Pagina principala
Pagina 1 | Pagina
2 | Pagina 3 | Pagina 4
| Pagina 5 | Pagina 6 | Pagina
7 | Pagina 8
SPRIJIN PENTRU AFACERI
SI ECONOMIE
SUMAR
DOMENIU
Aceasta linie directoare
se ocupa de ajutorul pe care bibliotecile il pot acorda afacerilor
prin mijloace digitale sau conventionale.
PROBLEME LEGATE
DE POLITICI
Sprijinirea intreprinderilor
mici si mijlocii (IMM) face parte din politica promovata de
Comisia Europeana. Sursele moderne de informatii cu valoare
comerciala, e.g. standardele, sau studiile de piata sunt prohibitiv
de scumpe: bibliotecile publice pot juca un rol in asigurarea
accesului la informatii de acest tip.
In unele tari acest sprijin
este oferit de camerele de comert si de agentii specifice
finantate de guvern al caror rol este de a sprijini afacerile
in primul rand prin consultante nu prin furnizarea de informatii.
Bibliotecile trebuie sa stie ce agentii sunt deschise pentru
a complementa eforturile lor si a furniza adrese de contact
cat mai exacte.
LINII DIRECTOARE
PENTRU PRACTICI DE CALITATE
Serviciile oferite de
centrele de informatii de afaceri din biblioteci pot include
cautari de literatura tehnica, verificari de bonitate, cautari
de oferte, bilanturi, liste de adrese si instruire in utilizarea
bazelor de date etc. pentru personalul companiilor locale.
Resursele pot fi pastrate in
format digital sau pe suport de hartie in functie de nivelul
de cerere, spatiu ocupat, costuri etc.
Natura solicitanta a activitatii
intr-un centru de afaceri necesita personal instruit si experimentat.
In plus, o parte din personal va avea nevoie si de cunostinte
tehnice despre e.g. reglementarile legate de functionarea
companiilor si despre legislatia economico-comerciala sau
sursele on-line pentru informatiile de afaceri. .
Informatiile cerute de oamenii
de afaceri sunt foarte diverse si nu exista biblioteca care
de una singura sa poata satisface toate cererile. Din aceasta
cauza sectia de carte economica si de afaceri este obligata
sa recurga la serviciile specializate de imprumut interbibliotecar
si de referinte pentru a furniza informatii tehnice.
Multe tari au creat retele de
organizatii care sa ofere consultanta, instruire si asistenta
IMM-urilor. In majoritatea cazurilor, aceste organizatii doresc
sa coopereze cu bibliotecile, recunoscand ca acestea sunt
experte in regasirea informatiilor, domeniu in care comunitatea
oamenilor de afaceri este adeseori deficitara. Astfel de organizatii
ar putea fi dispuse sa ofere fonduri pentru furnizarea de
servicii specializate comunitatii locale de afaceri. Este
un lucru obisnuit ca bibliotecile economice si de informatii
de afaceri sa faca parte din consortii.
Centrele de informatii de afaceri
ar putea foarte bine face parte din serviciile contra cost
furnizate de biblioteca.Unele din serviciile furnizate sunt
scumpe asa ca taxarea reprezinta o cale utila de a limita
cererea si a recupera costurile.
AGENDA VIITOARE
Utilizarea postei electronice,
inclusiv cea live a sof-turilor interactive, ca mijloc de
comunicare cu clientii va deveni din ce in ce mai frecventa.
Bibliotecile publice ar putea
avea oportunitatea de a integra si asigura accesul la informatii
mai ieftine via website-urile lor ca rezultat al initiativelor
europene legate de accesul la informatiile din sectorul public.
DOMENIU
Aceasta linie directoare
se ocupa de urmatoarele probleme: resursele
centrelor de informatii de afaceri din bibliotecile publice,
servicii, instruirea
personalului, imprumut
interbibliotecar, cooperare
si parteneiate, publicitate,
taxe.
PROBLEME LEGATE
DE POLITICI
Sprijinirea intreprinderilor
mici si mijlocii face parte integranta din politica UE, vezi
CORDIS.
Pentru afacerile de sub o anumita marime nu este rentabil
sa-si procure singure toate informatiile de care au nevoie
pentru a functiona intr-o economie dezvoltata unde intreprinderile
moderne au nevoie de informatii aproape constant. Desigur
ca o parte din aceste informatii pot fi colectate, economicos,
chiar de intreprinderile in cauza, dar de cele mai multe ori
colectarea interna este neeconomica si informatiile trebuie
accesate dintr-o sursa externa cum ar fi biblioteca publica.
Sursele moderne de informare
cu valoare comerciala cum ar fi standardele si informatiile
despre piata pot fi prohibitiv de scumpe: unul din rolurile
bibliotecilor publice este de a asigura accesul la informatii
de acest tip. In zonele rurale mai ales, biblioteca publica
poate fi singura sursa de informatii tehnice, juridice s.a.m.d.,
dorite de oamenii de afaceri si poate contribui in mod real
la dezvoltarea economiei locale.
In unele tari, de exemplu in
Germania, Camerele de Comert (handelskammer)
sunt cele care furnizeaza informatiile de afaceri si, in acest
context, bibliotecile publice pot face prea putine lucruri
pentru comunitatea oamenilor de afaceri. In alte parti, bibliotecile
publice ar putea fi singurele organizatii avand obligatia
de a furniza informatii de afaceri. Chiar si companiile mai
mari, cu propriile lor biblioteci de specialitate, pot foarte
bine recurge la centrele de afaceri din bibliotecile publice
pentru anumite tipuri de materiale.
Bibliotecile care au centre
de informatii pentru mediul de afaceri trebuie sa decida ce
gama de informatii vor furniza serviciile respective: informatiile
de afaceri sunt informatii pentru oamenii de afaceri si despre
afaceri. Aceste centre vor fi puse in situatia de a servi
utilizatori care au nevoie de ambele tipuri de informatii.
Informatiile pentru oamenii de afaceri se refera de obicei
la probleme juridice si date tehnice de multe tipuri. Centrele
de afaceri din biblioteci lucreaza de multe ori impreuna cu
bibliotecile tehnice.
Oamenii de afaceri au nevoie de informatii despre reglementarile
referitoare la activitatile de import/export, tarife, standarde
tehnice, garantia pentru produse.
Persoanele care solicita informatii
despre afaceri sunt mai ales cele in cautarea unui loc de
munca, dar studentii de la facultatile economice si de business
au uneori nevoie de informatii similare celor solicitate chiar
de oamenii de afaceri. Colegiile care tin astfel de cursuri
nu pot intotdeauna asigura toate resursele de care are nevoie
un student.
In unele situatii, bibliotecile camerelor de comert, serviciile
de incurajare a afacerilor, oficiile de patente si inventii,
registrele companiilor nationale si departamentele guvernamentale
de profil pot acoperi adecvat anumite servicii.Bibliotecile
publice nu trebuie sa incerce duplicarea acestor servicii
daca sunt puternic specializate si nici sa concureze una cu
cealalta sau sa duplice resursele existente din bani publici.
Adeseori cel mai bun lucru pe care un centru de informatii
de afaceri dintr-o biblioteca il poate face pentru utilizatori
este de a-i trimite la sursa cea mai potrivita. Servicul de
carte economica si de afaceri ar trebui sa caute permanent
parteneriate cu alte servicii de
informatii pe profil, camere de comert, agentii guvernamentale
etc. pentru a asigura cunosterea si accesul pe scara larga
la serviciile sale.
Cantitatea de informatii despre
companii este uriasa dar, o mare parte din aceste informatii
sunt disponibile doar contra unor preturi ridicate.Bibliotecile
publice ar putea fi nevoite sa recupereze o parte din costurile
lor prin taxarea anumitor servicii oferite utilizatorilor.
In aceasta sfera trebuie adoptate anumite politici, influentate
de: bugetul bibliotecii; dorinta utilizatorilor de a plati
pentru servicii; costurile administrative implicate; cadrul
reglementarilor in interiorul caruia opereaza biblioteca.
LINII DIRECTOARE
PENTRU PRACTICI DE CALITATE
Resurse
Urmatoarele tipuri de
informatii sunt oferite in mod obisnuit de serviciile de informatii
de afaceri:
Directoare de companii, nationale si internationale. Directoarele
pot contine doar adrese de contact sau pot oferi mai multe
amanunte: liste cu bunuri disponibile la vanzare si cu producatorii
lor (e.g.
Kompass), studii de piata si alte informatii de valoare
pentru marketing, e.g. statistici oficiale cum ar fi datele
de recensamant (e.g. Kompass),
Colectii de statistici nationale si internationale publicate
de organisme oficiale sau neoficiale.
Informatii tehnice incluzand standarde precum DIN,
BSI
sau ASTM,
informatii juridice (ordonante si reglementari in vigoare
pe plan local, directive ale UE).
Informatii despre patente, productie si comert.
Informatii despre bonitatea companiilor pe plan local sau
national.
Articole de presa cu subiecte comerciale sau de afaceri.
Liste cu organizatii de tipul departamente guvernamentale,
camere de comert, organizatii profesionale, asociatii de comert,
organizatii guvernamentale locale etc. care ar putea utile
afacerilor.
Informatii pentru cei care intra in afaceri, e.g. denumiri
comerciale, nume de companii, subventii, inregistrari etc.,
si pentru cei interesati de aspectele tehnice de gestionare
a afacerilor existente.
Informatii despre importuri si exporturi, inclusiv despre
tarifele vamale.
Aceste puncte pot fi furnizate
pe suport tiparit sau sub forma electronica. Alegerea va fi
influentata de factori precum:
Costuri.
Disponibilitate.
Nivel anticipat de utilizare.
Spatiul ocupat de informatiile pe suport tiparit.
Factori inerenti formatului electronic, e.g. nevoia de a instrui
personalul, probabilitatea ca publicul sa-l utilizeze fara
ajutor.
Orice restrictii privind utilizarea impuse de editor.
Frecventa actualizarii.
Disponibilitatea hard-urilor si cantitatea concurentiala de
cereri existente pentru aceste hard-uri.(Vezi exemplele de
surse electronice folosite de sectia Stiinta,Tehnologie si
Afaceri a Biritish
Library)
Vizitatorii veniti pentru prima
data sunt adeseori incapabili sa gaseasca ceea ce cauta si
vor fi obligati sa solicite ajutor. Tipurile si extinderea
ajutorului la care utilizatorii se pot astepta de la personalul
de biblioteca ca si modul sau de livrare (e.g. prin e-mail)
necesita o analiza atenta.
Servicii
Alte servicii care pot fi oferite:
Cautarea de literatura de specialitate incluzand cautarea
de standarde tehnice, patente si reglementari relevante. .
Verificari ale bonitatii companiilor sau, mai putin probabil,
a persoanelor individuale. Aceste informatii sunt adeseori
disponibile on-line la un pret recuperabil de la cei care
cer verificarea bazei de date. Pentru un exemplu de acest
gen, consultati ICC.
Cautari de oferte ale UE. UE face reclama contractelor din
sectorul public in valoare de peste o anumita suma in Sectiunea
S a Jurnalului Oficial (Official Journal), acum disponibila
on-line. EU
tenders.
Rapoarte detaliate despre istoria recenta a companiilor alese,
incluzand rapoartele anuale recente, date despre angajati,
directori, marja de credit, Aceste informatii sunt disponibile
on-line iar costurile pot fi recuperate de la utilizator.
Liste de adrese ale companiilor in scopuri de marketing. Acestea
pot fi simple liste cu numele si adresele companiilor tiparite
sau transmise prin posta electronica ca, de exemplu, fisiere
Excel, ori pot lua forma unor etichete ce pot fi aplicate
direct pe plicuri.
Instruirea oamenilor de afaceri despre modul de utilizare
a surselor electronice de informare disponibile gratuit, e.g.
pe Internet.
Instruirea personalului
Munca intr-un centru de informatii
de afaceri este complexa si cere o expertiza considerabila
din partea celor ce conduc aceste centre si a personalului
care lucreaza direct cu utilizatorii.Aceasta expertiza necesita
o combinatie de experienta si aptitudini. Exista tari unde
instruirea legata de unele aspecte ale muncii este contra-cost
(Aslib
si TFPL).
Bibliotecile care au centre de informatii de afaceri trebuie
sa dedice o parte din timp instruirii facute la sediu, mai
ales pentru utilizarea tehnologiei informationale.
O mare parte din datele tehnice
si de afaceri sunt disponibile acum in formate electronice.Personalul
din centrele de informatii de afaceri, mai mult decat din
alte departamente, trebuie sa se familiarizeze cu utilizarea
resurselor electronice specializate.
Sursele electronice de informatii
se schimba constant intrucat produsele sunt fie modernizate
fie sistate din motive comerciale ori tehnice pentru a face
loc altor produse noi.
Produsele noi pot sa nu fie
inlocuitori directi pentru cele vechi si acest lucru poate
duce la schimbari in natura precisa a serviciului furnizat
si la perioade de reinstruire pentru o parte sau pentru intreg
personalul centrului.
Personalul trebuie sa cunoasca
sursele informative de afaceri gratuite de pe WWW.
Alte domenii de cunostinte necesare
personalului includ:
Legea proprietatii intelectuale si a copyright-ului.
Cunoasterea legii va permite personalului, intre altele, sa
avertizeze utilizatorii serviciului ca aceste reglementari
exista si ca nu au libertatea deplina de a face copii dupa
informatiile considerate utile. .
Rolurile si resursele altor servicii din domeniu: agentii
guvernamentale, oficii de inventii si patente, birouri de
inregistrare a companiilor, servicii nationale de consultanta
etc., pentru ca utilizatorii sa fie trimisi cu exactitate
in locurile unde pot fi ajutati.
Dreptul societatilor comerciale, in special legile care se
refera la inregistrare si rapoartele companiilor. Este de
asemenea de dorit ca personalul sa fie familiarizat cu metodele
de cautare a informatiilor juridice, mai ales a legislatiei
si a reglementarilor nationale si din UE.
Restrictiile de utilizare, in afara celor ce tin de legile
copyright-ului, aplicate oricaror surse de date utilizate
in biblioteca.
Regulile si reglementarile sectiei in legatura cu taxele percepute
utilizatorilor pentru diverse servicii si preturile acestor
servicii.
Imprumuturile interbibliotecare
De obicei este imposibil ca
o singura biblioteca publica sa posede toate resursele cerute
de utilizatori. In consecinta, daca doreste sa ofere servicii
complete de calitate, o sectie economica si de afaceri va
recurde la serviciile de imprumut interbibliotecar si de trimiteri.
In mod obisnuiti serviciile
de imprumuturi interbibliotecare nespecializate care deservesc
toate sectiile unei biblioteci publice nu pot satisface cererile
oamenilor de afaceri care adeseori solicita pe loc materiale
extrem de specializate si, in consecinta, este nevoie de acces
la surse rapide specializate care pot oferi materialele solicitate.
In particular, urmatoarele cereri de materiale necesita servicii
de imprumuturi interbibliotecare specializate:
standarde
patente
articole tehnice din reviste sau ziare.
Personalul trebuie sa inteleaga
modul de utilizare a surselor si serviciilor externe, informatiile
furnizate de aceste surse, sistemele de taxare a serviciilor
prestate, modul de stocare a inregistrarilor. In plus, trebuie
sa decida pana la ce nivel costurile sunt suportate de utilizator.
Cooperare si parteneriate
Multe tari au creat retele de
organizatii care ofera consultanta, instruire si asistenta
IMM-urilor. De cele mai multe ori, aceste organizatii doresc
sa coopereze cu bibliotecile, recunoscand ca bibliotecile
sunt experte in regasirea de informatii, domeniu in care sectorul
afaceri este deficitar. Astfel de organizatii ar putea fi
dispuse sa ofere fonduri pentru furnizarea de servicii specializate
comunitatii locale de afaceri. De multe ori bibliotecile isi
reunesc resursele pentru a asigura servicii de acest gen.
Publicitate
Comunitatea de afaceri si publicul
obisnuit pot sa nu considere inca de la inceput bibliotecile
ca o sursa de informatii cu valoare comerciala si uneori e
nevoie de publicitate prelungita pentru a promova serviciile
si resursele oferite. In acest sens, cele care ar trebui sa
adopte o atitudine pro-activa sunt in primul rand sectiile
de carte economica si comerciala. Actiunile de promovare includ:
anunturi prin posta catre utilizatorii posibili ai serviciului;
editarea de pliante;
detalii pe website-ul bibliotecii;
publicarea de liste cu materialele detinute;
vizite la companiile locale pentru a verifica daca acestea
au fost informate de existenta serviciului;
editarea unui buletin de stiri
dialoguri cu grupuri de oameni de afaceri locali, e.g. camerele
de comert locale;
Bibliotecile cu sectii economice
pot contribui la promovarea pe pagina de web a clientilor
lor, acesta fiind un loc potrivit pentru ilustrarea afacerilor.
Pentru exemple de acest gen de materiale pe website-uri vezi
Essex
NYPL
Stoke.
Taxare
Unele dintre serviciile de informatii
de afaceri solicitate sunt scumpe si necesita timp. In consecinta,
trebuie luate in considerare platile unicat per serviciu sau
subscriptiile anuale care sa acopere o parte din costuri.
De exemplu, centrele de informatii de afaceri din bibliotecile
publice pot prelua solicitari de scanare a bazelor de date
in cautarea ofertelor de un anume tip, specificat de client.
Necesitatea de a recupera costurile cautarilor ce trebuie
achitate de biblioteca si timpui pierdut de un personal calificat
pentru a raspunde solicitarii sunt argumente pentru a taxa
un astfel de serviciu.
A cere companiilor sau utilizatorilor
individuali sa achite o subscriptie anuala pentru servicii
"cu valoare adaugata" inseamna, intre altele, a
decide ce anume trebuie inclus in nivelul de baza al serviciului.
De exemplu, aceasta subscriptie poate sa nu includa accesul
la serviciile on-line pentru care chiar biblioteca plateste
extrem de mult.
Licente
Datorita cheltuielilor implicate
in compilarea informatiilor de afaceri, in multe cazuri exista
reglementari care, guvernand utilizarea lor in bibliotecile
publice, depasesc protectia normala oferita de legile copyright-ului.
S-ar putea ca biblioteca sa
fi fost obligata sa accepte, ca o conditie de a obtine accesul
la o baza de date, limitarea utilizarii acestei baze de date
in diverse moduri. Biblioteca trebuie sa decida ce conditii
de utilizare vor fi acceptabile pentru clientii ei si in acelasi
timp compatibile cu practicile ei de lucru.
AGENDA VIITOARE
Bibliotecile vor
primi si vor raspunde solicitarilor tot mai mult prin posta
electronica.
Bibliotecile publice ar putea
avea oportunitatea de a integra si asigura accesul la informatii
mai ieftine prin website-urile lor ca rezultat al unor initiative
europene privind accesul la informatiile din sectorul public,
intre care si o directiva propusa recent. http://www.cordis.lu/en/home.html
Utilizarea unor sisteme sofisticate
de autentificare, cum ar fi cartelele inteligente de membru,
ar putea permite accesul la baze de date mai scumpe via website-urile
bibliotecilor.
Cooperarea intre sectiile de
carte economica si de afaceri din bibliotecile publice va
deveni mai usoara in viitor datorita soft-urilor interactive-live.
Intrebarile utilizatorilor pot fi transmise mai departe prin
relee altor biblioteci mai specializate in timp ce ei raman
conectati on-line.
LEGATURI
Danemarca
BiziGate
Un portal pe subiecte continand legaturi evaluate calitativ
despre teme cum ar fi economia afacerilor, strategie si management,
organizatii si HRM, statistici, limbajul de afaceri, legislatia
de afaceri, companii si finante; un proiect lansat in comun
de patru biblioteci universitare daneze: Copenhagen Business
School, Aarhus Business School, Statistics Denmark, si University
Library of Southern Denmark.
http://www.bizigate.dk
Germania
Biblioteca Publica din Koln
Un exemplu deosebit de biblioteca ce ofera informatii de afaceri
este Biblioteca Publica din Koln care acum zece ani a infiintat
un serviciu de informatii pentru IMM-uri si persoane particulare.
Pentru anumite servicii pot fi percepute taxe.
http://www.stbib-koeln.de/angebote/info.htm
Olanda
ADIC (Centrul de Documentare si Informatii Curente)
Un serviciu de informatii pentru oamenii de afaceri si guvern
infiintat la initiativa Bibliotecii Publice din Apeldoorn
. ADIC este una din sectiile acestei biblioteci.
http://www.adic.nl
Polonia
Reteaua din Pomerania a Centrelor de Informatii Comerciale
si Juridice
Include informatii juridice. Un personal de inalta calificare
(bibliotecari, economisti, juristi) ofera in format electronic
sau pe suport traditional materiale din domeniu economic(banci,
afaceri, finante, bursa, lising, bani, Uniunea Europeana)
si din cel al legislatiei civile, comerciale si penale.
http://www.ksiaznica.szczecin.pl/
Marea Britanie
Serviciile de informatii despre afaceri in bibliotecile
publice din Marea Britanie
Bibliotecile publice britanice au oferit multi ani servicii
informationale gratuite comunitatii de afaceri. Exemple pozitive
in acest sens sunt serviciile oferite de bibliotecile din
Essex, Wesminster si City Business Library. Centrul de Afaceri
al Bibliotecilor din Essex (IBIS) organizeaza cursuri de instruire
pentru oamenii de afaceri focalizate pe resursele de afaceri
disponibile pe Internet.
Essex www.essexcc.gov.uk/libraries/ibis/index.html
Westminster http://www.westminster.gov.uk/libraries
Biblioteca Britanica
Serviciul de Patente
http://www.bl.uk/services/information/patents.html
BROADNET
O retea de servicii pe Internet pentru regiunea West Midlands
a Marii Britanii creata pentru a sprijini comunitatea de afaceri
regionala. Ea a furnizat un numar de servicii, de la modulele
de instruire on-line acreditate ale Universitatii din Wolverhampton
la informatiile locale, regionale, nationale si internationale,
destinate comunitatii de afaceri regionale.
http://www.broadnet.co.uk/
Serviciul de Informatii
despre Afaceri
Detine una din cele mai complete colectii de informatii de
afaceri din Marea Britanie.
http://www.bl.uk/services/information/business.html
Hatrics
Un grup de biblioteci si companii care furnizeaza informatii
de afaceri in sudul Angliei.
http://www.hatrics.org.uk/
Serviciul pentru Micile
Afaceri (SMA)
O agentie in cadrul Departamentului pentru Comert si Industrie
care apara interesele micilor afaceri prin dezvoltarea si
mentinerea unui serviciu de incurajare a afacerilor, aparand
antreprenoriatul mai ales in grupurile slab reprezentate sau
dezavantajate si atenuand povara reglementarilor.
http://www.sbs.gov.uk/
Legaturi de afaceri
Un serviciu de consultanta administrat de SBS
http://www.businesslink.org/
MB on-line pentru Afaceri
Infiintat pentru a furniza companiilor britanice resursa de
a afla modul in care competitivitatea poate fi imbunatatita
cu ajutorul tehnologiilor de informare si comunicatie.
http://www.ukonlineforbusiness.gov.uk/gateway/home/index.jsp
SUA
Biblioteca Publica din Queensborough, New York
Are un "Centru de Informare despre Locuri de Munca"
dotat cu o o colectie de resurse educationale si formative
specializate constand,intre altele, din carti, periodice,
ziare, brosuri,formulare si cataloage. Centrele realizeaza
ghiduri on-line de orientare in cariera intitulate Seriale
de Resurse pentru Orientare in Cariera.
http://www.queenslibrary.org/programs/jic/
Pagina principala
Pagina 1 | Pagina
2 | Pagina 3 | Pagina 4
| Pagina 5 | Pagina 6 | Pagina
7 | Pagina
8
|