speciale, pentru a face publicatiile
tiparite accesibile persoanelor cu handicapuri de vedere ori
de citit sau avand dificultati de invatat.
In al treilea rand, trebuie dezvoltat un program de constientizare
a invaliditatii prin care personalul de biblioteca sa ajunga
la o intelegere efectiva a nevoilor specifice ale persoanelor
cu handicap. Constientizarea invaliditatii ar trebui sa fie
atat parte integranta a cursurilor initiale de pregatire urmate
de bibliotecari cat si un element al instruirii permanente
a personalului.
Accesul si serviciile
in bibliotecile publice trebuie sa se bazeze pe trei principii
fundamentale: includerea, egalitatea si independenta. 'Persoanele
cu invaliditati trebuie incluse ca utilizatori deplini ai
serviciilor prin politici si design-uri corespunzatoare; trebuie
sa beneficieze de conditii egale de acces atat la servicii
in general cat si la serviciile de informatii in particular;
in fine, trebuie sa poata accesa si utiliza serviciile independent,
fara intermediari suplimentari. Managerii care nu raspund
acestei provocari pot efectiv exclude persoane (cu handicap)
de la utilizarea bibliotecii si a serviciilor de informare'.
Management
si politica serviciilor de biblioteca. Prof. Andrew McDonald
Pentru cele trei categorii
de care se ocupa linia directoare de fata acest lucru inseamna:
Acces fizic
Desi, in multe cazuri,
inlaturarea tuturor obstacolelor structurale ramane dificila
daca nu imposibila, este extrem de important ca modificarile
in acest scop sa se efectueze acolo unde sunt 'imediat realizabile'.
Aici pot fi incluse:
intrari cu deschideri clare si potrivite sau usi automate
( latime preferata a usii 900 mm);
rampe in exteriorul si in interiorul cladirii; daca exista
trepte: balustrade de ambele parti; ideal: ascensoare;
coridoare fara obstacole ( fara covoare sau mobila);
contraste de culoare in carpete si pe pereti (necesare si
ca semnale de atentionare in preajma scarilor si a usilor);
iluminat corespunzator;
mese, calculatoare si birouri in serviciile pentru public
accesibile (inaltimea si latimea meselor, spatii de intoarcere,
scaune ergonomice, iluminat;
zone publice accesibile (toalete, telefon public);
rafturi plasate ideal la intre 750 si 2000mm de la nivelul
podelei;
indicatoare: caractere de tipar obisnuite ( fara carlige de
tipul Helvetica, Univers sau Arial) pe indicatoare si website-uri;
rafturi plasate ideal la intre 750 si 2000mm de la nivelul
podelei;
parcare accessibila;
sisteme de alarma semnalate vizual.
Daca se ofera servicii
la domiciliu persoanelor in imposibilitate de a se deplasa
ele trebuie sa asigure aceeasi calitate a accesului la informatiile
despre stocuri ca si serviciile de la sediu si aceleasi oportunitati
de a rezerva sau cere carti. Calculatoarele portabile pot
fi utilizate pentru a cauta in cataloage, iar telefoanele
mobile pot asigura raspunsuri rapide la diverse solicitari.
Implicatiile legate de
costuri si de posibilitatile de realizare ale oricarei dintre
aceste masuri vor varia sensibil in functie de infrastructura
si resursele existente ca si de situatia demografica a utilizatorilor
existenti sau potentiali care beneficiaza de aceste masuri.
Este imposibil sa furnizam chestionare de verificare corespunzatoare
in aceasta linie directoare.
Acces intelectual
Accesul trebuie facilitat
pe foarte multe nivele, necesitand atat solutii tehnice cat
si umane. Materialele pe formate alternative, inclusiv in
alfabetul Braille, casetele audio si fisierele digitale rezolva
partial aceasta problema (pentru o descriere detaliata vezi
Materiale
in Formate Alternative de P Craddock &Wallace M).
Cu toate ca procentajul tuturor lucrarilor publicate in orice
format alternativ este regretabil de scazut (intre2-5% in
tarile cele mai avansate), dezvoltarea digitalizarii deschide
noi posibilitati pentru aceste materiale.
Cu ajutorul echipamentelor
speciale (vezi mai jos), documentele digitale (ex. e-cartile)
pot fi accesate si convertite in formate croite pe necesitatile
individuale ale cititorului, de exemplu in Braille, sau tiparite
cu caractere mari. In acelasi timp, documentele digitale permit
bibliotecilor sa gaseasca, sa descarce si sa reproduca materiale
in formate speciale. Trebuie notat ca Directiva 2001/29/EC
asupra Drepturilor de Autor emisa de CE ar putea duce la legi
importante pentru cresterea productiei de materiale in formate
alternative si a accesului persoanelor cu handicap.
Echipamente speciale
necesare pentru a face accesibile documentele digitale
Pentru accesul pe calculator
in general:
adaptari ale tastaturii;
tastaturi alternative;
alternative de mouse-uri;
introducere de date pe cale vocala;
soft-uri de sprijin pentru tehnologii.
Pentru nevazatori sau
persoane cu dificultati de vedere ( multe dintre aceste solutii
sunt potrivite si pentru persoanele dislexice sau cu dificultati
de invatare):
materiale inregistrate pe banda;;
ecrane protejate impotriva luminii si monitoare cu ecrane
mari si rezolutie inalta;
optiuni de sistem care permit utilizatorului sa modifice contrastul,
marimea font-urilor si culorile de pe ecran;
dispozitive care permit marirea caracterelor tiparite;
softuri de citire ecran;
echipamente de cititor-text;
sisteme optice de recunoastere a caracterelor (scaneaza texte
si sunt dotate cu capacitati de trimitere inapoi a datelor
pentru verificare);
soft-uri de transcriere in Braille;
hard-uri si soft-uri care permit input-uri Braille direct
in calculator.
Pentru descrieri detaliate
a fiecarui aparat sau dispozitiv in parte si indicatii de
pret vezi http://www.abilityhub.com/
sau http://www.abledata.com/Site_2/search.htm.
Bibliotecile publice sunt sfatuite sa consulte Biblioteca
lor Nationala pentru Nevazatori pentru a afla care sunt echipamentele
tehnice si soft-urile preferate/promovate in tara respectiva.
Orice biblioteca care
manipuleaza si gestioneaza documente digitale si/sau furnizeaza
informatii on-line (e.g. cataloage, informatii generale pentru
utilizatori) ar trebui sa fie constienta de importanta vitala
pe care o are accessibilitatea
paginilor web. Acest lucru inseamna ca oricine utilizeaza
un tip oarecare de tehnologie de navigare pe Web trebuie sa
poata vizita orice site si sa inteleaga pe deplin informatiile
de pe acel site dar, in acelasi timp, sa posede capacitatea
de a interactiona cu site-ul respectiv. Website-urile inaccesibile
reprezinta o problema importanta nu numai pentru persoanele
cu anumite invaliditati, in special cu dificultati de vedere,
ci si pentru cei ce utilizeaza programe de navigare bazate
pe text, persoane cu conexiuni de modem lente sau fara aplicatii
audio-vizuale. Un instrument bun pentru verificarea rapida
si eficienta a gradului de accesibilitate a paginilor web
individuale este 'Bobby'.
Instruirea personalului
Intreg personalul, indiferent
de sectorul de biblioteca in care lucreaza, trebuie sa fie
sensibil la, si sa posede cunostinte de baza despre:
diferite forme de invaliditati;
modurile in care conditiile diferite afecteaza capacitatea
de a utiliza serviciile si mediul construit/fizic asa cum
a fost el proiectat pentru populatia obisnuita.
Trebuie asigurata o instruire
speciala atat ca parte integranta a programului de educatie
initiala a bibliotecarilor cat si sub forma de module de instruire
periodica a personalului care sa includa modul de interactiune
cu persoanele handicapate (in particular cu nevazatori , surzi
sau surzi-si-orbi), eticheta, utilizarea unui limbaj corespunzator
si tehnici descriptive in cazul persoanelor cu dificultati
de vedere. Deprinderile alternative de comunicare , de exemplu
limbajul semnelor, ar reprezinta un avantaj major.
Cooperare
Bibliotecile publice
care au intentia de a imbunatati oricare din aspectele de
mai sus ar trebui sa ia in considerare o cooperare stransa
cu institutii locale specializate (asociatii ale persoanelor
cu handicap, scoli pentru copii cu nevoi speciale, centre
de ingrijire, grupuri de interese speciale etc.). Bibliotecile
pot obtine sfaturi ale unor specialisti despre barierele fizice
si intelectuale existente si percepute, mijloacele adecvate
de comunicare, sensibilitati s.a.m.d. In plus, impartirea
spatiului, a resurselor si a personalului cu alte institutii
relevante poate facilita initierea unor proiecte comune care
altfel nu ar putea fi finalizate doar de biblioteca sau de
aceste institutii singure.
Publicitate
Intrucat scopul este
de a atrage utilizatorii cu handicap in biblioteca, orice
imbunatatiri legate de acces sau servicii trebuie popularizate
,de exemplu prin presa locala si in randul institutiilor si
organizatiilor de tipul celor mentionate mai sus. Pentru mai
multe informatii vezi Design
si Adaptare a Bibliotecilor si Serviciilor de Dr. Gillian
Burrington.
Ramaneri in urma
Pentru a determina gradul
de constientizare a invaliditatii si recentele imbunatatiri
aduse accesului si serviciilor in bibliotecile publice, PULMAN
a realizat un sondaj in bibliotecile din 12 tari diferite.
Cu exceptia unui numar limitat de biblioteci in care au fost
initiate proiecte relevante, accesul si serviciile pentru
persoanele cu handicap inca lipsesc. Avand in vedere ca cca
10% dintre europenii de toate varstele au o invaliditate oarecare,
procentajul mediu de aprox. 1% de utilizatori cu handicap
(media bruta a tuturor chestionarelor completate) arata ca
bibliotecile publice din Europa inca nu isi indeplinesc responsabilitatea
lor sociala in ceea ce priveste asigurarea accesului si a
unor servicii corespunzatoare pentru persoanele cu handicap.
Interesant, in toate
bibliotecile care au infiintat servicii speciale pentru persoanele
cu handicap, procentajul utilizatorilor cu invaliditati a
crescut, in unele institutii cum ar fi Biblioteca Districtuala
din Pasardzik, Bulgaria cu nu mai putin 600% in patru ani!
Acces fizic
Majoritatea bibliotecilor
publice care au luat parte la sondaj si-au imbunatatit accesul
spre si in interiorul sediilor in ultimii ani. In majoritatea
cazurilor, acest lucru a insemnat ca vechile usi turnante
au fost inlocuite sau ca au fost introduse ascensoare. Toti
repondentii sunt constienti ca au mai ramas bariere fizice.
Cel mai des mentionate au fost rafturile - prea joase sau
prea inalte.
O abordare demna de mentionat
pentru a obtine informatii relevante prin colaborare a fost
adoptata de bibliotecile publice olandeze din Nijmegen si
Oss. Noile lor sedii au fost proiectate cu ajutorul asociatiei
Werkgroep Integratie Gehandicapten (Asociatia pentru Integrarea
Persoanelor cu Handicap) si respectiv a fundatiei Stichting
Integratie Gehandicapten in de Maatschappij (Fundatia pentru
Integrare Sociala a Persoanelor cu Handicap).
Acces intelectual
In majoritatea bibliotecilor
publice, accesul la continut este in prezent restrans atat
pentru persoanele cu handicapuri de vedere si de citit sau
cu dificultati de invatare cat si pentru cei ce nu-si pot
misca mainile si bratele.
Datorita grupului tinta
comparativ mic si a costurilor mari de productie, in majoritatea
tarilor materialele pe format alternativ sunt disponibile
doar prin intermediul sistemelor centralizate de productie
si diseminare. Cu toate ca exista biblioteci publice care
ofera mici colectii de carti audio sau tiparite cu caractere
mari, putine sunt cele ce stocheaza carti in Braille s-au
care si-au adaptat statiile de lucru. Totusi, unele biblioteci
au manifestat inventivitate si creativitate in eforturile
lor de a anula aceasta discrepanta (vezi Legaturi). Desi cele
mai multe dintre proiecte sunt usor transferabile bibliotecilor
din alte regiuni sau tari, trebuie notat ca digitizarea
va juca un rol tot mai important in initiative similare.
Instruirea personalului
Sondajul a aratat ca acest aspect
nu reprezinta o preocupare centrala pentru majoritatea bibliotecilor
publice, cu exceptia celor care au elaborat proiecte specifice.
Putin bibliotecari au cunostinte in domeniul comunicatiilor
alternative cum ar fi limbajul semnelor. Nici colegiile, institutele
sau universitatile din majoritatea tarilor (cu exceptia Ungariei)
raspunzatoare de programele de instruire a bibliotecarilor
nu ofera forme de module speciale adresate problemelor despre
invaliditate. Si totusi, multe biblioteci raporteaza ca personalul
in subordine se confrunta cu probleme legate de servirea persoanelor
cu handicap, mai ales in ceea ce priveste comunicarea (in
primul rand cu surzii si persoanele cu handicapuri mentale)
si cu gasirea timpului suplimentar necesar pentru a servi
nevazatorii si persoanele aflate in scaune cu rotile.
Biblioteca
Daneza pentru Nevazatori (DBB) a pus in aplicare un proiect
demn de semnalat, transferabil si bibliotecilor publice. Acesta
a constat in module de instruire a personalului cu o durata
de cinci jumatati de zi la care DBB a invitat doctori, cercetatori,
asistenti sociali si un numar de utilizatori, reprezentanti
ai grupurilor de persoane cu diverse invaliditati. Toti participantii
au considerat discutiile despre provocari si nevoi, dorinte
si preocupari, implicatii practice si umane si solutii, extrem
de utile.
In plus, Unitatea de Acces de la
Universitatea din Bristol, Marea Britanie, impreuna cu mai
multi parteneri, intentioneaza sa realizeze o caseta video
avand ca tema constientizarea intregului personal de biblioteca
in legatura cu o gama larga de invaliditati.
AGENDA VIITOARE
Eforturile de a mari
accesibilitatea la echipamentele TSI si la continutul paginilor
web pentru persoanele cu handicap ar trebui accelerate prin
implementarea actiunilor e-Europei privind adoptarea Liniilor
Directoare ale Initiativei pentru Accesibiltatea paginilor
WEB (WAI), conformitatea legislatiei cu principiile e-Accesibilitatii,
interconectarea competentelor la "Design pentru toti"
si ale planurilor inrudite, si publicarea standardelor pentru
"Design pentru toti".
Asigurarea de servicii
pentru persoanele cu handicap trebuie abordata in contextul
unei participari tot mai largi, al oportunitatilor egale,
educatiei permanente si mainii intinse comunitatii locale.
Serviciile corespunzatoare vor fi de asemenea cruciale pentru
competitivitatea viitoare a bibliotecilor intrucat se asteapta
ca numarul de utilizatori potentiali avand probleme de mobilitate,
vedere sau auz sa creasca din cauza imbatranirii societatilor
europene. Planificarea trebuie sa ia in considerare aceasta
cerere tot mai mare de servicii si facilitati accesibile.
Accesul fizic
Cu toate ca bibliotecile
publice trebuie sa incerce imposibilul pentru a garanta accesul
facil spre si in interiorul sediilor lor, furnizarea de solutii
pentru problemele fiecaruia, in orice circumstante, nu va
fi posibila si, in plus, pot apare cerinte conflictuale. Rezulta
ca un factor substantial pentru facilitarea accesului fizic
il reprezinta numarul suficient de angajati care ar permite
alocarea de timp suficient ori de cate ori este nevoie de
ajutor.
Accesul intelectual
Cercetarile efectuate
de Departamentul Statistici Informationale si de Biblioteca
al Universitatii din Loughborough, Marea Britanie, au aratat
ca in medie 23% din persoanele cu dificultati de vedere din
Marea Britanie folosesc calculatoare pentru a afla informatii.
In acelasi timp, procentajul de utilizatori de calculatoare
este considerabil mai mare la grupurile de tineri (98% din
cei sub 25 de ani si doar 53% din cei intre 25 si 64 de ani
utilizeaza calculatoare). In viitorul apropiat trebuie sa
ne asteptam la o crestere rapida a procentajului de utilizatori
obisnuiti in intreaga Europa.
Cresterea abrupta a numarului
de persoane cu handicap 'alfabetizate cibernetic' ( in special
a celor cu dificultati de vedere) ar trebui sa duca la investitii
pe termen lung in digitizare. Intrucat materialul scanat,
cu ajutorul unor echipamente speciale, poate fi convertit
in formatul care se potriveste cel mai bine nevoilor specifice
ale persoanelor cu handicap (caractere mari, Braille, audio,
etc.) si digitizarea, la randul ei, va degreva partial bibliotecile
de necesitatea stringenta a unor politici privind stocurile
ajustate si a investitiilor suplimentare pentru procurarea
de materiale in formate alternative.
Cresterea numarului de
informatii manipulate electronic atrage dupa sine provocari
suplimentare. Exista pericolul ca persoanele cu handicap,
persoanele care utilizeaza navigatoare bazate pe text, cele
cu conexiuni lente de modem sau fara aplicatii audio-vizuale
sa devina sub-clasa sociala exclusa de la accesul la informatie
si instruire. Acest lucru este un paradox, mai ales in ceea
ce priveste persoanele cu nevoi speciale, deoarece ' tehnologia
poate facilita integrarea lor sociala' (Erkki Liikanen, Membru
al Commisiei Europene, Planul
de Actiune pentru Viitorul e-Europei , februarie 2002).
Odata ce includerea sociala a devenit 'un imperativ social
si o datorie a statelor dezvoltate', prevenirea dezvoltarii
unei sub-clase de 'neinformati' prin asigurarea unui acces
adecvat la informatiile manipulate electronic pentru toti
membrii comunitatii va fi una din responsabilitatile si provocarile
de baza ale bibliotecilor publice in urmatoarea decada.
Instruirea personalului
Daca bibliotecile publice doresc
sa ramana competitive, crearea unei culturi a constientizarii
invaliditatilor va fi vitala. Aceasta responsabilitate revine
atat institutiilor angajate in programul de educatie initiala
a bibliotecarilor cat si bibliotecilor publice insesi. Avand
in vedere importanta tot mai mare a tehnologiei de calculatoare,
instruirea regulata a personalului pe toate echipamentele
(de sprijin) trebuie, de asemenea, asigurata. Daca personalul
nu stie nici el prea bine cum sa utilizeze aceste echipamente,
s-ar putea sa refuze acordarea de asistenta utilizatorilor
sau sa promoveze aceste echipamente.
Alte probleme
Chiar si in bibliotecile unde lipsa
de fonduri impiedica orice modificari tehnice sau structurale
majore, imbunatatirile sunt posibile. O evaluare a accesibilitatii
fizice curente si sugestii de imbunatatiri imediat realizabile
pot fi obtinute de la asociatiile pentru persoanele cu handicap,
centrele de ingrijire sau scolile pentru elevii cu nevoi speciale.
Activitatile organizate de Biblioteca Regionala din Varna
si de biblioteca publica din Colombia reprezinta exemple excelente
ale livrarii de servicii speciale gratuite pentru accesul
intelectual. Un prim pas inspre crearea gratuita a unei culturi
a constientizarii invaliditatilor ar fi adoptarea exemplului
oferit de DBB in ceea ce priveste instruirea personalului.
Este important de stiut ca bibliotecile
accesibile fizic si sensibile la nevoile persoanelor cu handicap
vor fi mai accesibile si mai usor de utilizat pentru toti
ceilalti vizitatori.
LEGATURI
Criterile de includere
sunt: masura in care accesul intelectual si fizic a fost imbunatatit,
cantitatea de instruire asigurata personalului si capacitatea
de a transfera informatii si descoperiri ale proiectului altor
biblioteci. Au fost asigurate legaturi acolo unde acestea
erau disponibile.
Bulgaria
Bibliteca districtuala
din Pazardzik
In contextul unui proiect
initiat special pentru persoanele cu handicap in 1995 a fost
creat un 'Centru pentru Servicii de Informatii si de Biblioteca
destinat Persoanelor cu Handicap' care asigura un acces fizic
facil, cataloage accesibile, statii de lucru adaptate, carti
vorbitoare si conectari gratuite pe Internet. Cei noua bibliotecari
care lucreaza in acest centru au participat la o instruire
suplimentara. Din 1995, numarul de utilizatori cu handicap
a crescut de sase ori!
Biblioteca Regionala
din Varna
colaboreaza strans
cu Centrul National pentru Reabilitare Sociala si cu Centrul
pentru Persoanele cu Handicap din Varna la organizarea unor
livrari de carte, seri de literatura si forumuri cu poeti
si prozatori destinate persoanelor cu diverse handicapuri
http://www.libvar.bg/
Colombia
Imprumuta-ne ochii
tai
Un proiect initiat de
biblioteca publica care consta din 170 de persoane actionand
ca cititori voluntari pentru persone cu dificultati de vedere.
Danemarca
Biblioteca Publica
din Ringsted
Biblioteca din Ringsted
a creat zone speciale cu acces la calculatoare si Internet
pentru tineri, batrani si persoane cu dificultati de vedere.
Zona rezervata batranilor este dotata cu o statie de lucru
adaptata. Biblioteca dispune si de stocuri de materiale alternative.
Intreg personalul a fost instruit In servirea persoanelor
cu handicap ca parte a unui proiect denumit 'Internet pentru
toti' derulat in 2001.
http://www.ringstedbib.dk/
France
Biblioteca Publica
din Bordeaux
Complet accesibilul 'Espace
Didérot' consta din 4 cabine de citit cu intorcatoare
de pagini, aparate de marit ecrane, scannere, softuri speciale,
sinteza de vorbire si iluminare ajustabila individual. Exista
de asemenea materiale pe format alternativ. Personalul este
instruit regulat, unul dintre angajati cunoscand limbajul
prin semne. Biblioteca din Bordeaux si-a asumat functia de
indrumator pentru alte biblioteci din tara.
Grecia
Universitatea Biblitecii
Macedonia, Salonic
Aceesibilitatea intelectuala
a fost garantata prin transcrierea intregului material de
studiu in format digital si existenta unei statii de lucru
adaptate (cititor de ecran,sinteza de vorbire, printer si
afisaj in Braille, aparat de marit ecrane, scanner) ca si
a unui website accesibil. Toti angajatii au participat la
doua seminarii de constientizare/sensibilizare si au fost
instruiti in manipularea echipamentelor adaptate.
http://www.lib.uom.gr/english/index.html
Ungaria
Biblioteca Judeteana
Verseghy Ferenc din Szolnok
Din 1998, biblioteca
a obtinut 1.000 de carti audio, un catalog in Braille, o harta
in Braille a bibliotecii, acces la Internet si un calculator
text-vorbire. Se organizeaza instruiri pentru bibliotecarii
care lucreaza in serviciile speciale iar biblioteca are un
angajat cunoscator al limbajului prin semne. Punctele de acces
sunt accesibile persoanelor care se deplaseaza in scaune cu
rotile. Telul este de a crea un Centru pentru Biblioteca de
Excelenta in Szolnok.
Olanda
Colturi Anders
Lezen Punten ('Un alt mod de a citi')
Serviciul infiintat de
bibliotecile publice din Eindhoven, Hellendoorn, Maastricht
and Nijmegen este dotat cu matriale de citit adaptate (carti
vorbite, ziare si reviste vorbite, aparate ajutatoare de citit,
PC cu sintetizator de vorbire si aparat de marit ecrane).
Colturile sunt tot mai folosite de publicul general al bibliotecii,
in particular de persoanele dislexice, batrani si cei suferind
de afectiuni cronice.
Biblioteca Oraseneasca
din Harlem (Stadsbibliotheek Haarlem)
Copiii cu dificultati
de citit vor putea nu peste multa vreme sa se bucure de coltul
'Makkelijk Lezen Plein' (Zona cititului facil), un proiect
nou in curs de implementare.
Bibliteca din Zeeuwse
(Zeeuwse Bibliotheek)
A infiintat departamentul
BEZIG (Bibliotheek voor Bejaarden, Zieken en Gehandicapten/Biblioteca
pentru batrani, bolnavi si persoane cu handicap) focalizat
pe servicii puse la dispozitia celor cu handicapuri si dotat
cu o gama de materiale in formate alternative.
http://www.zebi.nl/
Portugalia
Biblioteca Nationala
Ofera gratuit catalogul
bibliotecii si o revista in Braille, pe suport tiparit si
pe discheta.
Suedia
Media pentru Toti/Proiect
de Instruire pentru Toti Open Media/Open Learning Project
Fondata in 2000 pentru
a sprijini pe toti cei implicati, la diferite nivele, sau
se ocupa cu managementul bibliotecilor din inchisori. Asociatia
isi are sediul la Universitatea de Stat din Milano.
http://www.stadsbiblioteket.goteborg.se
Biblioteca Judeteana
din Härnösand
Inspirata de Biblioteca
Nationala pentru Copiii cu Handicap din Londra, Biblioteca
Judeteana din Härnösand a creat Marul, o biblioteca
pentru copiii cu handicap. Biblioteca ofera carti pentru nevazatori,
statii de lucru adaptate si ajutor calificat pentru surzi,
surdo-orbi etc.
http://www.sambiblioteket.bib.mh.se/
Marea Britanie
Biblioteca Comitatului Essex
Serviciul de biblioteci din Essex
furnizeaza o caseta postala si acces liber la carti audio,
casete video si CD-uri pentru persoanele cu dificultati de
citit. De asemenea, Serviciul implica persoanele cu dificultati
de vedere in discutii despre carti si organizeaza in mod regulat
sesiuni scurte de constientizare pentru personal. Actualmente
in multe dintre bibliotecile comitatului se introduce tehnologie
de acces, actiune acompaniata de o instruire extensiva a personalului.
http://www.nlbuk.org/bpm/chapter17.html#17.6
Bibliotecile din Manchester
Biblioteca este dotata cu echipamente
de text-voce si 'aparatura PDV' (PDV= persoane cu dificultati
de vedere).Exista un pachet de instruire de o jumatate de
zi pentru toti cei ce deservesc persoanele cu dificultati
de vedere conceput ca program continuu in care sa fie inclus
personal de la toate nivelele.
http://www.nlbuk.org/bpm/chapter17.html#17.6
ANEXA
Legislatie nationala si internationala,
recomandari si linii directoare privind accesul si servicii
pentru persoanele cu handicap.
Belgia
Informatii privind accesul via Vzw Toegankelijkheidheidsbureau,
Koorstraat 1, Hasselt.
Steunpunt Toegankelijkheid Vlaanderen este pe punctul de a
fi infiintat.
Bulgaria
Reglementarea N1, 10 January 1995.
Act pentru Protectia, Reabilitarea si Integrarea Sociala a
Persoanelor cu Handicap, 1995, actualizat in 2001.
Estonia
Actul pentru Bunastare Sociala al Republicii Estonia, Appendice
al Actelor Legale 94,1158, 1999.
Germania
Barierrefreies Bauen, DIN 18024-2, November 1996.
Grecia
Legea 2831/2000, http://www.tee.gr/info.htm.
'Dezvoltarea Serviciilor de Biblioteca pentru Persoanele cu
Dificultati de Veder: Ghid pentru Bibliotecile Elene'.
Linii directoare speciale care vizeaza 'Planurile pentru un
Transport Accesibil si Viata Independenta ale Persoanelor
cu Handicap', Ministerul Elen al Mediului, Planificarii Fizice
si Lucrarilor Publice http://www.minenv.gr/1/162/16203/g1620300.html.
Ungaria
Legea din 1998 (Nr. 26).
Ministerul Culturii: Legea Bibliotecilor din 1997.
Irlanda
Departmentul pentru Mediu si Administratie Locala: Extinderi:un
nou serviciu public, decembrie 1998 - http://www.environ.ie.
Olanda
NBLC 'Statuut voor de Openbaare Bibliotheek'.
Ghidul 'Geboden Toegang', Wijk, M. et al (1995) http://www.bk.tudelft.nl/d-arch/dfa/publi.htm.
Polonia
Directiva of the Ministerului Managementului Constructiilor
si Spatiului din 15 Decembrie 1994: norme tehnice privind
cladirile si amplasarea lor.
Legea Drepturilor pentru Persoanele cu Handicap; Rezolutia
Seimului Republicii Polonia din 1 august 1997.
Rezolutia nr. 212/99 a Consiliului de Administrare a fondurilor
Publice pentru Reabilitarea persoanelor cu Handicap din 26
mai 1999.
Portugalia
Legea 123/97 (22 mai), 95/99 (25 august), 96/99 (26 august),
97/99 (26 august).
Romania
Ordonanta de Urgenta nr. 102, 29 iunie 1999.
Ordonanta de Urgenta nr. 40, 25 aprilie 2000.
Ordonanta de Urgenta nr. 47, 29 martie 2001.
Ordinul 649, 25 Aprilie 2001.
Marea Britanie
re: sursa - Counsiliul pentru Muzee, Arhive si Biblioteci:
Directorul Handicapurilor (ofera sfaturi muzeelor si galeriilor
de arta despre modul in care isi pot imbunatati serviciile
pentru persoanele cu handicap). http://www.resource.gov.uk/information/publications/00pubs.asp
re:sursa - Consiliul pentru Muzee, Arhive si Biblioteci: Strategie
de Acces si Educatie (un ghid destinat muzeelor, arhivelor
si bibliotecilor pentru a sprijini educatia permanenta, schimbarea
sociala si dezvoltarea comunitatilor. http://www.resource.gov.uk/information/publications/00pubs.asp
Departmentul pentru Cultura, Media si Sport (Diviziunea Biblioteci,
Informatii si Arhive): Biblioteci Publice Multilaterale, Eficiente
si Moderne - Standarde si Evaluare, 12 Februarie 2001. http://www.culture.gov.uk/heritage/libraries_papers.html
Actul de Discriminare a Handicapurilor din 1995 - http://www.nlbuk.org/bpm/chapter3.html.
re: sursa - Consiliul pentru Muzee, Arhive si Biblioteci:
Servicii de biblioteca pentru persoane cu dificultati de vedere:
un manual al celor mai bune practici http://www.natlib.co.uk/bpm/.
'Fara vedere dar nu si fara minte' Perspectiva persoanelor
cu dificultati de vedere legata de serviciile de informatii
si de biblioteca, LISU Lucrarea Ocazionala nr. 29 realizata
de, noiembrie.
Tara Galilor
Adunarea Nationala pentruTara Galilor: Biblioteci Publice
Multilaterale, Eficiente si Moderne pentru Tara Galilo . Standarde
si monitorizare, septembrie 2001.
Pentru referinta
EU
Directiva 2001/29/EC a Parlamentului si Consiliului European
din 22 May 2001 asupra armonizarii anumitor aspecte de copyright
si drepturi aferente in societatea informationala. http://www.eurorights.org/eudmca/CopyrightDirective.html
Canada
Linii directoare canadiene privind Serviciile de Informatii
si de Biblioteca pentru Persoanele cu Handicap, February 1997.
http://www.cla.ca/about/disabils.htm.
IFLA
Linii Directoare pentru Dezvoltare - Serviciul de Biblioteci
Publice, Publicatii IFLA, Vol. 97, 2001, ISBN 3-598-21827-3.
USA
Actul American pentru Invaliditati P.L 101-336, 1990, titlurile
II si III
Sectiunea 5 08 a Actului de Reabilitare din 1998.
Programul Smithsonian de Accessibilitate, Biroul Provost:
Linii directoare Smithonian pentru un Design Accesibil de
Expozitii.
Pagina principala
Pagina 1 | Pagina
2 | Pagina 3 | Pagina 4 | Pagina
5 | Pagina 6 | Pagina
7 | Pagina
8
|