Includere sociala

Participarea cetatenilor

Acces si servicii pentru persoane cu deficiente

Servicii de biblioteci publice pentru copii si scoli

Servicii de biblioteci publice in sprijinul educatiei adultilor

Sprijin pentru afaceri si economie

Acces la un continut cultural divers

Acces la muzica si materiale netiparite

 

Pagina principala
Pagina 1 | Pagina 2 | Pagina 3 | Pagina 4 | Pagina 5 | Pagina 6 | Pagina 7 | Pagina 8

SERVICII DE BIBLIOTECI PUBLICE PENTRU COPII SI SCOLI

SUMAR

DOMENIU

Aceasta linie directoare se ocupa de serviciile si activitatile bazate pe TSI furnizate de bibliotecile publice care ajuta copiii sa-si dezvolte o atitudine pozitiva fata de educatie, in conformitate cu telul edificaii unei e-Europe si care contribuie la dezvoltarea lor ca fiinte umane capabile sa joace un rol in societate prin esafodarea calitatii de cetatean si a unui sens al comunitatii.

PROBLEME LEGATE DE POLITICI

Copiii au nevoie de servicii care contribuie la dezvoltarea lor in mai multe feluri: intelectual si emotional, prin acumularea de cunostinte si deprinderi de limba, sociale, educationale si motoare. Bibliotecile publice pot promova aceasta dezvoltare in mod distractiv si oferi copiilor oportunitati de a-si cultiva deprinderile sociale, de a dobandi simt estetic si un interes pentru literatura si arte.

Noile cunostinte si deprinderi de baza au fost definite la intrunirea Consiliului European de la Lisabona din anul 2000 ca fiind cunostintele de TI, limbile straine, cultura tehnologica, deprinderile antreprenoriale si sociale. Se simte nevoia de a dezvolta mult mai mult serviciile bazate pe TSI orientate spre copii, incluzand cele livrate de bibliotecile publice, pentru a promova o atitudine pozitiva fata de educatie.

Acest lucru necesita o colaborare efectiva intre bibliotecile publice locale si alte organizatii la nivel local. Desi bibliotecile publice, arhivele si muzeele sunt tot mai mult privite ca parte a unei retele de sprijin al procesului educational, o implicare mai mare in discutarea programelor scolare ar oferi bibliotecilor, arhivelor si muzeelor o sansa de a stabili o strategie de colaborare mai viabila pentru sprijinirea educatiei bazate pe scoala.

LINII DIRECTOARE PENTRU PRACTICI CORESPUNZATOARE

Serviciile pot fi furnizate in biblioteca, on-line prin website-uri sau prin alte retele digitale. Ele pot fi dezvoltate chiar de biblioteca sau intr-un parteneriat al bibliotecilor publice cu alte organizatii culturale si educationale pentru a sprijini efectiv educatia formala si neformala la toate nivelele, inclusiv educatia la distanta, prin impartasirea colectiilor si resurselor. Grupul de utilizatori pentru sectiile de copii ale bibliotecilor publice consta din copii, parinti, ingrijitori si familii.

Bibliotecile publice pot oferi:

un loc de intalnire pentru comunitatile locale, avand o relatie naturala cu scolile, familiile si alte grupuri ale comunitatii;

un mediu de educatie in retea care stimuleaza si creaza deprinderi pentru lectura si educatia permanenta si cunostinte despre TSI ce pot fi extinse in scoli, acasa si virtual oriunde prin serviciile bazate pe web;

facilitati mai mari pentru temele de casa;

modele pentru activitati distractive in comun intre adulti si copii incluzand carti, calculatoare si TSI, muzica, teatru, cinema si alte activitati culturale;

contributie importanta la dezvoltarea tuturor formelor de alfabetizare incluzand: alfabetizarea functionala, alfabetizarea digitala, vizuala si alfabetizarea media;

suport pentru includere sociala si o identitate culturala mai puternica.

AGENDA VIITOARE

Factorii de elaborare a politicilor, corpurile profesionale, bibliotecile publice, muzeele, arhivele, scolile si alte institutii culturale si educationale trebuie sa se intalneasca pentru a elabora urmatoarea etapa a politicii de dezvoltare a serviciilor pentru copii in pregatirea unei societati bazate pe cunoastere si supuse unui proces permanent de educatie.

DOMENIU

Aceasta linie directoare se ocupa de urmatoarele probleme: servicii furnizate, grupuri de utilizatori si nevoi speciale.

PROBLEME LEGATE DE POLITICI

Aceasta linie directoare acopera serviciile si activitatile bazate pe TSI furnizate de bibliotecile publice, care ajuta copiii sa-si dezvolte o atitudine pozitiva fata de educatie, in conformitate cu telul edificarii unei e-Europe si care contribuie la dezvoltarea lor ca fiinte umane capabile sa joace un rol in societate prin esafodarea calitatii de cetatean si a unui sens al comunitatii.

Conventia pentru Drepturile Copilului stipuleaza intre altele: " Copilul ar trebui sa fie complet pregatit pentru a trai o viata individuala in societate…" si " Copilul va avea dreptul libertatii de expresie; acest drept va include libertatea de a cauta, primi si impartasi informatii si idei de toate genurile, indiferent de frontiere, fie oral, in scris, pe suport tiparit sau in forma artistica, fie prin orice alta media aleasa de copil." .

Bibliotecile publice, ca institutii de includere sociala, trebuie sa asigure accesul copiilor, indiferent de varsta, avere, mediu familial, gen, mediu rasial sau locatie geografica, nevoi speciale.

Copiii au nevoie de servicii care contribuie la formarea lor in mai multe feluri: intelectual si emotional, prin insusirea de cunostinte si deprinderi de limba, sociale, emotionale si motoare. Bibliotecile pot promova aceasta formare in mod distractiv si contribui la ea prin furnizarea de oportunitati pentru dezvoltarea deprinderilor sociale, esafodarea constiintei de cetatean, dobandirea simtului estetic si a unui interes pentru literatura si arte.

Bibliotecile publice au un rol important in dezvoltarea gustului pentru lectura la copii intr-o epoca cu atat de multe alte tentatii. Exista un consens general ca o apropiere timpurie de carti contribuie mult la dezvoltarea interesului fata de lectura. Multi sustin ca primii doi ani din educatia unui copil sunt cruciali. 75% din dezvoltarea creierului are loc in primii doi ani. Implicatiile acestui fapt pentru organizatiile care ar trebui sa lucreze impreuna sunt foarte semnificative.

Noile cunostinte si deprinderi de baza, care trebuie incluse in agenda tuturor organizatiilor educationale si culturale, au fost definite la intrunirea Consiliului European de la Lisabona din 2000 ca fiind cunostintele despre TI, limbile straine, cultura tehnologica, deprinderile antreprenoriale si sociale. Se simte nevoia unei orientari si mai pronuntate inspre copii a serviciilor bazate pe TSI, pentru a promova o atitudine pozitiva fata de educatie prin dezvoltarea capacitatii lor de a culege si interpreta informatii.

Pozitia bibliotecilor publice ca institutii avand relatii privilegiate cu autoritatile locale si cu alte entitati culturale si educationale le ofera oportunitatea de a-si accentua mult rolul de sprijinitor al sistemului educational din scoli si al programei de invatamant. Tarile, regiunile si localitatile, mai ales comunitatile rurale sau izolate cu grad redus de patrundere a Internet-ului, in care bibliotecile scolare nu au resurse pentru a asigura conditii de studiu si de rezolvare a temelor de casa, pot utiliza mai bine bibliotecile publice la orientarea, acumularea de cunostinte si accesul copiilor la resursele de informatii si educatie care altfel sunt de neatins.

Ca puncte de contact si locuri de intalnire importante ale populatiei locale, bibliotecile publice sunt bine plasate pentru a identifica si recunoaste nevoile educationale/de instruire si informationale existente si potentiale ale comunitatilor locale. Ele sunt si au fost intotdeauna furnizori de informatii. In ultimii ani, bibliotecile publice au inceput sa investeasca in infrastructura si specializari ale personalului care pot fi valorificate prin dezvoltarea si imbunatatirea serviciilor care vin in ajutorul educatiei la toate nivelele.

Acest lucru necesita o cooperare efectiva intre bibliotecile publice si alte institutii la nivel local. O implicare mai larga a corpurilor profesionale in discutarea programelor scolare ar putea acorda bibliotecilor, muzeelor si arhivelor o sansa de a stabili o strategie de colaborare mai stransa la sprijinirea educatiei formale.

Desi bibliotecile publice, arhivele si muzeele sunt toate institutii ale memoriei si ar trebui incluse in reteaua de sprijinire a educatiei, ele raman uneori izolate in atitudinile lor. Este nevoie de presiuni pentru a reuni aceste trei institutii culturale in scopul de a raspunde nevoilor noii paradigme: societatea bazata pe instruire.

LINII DIRECTOARE PENTRU PRACTICI DE CALITATE

Tarile in care serviciile bazate pe TSI pentru copii sunt in prezent cel mai bine implementate nu reprezinta un model geografic particular. Ceea ce le apropie sunt un foarte pronuntat sens al urgentei de a lupta impotriva analfabetismului - si politicile nationale corespunzatoare in acest sens -, nevoia de a promova lectura si o utilizare imaginativa a infrastructurii TSI existente. Bibliotecile publice din acele tari actioneaza adeseori ca parteneri sau coordonatori in proiecte mai mari, de nivel national.

Serviciile si activitatile pentru copii pot fi oferite:

in biblioteca;

on-line prin website-uri;

prin alte retele digitale.

Ele pot fi asigurate chiar de biblioteca sau in colaborare cu alte institutii culturale si educationale. Cooperarea dintre institutiile de memorie locale (biblioteci, muzee, arhive) poate constitui un sprijin efectiv pentru educatia formala la toate nivelele, incluzand educatia la distanta, prin utilizarea in comun a resurselor si colectiilor si profitand de TSI.

Bibliotecile, arhivele si alte organizatii culturale care ofera servicii la nivel local si lucreaza impreuna cu alte entitati educationale, au nevoie de o agenda de colaborare, unde sa fie stabilita o lista minima de servicii si resurse asigurate impreuna. Proiectele TSI care acopera mai multe domenii au o sansa sporita de a fi finantate intrucat reprezinta un efort clar de a ridica valoarea si de a da o utilizare cat mai eficienta resurselor publice.

Servicii

Bibliotecile publice pot oferi:

un loc de intalnire pentru comunitatile locale avand o relatie naturala cu scolile, familiile si cu alte grupuri comunitare, ceea ce permite dezvoltarea de parteneriate pentru a ajunge la o abordare coerenta a serviciilor destinate copiilor si parintilor sau ingrijitorilor acestora;

un mediu de instruire in retea care stimuleaza si asigura deprinderi pentru lectura sau educatia continua si cunostinte despre TSI. Acest mediu de instruire poate fi extins in scoli, in familii si virtual oriunde prin serviciile bazate pe web pentru copii, parinti si ingrijitori;

facilitati sporite pentru temele de casa;

modele pentru activitati distractive in comun intre adulti si copii care implica carti, calculatoare si TSI, muzica, teatru, cinema si alte activitati culturale si sporesc potentialul de a utiliza mai constructiv timpul liber. Mediul de biblioteca trebuie astfel conceput incat sa ofere copiilor siguranta si clipe de bucurie;

contributie importantanta la toate formele de alfabetizare incluzand:

a) formand parteneriate cu alte ONG-uri si institutii de invatamant pentru a dezvolta si furniza servicii.

b) alfabetizarea digitala - prin introducerea serviciilor bazate pe TSI pentru copii, de exemplu orientarea pe web, pentru a conferi copiilor deprinderi de navigare si cautare si in acelasi timp de a evalua continutul si relevanta paginilor web;

c) alfabetizarea vizuala - prin postere, reclame si imagini pe calculator;

d) alfabetizare media - ziare, TV and radio, incluzand accessul via Web.

un pachet de resurse educationale in parteneriat cu institutiile de invatamant - bibliotecile ofera retele retele cooperante si directoare WWW ale resurselor necesare ca si pachete educationale/de instruire pentru a sprijini programele de invatamant nationale si/sau locale.

sprijin pentru includerea sociala datorita focalizarii asupra continutului si activitatilor multiculturale si multilingvistice ca si asupra serviciilor pentru copiii cu handicap.

constientizare culturala mai mare care creaza un sens al calitatii de cetatean si o identitate culturala prin promovarea originilor culturale ale copiilor.

Grupurile de clienti ai serviciilor pentru copii

Copii sunt clienti ai bibliotecii publice: biblioteca este raspunzatoare fata de intreaga comunitate locala de copii, nu doar fata de utilizatorii ei obisnuiti. Dezvoltarea serviciilor trebuie sa fie initiata si determinata tinand cont de nevoile copiilor.

Parintii si ingrijitorii, care sunt responsabili de cresterea si educatia copiilor, reprezinta un public tinta important pentru aceste servicii. Interactiunea cu ei este cruciala pentru dezvoltarea serviciilor orientate cu adevarat inspre nevoile copiilor. Parintii si ingrijitorii pot fi asistati prin sprijin informational si de consultanta in medii conectate in retea. Copiii mai mici au nevoie de ajutorul parintilor, al ingrijitorilor sau al profesorilor pentru a vizita biblioteca sau accesa un calculator acasa: daca in ambele cazuri serviciile sunt atractive, ele vor cu siguranta apreciate si utilizate.

Familiile reprezinta, de asemenea, un important grup de clienti care poate fi sprijinit prin lectura si initiative de alfabetizare - bibliotecile pot furniza servicii ce implica copii, parinti si bunici. Ele trebuie sa realizeze importanta participarii familiei la alfabetizarea copilului. Pentru a castiga increderea familiilor in serviciile pentru copii, personalul de biblioteca ar trebui sa colaboreze strans cu specialisti in dezvoltarea copiilor si sa se asigure ca serviciile sunt potrivite pentru diferitele etape de dezvoltare ale copilului si pentru nevoile familiilor.

Copii cu nevoi speciale

Bibliotecile publice pot juca un rol important in furnizarea de servicii pentru cei cu handicapuri fizice, dificultati de invatat, dificultati comportamentale si sociale, dezavantaje educationale, dezavantaje financiare si nevoi de limba /culturale specifice prin asigurarea de servicii bazate pe TSI, intr-un mediu bazat pe web destinate utilizarii in biblioteca sau la distanta.

In comunitatile rurale si izolate sau acolo unde nu exista sau exista putine alte facilitati care sa vina in ajutorul copiilor si famiiliilor, bibliotecile publice pot juca un rol important ca factori ajutatori la dezvoltarea copilului si orientarea familiei prin garantarea accesului la resurse pentru instruire si petrecerea timpului liber cu ajutorul TSI.

AGENDA VIITOARE

Practicienii din bibliotecile publice trebuie sa-si largeasca, prin instruire si experienta, deprinderile educationale si de utilizare a TSI, pentru a veni in intampinarea nevoilor copiilor si a lucra ca parteneri cu cresele si scolile primare.

Bibliotecile vor fi obligate sa angajeze persoane cu instruire si cariera profesionala relevant diferite, de exemplu invatatori sau asistente medicale. In acelasi timp ele ar trebui sa apeleze mai mult la sfaturile parintilor si ingrijitorilor privind modul de dezvoltare si livrare al serviciilor.

Investitiile in industria Tehnologiilor Societatii Informationale al caror continut vizeaza direct copiii intre 0-6 ani sunt scazute in comparatie cu alte grupe de varsta. Bibliotecile publice pot redresa situatia promovand deprinderile TSI. Impreuna cu scolile ele trebuie sa dezvolte instrumente si servicii pentru copii. Se simte nevoia de a regandi serviciile pentru copii in general si cele bazate pe TSI in particular, inclusiv cele destinate copiilor cu handicap sau dezavantajati.

Factorii de decizie politica, organismele profesionale, bibliotecile publice, muzeele, arhivele, scolile si alte institutii culturale si educationale trebuie sa se reuneasca pentru a elabora noua etapa a politicii fata de serviciile destinate copiilor in pregatirea unei societati bazate pe cunoastere si instruire. Sunt necesare noi politici nationale care sa promoveze mediile educationale si o atitudine generala pozitiva fata de instruire, politici elaborate pe baza facilitatilor implicate de bibliotecile publice. Trebuie alcatuita o agenda comuna cu strategii pe termen scurt, mediu si lung care sa promoveze educatia si sa lupte impotriva analfabetismului sub toate formele sale.

LEGATURI

Legaturile mentionate se refera la serviciile inovatoare bazate pe TSI pentru copiii sub 13 ani.

Bulgaria

Biblioteca Municipala din Dora Gabe

Un proiect care intentioneaza sa initieze si sa familiarizeze copiii cu oportunitatile oferite de WWW, protejandu-i in acelasi timp de influenta lui negativa.

http://www.libdgabe.dobrich.net

Germania

PlanetaInfo

O biblioteca virtuala pentru copii conceputa pe baza proiectului CHILIAS finantat de programul Telematics pentru Biblioteci al CE.

http://www.stuttgart.de/chilias/

Irlanda

Biblioteca Comitatului Clare

Pagina web a bibliotecii invita copiii sa citeasca si sa invete; legaturile sunt organizate pe teme, incluzand lectura, programa scolara si timpul liber.

http://www.clarelibrary.ie/eolas/kids_section/kids_section.htm

Olanda

Biblioteca Publica din Assen

Un website unde elevii sunt provocati sa lucreze independent si stimulati sa abordeze noi subiecte: un exemplu de parteneriat de succes cu organizatii educationale care sprijina programele de invatamant on-line.

http://www.bibliotheekassen.nl/jongeren/frkennisnetckv.htm

Biblioteca Publica Din Den Haag

Proiecte destinate in special copiilor pentru a le mari interesul fata de lectura, interconectate la proiectul "Fantasia".

http://www.mijnstempel.nl

http://www.fantasia.nl

http://www.leesplein.nl

Lectura de baza

Metoda denumita "Boekenpret", introdusa de multe municipalitati in medii pre- sau timpuriu educationale pentru dezvoltarea vocabularului de baza si a deprinderilor de a invata, este eficace mai ales pentru familiile native sau de emigranti fara obisnuinta si traditia lecturii.

http://www.lezen.nl

NBLC

Un website care vine in sprijinul elevilor, studentilor parintilor si profesorilor in problemele legate de scoala. O colaborare de succes intre personalul de biblioteca, bibliotecile publice si guvern, care a inceput cu participarea a 20 de biblioteci publice la un proiect pilot lansat de guvern.

http://www.kennisnet.nl/

Biblioteca Publica din Rotterdam

Un Website care stimuleaza si ajuta elevilor neatrasi de lectura: exemplu de parteneriat cu organizatii educationale venind in intampinarea elevilor cu nevoi speciale pentru a-i ajuta sa-si incheie studiile.

http://b-wise.bibliotheek.rotterdam.nl

Norvegia

Cuvintele devin adevarate

Un proiect in colaborare, exemplificand cooperarea dintre bibliotecile publice si comunitate, care are ca scop promovarea lecturii, mai ales printre copii si tineri.

http://www.trolliord.org/

Biblioteca Publica din Austevoll

Un website cu istoria locala realizat de Municipalitatea din Austevoll unde copiii si adultii pot afla mai multe despre comunitatea lor.

http://www.hordaland.org/austevoll/

Haram Public Library

Un website creat pentru a ajuta elevii la gasirea de resurse pe web si intocmirea de rapoarte si aparut din nevoia de a combina bibliotecile publice si scolare ca mijloc de a optimiza resursele.

http://www.haram.folkebibl.no/prosjekt

Portugaia

Proiectul celor mici-Parinti si copii construind impreuna viitorul

Proiect care tinteste sa stimuleze lectura si sa ajute la dezvoltarea creativitatii si imaginatiei copiilor; sa promoveze relatii bune intre parinti si copii; sa mareasca rolul bibliotecii ca spatiu unde se impartasesc informatii si experiente despre teme legate de copilarie; sa ajute la stabilirea de relatii bune intre painti si cadrele calificate care lucreaza cu copii; sa promoveze accesul egal la oportunitati.

http://www.cm-oeiras.pt

Biblioteca Publica din Vila Franca de Xira

Website realizat cu resurse limitate, promovand studiul si lectura la copii in timp ce acestia isi exerseaza deprinderile TSI. Ofera de asemenea anumite linii directoare pentru parinti si ingrijitori.

http://www.bib-municipal-vila-franca-xira.rcts.pt/

Slovenia

Pionirska knjiznica

Website operat de principala biblioteca pentru copii din Slovenia care stimuleaza apetitul pentru lectura la copii. Pe website copii pot discuta despre cartile citite si schimba opinii legate de promovarea lecturii.Un exemplu al initiativei de colaborare intre biblioteci si scoli.

http://www.bralnaznacka.com/

Pionirska Knjiznica

Concurs-ghicitoare despre carti lansat pe web (disponibil si pe alte formate media) care incurajeaza copiii sa invete lucruri despre regiunile slovene (geografie, istorie, etnologie etc.) in timp ce citesc literatura slovena clasica. Un exemplu bun de utilizare a TSI pentru a promova constientizarea culturala in timp ce se acumuleaza cunostinte despre calculatoare, si se dezvolta deprinderile TSI, gustul pentru lectura si includerea sociala ( minoritatile slovene, copiii emigrantilor sloveni etc.).

http://www.lj-oz.sik.si/kviz/

Suedia

Biblioteca Publica din Kalmar

A fost prima biblioteca publica din Suedia care a oferit cursuri de instruire bazate pe TI despre TI in colaborare cu Colegiul universitar din Kalmar.

http://www.hik.se/

Marea Britanie

Serviciile de informatii si de biblioteca din Birmingham

Un website atractiv conceput in colaborare pentru a stimula placerea de a citi si de a citi si scrie, administrat de mai multe servicii de biblioteca, unde copiii pot citi povesti si autori de e-mail-uri, pot scrie recenzii sau povesti proprii, pot juca diverse jocuri de cuvinte si participa la competitii bazate pe lectura.

http://storiesfromtheweb.org

Increderea in carti Booktrust

Un website care invita bibliotecile sa participe la o initiativa nationala in sprijinul lecturii materializata prin incurajarea parintilor de a-si familiariza copiii cu cartile inca de la o varsta foarte frageda.

http://www.booktrust.org.uk/bookstart/bookstart.htm

Bibliotecile din Croydon

Pagina web care consta din recenzii de carti pentru copii scrise de bibliotecari, pe baza achizitiilor de ultima ora, cu intentia de a stimula dragostea de lectura prin ajutorul dat copiilor, parintilor si ingrijitorilor la alegerea "celei mai bune carti".

http://www.croydon.gov.uk/LEDept/libraries/cr-libchreviews.htm

Trustul National Literacy Trust

Website al programului National Literacy Trust furnizand informatii despre alfabetizare (inclusiv despre politicile guvernamentale), sugestii si initiative practice, studii, statistici si resurse, impartit pe capitole cum ar fi primii ani, scoala primara, parinti, biblioteci etc.

http://www.literacytrust.org.uk/

Programul de Digitalizare a Fondului pentru Noi Oportunitati New opportunities Fund Digitisation Programme

Programul ofera un model unic pentru crearea de resurse educationale on-line inovatoare avand ca scop realizarea unor parteneriate care sa includa comunitatea locala si voluntari, autoritatile locale, bibliotecile si arhivele, muzeele, institutiile de invatamant mediu si superior si sectorul privat. Materialul are ca tinta in special utilizatorii bibliotecilor publice prin Reteaua Cetatenilor(RC) si scolile prin Grila Nationala pentru Invatamant (GNpI). Parte a unei initiative mai largi a FNO de a instrui "personalul bibliotecilor publice, bibliotecarii din scoli si profesorii" si de suporta costurile legate de infrastructura.

http://www.nof-digitise.org/

Irlanda comorilort

Un website de jocuri interactive conceput pentru a promova lectura in timp ce copiii isi insusesc diverse deprinderi TI. Programul este produs de Oficiul Britanic pentru Interconectarea Bibliotecilor (OBIB).

http://www.ukoln.ac.uk/services/treasure/

Bibliotecile din Westminster

Pagina Web avand legaturi cu servicii care stimuleaza lectura.

http://www.westminster.gov.uk/libraries/children/books.cfm

Pagina Web avand legaturi cu servicii care sprijina efectuarea temelor de casa

http://www.westminster.gov.uk/libraries/children/homeworksites

Pagina principala
Pagina 1 | Pagina 2 | Pagina 3 | Pagina 4 | Pagina 5 | Pagina 6 | Pagina 7
| Pagina 8


Vizualizare optima cu IE 4.0 sau mai nou.