Includere sociala

Participarea cetatenilor

Acces si servicii pentru persoane cu deficiente

Servicii de biblioteci publice pentru copii si scoli

Servicii de biblioteci publice in sprijinul educatiei adultilor

Sprijin pentru afaceri si economie

Acces la un continut cultural divers

Acces la muzica si materiale netiparite

 

Pagina principala
Pagina 1 | Pagina 2 | Pagina 3 | Pagina 4 | Pagina 5 | Pagina 6 | Pagina 7 | Pagina 8

SPRIJIN PENTRU AFACERI SI ECONOMIE

SUMAR

DOMENIU

Aceasta linie directoare se ocupa de ajutorul pe care bibliotecile il pot acorda afacerilor prin mijloace digitale sau conventionale.

PROBLEME LEGATE DE POLITICI

Sprijinirea intreprinderilor mici si mijlocii (IMM) face parte din politica promovata de Comisia Europeana. Sursele moderne de informatii cu valoare comerciala, e.g. standardele, sau studiile de piata sunt prohibitiv de scumpe: bibliotecile publice pot juca un rol in asigurarea accesului la informatii de acest tip.

In unele tari acest sprijin este oferit de camerele de comert si de agentii specifice finantate de guvern al caror rol este de a sprijini afacerile in primul rand prin consultante nu prin furnizarea de informatii. Bibliotecile trebuie sa stie ce agentii sunt deschise pentru a complementa eforturile lor si a furniza adrese de contact cat mai exacte.

LINII DIRECTOARE PENTRU PRACTICI DE CALITATE

Serviciile oferite de centrele de informatii de afaceri din biblioteci pot include cautari de literatura tehnica, verificari de bonitate, cautari de oferte, bilanturi, liste de adrese si instruire in utilizarea bazelor de date etc. pentru personalul companiilor locale.

Resursele pot fi pastrate in format digital sau pe suport de hartie in functie de nivelul de cerere, spatiu ocupat, costuri etc.

Natura solicitanta a activitatii intr-un centru de afaceri necesita personal instruit si experimentat. In plus, o parte din personal va avea nevoie si de cunostinte tehnice despre e.g. reglementarile legate de functionarea companiilor si despre legislatia economico-comerciala sau sursele on-line pentru informatiile de afaceri. .

Informatiile cerute de oamenii de afaceri sunt foarte diverse si nu exista biblioteca care de una singura sa poata satisface toate cererile. Din aceasta cauza sectia de carte economica si de afaceri este obligata sa recurga la serviciile specializate de imprumut interbibliotecar si de referinte pentru a furniza informatii tehnice.

Multe tari au creat retele de organizatii care sa ofere consultanta, instruire si asistenta IMM-urilor. In majoritatea cazurilor, aceste organizatii doresc sa coopereze cu bibliotecile, recunoscand ca acestea sunt experte in regasirea informatiilor, domeniu in care comunitatea oamenilor de afaceri este adeseori deficitara. Astfel de organizatii ar putea fi dispuse sa ofere fonduri pentru furnizarea de servicii specializate comunitatii locale de afaceri. Este un lucru obisnuit ca bibliotecile economice si de informatii de afaceri sa faca parte din consortii.

Centrele de informatii de afaceri ar putea foarte bine face parte din serviciile contra cost furnizate de biblioteca.Unele din serviciile furnizate sunt scumpe asa ca taxarea reprezinta o cale utila de a limita cererea si a recupera costurile.

AGENDA VIITOARE

Utilizarea postei electronice, inclusiv cea live a sof-turilor interactive, ca mijloc de comunicare cu clientii va deveni din ce in ce mai frecventa.

Bibliotecile publice ar putea avea oportunitatea de a integra si asigura accesul la informatii mai ieftine via website-urile lor ca rezultat al initiativelor europene legate de accesul la informatiile din sectorul public.

DOMENIU

Aceasta linie directoare se ocupa de urmatoarele probleme: resursele centrelor de informatii de afaceri din bibliotecile publice, servicii, instruirea personalului, imprumut interbibliotecar, cooperare si parteneiate, publicitate, taxe.

PROBLEME LEGATE DE POLITICI

Sprijinirea intreprinderilor mici si mijlocii face parte integranta din politica UE, vezi CORDIS. Pentru afacerile de sub o anumita marime nu este rentabil sa-si procure singure toate informatiile de care au nevoie pentru a functiona intr-o economie dezvoltata unde intreprinderile moderne au nevoie de informatii aproape constant. Desigur ca o parte din aceste informatii pot fi colectate, economicos, chiar de intreprinderile in cauza, dar de cele mai multe ori colectarea interna este neeconomica si informatiile trebuie accesate dintr-o sursa externa cum ar fi biblioteca publica.

Sursele moderne de informare cu valoare comerciala cum ar fi standardele si informatiile despre piata pot fi prohibitiv de scumpe: unul din rolurile bibliotecilor publice este de a asigura accesul la informatii de acest tip. In zonele rurale mai ales, biblioteca publica poate fi singura sursa de informatii tehnice, juridice s.a.m.d., dorite de oamenii de afaceri si poate contribui in mod real la dezvoltarea economiei locale.

In unele tari, de exemplu in Germania, Camerele de Comert (handelskammer) sunt cele care furnizeaza informatiile de afaceri si, in acest context, bibliotecile publice pot face prea putine lucruri pentru comunitatea oamenilor de afaceri. In alte parti, bibliotecile publice ar putea fi singurele organizatii avand obligatia de a furniza informatii de afaceri. Chiar si companiile mai mari, cu propriile lor biblioteci de specialitate, pot foarte bine recurge la centrele de afaceri din bibliotecile publice pentru anumite tipuri de materiale.

Bibliotecile care au centre de informatii pentru mediul de afaceri trebuie sa decida ce gama de informatii vor furniza serviciile respective: informatiile de afaceri sunt informatii pentru oamenii de afaceri si despre afaceri. Aceste centre vor fi puse in situatia de a servi utilizatori care au nevoie de ambele tipuri de informatii.
Informatiile pentru oamenii de afaceri se refera de obicei la probleme juridice si date tehnice de multe tipuri. Centrele de afaceri din biblioteci lucreaza de multe ori impreuna cu bibliotecile tehnice.
Oamenii de afaceri au nevoie de informatii despre reglementarile referitoare la activitatile de import/export, tarife, standarde tehnice, garantia pentru produse.

Persoanele care solicita informatii despre afaceri sunt mai ales cele in cautarea unui loc de munca, dar studentii de la facultatile economice si de business au uneori nevoie de informatii similare celor solicitate chiar de oamenii de afaceri. Colegiile care tin astfel de cursuri nu pot intotdeauna asigura toate resursele de care are nevoie un student.
In unele situatii, bibliotecile camerelor de comert, serviciile de incurajare a afacerilor, oficiile de patente si inventii, registrele companiilor nationale si departamentele guvernamentale de profil pot acoperi adecvat anumite servicii.Bibliotecile publice nu trebuie sa incerce duplicarea acestor servicii daca sunt puternic specializate si nici sa concureze una cu cealalta sau sa duplice resursele existente din bani publici. Adeseori cel mai bun lucru pe care un centru de informatii de afaceri dintr-o biblioteca il poate face pentru utilizatori este de a-i trimite la sursa cea mai potrivita. Servicul de carte economica si de afaceri ar trebui sa caute permanent parteneriate cu alte servicii de informatii pe profil, camere de comert, agentii guvernamentale etc. pentru a asigura cunosterea si accesul pe scara larga la serviciile sale.

Cantitatea de informatii despre companii este uriasa dar, o mare parte din aceste informatii sunt disponibile doar contra unor preturi ridicate.Bibliotecile publice ar putea fi nevoite sa recupereze o parte din costurile lor prin taxarea anumitor servicii oferite utilizatorilor. In aceasta sfera trebuie adoptate anumite politici, influentate de: bugetul bibliotecii; dorinta utilizatorilor de a plati pentru servicii; costurile administrative implicate; cadrul reglementarilor in interiorul caruia opereaza biblioteca.

LINII DIRECTOARE PENTRU PRACTICI DE CALITATE

Resurse

Urmatoarele tipuri de informatii sunt oferite in mod obisnuit de serviciile de informatii de afaceri:

Directoare de companii, nationale si internationale. Directoarele pot contine doar adrese de contact sau pot oferi mai multe amanunte: liste cu bunuri disponibile la vanzare si cu producatorii lor (e.g. Kompass), studii de piata si alte informatii de valoare pentru marketing, e.g. statistici oficiale cum ar fi datele de recensamant (e.g. Kompass),

Colectii de statistici nationale si internationale publicate de organisme oficiale sau neoficiale.

Informatii tehnice incluzand standarde precum DIN, BSI sau ASTM, informatii juridice (ordonante si reglementari in vigoare pe plan local, directive ale UE).

Informatii despre patente, productie si comert.

Informatii despre bonitatea companiilor pe plan local sau national.

Articole de presa cu subiecte comerciale sau de afaceri.

Liste cu organizatii de tipul departamente guvernamentale, camere de comert, organizatii profesionale, asociatii de comert, organizatii guvernamentale locale etc. care ar putea utile afacerilor.

Informatii pentru cei care intra in afaceri, e.g. denumiri comerciale, nume de companii, subventii, inregistrari etc., si pentru cei interesati de aspectele tehnice de gestionare a afacerilor existente.

Informatii despre importuri si exporturi, inclusiv despre tarifele vamale.

Aceste puncte pot fi furnizate pe suport tiparit sau sub forma electronica. Alegerea va fi influentata de factori precum:

Costuri.

Disponibilitate.

Nivel anticipat de utilizare.

Spatiul ocupat de informatiile pe suport tiparit.

Factori inerenti formatului electronic, e.g. nevoia de a instrui personalul, probabilitatea ca publicul sa-l utilizeze fara ajutor.

Orice restrictii privind utilizarea impuse de editor.

Frecventa actualizarii.

Disponibilitatea hard-urilor si cantitatea concurentiala de cereri existente pentru aceste hard-uri.(Vezi exemplele de surse electronice folosite de sectia Stiinta,Tehnologie si Afaceri a Biritish Library)

Vizitatorii veniti pentru prima data sunt adeseori incapabili sa gaseasca ceea ce cauta si vor fi obligati sa solicite ajutor. Tipurile si extinderea ajutorului la care utilizatorii se pot astepta de la personalul de biblioteca ca si modul sau de livrare (e.g. prin e-mail) necesita o analiza atenta.

Servicii

Alte servicii care pot fi oferite:

Cautarea de literatura de specialitate incluzand cautarea de standarde tehnice, patente si reglementari relevante. .

Verificari ale bonitatii companiilor sau, mai putin probabil, a persoanelor individuale. Aceste informatii sunt adeseori disponibile on-line la un pret recuperabil de la cei care cer verificarea bazei de date. Pentru un exemplu de acest gen, consultati ICC.

Cautari de oferte ale UE. UE face reclama contractelor din sectorul public in valoare de peste o anumita suma in Sectiunea S a Jurnalului Oficial (Official Journal), acum disponibila on-line. EU tenders.

Rapoarte detaliate despre istoria recenta a companiilor alese, incluzand rapoartele anuale recente, date despre angajati, directori, marja de credit, Aceste informatii sunt disponibile on-line iar costurile pot fi recuperate de la utilizator.

Liste de adrese ale companiilor in scopuri de marketing. Acestea pot fi simple liste cu numele si adresele companiilor tiparite sau transmise prin posta electronica ca, de exemplu, fisiere Excel, ori pot lua forma unor etichete ce pot fi aplicate direct pe plicuri.
Instruirea oamenilor de afaceri despre modul de utilizare a surselor electronice de informare disponibile gratuit, e.g. pe Internet.

Instruirea personalului

Munca intr-un centru de informatii de afaceri este complexa si cere o expertiza considerabila din partea celor ce conduc aceste centre si a personalului care lucreaza direct cu utilizatorii.Aceasta expertiza necesita o combinatie de experienta si aptitudini. Exista tari unde instruirea legata de unele aspecte ale muncii este contra-cost (Aslib si TFPL). Bibliotecile care au centre de informatii de afaceri trebuie sa dedice o parte din timp instruirii facute la sediu, mai ales pentru utilizarea tehnologiei informationale.

O mare parte din datele tehnice si de afaceri sunt disponibile acum in formate electronice.Personalul din centrele de informatii de afaceri, mai mult decat din alte departamente, trebuie sa se familiarizeze cu utilizarea resurselor electronice specializate.

Sursele electronice de informatii se schimba constant intrucat produsele sunt fie modernizate fie sistate din motive comerciale ori tehnice pentru a face loc altor produse noi.

Produsele noi pot sa nu fie inlocuitori directi pentru cele vechi si acest lucru poate duce la schimbari in natura precisa a serviciului furnizat si la perioade de reinstruire pentru o parte sau pentru intreg personalul centrului.

Personalul trebuie sa cunoasca sursele informative de afaceri gratuite de pe WWW.

Alte domenii de cunostinte necesare personalului includ:

Legea proprietatii intelectuale si a copyright-ului. Cunoasterea legii va permite personalului, intre altele, sa avertizeze utilizatorii serviciului ca aceste reglementari exista si ca nu au libertatea deplina de a face copii dupa informatiile considerate utile. .

Rolurile si resursele altor servicii din domeniu: agentii guvernamentale, oficii de inventii si patente, birouri de inregistrare a companiilor, servicii nationale de consultanta etc., pentru ca utilizatorii sa fie trimisi cu exactitate in locurile unde pot fi ajutati.

Dreptul societatilor comerciale, in special legile care se refera la inregistrare si rapoartele companiilor. Este de asemenea de dorit ca personalul sa fie familiarizat cu metodele de cautare a informatiilor juridice, mai ales a legislatiei si a reglementarilor nationale si din UE.

Restrictiile de utilizare, in afara celor ce tin de legile copyright-ului, aplicate oricaror surse de date utilizate in biblioteca.

Regulile si reglementarile sectiei in legatura cu taxele percepute utilizatorilor pentru diverse servicii si preturile acestor servicii.

Imprumuturile interbibliotecare

De obicei este imposibil ca o singura biblioteca publica sa posede toate resursele cerute de utilizatori. In consecinta, daca doreste sa ofere servicii complete de calitate, o sectie economica si de afaceri va recurde la serviciile de imprumut interbibliotecar si de trimiteri.

In mod obisnuiti serviciile de imprumuturi interbibliotecare nespecializate care deservesc toate sectiile unei biblioteci publice nu pot satisface cererile oamenilor de afaceri care adeseori solicita pe loc materiale extrem de specializate si, in consecinta, este nevoie de acces la surse rapide specializate care pot oferi materialele solicitate. In particular, urmatoarele cereri de materiale necesita servicii de imprumuturi interbibliotecare specializate:

standarde

patente

articole tehnice din reviste sau ziare.

Personalul trebuie sa inteleaga modul de utilizare a surselor si serviciilor externe, informatiile furnizate de aceste surse, sistemele de taxare a serviciilor prestate, modul de stocare a inregistrarilor. In plus, trebuie sa decida pana la ce nivel costurile sunt suportate de utilizator.

Cooperare si parteneriate

Multe tari au creat retele de organizatii care ofera consultanta, instruire si asistenta IMM-urilor. De cele mai multe ori, aceste organizatii doresc sa coopereze cu bibliotecile, recunoscand ca bibliotecile sunt experte in regasirea de informatii, domeniu in care sectorul afaceri este deficitar. Astfel de organizatii ar putea fi dispuse sa ofere fonduri pentru furnizarea de servicii specializate comunitatii locale de afaceri. De multe ori bibliotecile isi reunesc resursele pentru a asigura servicii de acest gen.

Publicitate

Comunitatea de afaceri si publicul obisnuit pot sa nu considere inca de la inceput bibliotecile ca o sursa de informatii cu valoare comerciala si uneori e nevoie de publicitate prelungita pentru a promova serviciile si resursele oferite. In acest sens, cele care ar trebui sa adopte o atitudine pro-activa sunt in primul rand sectiile de carte economica si comerciala. Actiunile de promovare includ:

anunturi prin posta catre utilizatorii posibili ai serviciului;

editarea de pliante;

detalii pe website-ul bibliotecii;

publicarea de liste cu materialele detinute;

vizite la companiile locale pentru a verifica daca acestea au fost informate de existenta serviciului;

editarea unui buletin de stiri

dialoguri cu grupuri de oameni de afaceri locali, e.g. camerele de comert locale;

Bibliotecile cu sectii economice pot contribui la promovarea pe pagina de web a clientilor lor, acesta fiind un loc potrivit pentru ilustrarea afacerilor. Pentru exemple de acest gen de materiale pe website-uri vezi Essex NYPL Stoke.

Taxare

Unele dintre serviciile de informatii de afaceri solicitate sunt scumpe si necesita timp. In consecinta, trebuie luate in considerare platile unicat per serviciu sau subscriptiile anuale care sa acopere o parte din costuri. De exemplu, centrele de informatii de afaceri din bibliotecile publice pot prelua solicitari de scanare a bazelor de date in cautarea ofertelor de un anume tip, specificat de client. Necesitatea de a recupera costurile cautarilor ce trebuie achitate de biblioteca si timpui pierdut de un personal calificat pentru a raspunde solicitarii sunt argumente pentru a taxa un astfel de serviciu.

A cere companiilor sau utilizatorilor individuali sa achite o subscriptie anuala pentru servicii "cu valoare adaugata" inseamna, intre altele, a decide ce anume trebuie inclus in nivelul de baza al serviciului. De exemplu, aceasta subscriptie poate sa nu includa accesul la serviciile on-line pentru care chiar biblioteca plateste extrem de mult.

Licente

Datorita cheltuielilor implicate in compilarea informatiilor de afaceri, in multe cazuri exista reglementari care, guvernand utilizarea lor in bibliotecile publice, depasesc protectia normala oferita de legile copyright-ului.

S-ar putea ca biblioteca sa fi fost obligata sa accepte, ca o conditie de a obtine accesul la o baza de date, limitarea utilizarii acestei baze de date in diverse moduri. Biblioteca trebuie sa decida ce conditii de utilizare vor fi acceptabile pentru clientii ei si in acelasi timp compatibile cu practicile ei de lucru.

AGENDA VIITOARE

Bibliotecile vor primi si vor raspunde solicitarilor tot mai mult prin posta electronica.

Bibliotecile publice ar putea avea oportunitatea de a integra si asigura accesul la informatii mai ieftine prin website-urile lor ca rezultat al unor initiative europene privind accesul la informatiile din sectorul public, intre care si o directiva propusa recent. http://www.cordis.lu/en/home.html

Utilizarea unor sisteme sofisticate de autentificare, cum ar fi cartelele inteligente de membru, ar putea permite accesul la baze de date mai scumpe via website-urile bibliotecilor.

Cooperarea intre sectiile de carte economica si de afaceri din bibliotecile publice va deveni mai usoara in viitor datorita soft-urilor interactive-live. Intrebarile utilizatorilor pot fi transmise mai departe prin relee altor biblioteci mai specializate in timp ce ei raman conectati on-line.

LEGATURI

Danemarca
BiziGate
Un portal pe subiecte continand legaturi evaluate calitativ despre teme cum ar fi economia afacerilor, strategie si management, organizatii si HRM, statistici, limbajul de afaceri, legislatia de afaceri, companii si finante; un proiect lansat in comun de patru biblioteci universitare daneze: Copenhagen Business School, Aarhus Business School, Statistics Denmark, si University Library of Southern Denmark.
http://www.bizigate.dk

Germania
Biblioteca Publica din Koln
Un exemplu deosebit de biblioteca ce ofera informatii de afaceri este Biblioteca Publica din Koln care acum zece ani a infiintat un serviciu de informatii pentru IMM-uri si persoane particulare. Pentru anumite servicii pot fi percepute taxe.
http://www.stbib-koeln.de/angebote/info.htm

Olanda
ADIC (Centrul de Documentare si Informatii Curente)
Un serviciu de informatii pentru oamenii de afaceri si guvern infiintat la initiativa Bibliotecii Publice din Apeldoorn . ADIC este una din sectiile acestei biblioteci.
http://www.adic.nl

Polonia
Reteaua din Pomerania a Centrelor de Informatii Comerciale si Juridice
Include informatii juridice. Un personal de inalta calificare (bibliotecari, economisti, juristi) ofera in format electronic sau pe suport traditional materiale din domeniu economic(banci, afaceri, finante, bursa, lising, bani, Uniunea Europeana) si din cel al legislatiei civile, comerciale si penale.
http://www.ksiaznica.szczecin.pl/

Marea Britanie
Serviciile de informatii despre afaceri in bibliotecile publice din Marea Britanie
Bibliotecile publice britanice au oferit multi ani servicii informationale gratuite comunitatii de afaceri. Exemple pozitive in acest sens sunt serviciile oferite de bibliotecile din Essex, Wesminster si City Business Library. Centrul de Afaceri al Bibliotecilor din Essex (IBIS) organizeaza cursuri de instruire pentru oamenii de afaceri focalizate pe resursele de afaceri disponibile pe Internet.
Essex www.essexcc.gov.uk/libraries/ibis/index.html
Westminster http://www.westminster.gov.uk/libraries

Biblioteca Britanica
Serviciul de Patente
http://www.bl.uk/services/information/patents.html

BROADNET
O retea de servicii pe Internet pentru regiunea West Midlands a Marii Britanii creata pentru a sprijini comunitatea de afaceri regionala. Ea a furnizat un numar de servicii, de la modulele de instruire on-line acreditate ale Universitatii din Wolverhampton la informatiile locale, regionale, nationale si internationale, destinate comunitatii de afaceri regionale.
http://www.broadnet.co.uk/

Serviciul de Informatii despre Afaceri
Detine una din cele mai complete colectii de informatii de afaceri din Marea Britanie.
http://www.bl.uk/services/information/business.html

Hatrics
Un grup de biblioteci si companii care furnizeaza informatii de afaceri in sudul Angliei.
http://www.hatrics.org.uk/

Serviciul pentru Micile Afaceri (SMA)
O agentie in cadrul Departamentului pentru Comert si Industrie care apara interesele micilor afaceri prin dezvoltarea si mentinerea unui serviciu de incurajare a afacerilor, aparand antreprenoriatul mai ales in grupurile slab reprezentate sau dezavantajate si atenuand povara reglementarilor.
http://www.sbs.gov.uk/

Legaturi de afaceri
Un serviciu de consultanta administrat de SBS
http://www.businesslink.org/


MB on-line pentru Afaceri
Infiintat pentru a furniza companiilor britanice resursa de a afla modul in care competitivitatea poate fi imbunatatita cu ajutorul tehnologiilor de informare si comunicatie.
http://www.ukonlineforbusiness.gov.uk/gateway/home/index.jsp

SUA
Biblioteca Publica din Queensborough, New York
Are un "Centru de Informare despre Locuri de Munca" dotat cu o o colectie de resurse educationale si formative specializate constand,intre altele, din carti, periodice, ziare, brosuri,formulare si cataloage. Centrele realizeaza ghiduri on-line de orientare in cariera intitulate Seriale de Resurse pentru Orientare in Cariera.
http://www.queenslibrary.org/programs/jic/

Pagina principala
Pagina 1 | Pagina 2 | Pagina 3 | Pagina 4 | Pagina 5 | Pagina 6 | Pagina 7
| Pagina 8


Vizualizare optima cu IE 4.0 sau mai nou.