Includere sociala

Participarea cetatenilor

Acces si servicii pentru persoane cu deficiente

Servicii de biblioteci publice pentru copii si scoli

Servicii de biblioteci publice in sprijinul educatiei adultilor

Sprijin pentru afaceri si economie

Acces la un continut cultural divers

Acces la muzica si materiale netiparite

 

Pagina principala
Pagina 1 | Pagina 2 | Pagina 3 | Pagina 4 | Pagina 5 | Pagina 6 | Pagina 7 | Pagina 8

INCLUDERE SOCIALA

SUMAR

DOMENIU

Aceasta linie directoare descrie modul in care bibliotecile publice pot actiona pentru a aborda problemele de excludere sociala ce afecteaza diferite grupuri de utilizatori.

PROBLEME LEGATE DE POLITICI

Intre factorii severi de risc care maresc pericolul saraciei si excluderii in Europa sunt inclusi: somajul pe termen lung, veniturile mici pe termen lung, folosirea fortei de munca slab calificate, notele slabe si parasirea timpurie a scolii, cresterea in familii vulnerabile la excluderea sociala, invaliditatea, sanatatea precara, abuzul de droguri si alcoolismul, locuitul in zone expuse unor dezavantaje multiple, lipsa de locuinte si discriminarea rasiala.

Prin asigurarea accesului la TSI si incurajand utilizarea institutiilor proprii ca locuri neutre de intalnire pentru rezidenti, conducerile bibliotecilor publice pot contribui semnificativ la regenerarea comunitatilor. Luand initiativa de a intra in contact cu rezidentii insuficient conectati la realitatile zilei si slab informati din localitatile lor, bibliotecile publice pot intari coeziunea sociala in zona sau regiunea unde functioneaza.

Multe tari europene inca nu au strategii nationale legate de documentele politicilor europene comune care stabilesc rolul bibliotecilor publice in combaterea acestor riscuri si in promovarea includerii sociale.

Se simte nevoia unei schimbari culturale in cadrul bibliotecilor pentru a adopta masuri pozitive care vizeaza includerea sociala. Acest lucru implica adaptarea si extinderea gamei de servicii furnizate de biblioteci, initierea de noi legaturi si parteneriate cu comunitatea si contestarea catorva din valorile si practicile mai traditionale ale bibliotecilor. Un astfel de proces necesita sprijinul activ al personalului din biblioteci.

Activitatile de includere sociale ale serviciilor furnizate de biblioteci nu ar trebui luate in considerare izolat. Ele trebuie integrate in unele strategii mai largi ale autoritatilor locale vizand includerea sociala si conectate efectiv cu alte servicii si parteneri locali cum ar fi ONG-urile si cu autoritatile din domeniul educational la nivel national si local pentru a furniza servicii tuturor categoriilor de cetateni.

LINII DIRECTOARE PENTRU PRACTICI DE CALITATE

Bibliotecile publice din Europa asigura deja servicii grupurilor excluse sau supuse riscurilor, desi furnizarea lor nu este de loc consistenta din punct de vedere geografic sau al tipurilor si calitatii servciilor.

In plus, bibliotecile publice pot ajuta la combaterea excluderii sociale prin:

considerarea includerii sociale ca o prioritate a politicii adoptate de toate bibliotecile si serviciile de informare;

adaptarea unor servicii specifice pentru a satisface necesitatile grupurilor si comunitatilor minoritare din fiecare zona;

consultarea si implicarea grupurilor excluse social;

alocarea de sedii bibliotecilor acolo unde exista cereri in acest sens;

adoptarea unui orar flexibil, creat pentru a reflecta nevoile si interesele comunitatii;

transformarea lor partiala in puncte locale de acces ieftin (sau gratuit) la TSI si informatii;

co-gazduirea impreuna cu alte servicii a unor facilitati furnizate de autoritatile locale;

formarea unor parteneriate cu alte ONG-uri si institutii de invatamant pentru a dezvolta si livra servicii.

AGENDA VIITOARE

Strategii nationale si locale mai clare apar in momentul de fata in multe tari, strategii care ar putea ajuta bibliotecile publice in incercarea lor de a aborda eficient problema excluderii sociale. Actiuni mai concertate si de o anvergura mai mare sunt dorite de:

organizatiile de instruire: pentru a se asigura ca programele si cursurile lor sunt relevante pentru activitatea bibliotecilor publice de includere sociala;

organismele de finantare a cercetarii: pentru a intelege nevoile vis-à-vis de biblioteci ale grupurilor excluse si pentru a monitoriza utilizarea bibliotecilor de catre categoriile de cetateni exclusi.

DOMENIU

Aceasta linie directoare se ocupa de urmatoarele probleme: factori de risc ai excluderii sociale, grupuri excluse, refugiati, imigranti si solicitanti de azil, servicii mobile.

PROBLEME LEGATE DE POLITICI

Intre factorii severi de risc care maresc pericolul saraciei si excluderii in Europa sunt inclusi: somajul pe termen lung, veniturile mici pe termen lung, folosirea fortei de munca slab calificate, notele slabe si parasirea timpurie a scolii, cresterea in familii vulnerabile la excluderea sociala, invaliditatea, sanatatea precara, abuzul de droguri si alcoolismul, locuitul in zone expuse unor dezavantaje multiple, lipsa de locuinte si discriminarea rasiala.

Prin asigurarea accesului la TSI si incurajand utilizarea institutiilor proprii ca locuri neutre de intalnire pentru rezidenti, conducerile bibliotecilor publice pot contribui semnificativ la regenerarea comunitatilor. Luand initiativa de a intra in contact cu rezidentii insuficient conectati la realitatile zilei si slab informati din localitatile lor, bibliotecile publice pot intari coeziunea sociala in zona sau regiunea unde functioneaza.

Multe tari europene inca nu au strategii nationale legate de documentele politicilor europene comune care stabilesc rolul bibliotecilor publice in combaterea acestor riscuri si in promovarea includerii sociale.

De asemenea, se simte nevoia unei schimbari culturale in cadrul bibliotecilor pentru a adopta masuri pozitive care vizeaza includerea sociala. Acest lucru implica adaptarea si extinderea gamei de servicii furnizate de biblioteci, initierea de noi legaturi si parteneriate cu comunitatea si contestarea catorva din valorile si practicile mai traditionale ale bibliotecilor. Un astfel de proces necesita sprijinul activ al personalului din biblioteci.

Activitatile de includere sociale ale serviciilor furnizate de biblioteci nu ar trebui luate in considerare izolat. Ele trebuie integrate in unele strategii mai largi ale autoritatilor locale vizand includerea sociala si conectate efectiv cu alte servicii si parteneri locali cum ar fi ONG-urile si cu autoritatile din domeniul educational la nivel national si local pentru a furniza servicii tuturor categoriilor de cetateni.

LINII DIRECTOARE PENTRU PRACTICI DE CALITATE

Bibliotecile publice din Europa asigura deja servicii urmatoarelor grupuri, desi furnizarea lor nu este deloc consistenta din punct de vedere geografic sau al tipurilor si calitatii serviciilor.

Persoane cu handicap

Copii si tineri

Batrani

Someri

Dependenti de droguri

Persoane fara adapost

Refugiati

Imigranti

Minoritati etnice si culturale

Persoane care au parasit scoala de timpuriu

Informatii privind drepturile cetatenilor

Promovarea educatiei permanente

Populatia rurala

Saraci

In plus, bibliotecile publice pot ajuta la combaterea excluderii sociale:

considerand includerea sociala politica prioritara in toate bibliotecile si serviciile deinformare;

hotarand ce servicii specifice trebuie adaptate pentru a satisface nevoile grupurilor si comunitatilor minoritare din zonele lor;

consultand si implicand grupurile excluse social pentru a stabili nevoile si aspiratiile lor: stabilirea si mentinerea acestor legaturi necesita timp si angajament din partea personalului;

alocand sedii bibliotecilor peste tot unde exista cereri, dar in acelasi timp dezvoltand facilitatile si serviciile existente oriunde este posibil;

adoptand un orar mai flexibil, conceput pentru a reflecta nevoile si interesele comunitatii;

devenind un punct de acces major la nivel local pentru accesul ieftin (sau gratuit) la TSI si informatii (de exemplu, despre drepturile de ajutor social, programele de reconversie profesionala, instruire si educatie);

luand in considerare posibilitatile de a oferi spatiu altor servicii furnizate de autoritatile locale;

formand parteneriate cu alte ONG-uri si institutii de invatamant pentru a dezvolta si furniza servicii.

Cu un procentaj mare de oameni cu venituri mici sau cu educatie insuficienta printre locuitorii lor, cartierele dezavantajate din orase sunt caracterizate de o patrundere slaba a Internet-ului, ceea ce face ca facilitatile cu acces pentru public sa devina extrem de importante.

Populatia tot mai numeroasa de imigranti, refugiati si solicitanti de azil din Europa se izbesc adeseori de alte criterii de excludere cum ar fi veniturile mici, barierele de limba sau locuitul in zone dezavantajate. Facilitatile on-line pentru imigranti, solicitantii de azil si refugiati care ofera informatii publice in limba lor materna pot contribui la acomodarea acestora cu noul mediu in care traiesc. Totusi, intrucat 75% din informatiile pe suport electronic sunt furnizate doar in engleza, cetatenii apartinand unor minoritati etnice sau lingvistice nu dispun decat arareori de texte on-line in propria limba. Eforturi deosebite in acest sens pentru refugiati, imigranti si grupuri etnice au fost depuse in Olanda si Danemarca.

A da posibilitatea unor persoane aproape analfabete sa utilizeze Internetul este o provocare deosebita. In unele state membre numarul lor atinge aproape 10% din populatie. Modurile simple de acces vizual vor fi importante, e.g. pentru a populariza initiativele guvernamentale. Dar TSI poate facilita si alfabetizarea electronica.

Un proces comun poate fi adoptat de conducerea fiecarei biblioteci locale pentru a-si dezvolta politicile si serviciile. Acesta ar consta din:

Identificarea persoanelor excluse social si a repartizarii lor geografice: abordarea lor pentru a afla de ce anume au nevoie..

Evaluarea si revizuirea practicilor curente.

Dezvoltarea unei strategii si prioritizarea resurselor.

Dezvoltarea serviciilor si instruirea personalului afectat acestor servicii.

Implementarea si popularizarea serviciilor.

Evaluarea, revizuirea si imbunatatirea succesului.

Rezultatele si succesul serviciilor asigurate de biblioteca ar trebui evaluate regulat in raport cu obiectivele predeterminate, criteriile pentru succes si indicatori de performanta. Acest lucru va permite bibliotecilor sa demonstreze importanta lor pentru comunitatea locala, sa traga anumite invataminte si sa-si imbunatateasca si pe mai departe serviciile.

Servicii mobile de biblioteca

Exista o nevoie de a furniza puncte de acces on-line pentru utilizatorii de la distanta ce nu dispun de biblioteci in apropriere, de exemplu prin dezvoltarea unor servicii mobile de biblioteca care incorporeaza TSI.

In acest sens sunt necesare acele abordari inovatoare ale livrarilor de servicii ce pot duce la servicii de inalta calitate disponibile in mod egal pentru toti, mai ales acolo unde o mare proportie din populatia locala sau regionala traieste in zone rurale sau in orase mici. Bibliotecile mobile pot fi utilizate pentru a furniza micilor comunitati servicii de biblioteca sau asociate, de exemplu activitati artistice sau campanii de informare. Ele sunt capabile sa profite tot mai mult de noile dezvoltari ale TSI precum retelele fara cabluri.

AGENDA VIITOARE

In ultimul timp apar in multe tari strategii nationale si, in consecinta, locale, mai clare, care ar trebui sa ajute bibliotecile publice la dezvoltarea directiilor si parteneriatelor capabile sa abordeze efectiv problema excluderii sociale. Totusi, este nevoie de actiuni mai concertate si desfasurate pe o scara mai larga.

Institutiile de instruire, in special Scolile de Studii Biblioteconomice si de Stiinta Informatiei, trebuie sa se asigure ca programele si cursurile lor sunt relevante pentru activitatea depusa de bibliotecile publice in domeniul includerii sociale.

Institutele de cercetare si organismele de finantare a muncii de cercetare trebuie sa sprijine cercetarea detaliata a nevoilor legate de biblioteca ale grupurilor excluse si sa intreprinda o monitorizare statistica detaliata a utilizarii bibliotecilor de catre categoriile de persoane excluse.

Personalul de biblioteca, nu numai cei ce lucreaza direct in servicii, are nevoie de educatie permanenta pentru a-si dezvolta sensibilitatea fata de diversitatea sociala si culturala si pentru a atinge un nivel corespunzator de grija fata de utilizator.

LEGATURI

Regionale

Biblioteca ca Centru Comunitar

Lansand aceasta chemare pentru propuneri in 1999, 2000 si 2001, Institutul pentru o Societate Deschisa prin Programul pentru Interconectarea Bibliotecilor a facut ca bibliotecile publice din tarile ECE sa devina constiente de importantul rol social pe care il pot juca intr-o societate in tranzitie, in care guvernele nu au implementat instrumentele de evitate a excluderii sociale pentru numeroase categorii de populatie afectate de colapsul serviciilor sociale.

http://www.finfo.dk/

Danemarca

FINFO - Informatii pentru Minoritati Etnice in Danemarca

Scopul general al FINFO este de a asigura minoritatilor etnice reprezentative un acces mai bun la informatiile despre drepturile, obligatiile si oportunitatile lor in societatea daneza.

http://www.osi.hu/nlp/

Retea de biblioteci mobile

http://www.filibussen.dk/

Finlanda

Biblioteci mobile

In Finlanda facilitatile mobile reprezinta o parte integranta a fiecarui sistem de biblioteci locale.

http://www.minedu.fi/minedu/culture/public_libraries.html

http://www.lib.hel.fi/auto/english/

Mobilul de carti al municipalitatii din Muonioo

Viziteaza de asemenea municipalitati in Suedia si Norvegia..

http://www.muonio.fi/kirjasto/kirjastoauto.html

Neti-Nylsse (Mobil de carti pe Internet)

Biblioteca municipala din Tampere pune Internetul pe roti si il duce la utilizatori.

http://www.tampere.fi/kirjasto/nettinysse/index.htm

Centru de Informatii Diverse

O biblioteca unde utilizatorii pot intreba orice prin orice mijloc.

http://igs.kirjastot.fi/index3.html

Irlanda

Filiale externe

Raport pregatit de o echipa specializata in proiecte numita de Ministrul Mediului si al Administratiei Locale pentru a revizui politicile bibliotecilor publice din Irlanda. Raportul defineste doua prioritati cheie: luarea de masuri pentru ca Irlanda sa poata imbratisa rapid oportunitatile societatii informationale astfel incat sa sprijine progresul social si economic si o democratie mai particitativa; crearea unei societati inclusive in care toti cetatenii sa poata participa pe deplin la viata economica si sociala a tarii.

http://www.librarycouncil.ie/branching.html

Servicii mobile de biblioteca

In zonele rurale, suburbii, orasele de marime mijlocie, si comunitatile de fermieri.

Biblioteca Comitatului Kerry

Biblioteca Comitatului Mayo - http://www.mayococo.ie/library/mobillib.html

Bibliotecile Comitatului Fingal - http://www.iol.ie/~fincolib/

WebSmart - Program de Instruire pe Internet

Bibliotecile publice din Dublin au angajat un specialist in utilizarea Internet-ului pentru a tine o serie de lectii practice persoanelor care au adoptat tarziu aceasta forma de tehnologie. Folosind accesul public gratuit la Internet asigurat de toate bibliotecile publice, grupurile constituite in principal din pensionari au invatat o serie de deprinderi de baza pentru a putea utiliza calculatoarele si Internet-ul.

http://www.iol.ie/dublincitylibrary/

Italia

Asociatia Bibliotecilor din Inchisori

Fondata in 2000 pentru a sprijini pe toti cei implicati, la diferite nivele, sau se ocupa cu managementul bibliotecilor din inchisori. Asociatia isi are sediul la Universitatea de Stat din Milano.

http://ospiti.cilea.it/abc/index.htm

Centrul de Instruire si Informare pentru Femei (WITC)

Centrul isi are sediul in biblioteca publica din Kretinga.Creaza legaturi intre femei de varste, nationalitati, religii si atitudini diferite.

http://www.women-employment.lt/databases/kmimc.htm

Lituania

Filiala pentru persoanele in varsta si cu handicap

Biblioteca municipala din Alytus este situata intr-o parte a orasului locuita de grupuri dezavantajate social, avand impact asupra includerii copiilor proveniti din astfel de familii.

Olanda

Biblioteca din cartierul multicultural "Schilderswijk", Haga

ofera cursuri speciale dimineata ; dupa-amiaza, pune la dispozitie gratuit calculatoare pentru temele de casa, seara, pentru organizatiile locale. Biblioteca organizeaza prelegeri si discutii despre diverse subiecte, inclusiv despre legea islamica pentru femei.

http://www.dobdenhaag.nl/

Cercuri de lectura multiculturale in bibliotecile din Flevoland

In provincia Flevoland, bibliotecile publice au pus bazele unor cercuri de lectura multiculturale, in special pentru imigranti si femei refugiate.

http://www.bibliotheken-flevoland.nl

Norvegia

EPOS - biblioteca plutitoare

Aceasta nava-biblioteca opereaza de-a lungul coastei vestice a Norvegiei, cu fiordurile si insulele ei, si este un serviciu comun organizat de trei biblioteci regionale.

http://www.ifla.org/IV/ifla66/papers/141-175e.htm

http://www.aa.fylkesbibl.no/pegabuss/

Polonia

Baza de date cu Informatii Locale

Serviciul asigura accesul la toate tipurile de informatii despre provincia Warmia i Mazury si permite doritorilor sa caute adrese si persoane.

http://www.wojewodztwo-wm.pl

Fiecare copil poate face ceva

Biblioteca publica comunal-municipala din Dobre Miasto organizeaza sesiuni speciale, de preferinta pe timpul vacantei de iarna, mai ales pentru copiii proveniti din familii disfunctionale.

http://www.wbp.olsztyn.pl/~mgbpdm

Rusia

Centrul Public de Informatii Juridice

Biblioteca Regionala de Stiinte "V.D.Fyodorov Kemerovo" pune la dispozitie un astfel de serviciu cu ajutorul unor studenti la drept voluntari.

http://www.rsl.kemsu.ru/proekt/volont_e.htm

Biblioteca - un centru social

Biblioteca Municipala Centrala din Rubtsovsk a creat un sistem prin care ofera cetatenilor, organizatiilor sociale si autoritatilor locale informatii juridice, sociale, regionale si de alt gen.

http://www.rubtsovsk.ru/~bibl/

Slovacia

Centru de Informatii pentru Someri

Infiintat la biblioteca Hornozemplínska din Vranov si Toplou.

http://www.vranov.sk/kultura/kniznica/projekt.htm

Slovenia

Centru de Informare pentru Tineret

Serviciul ofera spatiu tinerilor intre 15 si 25 de ani unde pot invata, obtine informatii interesante sau se pot relaxa pur si simplu consultand reviste si intalnindu-se cu prietenii.Exista voluntari care te pot ajuta la studiu sau temele de casa. Centrul de Informare pentru Tineret face parte din reteaua de informatii pentru tineretul din Liubliana numita L'MIT.

http://www.lmit.org

Universitatea pentru Varsta III-a

Universitatea pentru Varsta III-a a fost infiintata pentru a oferi programe pentru persoanele in varsta si cu handicap, incercand sa asigure o utilizare productiva si placuta a timpului liber, sa previna singuratatea si sa accentueze o imagine proprie pozitiva.

Biblioteca Municipala din Celje - http://www.ce.sik.si

Biblioteca Publica din Maribor - http://sikmb.mb.sik.si

Viata fara Prejudecati

Biblioteca Publica din Novo Mesto deruleaza un program care stimuleaza respectul mutual si intelegerea dintre populatia rroma si comunitatea locala.

Marea Britanie

Biblioteci pentru Toti: includerea sociala in bibliotecile publice

Departmentul pentru Cultura, Media si Sport (DCMS) a realizat un raport care alcatuieste agenda si enumera dificultatile cu care se confrunta bibliotecile pentru a imbunatati includerea sociala

http://www.culture.gov.uk/heritage/lib1.html

Includerea sociala si bibliotecile - un ghid al resurselor

O resursa ce se adreseaza tuturor profesionistilor din bibliotecile publice, in special celor care au datoria de a pune in practica politicile elaborate.Scopul ghidului este de a furniza un acces facil la publicatiile recente, studiile de cercetare si resursele in retea despre includerea sociala care ar putea fi relevante pentru bibliotecile publice.

http://www.la-hq.org.uk/groups/csg/si/si.html

Walsall - Legaturile Biblioteci

Acest serviciu isi are sediul in Bloxwich pe o proprietate impreuna cu Biblioteca pentru Acasa si Biblioteca Orasaneasca Mobila. Serviciul face vizite la adaposturi, locuinte rezidentiale, sanatorii, centre de zi si centre de instruire pentru adultii din Walsall.

http://www.walsall.gov.uk/cultural_services/library/branches

Pagina principala
Pagina 1 | Pagina 2 | Pagina 3 | Pagina 4 | Pagina 5 | Pagina 6 | Pagina 7
| Pagina 8


Vizualizare optima cu IE 4.0 sau mai nou.