Pagina principala
Pagina 1 | Pagina
2 | Pagina 3 | Pagina 4 | Pagina
5 | Pagina 6 | Pagina
7 | Pagina 8
SERVICII DE BIBLIOTECI
PUBLICE PENTRU COPII SI SCOLI
SUMAR
DOMENIU
Aceasta linie directoare
se ocupa de serviciile si activitatile bazate pe TSI furnizate
de bibliotecile publice care ajuta copiii sa-si dezvolte o
atitudine pozitiva fata de educatie, in conformitate cu telul
edificaii unei e-Europe si care contribuie la dezvoltarea
lor ca fiinte umane capabile sa joace un rol in societate
prin esafodarea calitatii de cetatean si a unui sens al comunitatii.
PROBLEME LEGATE
DE POLITICI
Copiii au nevoie de servicii
care contribuie la dezvoltarea lor in mai multe feluri: intelectual
si emotional, prin acumularea de cunostinte si deprinderi
de limba, sociale, educationale si motoare. Bibliotecile publice
pot promova aceasta dezvoltare in mod distractiv si oferi
copiilor oportunitati de a-si cultiva deprinderile sociale,
de a dobandi simt estetic si un interes pentru literatura
si arte.
Noile cunostinte si deprinderi
de baza au fost definite la intrunirea Consiliului European
de la Lisabona din anul 2000 ca fiind cunostintele de TI,
limbile straine, cultura tehnologica, deprinderile antreprenoriale
si sociale. Se simte nevoia de a dezvolta mult mai mult serviciile
bazate pe TSI orientate spre copii, incluzand cele livrate
de bibliotecile publice, pentru a promova o atitudine pozitiva
fata de educatie.
Acest lucru necesita
o colaborare efectiva intre bibliotecile publice locale si
alte organizatii la nivel local. Desi bibliotecile publice,
arhivele si muzeele sunt tot mai mult privite ca parte a unei
retele de sprijin al procesului educational, o implicare mai
mare in discutarea programelor scolare ar oferi bibliotecilor,
arhivelor si muzeelor o sansa de a stabili o strategie de
colaborare mai viabila pentru sprijinirea educatiei bazate
pe scoala.
LINII DIRECTOARE
PENTRU PRACTICI CORESPUNZATOARE
Serviciile pot fi furnizate
in biblioteca, on-line prin website-uri sau prin alte retele
digitale. Ele pot fi dezvoltate chiar de biblioteca sau intr-un
parteneriat al bibliotecilor publice cu alte organizatii culturale
si educationale pentru a sprijini efectiv educatia formala
si neformala la toate nivelele, inclusiv educatia la distanta,
prin impartasirea colectiilor si resurselor. Grupul de utilizatori
pentru sectiile de copii ale bibliotecilor publice consta
din copii, parinti, ingrijitori si familii.
Bibliotecile publice
pot oferi:
un loc de intalnire pentru comunitatile locale, avand o relatie
naturala cu scolile, familiile si alte grupuri ale comunitatii;
un mediu de educatie in retea care stimuleaza si creaza deprinderi
pentru lectura si educatia permanenta si cunostinte despre
TSI ce pot fi extinse in scoli, acasa si virtual oriunde prin
serviciile bazate pe web;
facilitati mai mari pentru temele de casa;
modele pentru activitati distractive in comun intre adulti
si copii incluzand carti, calculatoare si TSI, muzica, teatru,
cinema si alte activitati culturale;
contributie importanta la dezvoltarea tuturor formelor de
alfabetizare incluzand: alfabetizarea functionala, alfabetizarea
digitala, vizuala si alfabetizarea media;
suport pentru includere sociala si o identitate culturala
mai puternica.
AGENDA VIITOARE
Factorii de elaborare
a politicilor, corpurile profesionale, bibliotecile publice,
muzeele, arhivele, scolile si alte institutii culturale si
educationale trebuie sa se intalneasca pentru a elabora urmatoarea
etapa a politicii de dezvoltare a serviciilor pentru copii
in pregatirea unei societati bazate pe cunoastere si supuse
unui proces permanent de educatie.
DOMENIU
Aceasta linie directoare
se ocupa de urmatoarele probleme: servicii
furnizate, grupuri de utilizatori
si nevoi speciale.
PROBLEME LEGATE
DE POLITICI
Aceasta linie directoare
acopera serviciile si activitatile bazate pe TSI furnizate
de bibliotecile publice, care ajuta copiii sa-si dezvolte
o atitudine pozitiva fata de educatie, in conformitate cu
telul edificarii unei e-Europe si care contribuie la dezvoltarea
lor ca fiinte umane capabile sa joace un rol in societate
prin esafodarea calitatii de cetatean si a unui sens al comunitatii.
Conventia
pentru Drepturile Copilului stipuleaza intre altele: "
Copilul ar trebui sa fie complet pregatit pentru a trai o
viata individuala in societate…" si " Copilul va
avea dreptul libertatii de expresie; acest drept va include
libertatea de a cauta, primi si impartasi informatii si idei
de toate genurile, indiferent de frontiere, fie oral, in scris,
pe suport tiparit sau in forma artistica, fie prin orice alta
media aleasa de copil." .
Bibliotecile publice,
ca institutii de includere sociala, trebuie sa asigure accesul
copiilor, indiferent de varsta, avere, mediu familial, gen,
mediu rasial sau locatie geografica, nevoi speciale.
Copiii au nevoie de servicii
care contribuie la formarea lor in mai multe feluri: intelectual
si emotional, prin insusirea de cunostinte si deprinderi de
limba, sociale, emotionale si motoare. Bibliotecile pot promova
aceasta formare in mod distractiv si contribui la ea prin
furnizarea de oportunitati pentru dezvoltarea deprinderilor
sociale, esafodarea constiintei de cetatean, dobandirea simtului
estetic si a unui interes pentru literatura si arte.
Bibliotecile publice
au un rol important in dezvoltarea gustului pentru lectura
la copii intr-o epoca cu atat de multe alte tentatii. Exista
un consens general ca o apropiere timpurie de carti contribuie
mult la dezvoltarea interesului fata de lectura. Multi sustin
ca primii doi ani din educatia unui copil sunt cruciali. 75%
din dezvoltarea creierului are loc in primii doi ani. Implicatiile
acestui fapt pentru organizatiile care ar trebui sa lucreze
impreuna sunt foarte semnificative.
Noile cunostinte si deprinderi
de baza, care trebuie incluse in agenda tuturor organizatiilor
educationale si culturale, au fost definite la intrunirea
Consiliului European de la Lisabona din 2000 ca fiind cunostintele
despre TI, limbile straine, cultura tehnologica, deprinderile
antreprenoriale si sociale. Se simte nevoia unei orientari
si mai pronuntate inspre copii a serviciilor bazate pe TSI,
pentru a promova o atitudine pozitiva fata de educatie prin
dezvoltarea capacitatii lor de a culege si interpreta informatii.
Pozitia bibliotecilor
publice ca institutii avand relatii privilegiate cu autoritatile
locale si cu alte entitati culturale si educationale le ofera
oportunitatea de a-si accentua mult rolul de sprijinitor al
sistemului educational din scoli si al programei de invatamant.
Tarile, regiunile si localitatile, mai ales comunitatile rurale
sau izolate cu grad redus de patrundere a Internet-ului, in
care bibliotecile scolare nu au resurse pentru a asigura conditii
de studiu si de rezolvare a temelor de casa, pot utiliza mai
bine bibliotecile publice la orientarea, acumularea de cunostinte
si accesul copiilor la resursele de informatii si educatie
care altfel sunt de neatins.
Ca puncte de contact
si locuri de intalnire importante ale populatiei locale, bibliotecile
publice sunt bine plasate pentru a identifica si recunoaste
nevoile educationale/de instruire si informationale existente
si potentiale ale comunitatilor locale. Ele sunt si au fost
intotdeauna furnizori de informatii. In ultimii ani, bibliotecile
publice au inceput sa investeasca in infrastructura si specializari
ale personalului care pot fi valorificate prin dezvoltarea
si imbunatatirea serviciilor care vin in ajutorul educatiei
la toate nivelele.
Acest lucru necesita
o cooperare efectiva intre bibliotecile publice si alte institutii
la nivel local. O implicare mai larga a corpurilor profesionale
in discutarea programelor scolare ar putea acorda bibliotecilor,
muzeelor si arhivelor o sansa de a stabili o strategie de
colaborare mai stransa la sprijinirea educatiei formale.
Desi bibliotecile publice,
arhivele si muzeele sunt toate institutii ale memoriei si
ar trebui incluse in reteaua de sprijinire a educatiei, ele
raman uneori izolate in atitudinile lor. Este nevoie de presiuni
pentru a reuni aceste trei institutii culturale in scopul
de a raspunde nevoilor noii paradigme: societatea bazata pe
instruire.
LINII DIRECTOARE
PENTRU PRACTICI DE CALITATE
Tarile in care serviciile
bazate pe TSI pentru copii sunt in prezent cel mai bine implementate
nu reprezinta un model geografic particular. Ceea ce le apropie
sunt un foarte pronuntat sens al urgentei de a lupta impotriva
analfabetismului - si politicile nationale corespunzatoare
in acest sens -, nevoia de a promova lectura si o utilizare
imaginativa a infrastructurii TSI existente. Bibliotecile
publice din acele tari actioneaza adeseori ca parteneri sau
coordonatori in proiecte mai mari, de nivel national.
Serviciile si activitatile
pentru copii pot fi oferite:
in biblioteca;
on-line prin website-uri;
prin alte retele digitale.
Ele pot fi asigurate
chiar de biblioteca sau in colaborare cu alte institutii culturale
si educationale. Cooperarea dintre institutiile de memorie
locale (biblioteci, muzee, arhive) poate constitui un sprijin
efectiv pentru educatia formala la toate nivelele, incluzand
educatia la distanta, prin utilizarea in comun a resurselor
si colectiilor si profitand de TSI.
Bibliotecile, arhivele
si alte organizatii culturale care ofera servicii la nivel
local si lucreaza impreuna cu alte entitati educationale,
au nevoie de o agenda de colaborare,
unde sa fie stabilita o lista minima de servicii si resurse
asigurate impreuna. Proiectele TSI care acopera mai multe
domenii au o sansa sporita de a fi finantate intrucat reprezinta
un efort clar de a ridica valoarea si de a da o utilizare
cat mai eficienta resurselor publice.
Servicii
Bibliotecile publice
pot oferi:
un loc de intalnire pentru comunitatile locale avand o relatie
naturala cu scolile, familiile si cu alte grupuri comunitare,
ceea ce permite dezvoltarea de parteneriate pentru a ajunge
la o abordare coerenta a serviciilor destinate copiilor si
parintilor sau ingrijitorilor acestora;
un mediu de instruire in retea care stimuleaza si asigura
deprinderi pentru lectura sau educatia continua si cunostinte
despre TSI. Acest mediu de instruire poate fi extins in scoli,
in familii si virtual oriunde prin serviciile bazate pe web
pentru copii, parinti si ingrijitori;
facilitati sporite pentru temele de casa;
modele pentru activitati distractive in comun intre adulti
si copii care implica carti, calculatoare si TSI, muzica,
teatru, cinema si alte activitati culturale si sporesc potentialul
de a utiliza mai constructiv timpul liber. Mediul de biblioteca
trebuie astfel conceput incat sa ofere copiilor siguranta
si clipe de bucurie;
contributie importantanta la toate formele de alfabetizare
incluzand:
a) formand parteneriate
cu alte ONG-uri si institutii de invatamant pentru a dezvolta
si furniza servicii.
b) alfabetizarea digitala
- prin introducerea serviciilor bazate pe TSI pentru copii,
de exemplu orientarea pe web, pentru a conferi copiilor deprinderi
de navigare si cautare si in acelasi timp de a evalua continutul
si relevanta paginilor web;
c) alfabetizarea vizuala
- prin postere, reclame si imagini pe calculator;
d) alfabetizare media
- ziare, TV and radio, incluzand accessul via Web.
un pachet de resurse educationale in parteneriat cu institutiile
de invatamant - bibliotecile ofera retele retele cooperante
si directoare WWW ale resurselor necesare ca si pachete educationale/de
instruire pentru a sprijini programele de invatamant nationale
si/sau locale.
sprijin pentru includerea sociala datorita focalizarii asupra
continutului si activitatilor multiculturale si multilingvistice
ca si asupra serviciilor pentru copiii cu handicap.
constientizare culturala mai mare care creaza un sens al calitatii
de cetatean si o identitate culturala prin promovarea originilor
culturale ale copiilor.
Grupurile de clienti
ai serviciilor pentru copii
Copii sunt clienti ai bibliotecii publice: biblioteca este
raspunzatoare fata de intreaga comunitate locala de copii,
nu doar fata de utilizatorii ei obisnuiti. Dezvoltarea serviciilor
trebuie sa fie initiata si determinata tinand cont de nevoile
copiilor.
Parintii si ingrijitorii, care sunt responsabili de
cresterea si educatia copiilor, reprezinta un public tinta
important pentru aceste servicii. Interactiunea cu ei este
cruciala pentru dezvoltarea serviciilor orientate cu adevarat
inspre nevoile copiilor. Parintii si ingrijitorii pot fi asistati
prin sprijin informational si de consultanta in medii conectate
in retea. Copiii mai mici au nevoie de ajutorul parintilor,
al ingrijitorilor sau al profesorilor pentru a vizita biblioteca
sau accesa un calculator acasa: daca in ambele cazuri serviciile
sunt atractive, ele vor cu siguranta apreciate si utilizate.
Familiile reprezinta, de asemenea, un important grup
de clienti care poate fi sprijinit prin lectura si initiative
de alfabetizare - bibliotecile pot furniza servicii ce implica
copii, parinti si bunici. Ele trebuie sa realizeze importanta
participarii familiei la alfabetizarea copilului. Pentru a
castiga increderea familiilor in serviciile pentru copii,
personalul de biblioteca ar trebui sa colaboreze strans cu
specialisti in dezvoltarea copiilor si sa se asigure ca serviciile
sunt potrivite pentru diferitele etape de dezvoltare ale copilului
si pentru nevoile familiilor.
Copii cu nevoi speciale
Bibliotecile publice
pot juca un rol important in furnizarea de servicii pentru
cei cu handicapuri fizice,
dificultati de invatat, dificultati comportamentale si sociale,
dezavantaje educationale, dezavantaje financiare si nevoi
de limba /culturale specifice prin asigurarea de servicii
bazate pe TSI, intr-un mediu bazat pe web destinate utilizarii
in biblioteca sau la distanta.
In comunitatile rurale
si izolate sau acolo unde nu exista sau exista putine alte
facilitati care sa vina in ajutorul copiilor si famiiliilor,
bibliotecile publice pot juca un rol important ca factori
ajutatori la dezvoltarea copilului si orientarea familiei
prin garantarea accesului la resurse pentru instruire si petrecerea
timpului liber cu ajutorul TSI.
AGENDA VIITOARE
Practicienii din bibliotecile
publice trebuie sa-si largeasca, prin instruire si experienta,
deprinderile educationale si de utilizare a TSI, pentru a
veni in intampinarea nevoilor copiilor si a lucra ca parteneri
cu cresele si scolile primare.
Bibliotecile vor fi obligate
sa angajeze persoane cu instruire si cariera profesionala
relevant diferite, de exemplu invatatori sau asistente medicale.
In acelasi timp ele ar trebui sa apeleze mai mult la sfaturile
parintilor si ingrijitorilor privind modul de dezvoltare si
livrare al serviciilor.
Investitiile in industria
Tehnologiilor Societatii Informationale al caror continut
vizeaza direct copiii intre 0-6 ani sunt scazute in comparatie
cu alte grupe de varsta. Bibliotecile publice pot redresa
situatia promovand deprinderile TSI. Impreuna cu scolile ele
trebuie sa dezvolte instrumente si servicii pentru copii.
Se simte nevoia de a regandi serviciile pentru copii in general
si cele bazate pe TSI in particular, inclusiv cele destinate
copiilor cu handicap sau dezavantajati.
Factorii de decizie politica,
organismele profesionale, bibliotecile publice, muzeele, arhivele,
scolile si alte institutii culturale si educationale trebuie
sa se reuneasca pentru a elabora noua etapa a politicii fata
de serviciile destinate copiilor in pregatirea unei societati
bazate pe cunoastere si instruire. Sunt necesare noi politici
nationale care sa promoveze mediile educationale si o atitudine
generala pozitiva fata de instruire, politici elaborate pe
baza facilitatilor implicate de bibliotecile publice. Trebuie
alcatuita o agenda comuna cu strategii pe termen scurt, mediu
si lung care sa promoveze educatia si sa lupte impotriva analfabetismului
sub toate formele sale.
LEGATURI
Legaturile mentionate
se refera la serviciile inovatoare bazate pe TSI pentru copiii
sub 13 ani.
Bulgaria
Biblioteca Municipala
din Dora Gabe
Un proiect care intentioneaza
sa initieze si sa familiarizeze copiii cu oportunitatile oferite
de WWW, protejandu-i in acelasi timp de influenta lui negativa.
http://www.libdgabe.dobrich.net
Germania
PlanetaInfo
O biblioteca virtuala
pentru copii conceputa pe baza proiectului CHILIAS finantat
de programul Telematics pentru Biblioteci al CE.
http://www.stuttgart.de/chilias/
Irlanda
Biblioteca Comitatului
Clare
Pagina web a bibliotecii
invita copiii sa citeasca si sa invete; legaturile sunt organizate
pe teme, incluzand lectura, programa scolara si timpul liber.
http://www.clarelibrary.ie/eolas/kids_section/kids_section.htm
Olanda
Biblioteca Publica
din Assen
Un website unde elevii
sunt provocati sa lucreze independent si stimulati sa abordeze
noi subiecte: un exemplu de parteneriat de succes cu organizatii
educationale care sprijina programele de invatamant on-line.
http://www.bibliotheekassen.nl/jongeren/frkennisnetckv.htm
Biblioteca Publica
Din Den Haag
Proiecte destinate in
special copiilor pentru a le mari interesul fata de lectura,
interconectate la proiectul "Fantasia".
http://www.mijnstempel.nl
http://www.fantasia.nl
http://www.leesplein.nl
Lectura de baza
Metoda denumita "Boekenpret",
introdusa de multe municipalitati in medii pre- sau timpuriu
educationale pentru dezvoltarea vocabularului de baza si a
deprinderilor de a invata, este eficace mai ales pentru familiile
native sau de emigranti fara obisnuinta si traditia lecturii.
http://www.lezen.nl
NBLC
Un website care vine
in sprijinul elevilor, studentilor parintilor si profesorilor
in problemele legate de scoala. O colaborare de succes intre
personalul de biblioteca, bibliotecile publice si guvern,
care a inceput cu participarea a 20 de biblioteci publice
la un proiect pilot lansat de guvern.
http://www.kennisnet.nl/
Biblioteca Publica
din Rotterdam
Un Website care stimuleaza
si ajuta elevilor neatrasi de lectura: exemplu de parteneriat
cu organizatii educationale venind in intampinarea elevilor
cu nevoi speciale pentru a-i ajuta sa-si incheie studiile.
http://b-wise.bibliotheek.rotterdam.nl
Norvegia
Cuvintele devin
adevarate
Un proiect in colaborare,
exemplificand cooperarea dintre bibliotecile publice si comunitate,
care are ca scop promovarea lecturii, mai ales printre copii
si tineri.
http://www.trolliord.org/
Biblioteca Publica
din Austevoll
Un website cu istoria
locala realizat de Municipalitatea din Austevoll unde copiii
si adultii pot afla mai multe despre comunitatea lor.
http://www.hordaland.org/austevoll/
Haram Public Library
Un website creat pentru
a ajuta elevii la gasirea de resurse pe web si intocmirea
de rapoarte si aparut din nevoia de a combina bibliotecile
publice si scolare ca mijloc de a optimiza resursele.
http://www.haram.folkebibl.no/prosjekt
Portugaia
Proiectul celor
mici-Parinti si copii construind impreuna viitorul
Proiect care tinteste
sa stimuleze lectura si sa ajute la dezvoltarea creativitatii
si imaginatiei copiilor; sa promoveze relatii bune intre parinti
si copii; sa mareasca rolul bibliotecii ca spatiu unde se
impartasesc informatii si experiente despre teme legate de
copilarie; sa ajute la stabilirea de relatii bune intre painti
si cadrele calificate care lucreaza cu copii; sa promoveze
accesul egal la oportunitati.
http://www.cm-oeiras.pt
Biblioteca Publica
din Vila Franca de Xira
Website realizat cu resurse limitate,
promovand studiul si lectura la copii in timp ce acestia isi
exerseaza deprinderile TSI. Ofera de asemenea anumite linii
directoare pentru parinti si ingrijitori.
http://www.bib-municipal-vila-franca-xira.rcts.pt/
Slovenia
Pionirska knjiznica
Website operat de principala biblioteca
pentru copii din Slovenia care stimuleaza apetitul pentru
lectura la copii. Pe website copii pot discuta despre cartile
citite si schimba opinii legate de promovarea lecturii.Un
exemplu al initiativei de colaborare intre biblioteci si scoli.
http://www.bralnaznacka.com/
Pionirska Knjiznica
Concurs-ghicitoare despre carti
lansat pe web (disponibil si pe alte formate media) care incurajeaza
copiii sa invete lucruri despre regiunile slovene (geografie,
istorie, etnologie etc.) in timp ce citesc literatura slovena
clasica. Un exemplu bun de utilizare a TSI pentru a promova
constientizarea culturala in timp ce se acumuleaza cunostinte
despre calculatoare, si se dezvolta deprinderile TSI, gustul
pentru lectura si includerea sociala ( minoritatile slovene,
copiii emigrantilor sloveni etc.).
http://www.lj-oz.sik.si/kviz/
Suedia
Biblioteca Publica din Kalmar
A fost prima biblioteca publica
din Suedia care a oferit cursuri de instruire bazate pe TI
despre TI in colaborare cu Colegiul universitar din Kalmar.
http://www.hik.se/
Marea Britanie
Serviciile de informatii
si de biblioteca din Birmingham
Un website atractiv conceput in
colaborare pentru a stimula placerea de a citi si de a citi
si scrie, administrat de mai multe servicii de biblioteca,
unde copiii pot citi povesti si autori de e-mail-uri, pot
scrie recenzii sau povesti proprii, pot juca diverse jocuri
de cuvinte si participa la competitii bazate pe lectura.
http://storiesfromtheweb.org
Increderea in carti Booktrust
Un website care invita bibliotecile
sa participe la o initiativa nationala in sprijinul lecturii
materializata prin incurajarea parintilor de a-si familiariza
copiii cu cartile inca de la o varsta foarte frageda.
http://www.booktrust.org.uk/bookstart/bookstart.htm
Bibliotecile din Croydon
Pagina web care consta din recenzii
de carti pentru copii scrise de bibliotecari, pe baza achizitiilor
de ultima ora, cu intentia de a stimula dragostea de lectura
prin ajutorul dat copiilor, parintilor si ingrijitorilor la
alegerea "celei mai bune carti".
http://www.croydon.gov.uk/LEDept/libraries/cr-libchreviews.htm
Trustul National Literacy
Trust
Website al programului National
Literacy Trust furnizand informatii despre alfabetizare (inclusiv
despre politicile guvernamentale), sugestii si initiative
practice, studii, statistici si resurse, impartit pe capitole
cum ar fi primii ani, scoala primara, parinti, biblioteci
etc.
http://www.literacytrust.org.uk/
Programul de Digitalizare
a Fondului pentru Noi Oportunitati New opportunities Fund
Digitisation Programme
Programul ofera un model unic pentru
crearea de resurse educationale on-line inovatoare avand ca
scop realizarea unor parteneriate care sa includa comunitatea
locala si voluntari, autoritatile locale, bibliotecile si
arhivele, muzeele, institutiile de invatamant mediu si superior
si sectorul privat. Materialul are ca tinta in special utilizatorii
bibliotecilor publice prin Reteaua Cetatenilor(RC) si scolile
prin Grila Nationala pentru Invatamant (GNpI). Parte a unei
initiative mai largi a FNO de a instrui "personalul bibliotecilor
publice, bibliotecarii din scoli si profesorii" si de
suporta costurile legate de infrastructura.
http://www.nof-digitise.org/
Irlanda comorilort
Un website de jocuri interactive
conceput pentru a promova lectura in timp ce copiii isi insusesc
diverse deprinderi TI. Programul este produs de Oficiul Britanic
pentru Interconectarea Bibliotecilor (OBIB).
http://www.ukoln.ac.uk/services/treasure/
Bibliotecile din Westminster
Pagina Web avand legaturi cu servicii
care stimuleaza lectura.
http://www.westminster.gov.uk/libraries/children/books.cfm
Pagina Web avand legaturi cu servicii
care sprijina efectuarea temelor de casa
http://www.westminster.gov.uk/libraries/children/homeworksites
Pagina principala
Pagina 1 | Pagina
2 | Pagina 3 | Pagina 4 | Pagina
5 | Pagina 6 | Pagina
7 | Pagina
8
|